Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

vakantiefoto's samenvoegen (panorama)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

kastelke schreef:Wow! En met welke software doe jij dat? Iets wat hier eerder al vernoemd geweest is?
Waarschijnlijk autostich. Erg leuk om te doen.
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Ik heb het met autostich gedaan, soms 6 of 7 foto's samen gevoegd.
Jerbia heeft het, denk ik, gewoon met een camera gedaan die panoramafoto's kan maken
Autostich kan je gewoon downloaden, zie het begin van dit draadje.

Annie
GinoW
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door GinoW »

Het belangrijkste voor Panorama foto's is dat je e belichting gelijk houdt (Ael/Afl) knop op je DSLR camera. Met een compact camera wordt het al een stuk moelijker om een mooie panorama foto te maken.
Daarnaast heb je een statief nodig die waterpas staat.

Over het algemeen wordt in de diverse fotoboeken geadviseerd om de foto's 1/3e te laten overlappen.

Je kunt de foto's dan aan elkaar plakken met bv. Photoshop.

De foto's van bianca zijn wel ERG goed gelukt.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

GinoW schreef:Het belangrijkste voor Panorama foto's is dat je e belichting gelijk houdt (Ael/Afl) knop op je DSLR camera. Met een compact camera wordt het al een stuk moelijker om een mooie panorama foto te maken.
Daarnaast heb je een statief nodig die waterpas staat.

Over het algemeen wordt in de diverse fotoboeken geadviseerd om de foto's 1/3e te laten overlappen.

Je kunt de foto's dan aan elkaar plakken met bv. Photoshop.

De foto's van bianca zijn wel ERG goed gelukt.
Ik heb de foto's zo uit de hand genomen (Nixon D50) zonder rekening te houden met belichting of wat ook.
Goosneck is samengesteld uit 7 foto's de ander uit 5 of 6
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik heb de foto's uit de hand genomen met de panorama functie op de camera. Ik heb ze daarna idd met autostitch aan elkaar geplakt. Het is erg leuk om te doen, vandaar dat ik er ook zoveel gemaakt heb.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Mooie panorama foto's !!
Vond de collage van Michel en Elly ook erg leuk.
Werkt dat een beetje makkelijk het Xara programma?
Lijkt me heel leuk om ook te doen.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Panorama's zijn prachtig en je kan ze eigenlijk overal wel van maken.
En met autostich wat gratis zijn de resultaten wel goed.
Grand Prismatic
Afbeelding

Firehole river.
Afbeelding

Lake Yellowstone hotel.
Afbeelding
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Staceybeesie schreef:Mooie panorama foto's !!
Vond de collage van Michel en Elly ook erg leuk.
Werkt dat een beetje makkelijk het Xara programma?
Lijkt me heel leuk om ook te doen.
Volgens Michel is het niet zo ingewikkeld om dit te maken. Van onze huidige vakantie gaan we er ook 1 maken. De fotolijst staat thuis al klaar!

Elly
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

ik doe het gewoon in photoshop
Sleep de 3 foto's in 1 document en stitch ze met de kloonstempel aan elkaar.

Uiteraard heb ik bij het fotograferen wel een statief gebruikt om de foto's op exact dezelfde "hoogte" en vanuit dezelfde positie te nemen.
Anders krijg je idd dat je stukken gaat missen of dat de ene horizon hoger ligt dan de andere.

Afbeelding
OlivierD
Amerikafan

Bericht door OlivierD »

Iris_1982 schreef:ik doe het gewoon in photoshop
Sleep de 3 foto's in 1 document en stitch ze met de kloonstempel aan elkaar.

Uiteraard heb ik bij het fotograferen wel een statief gebruikt om de foto's op exact dezelfde "hoogte" en vanuit dezelfde positie te nemen.
Anders krijg je idd dat je stukken gaat missen of dat de ene horizon hoger ligt dan de andere.
Nog een gemakkelijkere manier in photoshop: Via het menu 'Bestand', 'Automatisch', 'Photomerge...' Selecteer de 3 foto's en photoshop doet al de rest :D

Mooie foto van Monument Valley... :)
M en M
Amerika-ontdekker

Bericht door M en M »

Afbeelding

Mooi, al die panoramafoto's. Dit is er een van Salmon Glacier in Hyder, Alaska.
plien
Amerikafan

Bericht door plien »

Veel digitale fototoestellen (ook vrij eenvoudige fototoestelletjes) hebben een 'stitch'-functie. Het icoontje daarvoor is een rechthoekje ('foto') met nog eens een half rechthoekje ernaast.

Je wil bijvoorbeeld een foto nemen van de general sherman tree. Je neemt een foto van de kruin. Vervolgens toont het schermpje van je fototoestel nog ongeveer een derde van die foto, en de rest van het schermpje vul je dan met het stuk boom net onder de kruin, enzovoort. Je kan zoveel foto's aan elkaar hangen als je wil (en zo kan je dus zelfs 360° rond gaan).

Je moet dan nog altijd de gemaakte foto's met een programmaatje aan elkaar hangen, maar het helpt wel om te zorgen dat ze alvast vrij goed op elkaar aansluiten. Genoeg overlap enz., zo voorkom je dat er bijvoorbeeld een stukje regenboog mist... Heel handig.

Plien
erwinl
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door erwinl »

We hebben die van ons gemaakt met PTGui (http://www.ptgui.com) en daarna met CubicConvertor (http://www.clickheredesign.com.au) omgezet in een Quicktime movie, zodat je er doorheen kan draaien. En als je het helemaal goed doet kun je een complete 360 graden maken in zowel horizontale als verticale richting. In ons verslag van dit jaar staan diverse voorbeelden.
Verslagen vanuit onze reizen op http://www.ingeborgenerwinopvakantie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
En volg me op Facebook voor near realtime verslag: http://www.facebook.com/ErwinLubbers" onclick="window.open(this.href);return false;
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Voor gebruikers van OS X, hier zijn twee opties:

- voor collage posters: http://zykloid.com/posterino/

- voor panorama en stitching: http://echoone.com/doubletake/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb ook m'n eerste poging achter de rug met Autostitch.
Spijtig genoeg zijn de 5 basisfoto's genomen zonder statief, dus de 'hoogte' varieerde nogal:

Afbeelding

Dit zagen we op een ochtend als we naar Delphi reden. De foto is te klein om het te zien, maar het is eigenlijk een soort van olijfbomenzee die overgaat in de Korintische Golf.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

kastelke schreef: Ik heb ook m'n eerste poging achter de rug met Autostitch.
Spijtig genoeg zijn de 5 basisfoto's genomen zonder statief, dus de 'hoogte' varieerde nogal:
Je kunt de foto uitsnijden en dan opnieuw maken. Je verliest dan wel een gedeelte.

Afbeelding

of je laat de laatste 2 foto's weg:

Afbeelding
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat kan ook!
Ik denk dat ik toch eens dringend die handleiding van ons digitaal toestel moet nalezen, want een zeer gedreven amateur-fotograaf tijdens onze reis zei dat we best heel wat konden met dat toestel, o.a. ook panoramafoto's.
'k Had me ingeschreven voor een cursus 'digitale fotografie' (10 lessen, de bedoeling om je toestel te leren kennen), maar ik sta op de wachtlijst...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik probeer vandaag dus 3 panoramafoto's te maken van onze reis, met autostitch.
Twee zijn er samengesteld uit 6 foto's, en één uit 3 foto's.
De eerste foto', die lukte. Tenminste, dat denk ik toch: eigenlijk mis ik de uiterst links foto in de compositie, maar mogelijk heb ik die vergeten aan te klikken.
En dan wil ik de tweede maken. Het programma doet 'loading images', en dan krijg ik de melding 'no image matches found'... Euh? :shock:

Moet je telkens voor elke compositie die je wilt maken het programma opnieuw installeren?
Bij de opties heb ik trouwens aangeduid dat het om foto's van het formaat 2592 x 1944 gaat...
Help?

En nog een tweede vraag: als je zo'n compositiefoto's heb (panorama), kan je die dan gewoon in zo'n foto-album (zoals bv. van de hema) laten afprinten op gewoon formaat?
Eigenlijk dacht ik er aan om bijvoorbeeld zo'n panorama dat samengesteld is uit 6 foto's, samen te stellen in twee x 3 foto's.
Dan kan ik op de linkerpagina de ene foto laten printen, en oop de rechterpagina de tweede, en dan heb ik een heel groot (bladvullend?) panorama.
Elke
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

kastelke schreef:Ik probeer vandaag dus 3 panoramafoto's te maken van onze reis, met autostitch.
Twee zijn er samengesteld uit 6 foto's, en één uit 3 foto's.
De eerste foto', die lukte. Tenminste, dat denk ik toch: eigenlijk mis ik de uiterst links foto in de compositie, maar mogelijk heb ik die vergeten aan te klikken.
En dan wil ik de tweede maken. Het programma doet 'loading images', en dan krijg ik de melding 'no image matches found'... Euh? :shock:

Moet je telkens voor elke compositie die je wilt maken het programma opnieuw installeren?
Bij de opties heb ik trouwens aangeduid dat het om foto's van het formaat 2592 x 1944 gaat...
Help?

En nog een tweede vraag: als je zo'n compositiefoto's heb (panorama), kan je die dan gewoon in zo'n foto-album (zoals bv. van de hema) laten afprinten op gewoon formaat?
Eigenlijk dacht ik er aan om bijvoorbeeld zo'n panorama dat samengesteld is uit 6 foto's, samen te stellen in twee x 3 foto's.
Dan kan ik op de linkerpagina de ene foto laten printen, en oop de rechterpagina de tweede, en dan heb ik een heel groot (bladvullend?) panorama.
Je hoeft het programma niet opnieuw te installeren.
Als er geen match is gevonden dan is er w.s. geen overlapping in de foto's.
Probeer het eens met 2 foto's, misschien lukt dat wel.
Van albums heb ik geen verstand en kan je dus niet adviseren.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Annie schreef: Als er geen match is gevonden dan is er w.s. geen overlapping in de foto's.
Probeer het eens met 2 foto's, misschien lukt dat wel.
Neen, ook niet. En er is wel degelijk een overlap, want ik heb de foto's genomen via die speciale instelling op m'n digitale toestel, dus hij laat een deel van je eerste foto' staan (30% ongeveer,geloof ik), en dan moet je verder bewegen tot je het stukje vindt dat daar bij aan plakt, enz...

Dus: iemand anders nog een suggestie? Ik probeer hier vandaag mijn album besteld te krijgen , maar ik wil deze foto's er persé in!
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer