Ik heb ook nooit een annuleringsverzekering hoor. Je hebt er bij reizen naar Amerika vaak ook niet zoveel aan, aangezien veel reisonderdelen zoals autohuur, hotels, etc. vaak tot op het laatste moment sowieso al zonder kosten te annuleren zijn (als je slim boekt). Wat resteert zijn dan vaak de vliegtickets. Dat risico heb ik tot nu toe altijd zelf gedragen. Het was me de kosten van het verzekeren niet waard zeg maar.
Nu met het coronavirus is de situatie een beetje anders. Dat kan beide kanten op werken. KLM bijvoorbeeld heeft een heel flexibel omboek- en annuleringsbeleid waardoor een annuleringsverzekering voor sommige reizen al helemaal niet zinvol meer is. Maar als je geen flexibele tickets hebt kan een annuleringsverzekering nu juist wél nuttig zijn, al moet je de voorwaarden van die verzekering dan wel even goed checken om te zien of het niet kunnen reizen vanwege een positieve coronatest een geldige grond voor annulering is.
Een annuleringsverzekering kun je soms ook nog enige tijd ná het boeken afsluiten. Maar volgens mij gaat het dan meestal om een periode van enkele dagen tot enkele weken. Of er annuleringsverzekeringen zijn die je nu nog kunt afsluiten voor een reis die je afgelopen augustus hebt geboekt durf ik niet te zeggen. Dat kan weleens lastig worden.
Een reisverzekering kun je gelukkig nog afsluiten tot je vertrekt. Ik zou bij het kiezen van een reisverzekering dan wel even goed op de voorwaarden letten dit jaar, omdat die per verzekeraar nogal kunnen afwijken afhankelijk van het reisadvies van de Nederlandse overheid. Zie
https://www.moneyview.nl/corona-reisverzekeringen
Mocht de VS tegen die tijd nog op code oranje staan en je toch wil reizen (er even van uitgaande dat de travel ban dan wél is opgeheven) dan kun je ook nog de OOM Tijdelijk in het buitenland-verzekering overwegen. Die geeft ook medische dekking als je zelf corona krijgt terwijl je bent in een land waar code oranje/rood van toepassing is. Die verzekering is echter wel wat duurder en moet je op tijd aanvragen. Mogelijk dat de 'normale' reisverzekeringen (zie overzichtje Moneyview) inmiddels ook betere dekking hebben bij code oranje. Ik heb al een tijdje niet meer gekeken.