Timb schreef: ↑19 mei 2021, 11:46
Begrijp me niet verkeerd, maar dan zou je toch juist wel moeten testen? Je bent dan eventueel wel besmet en je brengt corona naar een ander land. Daarom zou ik het vreemd vinden als je met een vaccinatie naar een ander land mag, maar niet meer hoeft te testen?
Oh, op die manier. Nee, vanuit het oogpunt van het verplaatsen/verspreiden van het virus is het inderdaad niet de beste oplossing. Ik denk zelfs dat op die manier de tweede golf afgelopen zomer op gang is gekomen; door vakantiegangers die het virus mee terug namen uit Zuid-Europa.
Maar het zorgt er voor de zomervakanties wel voor dat er geen of weinig 'vaccinatiediscriminatie' ontstaat. Je hebt er immers weinig invloed op wanneer je je vaccin krijgt; dat gaat grotendeels op basis van leeftijd. Dan zou het van de zotte zijn dat bijvoorbeeld mijn 70-jarige, volledig gevaccineerde ouders (die echter nog steeds het virus kunnen oppikken en overbrengen) op basis van hun vaccin zonder test op vakantie zouden mogen en zeker zijn van een groen vinkje om te kunnen vertrekken. Maar dat mijn man en ik, die er niets aan kunnen doen dat we nog niet volledig gevaccineerd zijn, wellicht twee keer twee PCR-testen á € 100 per stuk zouden moeten laten doen met het risico dat je vakantie een dag van tevoren in het water valt. Terwijl we alle vier nog altijd het virus kunnen verspreiden, volledig gevaccineerd of niet.
Dus inderdaad, vanuit epidemiologisch oogpunt zou je eigenlijk iedereen, gevaccineerd of niet, moeten testen. Vanuit het oogpunt van mensen niet op kosten jagen en tot de dag voor vertrek in onzekerheid laten vanwege iets waarop ze zelf geen invloed hebben, vind ik het prima als je bij één prik geen testresultaat hoeft te overleggen. Zeker niet als iedereen inderdaad eind juni in de gelegenheid is geweest om z'n eerste prik te halen.