Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door roelb »

Stiek schreef:ik heb zo'n belgisch bankkaart rijbewijs.
Staan de 3 landstalen op, maar geen engels.

Veel mensen halen toch zo'n IRB "om zeker te zijn".

Mensen kunnen toch bang gemaakt worden
Het is echt niet nodig. Europese rijbewijzen voldoen aan het model zoals dat is afgesproken in het Weense verdrag dat over deze zaken gaat. De USA is ondertekenaar van dat verdrag. In het verdrag staat dat alle landen die ondertekenaar zijn elkaars rijbewijzen accepteren als ze voldoen aan dat standaard model. Dat is dus een roze gekleurd document met o.a. de categorie-indeling in A, B, C en D en de genummerde persoonsgegevens.

Andersom geldt dat amerikaanse rijbewijzen /niet/ aan dat model voldoen. Er is dus geen verplichting aan ondertekenaars van het verdrag om die rijbewijzen te erkennen. Het verdrag regelt in die gevallen dat er een aanvullend document nodig is, het IDP (international driving permit).

Als de USA nu gewoon eens zou kiezen voor het model uit het weense verdrag dan zouden we alweer een stapje verder zijn in uniformiteit van rijbewijzen wereldwijd. MAar helaas.. Ondanks dat er nu wel toegewerkt wordt naar een enkel model rijbewijs in de USA is daarbij niet gekozen voor het model uit het weense verdrag. Gemiste kans. Maar goed, andere optie is natuurlijk om dat model toe te voegen aan het verdrag. Zou een goed smeermiddel zijn om de US ook de laatste versie weer te laten ratificeren.
Stiek
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stiek »

ik heb geen schrik, maar mijn vrouw is sceptisch :roll:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

In Amerika nergens voor nodig. Het is meer bangmakerij om wat centen af te troggelen.
Zelfs de border patrol bij Mecca (omgeving SaltonSea) moet wel even lachen om de roze kleur, maar deed geen moment lastig.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik snap alleen de kritiek op de ANWB niet zo.
Ja, het is een vodje, en ja, ze hebben het alleenrecht, maar dat hebben ze zelf niet verzonnen, dat is internationaal afgesproken.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Maar de ANWB zou als geen ander moeten weten in welke gevallen het nodig is, en waar niet. En daar gaat het mis. Immers, elk uitgegeven vodje is extra omzet. Niet heel ethisch zaken doen.

Met een europees rijbewijs is feitelijk een IDP nooit nodig. Je EU rijbewijs is geldig in elk land dat het Weense verdrag, in welke iteratie dan ook, heeft geratificeerd. In landen die het verdrag niet ondertekend hebben heeft een IDP, een document dat in datzelfde verdrag is geregeld, dus ook niet veel waarde.

Er zijn wat landen in het verre oosten die niet geratificeerd hebben, een EU rijbewijs als zodanig niet erkennen maar blijkbaar wel genoegen nemen met het IDP dat in het (door henzelf niet geratificeerde) verdrag is geregeld.

Maar goed, er is geen westers land ter wereld waar je meer nodig hebt dan je EU rijbewijs. Ook in dat ene land wat het verdrag nooit heeft geratificeerd, Australie, kun je gewoon met je EU rijbewijs rijden. Edit: er is er nog een: Argentinie. Maar ook daar kun je gewoon rijden.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ik snap alleen de kritiek op de ANWB niet zo.
Ik wel, zie onderstaande tekst van de website van de Anwb, 100% gel*l, of op z'n amerkaans b*llshit
Verenigde Staten
Rijbewijs,Auto of motor

Het Nederlandse rijbewijs is geldig in de Verenigde Staten, ook bij het huren van een auto.
Omdat verhuurbedrijven in de meeste staten (ondanks het feit dat de staat het Nederlandse rijbewijs erkent) toch een IRB (internationaal rijbewijs) eisen, wordt aangeraden dit document voor de zekerheid mee te nemen.
Een IRB is (alleen voor Nederlands ingezetenen) verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden en moet persoonlijk afgehaald worden. Neem je Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Je krijgt het IRB direct mee. Het IRB is 1 jaar geldig.
Let op: verhuurbedrijven kunnen specifieke eisen stellen. Bijvoorbeeld een minimum- of maximumleeftijd of een minimum aantal jaren dat het rijbewijs in bezit moet zijn. Vraag van tevoren naar de voorwaarden.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

De ANWB is gewoon omzetgeil.. Jammer, je zou van zo'n club verwachten dat ze eerlijk en ethisch zijn, in plaats van in te spelen op onzekerheid om mensen 19 euro af te troggelen.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Bushmaster schreef: Ik wel, zie onderstaande tekst van de website van de Anwb, 100% gel*l, of op z'n amerkaans b*llshit
De letter u op je toetsenbord doet het niet goed. :wink:
Groet,

Old Faithful
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik lees nergens dat het nodig is, het wordt aangeraden.
Net zoals mensen hier aanraden je esta uit te printen, ook gel*l.

Maar deels wel eens, je kan ook duidelijker uitleggen dat het echt niet hoeft.
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Hoezo is dat gel*l?
Heb nu al 2 keer een printje van mijn ESTA moeten laten zien. 1 x bij inchecken in Schiphol en 1x aan een immigrations officer.
Abc123
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Abc123 »

Vroegen ze erom? :shock:
Ik heb namelijk nooit mijn ESTA hoeven laten zien.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Esta uitprinten? Beter mee verlegen dan om verlegen.
En persoonlijk laat ik liever het printje zien dan een discussie moeten voeren dat dit niet nodig is om bij me te hebben.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Pete.Z schreef:Ik lees nergens dat het nodig is, het wordt aangeraden.
Net zoals mensen hier aanraden je esta uit te printen, ook gel*l..
Het verschil: voor een internationaal rijbewijs betaal je. Een printje is gratis (althans... een beetje inkt en papier wat je er investeert ;) )

Vriendin van me moest haar ESTA printje afgelopen mei ook op Düsseldorf Airport laten zien bij het inchecken van de koffers. Alleen 'ja, we hebben een ESTA' was niet voldoende.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Het heeft echt geen enkele waarde. Elke airline die op de USA vliegt is verplicht om de passagiersgegevens geautomatiseerd door te geven en via die route ook te controleren of een passagier al dan niet mag afreizen. De status van een reistoestemming kan op elk moment wijzigen en een geprint document kan niet alleen achterhaald, maar natuurlijk ook eenvoudig een vervalsing zijn.

Het enige dat ik kan voorstellen is een situatie waarin dat een passagier aangeeft dat hij een ESTA heeft aangevraagd en die is goedgekeurd voor het reisdocument dat wordt overlegd maar het systeem van de airline geen toestemming krijgt. Wellicht kan er sprake zijn een typefout in het documentnummer (0/O, dat soort dingen) bij de ESTA aanvraag. Maar in zo'n geval vind ik het vreemd als een airline zo'n passagier dan toch zou vervoeren, zonder nieuwe, correcte reistoestemming. Want ze riskeren dan een aardige boete. Normaal gesproken zullen ze passagier dan adviseren om ter plaatse een nieuwe aanvraag te doen.

Een CBP officer die er om vraagt vind ik al helemaal frappant. Ook daar zou het dan om een geval moeten gaan waarbij de passagier claimt approval te hebben maar het systeem aangeeft dat dat niet het geval is. Sowieso kom je dan ook niet langs de kiosks, dat moet gegarandeerd een kruis opleveren.

En ik heb echt nog nooit zo'n vraag gehad. Niet vanaf Schiphol, niet vanaf Dusseldorf, niet vanaf Brussel, FRA, CDG, etc.

Sterker nog, het systeem voldoet gewoon aan de paperwork reduction act. CBP geeft ook duidelijk aan dat er geen enkele vorm van papieren bewijs noodzakelijk is.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Je kunt het zelf misschien nooit meegemaakt hebben, maar ook wij moesten de ESTA laten zien bij een overstap in Madrid. Op mijn opmerking dat het niet nodig is om de ESTA uit te printen begon ze in het Spaans nogal te snauwen, ik spreek geen Spaans dus wist niet wat ze zei, maar het klonk niet heel vriendelijk. :lol:
Ik had de ESTA bij me eigenlijk omdat we een enkeltje hadden en ik verwachte dar we daar een opmerking over zouden krijgen, maar daar werd niets over gezegd. Iedereen moest trouwens de ESTA laten zien, niet allen wij.
Sinds die tijd heb ik het als pdf op de telefoon staan.
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

We hebben al heel wat keren in het buitenland een auto gehuurd en er heeft ons nog nooit iemand om het IRB gevraagd.
We deze wel altijd bij ons omdat die voor ons (hier in Frankrijk) gratis zijn en 3 jaar geldig zijn. :thumbup:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Dat verhaal van Madrid heb hier eerder gezien. Ik vraag me af of iemand die in die situatie is geweest wel eens contact heeft gezocht met die airline. Dat zal American of Iberia zijn geweest vermoed ik? Ik vermoed dat het hier gewoon om verkeerd geinstrueerd personeel gaat. Iets kan binnen een organisatie heel snel een eigen leven gaan leiden als niemand weet hoe de vork precies in de steel zit.
Harry
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Harry »

Het was een vlucht van KLM partner Air Europa naar Miami geboekt met Flying Blue mijlen.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Heb je achteraf contact gezocht en opheldering gevraagd?

De eigen website van AirEuropa is ook helder, over ESTA:
DO I NEED A RECEIPT?
No, ...
Lijkt me een goede aanleidng voor een excuses en wat mijlen kado..
Harry
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Harry »

Nee, dat zou ik toch echt zonde vinden van mijn kostbare tijd. :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer