Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reizen met eigen camper door Noord Amerika, een verslag (2019).
-
- Amerika-newbie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30 dec 2018, 13:06
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Reizen met eigen camper door Noord Amerika, een verslag (2019).
Inleiding.
Amerika, een continent met onbegrensde mogelijkheden, dat wordt vaak gezegd.
Wij wilden dat wel eens zelf zien. Maar dan moet je er wel de tijd voor nemen.
Een camper huren in de VS en Canada is erg duur.
Een andere optie is je eigen camper verschepen. Dat is niet goedkoop, maar het kantelpunt ligt bij een verblijf van tenminste 6 à 8 weken. Wij maakten in 2019 een erg mooie reis van 5 maanden door de VS en Canada en willen de ervaringen delen met andere geïnteresseerden.
NB. Er zijn eerder artikelen van gelijke strekking op dit forum verschenen, mijn bijdrage moet als een up-date hiervan worden beschouwd.
Voordelen reizen met een eigen camper.
Campers in Noord Amerika (NA) zijn bijna onvergelijkbaar met die uit Europa. In NA is alles groter. Die grootte betekent een reusachtig brandstof (benzine!) verbruik en lastig parkeren. Wat is er dan fijner dan je eigen camper, spullen en eventueel fietsen bij je te hebben. Wij voelden ons met onze camper van 6,40 m als een soort klein duimpje, maar hebben volop genoten.
Organisatie transport camper.
Een goede optie om het transport te organiseren is om gebruik te maken het bedrijf Seabridge in Düsseldorf webadres: https://www.seabridge-tours.de/html/verschiffung.php
De voertaal die zij hanteren is Engels of Duits. Dit bedrijf treedt al vele jaren op als intermediair voor het transport van o.m. campers. De verscheping heeft plaats met een Ro/Ro schip (roll on-roll off), dus geen container). Beschouw het als een ferry die wekelijks vaart van Europa naar Noord America. De overtocht duurt ongeveer 2,5 week. Havens in Europa die worden aangedaan zijn o.m. Hamburg en Antwerpen. Wij kozen voor de laatste. Havens aan de overkant die worden aangedaan en waar Seabridge een vertegenwoordiging heeft zijn Baltimore (Maryland, VS) en Halifax (Nova Scottia, Canada). Onze camper hebben wij opgehaald in Baltimore en weer terug verscheept naar Antwerpen vanuit Halifax.
Het is niet toegestaan gasflessen tijdens het transport mee te nemen en de brandstoftank mag maximaal tot een kwart zijn gevuld.
Om de camper (belastingvrij) in te voeren heb je een soort permit nodig die wordt uitgegeven door EPA (Environmental Protection Agency) in de VS. Seabridge coördineert dit helemaal. In principe heb je zelf geen zorgen hierover. Wij hadden de pech dat eind 2018 de Shutt down in de VS plaats vond. Hierdoor werkten overheidsambtenaren en dus ook EPA niet. Dit gaf een vertraging van ca. 3 weken. Vanwege voldoende reserve tijd die wij hadden ingecalculeerd, bleef de uiteindelijke vertraging beperkt tot 2 dagen. Je kunt wachten met het boeken van de terugreis tot ca. 7 weken voor de gewenste vertrekdatum. Dat geeft je een maximale vrijheid om je reis in te delen en eventueel oponthoud door ziekte of pech op te vangen.
Voor het transport moet de camper optisch leeg zijn. Je kunt dus rustig de kasten vullen, maar goederen op een bank zetten is taboe. Alles moet zeewaardig worden verpakt. In overleg kunnen fietsen worden meegenomen in de camper. Wel moeten ze dan in de leefruimte goed worden gefixeerd. Overigens is fietsen in de VS niet aan te bevelen, er zijn niet of nauwelijks fietsenpaden. Fietsen tussen die grote Amerikaanse trucks is geen pretje. In Canada is de situatie iets beter.
Grens overgangen in Noord Amerika.
Ben je eenmaal het continent binnen, dan heb je weinig zorgen. Wij zijn verschillende malen de grens met Canada gepasseerd. Dat ging probleemloos. Er wordt amper naar je papieren gevraagd. Wel zijn ze fel op drugs, wapens en munitie, maar ook op firewood. Die zijn absoluut uit den boze. Soms kun je problemen ondervinden met het invoeren van verse groente of fruit.
Denk er wel aan dat als je langer dan 3 maanden blijft, je een visum aanvraagt voor de VS bij het consulaat in Amsterdam. Blijf je korter, dan kun je volstaan met een ESTA-formulier. Beiden worden aan je paspoort gekoppeld. In Canada heb je alleen een geldig paspoort nodig als je met een voertuig de grens passeert. Als je met het vliegtuig reist heb je een Eta-formulier nodig. Een visum, ESTA en Eta kunnen allemaal digitaal worden aangevraagd.
Kosten transport en verzekering.
De kosten van het transport worden berekend o.b.v. inhoud van de camper. In ons geval met een lengte van 6,4 m komen de kosten op ca. € 2.800 ,-- enkele reis. Daarnaast ben je nog kosten verschuldigd aan een lokale intermediair en een broker die met je meegaat naar het douanegebied in de haven. Reken daarvoor ca. € 350,--. De kosten naar Baltimore en vanuit Halifax liggen op ongeveer gelijk niveau.
Wij hebben de havenformaliteiten niet als erg belastend ervaren. In Baltimore is het formeler dan in Halifax. Als je het de eerste keer doet, is het natuurlijk best wel even spannend.
Maar met genoemde kosten ben je er nog niet. Je Europese verzekering is niet geldig in Noord Amerika. Je krijgt met 2 verzekeringen te maken nl. een transportverzekering (maritieme verzekering) en een roadinsurance. De eerste kun je afsluiten via Seabridge, je moet rekenen op een premie van 0,9% van de waarde van de camper die je wilt verzekeren (enkele reis).
Voor roadinsurance kon je voorheen terecht bij Alessie. Dat bedrijf doet het inmiddels niet meer. Je kunt de verzekering afsluiten bij Thum Insurance. Contactpersoon is Sue Blood, sue@thuminsurance.com Wat betreft de kosten moet je rekenen 4,5 à 5% van de waarde van je camper. Deze geldt voor een half jaar.
De verzekering in NL kun je niet opzeggen, omdat deze is gekoppeld aan je kenteken. Wel kun je tijdelijk naar de laagste WA overgaan.
Regel dit alles ruim voordat je op reis gaat.
Denk ook aan een goede ziektekostenverzekering en reisverzekering met werelddekking, want geneeskundige kosten zijn hier erg hoog!
Campings.
Noord Amerika biedt veel campings. Het gaat om particuliere campings en campings in parken. Eerstgenoemde zijn best duur. Wij betaalden van $ 30 tot $ 75 per nacht. In de parken zijn ze een stuk goedkoper ($10- $30), maar de faciliteiten zijn vaak beperkt. Er zijn nogal wat campings die tot een keten behoren zoals KOA en Good Sam. Hier kun je eventueel een kortingskaart aanschaffen voor $ 30, waardoor je 10% korting krijgt, maar ze blijven best duur voor Europese maatstaven. Wij hebben zoveel mogelijk gebruik gemaakt van campings in de parken, waarbij je tevens de gelegenheid hebt om mooie wandelingen e.d. te maken.
Om campings te vinden kun je goed gebruik maken van apps. Wij gebruikten Park Advisor, maar er zijn er nog een paar. Het is trouwens bij Walmart (een van de grootste supermarktketen in NA) vaak toegestaan om gratis te overnachten. Dat is vooral handig als je net aankomt en nog allerlei inkopen (zoals gas) moet doen.
Elektriciteit en gas, water en riolering.
In noord Amerika zijn gas en elektriciteit anders geregeld dan in Europa.
De spanning is er 110 V-60 Hz, terwijl dat bij ons 230 V- 50Hz is. Bij sommige campers past de spanningsregelaar dat automatisch aan en hoef je dus niets te doen. Wel moet je zorgen voor verloopstekkers van de Amerikaans stopcontacten naar onze blauwe Cee-form connectors. Die lage spanning zorgt er voor dat de stroom in principe 2 maal zo hoog wordt als bij ons. Er zijn op de campings vaak aansluitingen voor 15 A (platte pennen), 30A en 50 A. Beide laatste hebben 3 pennen. Als je geen airco of andere heel grote verbruikers in de camper hebt, kun je volstaan met 15 A. Wel hebben wij vaak meegemaakt dat de laagste aansluitwaarde 30 A is. Zorg dat je vooraf adaptors koopt om ter plaatse probleemloos te kunnen aansluiten. In nationale parken komt het nogal eens voor dat er geen stroomvoorzieningen zijn. Het is dan heel fijn als je beschikt over een zonnepaneel en daardoor zelfvoorzienend bent.
Als je camper niet beschikt over een automatische spanningsregelaar die geschikt is voor 110 V, dan moet er een transformator in het aansluitcircuit worden opgenomen. Wij kochten tot tevredenheid een transformator 110/230 V-1 kW bij Leertronic:
https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... ORMER.html Deze transformator heeft verschillende aansluitmogelijkheden (steptrafo).
Het verschil in frequentie (60 Hz t.o.v. 50 Hz) speelt voor sommige apparaten ook een rol. Immers met een transformator pas je wel de spanning aan, maar niet de frequentie. Zo zal bijvoorbeeld een ventilator sneller gaan draaien. Een digitaal klokje wordt onbruikbaar omdat die te snel loopt. Dit is op te lossen met een omvormer 12 V DC naar 230 V AC.
In noord Amerika wordt propaangas verkocht in flessen van verschillende inhoud. De diameter is ongeveer gelijk aan die in Europa. Omdat je geen gasflessen tijdens het scheepstransport mag meenemen, is het de beste oplossing deze thuis te laten en om bij aankomst direct een gasfles te kopen. Dan kan o.m. bij Walmart en benzine stations. Bij laatstgenoemde kun je soms ook je gasfles laten vullen. Dit kan ook vaak op campings. Wel moe je rekening houden met het aanschaffen van een adaptor voor het reduceerventiel. Daar kan Seabridge voor zorgen. Aan het eind van de reis kun je misschien je lege fles inleveren en statiegeld beuren. In de praktijk lukt dat vaak niet. Wij hebben de fles overgedragen aan de laatste camping in Halifax.
De meeste campings zijn voorzien van een wateraansluiting (met zeer hoge druk) en een aansluiting op de riolering. Je kunt ook gewoon je watertank vullen met de aansluiting (afwijkende nippel) en je grijswater lozen op de afgedopte riolering. Het toilet wordt ook vaak hierin geleegd, maar vaak is er een servicepunt (dump station) op de camping waar dit alles kan gebeuren.
Ook komt het vaak voor dat er een antenne-aansluiting wordt aangeboden.
Samen met de elektrische aansluiting wordt dit full hook-up genoemd. De plaatsen zijn dus goed geoutilleerd, dat draagt er mede toe bij dat de campings duur zijn.
Reizen in NA.
De wegen zijn in algemeen redelijk tot goed. In sommige staten, waar het wat minder goed is gesteld met de welvaart, laat het onderhoud te wensen over. Ook in steden kom je nog al eens slechte wegen tegen. Maar in het algemeen gaat het best redelijk. Als wegenkaart gebruikten wij de Michelin Road Atlas 2019 USA, Canada en Mexico, om het totale overzicht over het hele continent ook te hebben, gebruikten we de Marco Polo USA en een deel van Canada, schaal 1:4.000.000.
Daarnaast maakt GPS het reizen een stuk relaxter. Wij gebruiken een apparaat van Garmin (in NL aangeschaft), waarvoor wij in NL al een SD-kaartje kochten voor de VS, Mexico en Canada.
Bij het passeren van grens tussen de diverse staten is er meestal een visitor centre. Hier kun je gratis allerlei documentatie verkrijgen. Als ANWB lid kun je vaak ook gratis detail kaarten van het gebied krijgen bij AAA vestigingen.
Globaal reisden wij vanuit Baltimore (aankomst met vliegtuig op BWI-airport, is gunstiger dan Dulles qua reisafstanden) via Shannondoa naar de oostkust. Die volgden wij tot in het zuiden van Florida, om langs de oostkust weer naar het noorden te reizen. Vanaf de Pan-handle langs de Gulf of Mexico en langs de Mexicaanse grens via het Coloradoplateau naar het noordwesten. Vanuit het noorden van Californië, Oregon en Washington state staken we over naar British Columbia in Canada. We bezochten de grote parken via de Icefield Parkway en daalden via Calgary af naar de VS om Yellowstone te bezoeken. Bij Winnepeg arriveerden we opnieuw in Canada om dan langs grote meren oostwaarts uiteindelijk Halifax (interessante stad) te bereiken.
Voor de toegang tot nationale parken moet worden betaald. Het loont in de VS zeker hiervoor een American Beautiful Pas ($ 80) aan te schaffen. Deze pas is helaas niet geldig voor state parks en provicial park.
Tenslotte.
Het is geweldig om zo’n mooie reis te mogen maken. Wij kunnen het ten zeerste aanbevelen. Ik kan me voorstellen dat er toch nog wel vragen zijn. Hiermee kunt u terecht op mijn emailadres: wimvanpaassen @ kabelfoon.nl (verwijder de spaties voor en na @ ).
Wij beschikken ook nog over diverse attributen (trafo, navigatie, reisboeken en kaarten) die we wel willen verkopen.
Voor een totaal overzicht van onze reis verwijs ik graag naar ons blog:
https://marjoenwimopreis.waarbenjij.nu/ ... a-canada/1
Wim van Paassen
Amerika, een continent met onbegrensde mogelijkheden, dat wordt vaak gezegd.
Wij wilden dat wel eens zelf zien. Maar dan moet je er wel de tijd voor nemen.
Een camper huren in de VS en Canada is erg duur.
Een andere optie is je eigen camper verschepen. Dat is niet goedkoop, maar het kantelpunt ligt bij een verblijf van tenminste 6 à 8 weken. Wij maakten in 2019 een erg mooie reis van 5 maanden door de VS en Canada en willen de ervaringen delen met andere geïnteresseerden.
NB. Er zijn eerder artikelen van gelijke strekking op dit forum verschenen, mijn bijdrage moet als een up-date hiervan worden beschouwd.
Voordelen reizen met een eigen camper.
Campers in Noord Amerika (NA) zijn bijna onvergelijkbaar met die uit Europa. In NA is alles groter. Die grootte betekent een reusachtig brandstof (benzine!) verbruik en lastig parkeren. Wat is er dan fijner dan je eigen camper, spullen en eventueel fietsen bij je te hebben. Wij voelden ons met onze camper van 6,40 m als een soort klein duimpje, maar hebben volop genoten.
Organisatie transport camper.
Een goede optie om het transport te organiseren is om gebruik te maken het bedrijf Seabridge in Düsseldorf webadres: https://www.seabridge-tours.de/html/verschiffung.php
De voertaal die zij hanteren is Engels of Duits. Dit bedrijf treedt al vele jaren op als intermediair voor het transport van o.m. campers. De verscheping heeft plaats met een Ro/Ro schip (roll on-roll off), dus geen container). Beschouw het als een ferry die wekelijks vaart van Europa naar Noord America. De overtocht duurt ongeveer 2,5 week. Havens in Europa die worden aangedaan zijn o.m. Hamburg en Antwerpen. Wij kozen voor de laatste. Havens aan de overkant die worden aangedaan en waar Seabridge een vertegenwoordiging heeft zijn Baltimore (Maryland, VS) en Halifax (Nova Scottia, Canada). Onze camper hebben wij opgehaald in Baltimore en weer terug verscheept naar Antwerpen vanuit Halifax.
Het is niet toegestaan gasflessen tijdens het transport mee te nemen en de brandstoftank mag maximaal tot een kwart zijn gevuld.
Om de camper (belastingvrij) in te voeren heb je een soort permit nodig die wordt uitgegeven door EPA (Environmental Protection Agency) in de VS. Seabridge coördineert dit helemaal. In principe heb je zelf geen zorgen hierover. Wij hadden de pech dat eind 2018 de Shutt down in de VS plaats vond. Hierdoor werkten overheidsambtenaren en dus ook EPA niet. Dit gaf een vertraging van ca. 3 weken. Vanwege voldoende reserve tijd die wij hadden ingecalculeerd, bleef de uiteindelijke vertraging beperkt tot 2 dagen. Je kunt wachten met het boeken van de terugreis tot ca. 7 weken voor de gewenste vertrekdatum. Dat geeft je een maximale vrijheid om je reis in te delen en eventueel oponthoud door ziekte of pech op te vangen.
Voor het transport moet de camper optisch leeg zijn. Je kunt dus rustig de kasten vullen, maar goederen op een bank zetten is taboe. Alles moet zeewaardig worden verpakt. In overleg kunnen fietsen worden meegenomen in de camper. Wel moeten ze dan in de leefruimte goed worden gefixeerd. Overigens is fietsen in de VS niet aan te bevelen, er zijn niet of nauwelijks fietsenpaden. Fietsen tussen die grote Amerikaanse trucks is geen pretje. In Canada is de situatie iets beter.
Grens overgangen in Noord Amerika.
Ben je eenmaal het continent binnen, dan heb je weinig zorgen. Wij zijn verschillende malen de grens met Canada gepasseerd. Dat ging probleemloos. Er wordt amper naar je papieren gevraagd. Wel zijn ze fel op drugs, wapens en munitie, maar ook op firewood. Die zijn absoluut uit den boze. Soms kun je problemen ondervinden met het invoeren van verse groente of fruit.
Denk er wel aan dat als je langer dan 3 maanden blijft, je een visum aanvraagt voor de VS bij het consulaat in Amsterdam. Blijf je korter, dan kun je volstaan met een ESTA-formulier. Beiden worden aan je paspoort gekoppeld. In Canada heb je alleen een geldig paspoort nodig als je met een voertuig de grens passeert. Als je met het vliegtuig reist heb je een Eta-formulier nodig. Een visum, ESTA en Eta kunnen allemaal digitaal worden aangevraagd.
Kosten transport en verzekering.
De kosten van het transport worden berekend o.b.v. inhoud van de camper. In ons geval met een lengte van 6,4 m komen de kosten op ca. € 2.800 ,-- enkele reis. Daarnaast ben je nog kosten verschuldigd aan een lokale intermediair en een broker die met je meegaat naar het douanegebied in de haven. Reken daarvoor ca. € 350,--. De kosten naar Baltimore en vanuit Halifax liggen op ongeveer gelijk niveau.
Wij hebben de havenformaliteiten niet als erg belastend ervaren. In Baltimore is het formeler dan in Halifax. Als je het de eerste keer doet, is het natuurlijk best wel even spannend.
Maar met genoemde kosten ben je er nog niet. Je Europese verzekering is niet geldig in Noord Amerika. Je krijgt met 2 verzekeringen te maken nl. een transportverzekering (maritieme verzekering) en een roadinsurance. De eerste kun je afsluiten via Seabridge, je moet rekenen op een premie van 0,9% van de waarde van de camper die je wilt verzekeren (enkele reis).
Voor roadinsurance kon je voorheen terecht bij Alessie. Dat bedrijf doet het inmiddels niet meer. Je kunt de verzekering afsluiten bij Thum Insurance. Contactpersoon is Sue Blood, sue@thuminsurance.com Wat betreft de kosten moet je rekenen 4,5 à 5% van de waarde van je camper. Deze geldt voor een half jaar.
De verzekering in NL kun je niet opzeggen, omdat deze is gekoppeld aan je kenteken. Wel kun je tijdelijk naar de laagste WA overgaan.
Regel dit alles ruim voordat je op reis gaat.
Denk ook aan een goede ziektekostenverzekering en reisverzekering met werelddekking, want geneeskundige kosten zijn hier erg hoog!
Campings.
Noord Amerika biedt veel campings. Het gaat om particuliere campings en campings in parken. Eerstgenoemde zijn best duur. Wij betaalden van $ 30 tot $ 75 per nacht. In de parken zijn ze een stuk goedkoper ($10- $30), maar de faciliteiten zijn vaak beperkt. Er zijn nogal wat campings die tot een keten behoren zoals KOA en Good Sam. Hier kun je eventueel een kortingskaart aanschaffen voor $ 30, waardoor je 10% korting krijgt, maar ze blijven best duur voor Europese maatstaven. Wij hebben zoveel mogelijk gebruik gemaakt van campings in de parken, waarbij je tevens de gelegenheid hebt om mooie wandelingen e.d. te maken.
Om campings te vinden kun je goed gebruik maken van apps. Wij gebruikten Park Advisor, maar er zijn er nog een paar. Het is trouwens bij Walmart (een van de grootste supermarktketen in NA) vaak toegestaan om gratis te overnachten. Dat is vooral handig als je net aankomt en nog allerlei inkopen (zoals gas) moet doen.
Elektriciteit en gas, water en riolering.
In noord Amerika zijn gas en elektriciteit anders geregeld dan in Europa.
De spanning is er 110 V-60 Hz, terwijl dat bij ons 230 V- 50Hz is. Bij sommige campers past de spanningsregelaar dat automatisch aan en hoef je dus niets te doen. Wel moet je zorgen voor verloopstekkers van de Amerikaans stopcontacten naar onze blauwe Cee-form connectors. Die lage spanning zorgt er voor dat de stroom in principe 2 maal zo hoog wordt als bij ons. Er zijn op de campings vaak aansluitingen voor 15 A (platte pennen), 30A en 50 A. Beide laatste hebben 3 pennen. Als je geen airco of andere heel grote verbruikers in de camper hebt, kun je volstaan met 15 A. Wel hebben wij vaak meegemaakt dat de laagste aansluitwaarde 30 A is. Zorg dat je vooraf adaptors koopt om ter plaatse probleemloos te kunnen aansluiten. In nationale parken komt het nogal eens voor dat er geen stroomvoorzieningen zijn. Het is dan heel fijn als je beschikt over een zonnepaneel en daardoor zelfvoorzienend bent.
Als je camper niet beschikt over een automatische spanningsregelaar die geschikt is voor 110 V, dan moet er een transformator in het aansluitcircuit worden opgenomen. Wij kochten tot tevredenheid een transformator 110/230 V-1 kW bij Leertronic:
https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... ORMER.html Deze transformator heeft verschillende aansluitmogelijkheden (steptrafo).
Het verschil in frequentie (60 Hz t.o.v. 50 Hz) speelt voor sommige apparaten ook een rol. Immers met een transformator pas je wel de spanning aan, maar niet de frequentie. Zo zal bijvoorbeeld een ventilator sneller gaan draaien. Een digitaal klokje wordt onbruikbaar omdat die te snel loopt. Dit is op te lossen met een omvormer 12 V DC naar 230 V AC.
In noord Amerika wordt propaangas verkocht in flessen van verschillende inhoud. De diameter is ongeveer gelijk aan die in Europa. Omdat je geen gasflessen tijdens het scheepstransport mag meenemen, is het de beste oplossing deze thuis te laten en om bij aankomst direct een gasfles te kopen. Dan kan o.m. bij Walmart en benzine stations. Bij laatstgenoemde kun je soms ook je gasfles laten vullen. Dit kan ook vaak op campings. Wel moe je rekening houden met het aanschaffen van een adaptor voor het reduceerventiel. Daar kan Seabridge voor zorgen. Aan het eind van de reis kun je misschien je lege fles inleveren en statiegeld beuren. In de praktijk lukt dat vaak niet. Wij hebben de fles overgedragen aan de laatste camping in Halifax.
De meeste campings zijn voorzien van een wateraansluiting (met zeer hoge druk) en een aansluiting op de riolering. Je kunt ook gewoon je watertank vullen met de aansluiting (afwijkende nippel) en je grijswater lozen op de afgedopte riolering. Het toilet wordt ook vaak hierin geleegd, maar vaak is er een servicepunt (dump station) op de camping waar dit alles kan gebeuren.
Ook komt het vaak voor dat er een antenne-aansluiting wordt aangeboden.
Samen met de elektrische aansluiting wordt dit full hook-up genoemd. De plaatsen zijn dus goed geoutilleerd, dat draagt er mede toe bij dat de campings duur zijn.
Reizen in NA.
De wegen zijn in algemeen redelijk tot goed. In sommige staten, waar het wat minder goed is gesteld met de welvaart, laat het onderhoud te wensen over. Ook in steden kom je nog al eens slechte wegen tegen. Maar in het algemeen gaat het best redelijk. Als wegenkaart gebruikten wij de Michelin Road Atlas 2019 USA, Canada en Mexico, om het totale overzicht over het hele continent ook te hebben, gebruikten we de Marco Polo USA en een deel van Canada, schaal 1:4.000.000.
Daarnaast maakt GPS het reizen een stuk relaxter. Wij gebruiken een apparaat van Garmin (in NL aangeschaft), waarvoor wij in NL al een SD-kaartje kochten voor de VS, Mexico en Canada.
Bij het passeren van grens tussen de diverse staten is er meestal een visitor centre. Hier kun je gratis allerlei documentatie verkrijgen. Als ANWB lid kun je vaak ook gratis detail kaarten van het gebied krijgen bij AAA vestigingen.
Globaal reisden wij vanuit Baltimore (aankomst met vliegtuig op BWI-airport, is gunstiger dan Dulles qua reisafstanden) via Shannondoa naar de oostkust. Die volgden wij tot in het zuiden van Florida, om langs de oostkust weer naar het noorden te reizen. Vanaf de Pan-handle langs de Gulf of Mexico en langs de Mexicaanse grens via het Coloradoplateau naar het noordwesten. Vanuit het noorden van Californië, Oregon en Washington state staken we over naar British Columbia in Canada. We bezochten de grote parken via de Icefield Parkway en daalden via Calgary af naar de VS om Yellowstone te bezoeken. Bij Winnepeg arriveerden we opnieuw in Canada om dan langs grote meren oostwaarts uiteindelijk Halifax (interessante stad) te bereiken.
Voor de toegang tot nationale parken moet worden betaald. Het loont in de VS zeker hiervoor een American Beautiful Pas ($ 80) aan te schaffen. Deze pas is helaas niet geldig voor state parks en provicial park.
Tenslotte.
Het is geweldig om zo’n mooie reis te mogen maken. Wij kunnen het ten zeerste aanbevelen. Ik kan me voorstellen dat er toch nog wel vragen zijn. Hiermee kunt u terecht op mijn emailadres: wimvanpaassen @ kabelfoon.nl (verwijder de spaties voor en na @ ).
Wij beschikken ook nog over diverse attributen (trafo, navigatie, reisboeken en kaarten) die we wel willen verkopen.
Voor een totaal overzicht van onze reis verwijs ik graag naar ons blog:
https://marjoenwimopreis.waarbenjij.nu/ ... a-canada/1
Wim van Paassen
Laatst gewijzigd door markro op 27 dec 2019, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: E-mailadres iets versleuteld, om internetrobots geen spamberichten te laten sturen.
Reden: E-mailadres iets versleuteld, om internetrobots geen spamberichten te laten sturen.
-
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 10:22
- Aantal x V.S. bezocht: 21
- Locatie: Drachten
Re: Reizen met eigen camper door Noord Amerika, een verslag (2019).
Wat een heerlijke reis is dit geweest. Wel een hele onderneming ook. Goed geschreven en veel info. Zeer leerzaam. Dank.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Berichten: 43850
- Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
- Contacteer:
Re: Reizen met eigen camper door Noord Amerika, een verslag (2019).
Volgens mij hebben de meeste mensen die met een eigen camper willen rondreizen problemen met het verzekeren van de camper, dus fijn dat je daar een tip voor hebt.
Marianne
Mocht iemand vragen hebben dan is het wel zo mooi als dat via het forum kan en je via het forum zou willen reageren. Op die manier hebben anderen er ook iets aan.wimvanpaassen schreef: ↑26 dec 2019, 21:21Ik kan me voorstellen dat er toch nog wel vragen zijn. Hiermee kunt u terecht op mijn emailadres: wimvanpaassen @ kabelfoon.nl.
Marianne
- PSVwally
- Amerika-expert
- Berichten: 19494
- Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Reizen met eigen camper door Noord Amerika, een verslag (2019).
Mooi duidelijk verhaal. Denk dat een aantal mensen hier best wat aan hebben
Wel jammer dan van die verkooppraat op het einde...
Ik hoop dat je eventueel andere camperreizigers hier met hun vragen kunt helpen
Wel jammer dan van die verkooppraat op het einde...
Ik hoop dat je eventueel andere camperreizigers hier met hun vragen kunt helpen
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 2002 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 23 Reacties
- 3231 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 41 Reacties
- 18596 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa