Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Lapor
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Lapor »

SuzieQ schreef:Vorig jaar bij een massage moest je dus minimaal 15 dollar per persoon tippen.
Je kreeg een papier en daar op moest je aanwijzen of je 15 20 of 25 dollar tipte (misschien ging ie nog wel hoger weet ik niet meer).
Ze keken ook vol verwachting....
Dit was in Las Vegas........
Achteraf denk ik dat ze gewoon niet betaald kregen verder.
Een vraag uit nieuwsgierigheid :D Hoeveel kostte de massage zelf dan?
Ik ben weleens in een nagelsalon geweest en daar was het 18% of 20% tip.
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Ik kan het zo snel niet meer na vinden maar het was niet extreem goedkoop het was met een groupon maar geen spotprijs.
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Lapor
Amerika-ontdekker

Bericht door Lapor »

Ooh, dan zou het tip-bedrag dat ze vroegen wel kunnen kloppen.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

SemJes schreef:Dan spreek je de mensen daarop aan! Vraag naar de manager en vertel wat het probleem is geweest. Een 0% tip achterlaten is echt belachelijk passief voor het krijgen van dermate slecte service.
Juist. En daar heeft iedereen profijt van zowel de manager als ober. Overigens, grote kans dat de manager een gratis drankje of een flinke verlaging van de eindrekening aanbiedt. Als de service dramatisch slecht was en ook nog iets mis met het eten – bijvoorbeeld na lang wachten het verkeerde gerecht – zal de manager zeer waarschijnlijk een gratis etentje van maken.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Zouden jullie ook bij fast-food-achtige toko’s tippen?

Ik zag laatst bij Panera Bread als je met creditcard betaalt verschijnt er een scherm of je een tip wil geven waarop Ja/Nee kan antwoorden. Mocht je met ja antwoorden dan krijg je een keuzemenu met bedragen. Dit is pas sinds een maand of twee geloof ik. Ik vind het raar om een tip te geven voor het plaatsen van een order. Je haalt het eten zelf op en wordt van je verwacht dat je het opruimt.

Hetzelfde met taxichauffeurs die niet hoeven helpen met koffers? Ik snap niet waarom ze altijd een tip verwachten.

Bij hotels laat ik altijd een paar dollars achter voor de kamermeisjes, echter wanneer ik bij second tier Marriott hotels zoals Courtyard Marriott het management een kaartje op de kamer achterlaat met “Laura cleaned your room today, please show your appreciation”… Tja, ik wil best iets meer betalen voor de kamer als het hotel de kamermeisjes beter betaalt.
Gast

Bericht door Gast »

Oh verdomme Adam ik heb door alle consternatie in NY niets achtergelaten voor het kamermeisje van het Distrikt hotel, dat vind ik nu wel vervelend zeker omdat ik veel kleingeld over had. Gewoon vergeten omdat je dat in Nederland niet zo snel doet omdat als die meisjes en jongens niet goed worden betaald het Ministerie SZW op stelten wordt gezet. Maar in Amerika krijgen zij heel slecht betaald en moeten ze keihard werken.
StijnTehMan
Amerika-ontdekker

Bericht door StijnTehMan »

Op welke manier tip je in een restaurant? Je krijgt bijvoorbeeld de rekening.. is 30 dollar.
Geef je dan aan dat je 18% wil tippen? En dat rekenen ze er dan bij? Of moet je zelf een bedrag noemen en het dus uitrekenen? (lijkt me niet overigens)
Gast

Bericht door Gast »

Dat gebeurd vaak op verschillende manieren maar je gaat vaak eerst akkoord met het basisbedrag en mag dan op het kastje, als je met creditcard betaald wat eigenlijk iedereen doet, aangeven hoeveel fooi. Dat staat bijna altijd in procenten en vaak: 10, 15, 20, 25 en dan het bedrag eronder. Je kan zelf ook een bedrag invoeren met de cijfertoetsen. Maar sommige restaurants rekenen al 15 % fooi bij de rekening en willen, hoe brutaal ook, dat je er dan nog tenminste 5 % bovenop doet.
vinceG
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door vinceG »

StijnTehMan schreef:Op welke manier tip je in een restaurant? Je krijgt bijvoorbeeld de rekening.. is 30 dollar.
Geef je dan aan dat je 18% wil tippen? En dat rekenen ze er dan bij? Of moet je zelf een bedrag noemen en het dus uitrekenen? (lijkt me niet overigens)
Het gaat op verschillende manieren. Maar in veel restaurants krijg je de bon en daar staat onder het (sub)totaal een vakje waarin je de tip kwijt kan. dan moet je zelf uitrekenen hoeveel fooi je wilt geven. Dus een beetje rekenwerk wordt wel van je gevraagd. Er zijn ook restaurants waar op de bon al een voorstel staat voor een bepaald percentage en met welk bedrag erbij. Hoef je zelf niet meer te rekenen.
Als je dan betaald dan is het afhankelijk van de manier waarop het verrekend wordt. Met creditcard kan je vaak zelf aangeven hoeveel fooi erbij kan, maar dit is zeker niet bij alle restaurants.

Let ook wel even goed op of er niet al een fooi automatisch bij op geteld is en neem het bedrag zonder de tax waarover je fooi geeft.
Raymon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Raymon »

vinceG schreef:neem het bedrag zonder de tax waarover je fooi geeft.
Daar zeg je wat, nooit bij stil gestaan :lol:
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

stormbreaker schreef:Dat gebeurd vaak op verschillende manieren maar je gaat vaak eerst akkoord met het basisbedrag en mag dan op het kastje, als je met creditcard betaald wat eigenlijk iedereen doet, aangeven hoeveel fooi. Dat staat bijna altijd in procenten en vaak: 10, 15, 20, 25 en dan het bedrag eronder. Je kan zelf ook een bedrag invoeren met de cijfertoetsen. Maar sommige restaurants rekenen al 15 % fooi bij de rekening en willen, hoe brutaal ook, dat je er dan nog tenminste 5 % bovenop doet.
Vreemd, dat heb ik op meer dan 20 jaar USA en vele restaurants nog nooit meegemaakt. Ik denk niet dat ik al één keer in de VS een kastje in de hand heb gekregen.

15% fooi bijrekenen en dan nog 5% erbij vragen heb ik evenmin nog nooit geweten, laat staan dat men dit brutaal zou doen.

Er zijn diverse mogelijkheden:

1) de tip is er als bijgerekend (vaak als je in een grotere groep bent), meestal is het dan een 18%. Dan ben je gewoon klaar. Men voorziet wel ruimte voor een "additional tip" maar dat hoef je dus echt niet te doen. Best trek je daar op het briefje een streep door en herhaal je het eerdere maximum. (laat eigenlijk nooit een invullijntje open)

2) Er is nog geen tip gerekend en men laat je zelf rekenen. Het is best eenvoudig om 10%/20% uit te rekenen op de totale som en dit dan wat bijkomend af te ronden. Ik zorg er meestal voor dat ik een rond getal heb als ik het via de CC betaal. In de meeste gevallen gaat dit in twee bewegingen. De transactie wordt uitgevoerd voor de rekening en op het ticketje dat je moet tekenen kan je de tip bijschrijven en een nieuw totaal maken.

3) Je betaalt de rekening met je CC en laat de tip cash achter op tafel (hoeveel, dat reken je weer zelf uit).
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Raymon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Raymon »

Hoe doen jullie dat met fooi voor de schoonmaak; laten jullie elke dag wat achter, of alleen op de laatste dag een bedrag wat het hele verblijf covered?
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Als ik langer blijf in een bepaald hotel/motel dan leg ik elke dag een dollar of 2 op het kussen.
Groetjes,
Daniel
Inges
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Inges »

Mrvanilla schreef:Als ik langer blijf in een bepaald hotel/motel dan leg ik elke dag een dollar of 2 op het kussen.
Oh echt waar? Dat heb ik nou werkelijk nog nooit gedaan. Maar idd is het wel iedere dag een ander (vaak te zien aan het briefje) en zo krijgt de laatste idd al mijn fooi. Dat ga ik aanpassen komend jaar denk ik.

Ooit een keer in Canada gehad dat het meisje het bonnetje met mijn cc letterlijk naar mijn hoofd gooide. Ik was als reisleider op reis met een groep en op de comapny cc mocht ik geen fooi berekenen. Afspraak binnen de groep was dat we allemaal wat losse dollars zouden geven als fooi. Maar die kans kregen we niet eens. Eigenlijk had ook niemand daar meer zin in. De cc landde vlak onder mijn oog. Er heeft ruim een week een blauw plekje gezeten.
Groetjes, Inge
3x Canada en 9x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

We laten ook elke dag iets achter en ik maak altijd leuke kaartjes met: "bedankt voor het schoonmaken van onze kamer" in de taal van het land waar we zijn. We nemen ook vaak nog een aardigheidje mee zoals typisch Franse koekjes of een pakje met bonbonnetjes. Kost geen drol maar: kleine moeite, groot plezier.
De kamermeisjes worden toch vaak vergeten en het wordt wel degelijk gewaardeerd (gezien de reacties die we vaak terug krijgen).
SanFran
Amerikakenner

Bericht door SanFran »

Ja, voor kamermeisjes laat ik standaard fooi achter. Elke dag 2 dollar. Dit leg ik neer net zoals Trails dat doet met een briefje om te bedanken. Ik ben ook van mening dat ze vaak vergeten worden en ze werken keihard.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
Neil mcauly
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Neil mcauly »

Ik dacht dat ik het al ergens gelezen had maar vind het niet direct terug. Geef je fooi op het bedrag zonder tax of met tax?
Maakt niet zoveel uit maar als ik lees dat soms enkele procenten het verschil kunnen zijn tussen "ik vind je service slechts ok" en "ik vond het een superervaring" kan het dus wel een verschil maken in de opvatting van het service personeel.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

Zonder tax.
Lampie
Amerikafan

Bericht door Lampie »

Ik merk overigens vaak wel dat als er een voorstel onderaan de bon wordt gedaan (15%, 18% en 20%) dat dit altijd al over het bedrag incl. de tax is. Ik haal daar dan gewoon weer een beetje af en dan klopt het weer.
https://vwijck.com
2024 LA - SF - DEN
2022 SEA - SLC
2015 NY - CAN - NY
2014 SEA - Den
2012 LV - Denver
2010 San Francisco - Denver
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Afgelopen vakantie een paar keer meegemaakt dat je in een restaurant je eten moest bestellen (en betalen) aan een counter, maar dat het vervolgens wel naar je tafel wordt gebracht. Wat is in die gevallen gebruikelijk?

Ook wist ik niet precies hoe het zat bij de guided tours in de EBR-1 in Idaho. Het personeel dat de (gratis) tours verzorgt lijkt in dienst van de Idaho National Laboratory, en dat is weer een soort-van-overheidsdienst geloof ik. Enfin, geen fooi gegeven en dat leek het Amerikaanse gezin dat samen met ons de tour deed ook niet te doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer