Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vertrek zondag, maar nu positief getest.
Re: Vertrek zondag, maar nu positief getest.
Wat we kennelijk al weer vergeten zijn is dat corona een gevaarlijke ziekte is, veel gevaarlijker dan een verkoudheid of een griepje. En hoe erg die ziekte uitpakt kan individueel enorm verschillen. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik anderen bewust en vermijdbaar (want daar hebben we het hier over) in gevaar breng ...
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
@bartve dat was het… met de groeiende immuniteit en de beschikbaarheid van vaccins is het vergelijkbaar met een (toegegeven, ernstig) griepjaar, las ik onlangs.
Wat doen we bij griep? Vaccineren op eigen initiatief, en de echt kwetsbare personen kunnen zich afzonderen.
Zou je ook slecht slapen als iemand een andere ziekte overkrijgt van jou en daar ernstig ziek van wordt? Niemand zal iemand anders opzettelijk aansteken met COVID en daar genoegen uit halen. Maar ik heb al m’n hele leven voor Corona maar 1 graadmeter gebruikt als ik ‘ziek’ ga reizen: hoe voel ik me.
Wat doen we bij griep? Vaccineren op eigen initiatief, en de echt kwetsbare personen kunnen zich afzonderen.
Zou je ook slecht slapen als iemand een andere ziekte overkrijgt van jou en daar ernstig ziek van wordt? Niemand zal iemand anders opzettelijk aansteken met COVID en daar genoegen uit halen. Maar ik heb al m’n hele leven voor Corona maar 1 graadmeter gebruikt als ik ‘ziek’ ga reizen: hoe voel ik me.
@Timothy555 Ik wil hier liever niet de hele coronadiscussie (wel/niet erg, etc.) gaan herhalen. Waar het mij om gaat is dat je terwijl je weet dat je besmettelijk bent met een ernstige ziekte bewust de directe nabijheid van andere mensen opzoekt, en daarbij de daarvoor geldende regels geheel negeert ...
-
- Amerika-expert
Akkoord, en dat is een keuze die je kan maken om die regel al dan niet te respecteren. Zal ongetwijfeld nog gebeuren, met deze en andere regels.
Geen discussie nodig, mijn standpunten heb ik al neergeschreven.
Geen discussie nodig, mijn standpunten heb ik al neergeschreven.
Hmm ... ik ga Ayn Rand maar eens herlezen, misschien dat ik het dan begrijp .... 

Ik snap beide kanten van het verhaal en weet niet wat ik zelf zou doen. Maar als je kijkt naar de feiten, test je dinsdag positief. Dus zit je dinsdag tot en met zaterdag in isolatie (=5 dagen). Dus zou je volgens de regels van dit land,mits natuurlijk klachtenvrij, zondag uit isolatie en dus in het vliegtuig mogen.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Tja, een gewetensvraag. Ik snap beide kanten heel goed en voor beide valt wat te zeggen. Dus wat TS ook besluit, daar heb ik geen oordeel over.
Want, wat zouden we doen als het de terugreis betreft? Zeggen we dan ook zo makkelijk, niet vliegen want we blijven wel 5-10 dagen in quarantaine achter in Amerika zonder vervoer etc?
Ik vermoed dat er best veel mensen dan toch het het vliegtuig instappen. Is het juist, nee. Gebeurt het? Absoluut. Zelf ben ik daar 'slachtoffer' van geworden na mijn tripje afgelopen juni. Twee dagen na thuiskomst klachten en testte ik positief. Dat heb ik óf opgelopen in Amerika (vliegtuig of New York want voor de rest heb ik niet in mensenmassa's gestaan) óf in de shuttlebus in Engeland, vol met gestrande reizigers, van het vliegveld naar mijn hotel. Bus deed er een half uur over, bloedheet in de bus en vrijwel niemand droeg een mondkapje...
Zelf vermoed ik dat laatste. Gelukkig slechts 1 nacht en 1 dag goed ziek geweest.
Laat ik TS dan een andere vraag stellen. Zou je op dit moment, nu je Corona hebt, je ouders/grootouders bezoeken? Nee? Waarom niet? Misschien wel juist niet omdat die een zwakkere weerstand hebben? Mensen met een zwakkere weerstand zitten ook in het vliegtuig en willen ook graag weer veilig kunnen reizen...
Roland
Want, wat zouden we doen als het de terugreis betreft? Zeggen we dan ook zo makkelijk, niet vliegen want we blijven wel 5-10 dagen in quarantaine achter in Amerika zonder vervoer etc?
Ik vermoed dat er best veel mensen dan toch het het vliegtuig instappen. Is het juist, nee. Gebeurt het? Absoluut. Zelf ben ik daar 'slachtoffer' van geworden na mijn tripje afgelopen juni. Twee dagen na thuiskomst klachten en testte ik positief. Dat heb ik óf opgelopen in Amerika (vliegtuig of New York want voor de rest heb ik niet in mensenmassa's gestaan) óf in de shuttlebus in Engeland, vol met gestrande reizigers, van het vliegveld naar mijn hotel. Bus deed er een half uur over, bloedheet in de bus en vrijwel niemand droeg een mondkapje...

Laat ik TS dan een andere vraag stellen. Zou je op dit moment, nu je Corona hebt, je ouders/grootouders bezoeken? Nee? Waarom niet? Misschien wel juist niet omdat die een zwakkere weerstand hebben? Mensen met een zwakkere weerstand zitten ook in het vliegtuig en willen ook graag weer veilig kunnen reizen...
Roland
Off topic
Tjemig, wat een zinloze discussie over wat iemand wel of niet zou
moeten doen. Laat deze persoon zelf zijn afweging maken.
Er wordt alleen gevraagd "hoeveel dagen er tussen een positieve test en de vlucht mogen zitten" meer niet.
Dus je eigen voorkeur delen of iemand op zijn gevoel te ergens in te drukken is off topic
omdat het de vraag niet is.

Tjemig, wat een zinloze discussie over wat iemand wel of niet zou
moeten doen. Laat deze persoon zelf zijn afweging maken.
Er wordt alleen gevraagd "hoeveel dagen er tussen een positieve test en de vlucht mogen zitten" meer niet.
Dus je eigen voorkeur delen of iemand op zijn gevoel te ergens in te drukken is off topic
omdat het de vraag niet is.
- Tantelotje
- Amerikakenner
Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in.
Volgens mij is het antwoord op de vraag 'gewoon' te vinden op rijksoverheid.nl.
Als je daar invult wanneer je klachten kreeg/positief testte, krijg je zo de datum te zien wanneer je volgens de regels uit isolatie mag. En dus alles weer 'mag', dus ook vliegen.
Volgens mij is het antwoord op de vraag 'gewoon' te vinden op rijksoverheid.nl.
Als je daar invult wanneer je klachten kreeg/positief testte, krijg je zo de datum te zien wanneer je volgens de regels uit isolatie mag. En dus alles weer 'mag', dus ook vliegen.
Qua regels is RIVM leidend:
-had je dinsdag klachten dan duurt isolatie 5 dagen mits je geen klachten hebt in laatste 24 uur. Zaterdag is je laatste dag.
-had je geen klachten op dinsdag en later ook niet dan is het ook klaar op zaterdag.
Dus als ik het goed begrijp:Ben je getest met klachten dan duurt de isolatie maximaal 10 dagen, geteld vanaf de datum dat je klachten kreeg. Je mag eerder uit isolatie als het minimaal 5 dagen geleden is dat je klachten (koorts, hoesten, keelpijn en neusverkouden) kreeg én 24 uur geen klachten meer hebt.
Het kan zijn dat je géén klachten had toen je getest werd of een zelftest deed en dat je ook geen klachten hebt gekregen. Dan duurt de isolatie 5 dagen, geteld vanaf de testdatum. Krijg je tijdens de isolatie toch klachten die horen bij corona, dan gaat er een nieuwe isolatieperiode in en telt het aantal dagen vanaf de datum dat je klachten kreeg.
-had je dinsdag klachten dan duurt isolatie 5 dagen mits je geen klachten hebt in laatste 24 uur. Zaterdag is je laatste dag.
-had je geen klachten op dinsdag en later ook niet dan is het ook klaar op zaterdag.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
en hier de Amerikaanse CDC guidelines
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ntine.html
Los daarvan worden zowel in Europa als in de US niets enforced. Je moet niet meer verplicht testen bij reizen. In de US is het binnen de US (ook tijdens 2020/2021) nooit enforced bij vliegen/reizen (enkel naar Hawaii). Met andere woorden: eigen keuze.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ntine.html
Los daarvan worden zowel in Europa als in de US niets enforced. Je moet niet meer verplicht testen bij reizen. In de US is het binnen de US (ook tijdens 2020/2021) nooit enforced bij vliegen/reizen (enkel naar Hawaii). Met andere woorden: eigen keuze.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik ben vandaag juist toegekomen in Seattle. Vanaf het moment dat ik de luchthaven binnenstapte heb ik mijn FFP2 masker opgezet. Dit gedurende de 2 vluchten en de wachttijden. Ik was niet de enigste met een masker, maar we waren een minderheid. Dit was mijn persoonlijke keuze. Ik wil zeker al niet in het begin van mijn reis ziek worden. Toen mijn inwonende broer covid kreeg, was ik dus een hoogrisico contact. Door het advies van mijn dokter, hebben ze me op het werk, ik werk in een woonzorgcentrum, verder laten doen met zo'n masker. Geen chirurgisch, dat is niet voldoende. Maar een FFP2 masker is, mits goed gebruik, veilig. Tja, eten en drinken zal wat moeilijk worden, maar ik zou toch, indien je beslist om te vliegen, een masker dragen, die de anderen beschermen. Alleszins een moeilijke keuze. Moed.
als transferpassagier van de drukte in schiphol niks gemerkt.

- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als een vraag als deze gesteld wordt op dit forum dan kun je ervan uitgaan dat het niet bij een ja of nee blijft. Daar is het een forum voor. Kun je daar niet tegen dan kun je beter geen vragen stellen hier. De info niet kunnen vinden gaat er bij mij niet in. Zonder naar alle links te kijken die reeds genoemd zijn, krijg ik al bij de eerste Google zoekopdracht antwoord op de vraag die wordt gesteld. Daarbij is niet dit forum leidend maar een officiële overheidssite:
Bron: RIVMIn isolatie
Bij een positieve testuitslag ben je een aantal dagen besmettelijk, ook als je geen klachten hebt en daarom ga je in isolatie. Dit betekent dat je je afzondert om te voorkomen dat je andere mensen besmet door op een eigen kamer te blijven. Je hebt dan geen contact met huisgenoten.
Als je weet dat je corona hebt, informeer dan meteen de mensen met wie je contact hebt gehad. Kijk hier hoe je dat kunt doen.
Hoe lang in isolatie
Ben je getest met klachten dan duurt de isolatie maximaal 10 dagen, geteld vanaf de datum dat je klachten kreeg. Je mag eerder uit isolatie als het minimaal 5 dagen geleden is dat je klachten (koorts, hoesten, keelpijn en neusverkouden) kreeg én 24 uur geen klachten meer hebt.
Het kan zijn dat je géén klachten had toen je getest werd of een zelftest deed en dat je ook geen klachten hebt gekregen. Dan duurt de isolatie 5 dagen, geteld vanaf de testdatum. Krijg je tijdens de isolatie toch klachten die horen bij corona, dan gaat er een nieuwe isolatieperiode in en telt het aantal dagen vanaf de datum dat je klachten kreeg.
Belangrijk voor TS is dus het moment dat hij/zij klachten kreeg. Was dat voor of tijdens de test al zo of pas na het testen? Want vanaf dat moment gaan de min. 5 dagen pas in.
Enige wat ik niet zou doen is een officiële test doen bij de GGD. Dat heeft geen toegevoegde waarde op dit moment aangezien je niet getest hoeft te worden als je naar Amerika reist.
Roland
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Tav je reis en of annuleringsverzekering zou ik wel een GGD test doen. Als je positief hebt getest en je wilt je reis cancelen dan zullen ze waarschijnlijk om een bewijs gaan vragen dat je covid hebt (gehad). Het is dan de vraag of een zelftest volstaat. Waar iedereen een foto van kan maken en niemand kan traceren of dit een foto van vorig jaar is ect.
Ook als je later vertrekt en je daardoor extra kosten moet maken (extra kosten voor gewijzigde vlucht bijv) kun je hier volgens mij iets mee richting je reisverzekeraar. Maar denk ook aan autohuur of accommodaties die je moet omboeken of annuleren.
Dus als je eruit bent wat je doet, eerst bepalen wat je wilt doen en dan kijken wat het extra kost als je wilt wijzigen. Als de impact financieel meevalt kun je er alsnog voor kiezen geen GGD test te doen.
Dan nog even over het positief getest aan boord gaan: Ik snap het wel, want het is een dure reis, waar je lang naar uit kijkt. Maar die isolatie is er niet voor niets. Uiteraard enorm balen. Maar zo komen we er nooit vanaf. Het is helaas voor veel mensen nog geen verkoudheidje. Het ziekteverzuim is nog nooit zo hoog geweest en de werkdruk voor de mensen die overblijven ook.
Straks als het een verkoudheidje is dan kunnen we alle isolatie maatregelen afschaffen en lekker besmet in een vliegtuig zitten.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Wij hebben afgelopen juni onze vakantie eerst moeten uitstellen en later moeten annuleren omdat mijn man 3 dagen voor vertrek klachten kreeg en positief testte op Covid. Wij gingen niet vliegen maar naar Italië met de auto.
Mijn man was in eerste instantie niet erg ziek alleen wat verkouden. Dus wij waren van plan om na de quarantaine alsnog te vertrekken.
Maar na een paar dagen werd hij ineens veel zieker en dat bleef hij een week (heel erg hoesten, koorts)
Tot op de dag van vandaag is hij nog steeds heel erg moe. In het begin was hij al uitgeput als hij gedoucht had, nu gaat het gelukkig steeds beter.
Ik had het echt niet fijn gevonden als we toch op vakantie waren gegaan, we hadden niet veel kunnen doen daar en mijn man had alleen maar geslapen denk ik.
Om ons heen hoor ik veel meer mensen die dezelfde klachten hebben (gehad), een intense alles overheersende vermoeidheid die soms wel een half jaar kan aan houden.
Mijn man heeft zich wel officiël laten testen bij de GGD, waardoor wij alle annuleringskosten vergoed hebben gekregen. Er wordt om een officiële bewijs gevraagd door de verzekering anders krijg je niets vergoed.
Mijn man was in eerste instantie niet erg ziek alleen wat verkouden. Dus wij waren van plan om na de quarantaine alsnog te vertrekken.
Maar na een paar dagen werd hij ineens veel zieker en dat bleef hij een week (heel erg hoesten, koorts)
Tot op de dag van vandaag is hij nog steeds heel erg moe. In het begin was hij al uitgeput als hij gedoucht had, nu gaat het gelukkig steeds beter.
Ik had het echt niet fijn gevonden als we toch op vakantie waren gegaan, we hadden niet veel kunnen doen daar en mijn man had alleen maar geslapen denk ik.
Om ons heen hoor ik veel meer mensen die dezelfde klachten hebben (gehad), een intense alles overheersende vermoeidheid die soms wel een half jaar kan aan houden.
Mijn man heeft zich wel officiël laten testen bij de GGD, waardoor wij alle annuleringskosten vergoed hebben gekregen. Er wordt om een officiële bewijs gevraagd door de verzekering anders krijg je niets vergoed.
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Helemaal mee eens! Mijn antwoord was dan ook meer bedoeld voor als er toch besloten wordt te gaan vliegen. Ga je annuleren dan is het uiteraard een ander verhaal.
Roland
-
- Amerika-expert
In mijn mening vind ik het
om op een publiek forum te vertellen dat je positief test en zondag vliegt, dan vragen naar quarantaine tijd en, omdat het aantal dagen niet gelegen komt, toch maar te gaan vliegen. Dat zijn van die vragen die je niet op schrift stelt. Mijn mening.

Iedereen bedankt voor de reakties. Wel of niet instappen zou de vraag zijn geweest, wie garandeert mij dat al die andere mensen in het vliegtuig eerlijk zijn? Inmiddels zijn er meerdere van de groep positief dus kunnen we niet weg.
Ondanks dat we een annuleringsverzekering hebben kost het nog heel veel geld. Bij een aantal bedrijven krijgen we een tegoedbon. Daar kan ik niet veel mee als je die binnen een bepaalde tijd moet opmaken maar de verzekering zegt gewoon dat het bedrijf iets geboden heeft dus dat valt dan niet onder de dekking.
Ondanks dat we een annuleringsverzekering hebben kost het nog heel veel geld. Bij een aantal bedrijven krijgen we een tegoedbon. Daar kan ik niet veel mee als je die binnen een bepaalde tijd moet opmaken maar de verzekering zegt gewoon dat het bedrijf iets geboden heeft dus dat valt dan niet onder de dekking.
Dat is zuur. Maar het was niet nodig geweest om veel geld kwijt te raken. Niet dat jij er nog iets aan hebt, maar wellicht anderen die dit lezen wel:diver99 schreef: ↑11 aug 2022, 12:15Iedereen bedankt voor de reakties. Wel of niet instappen zou de vraag zijn geweest, wie garandeert mij dat al die andere mensen in het vliegtuig eerlijk zijn? Inmiddels zijn er meerdere van de groep positief dus kunnen we niet weg.
Zeker voor een trip naar de US is er vrijwel geen enkele reden om iets vooraf te betalen. Soms kan een hotel non-refundable vastleggen je een paar dollar voordeel opleveren, maar als er onverhoopt iets tussenkomt is het financiele nadeel veel groter. Gewoon direct bij de hotels reserveren en goed op de cancellation policy letten.
Bij huurauto's is er eigenlijk nooit een verschil en zelfs de vooruit betaalde rates kun je bij alle grote verhuurders tot 24 uur vooraf volledig laten crediteren. Zelfs bij boekingen via een van de bekende brokers is dat over het algemeen de regel.
En voor iedereen die zegt: maar ik verander de plannen toch niet en ik bespaar een paar euro met vooraf betalen - het kan altijd gebeuren. Door ziekte van jezelf of reisgenoot, overlijden (ook van vrienden, familie waardoor je naar een uitvaart moet) of andere stomme pech.
Ook voor vliegtickets geldt: als je direct bij een (reguliere, niet low-cost) airline boekt dan kun je altijd je vluchten cancellen en het ticket hergebruiken, al dan niet met een change fee. Denk ook na over de airline die je kiest, zeker als de prijzen redelijk dicht bij elkaar liggen. Koop je een ticket bij AF/KLM, dan heb je veel meer opties om bij annuleren het saldo weer te gebruiken voor iets anders, dan dat je bij andere airlines hebt. Je kunt met dat saldo immers ook een vlucht naar zuid Europa boeken, of een stedentripje in Europa. En uiteraard geldt ook hier: boek altijd direct bij een airline, of eventueel via een echte, full-service reisagent. Dan heb je in dit soort situaties de meeste flexibiliteit.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 6184 Weergaves
-
Laatste bericht door Ruud2004