Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Corona virus / Travel ban
Re: Corona virus / Travel ban
Of ze wel of niet gebonden zijn aan de naam dat ligt er helemaal aan hoe ze zijn uitgegeven. Normaliter krijg je, bij een change op een non-refundable ticket inderdaad een EMD die gebonden is aan de persoon voor wie het originele ticket was uitgegeven. Die EMD is dan ook weer non-refundable en geldig tot 1 jaar na de originele uitgiftedatum van het ticket. In feite dus de resterende waarde van het ticket, na aftrek van de reissue/change fee.
Maar dit hoeft niet. Een KLM EMD kan ook geheel vrij zijn en zelfs refundable zijn, ofwel de mogelijkheid bieden om de waarde uit te laten betalen. Dat zijn bijvoorbeeld de EMD's die je krijgt als je recht hebt op compensatie onder EU261.
Helemaal afhankelijk dus van de voorwaarden van het document dat je krijgt. Ik vermoed dat KLM gewoon de normale procedures aanhoudt en alleen de change fee op 0 heeft gezet. Dus ja, dan krijg je een EMD die alleen gebruikt kan worden door de persoon op wiens naam het originele ticket stond.
Maar dit hoeft niet. Een KLM EMD kan ook geheel vrij zijn en zelfs refundable zijn, ofwel de mogelijkheid bieden om de waarde uit te laten betalen. Dat zijn bijvoorbeeld de EMD's die je krijgt als je recht hebt op compensatie onder EU261.
Helemaal afhankelijk dus van de voorwaarden van het document dat je krijgt. Ik vermoed dat KLM gewoon de normale procedures aanhoudt en alleen de change fee op 0 heeft gezet. Dus ja, dan krijg je een EMD die alleen gebruikt kan worden door de persoon op wiens naam het originele ticket stond.
- Inges
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Van de KLM site:
Dus dat geld terug dat kunnen we vergeten. Ook als ze onze vlucht annuleren. Of gaat dit alleen over extra compensatie (die ik nu niet eens zou willen want de maatschappij heeft het al moeilijk zat)Am I entitled to compensation (EU Regulation 261/2004) if my flight is cancelled?
Unfortunately, you are not entitled to compensation based on the EU Regulation 261/2004. Cancellation of flights due to the Coronavirus is considered an extraordinary circumstance, which exempts airlines from paying compensation.
Dat gaat over compensatie. Niet over het recht om je geld terug te krijgen als een vlucht gecancelled wordt.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 68
@Inges Dat was al eerder voorbij gekomen in dit draadje, even mezelf quotenharryh schreef: ↑15 mar 2020, 13:22Ik ga er overigens van uit dat er in tegenstelling tot een "normale" annulering binnen 14 dagen voor vertrek nu geen extra schadevergoeding van toepassing is vanwege de bijzondere omstandigheden.
Maar denk dat we sowieso al blij mogen zijn als er iets terugbetaald gaat worden.

Gewone terugbetaling heb je bij annuleren door KLM wel recht op, maar geen extra vergoeding, dit vanwege de bijzondere omstandigheden.
Betreffende KLM EMD vouchers:
De voucher kan gebruikt worden door de eigenaar ervan;
door passagiers met dezelfde achternaam;
en door passagiers die samen met de eigenaar van de voucher reizen op het moment dat de voucher wordt verzilverd.
De maximale voucherwaarde is EUR 800. Indien de valuta van de voucher verschilt van de valuta van het ticket, dan wordt als wisselkoers de verkoopprijs van KLM’s bank in het betreffende land gebruikt. Indien er bij de betaling van een ticket een restbedrag op de voucher blijft staan, dan wordt er voor dat bedrag een restvoucher uitgegeven. De voorwaarden van de originele voucher blijven echter van toepassing.
https://www.klm.com/travel/bq_nl/custom ... ns/EMD.htm
- Almere vak V
- Amerika-expert
Ik heb mijn dagelijkse werkzaamheden in Amerika. Wij hebben er, om persoonlijke redenen, voor gekozen om niet in de VS te gaan wonen. Omdat mijn werk seizoensgebonden is hebben we hier als gezin een redelijke modus in kunnen vinden. Buiten het seizoen om zijn er een aantal momenten dat het handig is om in de VS te zitten. Dat was gisteren, vandaag en morgen. Maar dit kan ik een heel eind telefonisch af omdat het bestaande klanten zijn. Maar op 23, 24 en 25 april gaat het grotendeels om nieuwe klanten. Dan moet je er bovenop zitten. Face to face. Dat kan ons seizoen maken of breken.
Vandaar dat ze in London, waar mijn werkgever is gehuisvest, er alles aan doen om me in Amerika te krijgen voor 23 april. Maar dat ze ook wel snappen dat het redelijk overzichtelijk moet blijven. Ik stap niet in een vliegtuig met de gedachte ik zie wel weer wanneer ik terugkom.
Komt bij dat ik wel in een land moet zitten wat niet gesloten is om op Amerika te vliegen. En dat dan rechtstreeks vliegt op Amerika zonder dat ik moet overstappen in een land wat weer wel gesloten is. Want dan schiet ik er weinig mee op.
En volgens bijgevoegd kaartje zijn er niet zo heel veel landen meer waar het virus nog niet is opgedoken. Het is alleen wachten totdat deze ook op slot gaan. Of op zn minst niet meer naar Amerika kunnen vliegen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... d-map.html
Dan blijft er nog 1 optie over en dat is volgens mij Mexico. Er zijn nog geen restricties om daar op te vliegen. Daar dan 14 dagen blijven gezien het feit dat je uit een uitgesloten gebied komt. Om dan vervolgens via land of lucht naar Amerika te reizen. Maar echt heel erg enthousiast over dat idee, mede gezien bovenstaand, word ik nog niet. Mn meiden hier trouwens ook niet...
Mochten mensen echt goeie ideeën hebben dan hou ik me aanbevolen!

- Almere vak V
- Amerika-expert
Dat wordt dan weer interessant voor al die mensen die een vakantie geboekt hebben (direct)na de examens en dan te horen krijgen dat de examens in enen midden in hun vakantie vallen...

- Inges
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Ja wij dus en aangezien de school ook verwacht dat de centraal examens worden verplaatst naar eind mei begin juni kunnen wij zo wie zo niet weg. Dat is overigens wel een geldige reden van annuleren voor de verzekering.Almere vak V schreef: ↑17 mar 2020, 12:13Dat wordt dan weer interessant voor al die mensen die een vakantie geboekt hebben (direct)na de examens
Wel jammer trouwens dat ik dan op voucher de enige ben die een andere achternaam heeft dan de rest van gezin. Terwijl ik wel degene ben die alle tickets heb gekocht.... we gaan het zien....
En het zijn dagkoersen. Ik zou het risico niet nemen. De kans dat Mexico ook dicht gaat is wellicht groter dan dat het bij die 30 dagen blijft voor reizen vanaf hier. En dan zit je daar vast, niet het beste land om vsat te zitten in dit soort tijden. Behalve de oceaan over per boot heb je denk ik niet veel opties met meer zekerheid dan gewoon hopen dat het bij de 30 dagen blijft. Heb ook een vertrek staan op 21 april naar LAS, we gaan het zien.Almere vak V schreef: ↑17 mar 2020, 12:10Dan blijft er nog 1 optie over en dat is volgens mij Mexico. Er zijn nog geen restricties om daar op te vliegen. Daar dan 14 dagen blijven gezien het feit dat je uit een uitgesloten gebied komt. Om dan vervolgens via land of lucht naar Amerika te reizen. Maar echt heel erg enthousiast over dat idee, mede gezien bovenstaand, word ik nog niet. Mn meiden hier trouwens ook niet...
wie weet welke taxes en fees je terug krijgt als je cancelled en niet gaat voor een voucher .
de airline medewerker gaf aan dat de refund afdeling dat gaat bekijken als er een aanvraag refund komt.
mijn tickets kosten volgens de factuur van 3e partij -15 euro en de taxes en fees 338 euro
de airline zegt dat de ticketprijs 26 euro pp is en de rest taxes en fees waaronder een belasting die al 240 euro pp kost . en dat als ik besluit te cancelen zonder voucher ik een aanvraag kan doen . er staat nergens verder gespecificeerd hoeveel en welke belasting
iemand aan de hand gehad welke taxes en fees terugbetaald kunnen worden ? dit klinkt als een interessante optie mocht de vlucht niet gecanceld worden
de airline medewerker gaf aan dat de refund afdeling dat gaat bekijken als er een aanvraag refund komt.
mijn tickets kosten volgens de factuur van 3e partij -15 euro en de taxes en fees 338 euro
de airline zegt dat de ticketprijs 26 euro pp is en de rest taxes en fees waaronder een belasting die al 240 euro pp kost . en dat als ik besluit te cancelen zonder voucher ik een aanvraag kan doen . er staat nergens verder gespecificeerd hoeveel en welke belasting
iemand aan de hand gehad welke taxes en fees terugbetaald kunnen worden ? dit klinkt als een interessante optie mocht de vlucht niet gecanceld worden
Laatst gewijzigd door b_talens op 17 mar 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
- Hamilton
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Re: Corona virus
JEETJE, wat een gedoe. Ook ik zat vast tot zondag in de VS. Gelukkig een van de laatste vluchten uit SFO kunnen pakken. Uitstekende service van KLM/Delta hoor. Echt klasse.
Ik hoop dat de airline het overleefd.
Interessant topic om te lezen, dankje voor delen van de informatie.
@roelb benieuwd of je hier nog steeds zo over denkt.
Ik hoop dat de airline het overleefd.
Interessant topic om te lezen, dankje voor delen van de informatie.
@roelb benieuwd of je hier nog steeds zo over denkt.

roelb schreef: ↑06 mar 2020, 15:40
Reken maar dat er nu al landen zijn die heel Europa een brandhaard vinden en graag iedere europeaan aan de grens tegenhouden of oppakken. Met name Nederlanders, want gezien de stijging in het aantal besmettingen hier is in de ogen van velen iedereen hier besmet. Denk eens na wat je daar van zou vinden als jij net naar dat land wil reizen om wat voor reden dan ook. Als jij niet mag afreizen naar de USA voor een geboekte vakantie en daardoor 10k euro kwijt bent? Terwijl er niets aan de hand is? Vind je dan ook dat jij maar moet slikken vanwege de irreeele angst van anderen?
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Aardige omweg maar kun je nog via Azie vliegen? Singapore en Taiwan zijn redelijk veilig vanwege extreme aanpak en healthcare is daar goed geregeld. Hong Kong is ook prima maar zal misschien wel onder China vallen.Almere vak V schreef: ↑17 mar 2020, 12:10Mochten mensen echt goeie ideeën hebben dan hou ik me aanbevolen!![]()
![]()
![]()
![]()
- Almere vak V
- Amerika-expert
Dat is inderdaad wat het allemaal onzeker maakt. Er gaat in deze tijden niks boven zeker weten. Alleen ga maar is op zoek naar zekerheden.
Ook al aan zitten denken. Maar ik heb helemaal niks met Azië. En om daar nou 2 weken te gaan zitten in de hoop daarna naar Amerika te kunnen vliegen. En als dat dan niet meer kan. Kan ik dan nog wel terug naar Nederland?
Wellicht tegen beter weten in. Maar misschien de beste optie voor alle betrokken partijen. Behalve voor mn werkgever dan. En mn commissies...

Top! Inderdaad heel netjes! Onder welke reden als ik vragen mag?Bushmaster schreef: ↑17 mar 2020, 07:03Ik heb zojuist bericht gehad, ik krijg mijn geld terug van Univé (annuleringsverzekering),
vliegticket, toegangskaarten-Pima Air-boneyard-tour, hotel en national park-pass. Netjes van Univé mag ook wel een gezegd worden.![]()
Wij zouden vertrekken op 13 april naar Florida en tot zover hebben wij vernomen van Univé dat ze geen kosten vergoeden i.v.m. Corona.
Misschien dat het al voorbij is gekomen in dit forum, maar dan heb ik dat even gemist

Iemand KLM al telefonisch te pakken gekregen?
Elke keer meteen bezet toon gaat niet eens over..
Van plan om de reis te wijzigen naar oktober, zal dan denk ik wel weer rustig zijn??
Elke keer meteen bezet toon gaat niet eens over..
Van plan om de reis te wijzigen naar oktober, zal dan denk ik wel weer rustig zijn??
- Almere vak V
- Amerika-expert
Het heeft echt geen zin om te vragen of speculeren wanneer je wel op reis kan. Niemand weet het.
- Bushmaster
- Amerika-expert
Op basis van het 30-dagen inreisverbod kan je kosten claimen op de annuleringsverzekering, mits deze niet door enig andere instantie worden vergoed. Mijn trip zou zijn van 11 tm 24 april, valt dus binnen het 30-dagen inreisverbod.Florida13 schreef: ↑17 mar 2020, 13:17Top! Inderdaad heel netjes! Onder welke reden als ik vragen mag?Bushmaster schreef: ↑17 mar 2020, 07:03Ik heb zojuist bericht gehad, ik krijg mijn geld terug van Univé (annuleringsverzekering),
vliegticket, toegangskaarten-Pima Air-boneyard-tour, hotel en national park-pass. Netjes van Univé mag ook wel een gezegd worden.![]()
Wij zouden vertrekken op 13 april naar Florida en tot zover hebben wij vernomen van Univé dat ze geen kosten vergoeden i.v.m. Corona.
Misschien dat het al voorbij is gekomen in dit forum, maar dan heb ik dat even gemist.
https://www.unive.nl/calamiteiten/coronavirus
Laatst gewijzigd door Bushmaster op 17 mar 2020, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- Aricon
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 40
Mijn (terug)vlucht van a.s. donderdag was door de KLM gecancelled. Het betrof LAS-AMS en die route mochten ze niet meer vliegen. Ik kreeg daar afgelopen vrijdag bericht van en ik kon heel snel via MyTrip mijn vlucht omboeken. Afgelopen zondag vlogen we LAS-LAX-AMS. Blij dat ik weer thuis ben!
@Almere Vak V
........Maar op 23, 24 en 25 april gaat het grotendeels om nieuwe klanten. Dan moet je er bovenop zitten. Face to face. Dat kan ons seizoen maken of breken...…………….
Je gaat er nog steeds van uit dat je meeting/beurs (?) gewoon door gaat?
........Maar op 23, 24 en 25 april gaat het grotendeels om nieuwe klanten. Dan moet je er bovenop zitten. Face to face. Dat kan ons seizoen maken of breken...…………….
Je gaat er nog steeds van uit dat je meeting/beurs (?) gewoon door gaat?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 4803 Weergaves
-
Laatste bericht door Amarens