Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Met auto van USA naar Canada

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Met auto van USA naar Canada

Bericht door kastelke »

Rijko schreef:
23 sep 2024, 21:40
Voor Canada heb je een ETA nodig. Canada rekent daar meer geld voor de de USA voor een ESTA.
Ben je wel op de juiste website?
Het is 7 CANADIAN dollar voor de ETA, en 21 US dollar for ESTA. Tenminste, dat is wat ik zie op de officiële website.
image.png
image.png (11.27 KiB) 810 keer bekeken
https://www.canada.ca/en/immigration-re ... facts.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Rijko
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Rijko »

Ik had een auto gehuurd bij AVIS (via rentalcars.com). Een huurauto meenemen de grens over naar Canada is geen enkel probleem. Een probleem is er wel als je met je huurauto Mexico in wilt. Dat mag niet zomaar!

Ik had, als burger van een land dat onder de Visa Waiver Program valt, geen enkel probleem de grens over Canada in. Je hebt niets nodig, geen ETA - ik neem aan dat men in Canada redeneert dat als je met een ESTA de USA in mag, het wel OK zal zijn.

Om terug de USA in te gaan had ik online een I-94 aangevraagd. Bij de aanvraag vinden ze de koppeling naar je ESTA automatisch - daar krijg je een melding over. De grensbeambte vroeg niet eens naar mijn I-94. Hij keek alleen even naar mijn paspoort en nummerplaat en ik kon door (nog geen 2 minuten).
Rijko

http://www.rijko.ebens.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

@Rijko Je redenatie Canada in is verwarrend. Je doorliep daar aan de grens een "inreiscontrole" (in persoon). Je hebt je paspoort afgegeven, vast wat vragen (zoals reden bezoek, duur bezoek en middelen van bestaan) moeten beantwoorden en dan is het meestal wel oké.

Heeft niets met VWP, ETa en of ESTA van de VS te maken, die geven slechts toestemming om naar Canada of de VS te reizen/vliegen. Bij aankomst POE doorloop je aan de balie de inreiscontrole, daar wordt je pas toegang verleend.

Weer terug de VS in gaat gelukkig wat soepeler, mooi. Ook weer een inreiscontrole, maar nu wel wat sneller.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Rijko
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Rijko »

Ruud2004 schreef:
19 okt 2024, 12:26
@Rijko Je redenatie Canada in is verwarrend. Je doorliep daar aan de grens een "inreiscontrole" (in persoon). Je hebt je paspoort afgegeven, vast wat vragen (zoals reden bezoek, duur bezoek en middelen van bestaan) moeten beantwoorden en dan is het meestal wel oké.
@Ruud, je hebt natuurlijk gelijk. Ik drukte me niet nauwkeurig uit. Natuurlijk had ik een inreiscontrole Canada in. De beambte vroeg mijn paspoort, mijn nummerplaat en wat ik kwam doen. Toen begon hij over Nederlands voetbal, waar hij een groot bewonderaar van was. Ook vroeg hij het verschil tussen Nederland en Holland. Het was niet druk en het kostte misschien alles bij elkaar 5 minuten. De VS in terug kostte nog minder tijd: paspoort en nummerplaatcontrole, en de vraag wanneer ik terugvloog naar Nederland. Al met al, nog geen 2 minuten en niets over een I-94 formulier.

Bij de online aanvraag van een I-94 moet je, na een paar gegevens ingevuld te hebben, per creditkaart of Paypal 6 USD betalen. Je krijgt dan de melding dat je je binnen 7 dagen bij een grenspost moet melden, een interview moet ondergaan, evt vingerafdrukken, en dan krijg je per e-mail digitaal een I-94 formulier. Dat digitale I-94 formulier heb ik nooit ontvangen. Al met al, duurde de controle nog geen 2 minuten.
Rijko

http://www.rijko.ebens.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

@Rijko Duidelijk :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Ik zat even door de posts van de afgelopen weken in dit topic te lezen en kwam toch wat onjuiste informatie tegen.

Voor alle duidelijkheid:

Als je onder het Visa Waiver Program (of op een B1/B2 visum) in de US verblijft dan is er bij binnenkomst toestemming verleend om een bepaalde periode te blijven (meestal 90 dagen, of evt 180 bij een B1/B2). Vroeger kreeg je daarvoor een formulier in je paspoort, dat was het I94 formulier. Tegenwoordig is dat formulier digitaal, maar het heet nog steeds I94. Dus zodra je op de luchthaven het land binnenkomt is er een digitale I94 voor jou aangemaakt.

Ga je vervolgens naar Canada, over land, dan heb je geen eTA nodig om Canada binnen te komen. Alleen je paspoort is voldoende. De actieve I94 in de US blijft gewoon bestaan en doorlopen.

Reis je vervolgens binnen de geldigheidsduur van die I94 (dus meestal 90 dagen na je eerste aankomst in de US) weer terug naar de US, over land, of eventueel per vliegtuig, dan is die I94 nog gewoon geldig. Bij de grens wordt je paspoort gescand, men ziet de actieve I94 en na wat standaard vragen mag je weer terug het land in. De originele einddatum van die I94 blijft staan. Je krijgt dus niet "opnieuw" 90 dagen, maar moet voor de originele vervaldatum de US weer uit zijn.

Een belangrijke toevoeging is tegenwoordig dat je ESTA, op het moment dat je bij de grens verzoekt om toelating, nog wel geldig moet zijn, ook al heb je al een actieve I94. Dus als je ESTA verloopt net nadat je naar de US bent gevlogen dan is dat normaliter geen issue. Maar als je dan tijdens die trip naar Canada gaat en weer terug wilt nadat je ESTA verlopen is dan gaat dat mis.

Dan is er nog de situatie dat je vanuit Canada terug zou komen in de US nadat je originele I94 verlopen is, dus meer dan 90 dagen nadat je voor de eerste keer de US in bent gekomen. Dan moet je in principe kunnen bewijzen dat je Canada verlaten hebt in die tussentijd en bijvoorbeeld weer in Europa, of elders buiten Noord Amerika bent geweest. Als er een jaar tussenzit zal niemand er om vragen, maar als jij na 3 maanden weer terug komt wel. Want het is niet toegestaan om de 90 dagen die je maximaal in de US mag blijven te "verlengen" door een side trip naar Canada te maken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer