Aangezien je allerhande vragen kunt stellen aan de chatrobot, leek het mij interessant eens te kijken hoe behulpzaam het kan zijn bij het plannen van een reis naar Amerika. In plaats van te Googelen kun je gerichte vragen stellen waar je antwoord op krijgt. Vervolgens kun je doorvragen of de vraag verfijnen. Zie hieronder een willekeurig voorbeeld van mij:
Mijn vraag:
Het antwoord van ChatGPT:Kun je in tijdsvolgorde aangeven als ik 8 dagen in Montana verblijf en bezienswaardigheden wil bekijken in Montana? Ik begin in Yellowstone NP waar ik 3 dagen wil verblijven.
Vervolgens wilde ik een gedetailleerde planning voor Yellowstone NP hebben.Hieronder is een planning voor 8 dagen in Montana, waarbij je 3 dagen in Yellowstone National Park verblijft:
Dag 1-3: Verblijf in Yellowstone National Park en bezoek de geisers, watervallen en andere bezienswaardigheden van het park.
Dag 4: Maak een rit naar de Beartooth Mountains in het noordoosten van Wyoming en het zuidoosten van Montana. Dit gebied biedt prachtige uitzichten op de Rocky Mountains en vele mogelijkheden voor wandelen en kamperen.
Dag 5: Bezoek het Museum van de Native American Cultures in Browning, Montana. Hier kun je meer leren over de geschiedenis en cultuur van de indianenstammen in Montana, waaronder de Blackfeet, Crow en Northern Cheyenne.
Dag 6: Maak een rondrit door het Big Sky Country en bewonder de prachtige uitzichten op de bergen, meren en valleien van Montana.
Dag 7: Bezoek de historische stad Virginia City, gelegen in het westen van Montana. Hier kun je teruggaan in de tijd en leren over de geschiedenis van de stad, die bekend staat om haar goudmijnen en cowboys. Bezoek ook het Virginia City National Historic Landmark District, waar je oude gebouwen, musea en andere historische bezienswaardigheden kunt bekijken.
Dag 8: Maak een uitstapje naar het bergdorp Red Lodge, gelegen in het zuiden van Montana. Dit dorp biedt prachtige uitzichten op de Beartooth Mountains en is een populaire bestemming voor wandelen, kamperen en andere outdooractiviteiten.
Ik hoop dat deze planning je helpt bij het plannen van je bezoek aan Montana! Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Mijn (vervolg)vraag:
Het antwoord van ChatGPT:Kun je dag 1-3 verfijnen met tijden en afstanden? Dagelijks vertrek uit Canyon Village om 06:30 uur en terug om 17:00 uur.
En zo kun je heel gedetailleerd een planning maken. Bijvoorbeeld bezienswaardigheden in een grote stad waar je een x-aantal dagen verblijft. Je kunt het zo gek niet bedenken. Uiteraard is het ook te gebruiken voor doeleinden die niets met reizen te maken hebben.Hieronder is een planning voor dag 1-3 van je bezoek aan Yellowstone National Park, waarbij je dagelijks vertrekt uit Canyon Village om 06:30 uur en om 17:00 uur terugkeert:
Dag 1:
- Vertrek om 06:30 uur uit Canyon Village en rijd naar het Old Faithful geisergebied, gelegen op ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Canyon Village. Hier kun je de Old Faithful geiser zien spuiten en andere geisers en watervallen in het gebied bekijken.
- Maak een wandeling naar de Grand Prismatic Spring, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten westen van Old Faithful. Deze prachtige thermale bron is een van de grootste en mooiste ter wereld.
- Maak een wandeling naar de Lower Geyser Basin, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten noorden van Old Faithful. Hier kun je meer geisers en thermale bronnen bekijken.
Dag 2:
- Terugkeren naar Canyon Village om 17:00 uur.
- Vertrek om 06:30 uur uit Canyon Village en rijd naar het Mammoth Hot Springs gebied, gelegen op ongeveer 50 kilometer ten noorden van Canyon Village. Hier kun je de Mammoth Hot Springs bezoeken, een reeks thermale bronnen met kalksteenterrassen.
- Maak een wandeling naar de Norris Geyser Basin, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten oosten van Mammoth Hot Springs. Dit gebied bevat de heetste en meest actieve geisers van Yellowstone.
- Maak een wandeling naar de Lamar Valley, gelegen op ongeveer 20 kilometer ten noordoosten van Mammoth Hot Springs. Dit gebied is een van de beste plekken om wilde dieren te spotten in Yellowstone.
Dag 3:
- Vertrek om 06:30 uur uit Canyon Village en rijd naar het Hayden Valley gebied, gelegen op ongeveer 30 kilometer ten westen van Canyon Village. Dit gebied is een van de beste plekken om wilde dieren te spotten in Yellowstone.
- Maak een wandeling naar de Grand Canyon of the Yellowstone, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten westen van Hayden Valley. Dit is een indrukwekkende canyon met watervallen en prachtige uitzichten.
- Maak een wandeling naar de Artist Point, gelegen op ongeveer 10 kilometer ten westen van de Grand Canyon of the Yellowstone. Dit is een van de mooiste uitzichtpunten van Yellowstone.
Ik hoop dat deze planning je helpt bij het plannen van je bezoek aan Yellowstone National Park. Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Het systeem heeft wat beperkingen en de 'kennis' van de chatrobot gaat tot 2021 maar volgens mij kan het een leuke aanvulling zijn als je een reis naar Amerika plant en het leek mij wel leuk dat hier te delen.

Roland