Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fotograferen tijdens je reis door Amerika

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Re: Fotograferen tijdens je reis door Amerika

Bericht door Iris_1982 »

Nee dat is ook zo, het is nou eenmaal ook de markt

Ik maak me ook niet zo zeer druk om mensen die massaal als hobby fotografie hebben opgepakt, alsmeer om de oneerlijke concurrentie.
Natuurlijk moderniseren dingen en gaat dat altijd ten kosten van de broodwinning van sommige mensen, maar het is voor een ondernemer die gewoon eerlijk zijn belastingen en premies moet betalen gewoon geen doen om te gaan concurreren met de massale toestroom van hobby-fotografen die zichzelf voor een appel en een ei verkopen en dat allemaal zwart doen.

Maar nogmaals: ik bedoelde dus echt niet te zeggen dat mensen geen vakantiefoto's zouden mogen maken hoor :mrgreen:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Misschien had je dan beter kunnen zeggen dat digitale fotografie de markt verziekt, in plaats van de fotografie. Dat zijn in mijn ogen namelijk twee heel verschillende dingen.
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

In mijn ogen niet per se, maar het is met name de markt die er idd onder lijdt.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Misschien wordt de markt ook wel kritischer. Vroeger was iedereen die met een enigszins professionele camera rondliep een Expert (of werd als expert bestempeld). Doordat tegenwoordig dit soort apparatuur betaalbaarder wordt moet je echt iets extra's te bieden hebben willen mensen het hoge bedrag ervoor betalen.

Wij hebben voor ons huwelijk een 'echte' fotograaf in de arm genomen maar wat hier ook meespeelde was dat zij erg mooie albums kon maken. We zijn bij een aantal fotografen langs geweest en ik had sterk het gevoel dat sommigen wel erg op hun reputatie leunden maar het uiteindelijk niet konden waarmaken. Mooie foto's maar een fatsoenlijk boek zat er niet in (of je moest van een erg ouderwetse stijl houden).
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

ik denk juist dat de markt veel minder kritisch is geworden......
Als ik soms zie hoe sommige mensen zich voor 'bruidsfotograaf' durven uit te geven, dat is echt om te huilen.
Maar blijkbaar zijn er dus mensen die er nog genoegen mee nemen ook (dus niet erg kritisch zijn).
Onderstaande foto's illustreren wel mooi wat ik bedoel.....beide foto's hebben hetzelfde idee alleen foto 1 is duidelijk gemaakt door Jan met de Pet die 0,0 verstand heeft van belichting en compositie, foto 2 is gemaakt door iemand die duidelijk wél weet wat hij doet.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is er een soort wildgroei van fotografen in categorie 1 ontstaan sinds de digitale camera zijn intrede heeft gedaan.

Maar goed....dit was even een zijstapje, terug naar fotograferen op vakantie (daar kom je die bruiden op het strand vast niet tegen :mrgreen: )
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Iris_1982 schreef: Maar goed....dit was even een zijstapje, terug naar fotograferen op vakantie (daar kom je die bruiden op het strand vast niet tegen :mrgreen: )
Uhhh..... dat zou je nog wel eens kunnen verbazen. Hier een stukje uit ons reisverslag van 2004: Mmmm, mannen met een muziekinstallatie, een grote stapel stoelen, mooi geklede mensen op weg naar het strand….. we begonnen te vermoeden dat we hier zo maar midden in een trouwfeest waren beland! :lol: :lol:

Helaas, we hebben er geen foto's gemaakt....
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

:mrgreen: :mrgreen: Ja ik ben in Parijs ook wel eens midden in een chinese bruiloft belandt op Trocadero, maar over het algemeen is het toch een niet veel voorkomend onderwerp in vakantiealbums
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik heb een keer een foto gemaakt van een bruid&bruidegom die gefotografeerd werden door een fotograaf in een park in Tel Aviv! Het is geen goede foto, want snel en uit de hand gemaakt, maar wel leuk!

Afbeelding
Petcob
Amerika-ontdekker

Bericht door Petcob »

De vele reacties eens door gelezen.
Ik denk dat ongeacht de apparatuur het in eerste instantie ervan afhangt wat je wilt met je fotografie.
Maak je een vakantie herinnering of wil je wat meer. In het laatste geval zul je ook meer investeren.
De een schudt zo een paar duizend euro uit zijn beurs en een ander spaart jaren om 'zijn' ideale set bij elkaar te sparen.
Ik roep altijd dat je wel ergens moet zijn om DE foto te maken. ALs je liever uitslaapt zul je nooit in de vroege ochtend een mooie zonsopgang fotograferen (als je daar van houdt).
Dan komt het 'oog van de meester. Wij krijgen ook wel eens het verwijt dat we zoveel foto's maken dat we niks hebben kunnen zien.
Flauwekul. Juist door het leren kijken durf ik te stellen dat ik meer zie dan de doorsnee toerist. Ik kijk intenser om te zien of het plaatje een foto oplevert.
Het is en blijft echter de persoon achter de camera die de foto maakt of breekt. Uiteraard helpt het gebruikte materiaal en je kennis daarvan ook.
Ook ik maak me wel eens schuldig aan een trouw reportage maar alleen als ik weet dat het een armlastig stel is. Ik zal ze altijd naar een beroeps verwijzen als ik weet dat ze goed bij kas zitten.
Texas Jack
Amerika-ontdekker
Partner van: Kokopelli
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door Texas Jack »

Gelukkig heb ik geen last van een ongeduldige partner, we genieten eerst samen van het prachtige landschap met de nodige oh's en ah's en gaan dan aan de slag. Ik met fotocamera en Monique met de videocamera.
Om nog even terug te komen op het gebruik van statief, onderstaande foto met een sluitertijd van 2 seconden kon echt niet uit het handje en ik kan van mijzelf zeggen dat ik een zeer vaste hand heb 8)

Afbeelding

Wat betreft de keuze van je camera, ieder zijn ding :wink:, de verschillende fotofora waar ik lid van ben staan al bol van de oeverloze discussies met welk
merk en type camera je toch de mooiste foto's maakt. Deze discussies bestaan al sinds de eerste kleinbeeldreflexen op de markt kwamen en zullen tot het einde der tijden doorgaan. :lol: Ik heb zelf na jaren gefotografeerd te hebben met een relatief eenvoudige Nikon reflexcamera de stap gezet naar een semiprof van Nikon en alleen omdat ik tegen beperkingen aan liep.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Wat betreft meningen kan ik me prima vinden in wat Henriëtte schreef. Graag maak ik mijn eigen verhaal in de vakantie en ik wil daarvoor wat meer foto's maken (1000 is wel eeerrruuug veel) dan iemand anders die 1 foto met de kids bij de Grand Canyon erop wel genoeg vindt (Ik overdrijf hier!). En omdat fotograferen al jaren een hobby is, wil er zoveel mogelijk uithalen. Met betere objectieven zie je dat wel! En ook ik neem mijn statief mee naar de Antelope Canyon, want als ik thuis net bewegingsonscherpte zie baal ik enorm. Ik wil dat graag, het is mijn hobby.

De irritatie die op verschillende plekken genoemd wordt heeft niks te maken met het verhaal of iemand wel of niet fotografie als zijn hobby ziet. Het heeft te maken met de mensen achter de camera. Een (zg) semi pro fotograaf die zijn statief op een plek neerzet en voor lange tijd om uitgebreid 'zijn' hobby uit te voeren terwijl er mensen staan die ook hun plaatje willen maken. Is irritant bezig. Maar net zo goed is het vreselijk irritant als je even op net dat beetje zonlicht of juist gefilterd zonlicht staat te wachten en er stappen een paar mensen dwars in je beeld omdat zijn op de foto moeten. Of dat ze niet kijken of er andere bezig zijn.. Gewoon dwars overal doorheen lopen. Dit heeft alles te maken met rekening houden met elkaar, elkaar tijd geven en ruimte geven. Wanneer ik mijn foto's genomen heb probeer ik opzij stappend anderen de ruimte te geven. Als je over 5 min weer in de bus moet zijn wordt dat wel moeilijk, het lijkt mij vreselijk vakantie vieren zo maar goed dat ter zijde. Sommige mensen hebben trouwens een "gave" om voor je beeld te gaan staan; bij Egypte reizen waren het altijd dezelfde die door je beeld liepen.

Ik denk dus mentaliteits probleem, verdraagzaamheid (jesses ik lijk de dominee wel haha). Omdat het op sommige plekken dan ook nog heel druk is gaan mensen ellebogen gebruiken (of camera's). Veel muizen in een hok.... ken je het verhaal.
Laten wij met zijn allen proberen ons zo op te stellen dat we anderen hun foto's gunnen (vaak vragen mensen ook wlt u een foto van ons maken.. dat doet altijd goed) en dan desnoods vragen of jij ruimte kunt krijgen voor jouw foto's.

Voor de startster Marjon:
Neem je camera mee! Want wat jij ziet en wat jij schiet zijn jouw herinneringen en die blijven levendiger met foto's... is mijn mening. De foto's van anderen zijn heerlijk om te zien en herkennen maar toch anders. Soms gebruik ik foto's van anderen in mijn album; maar dat zijn foto's waar ik zelf opsta. De rest is eigen. Ziet, geniet en schiet (leuk motto niet?!)

Mijn levensmotto en fotografie motto is: Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag! (Deelder)
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Startster Marjon
heeft wel de hoofdpijs gewonnen in de AAmeeting wedstrijd :lol: :lol:
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

:clap: Wat een mooie foto Texas Jack. Bij ons leek het op een gegeven moment de Kalverstraat wel zo druk was het. Ik heb met een eenpoot statiefje gesleurd(en werd meelijkwekkend bekeken) maar toch kwamen er met mijn hele kleine cameraatje leuke plaatjes van waarvan sommige in ons boek zijn terecht gekomen. Niet gek dus. :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Texas Jack
Amerika-ontdekker
Partner van: Kokopelli
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door Texas Jack »

Corry schreef:Bij ons leek het op een gegeven moment de Kalverstraat wel zo druk was het.
Dank je voor het compliment. Bij ons was het ook zo druk hoor al zie je dat niet terug op de foto :lol:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

thuul schreef:
Startster Marjon
heeft wel de hoofdpijs gewonnen in de AAmeeting wedstrijd :lol: :lol:
Nee hoor, dat was Bart. Ik had de 2e prijs.

En ik ben ook niet de topic startster volgens mij. 8)

Marjon
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

ik zat op de fiets en toen dacht ik o nee, Bart :oops: :oops: :oops:

maar ja jullie begrijpen hoop ik wat ik bedoel :wink:
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

vana schreef:
thuul schreef: heeft wel de hoofdpijs gewonnen in de AAmeeting wedstrijd :lol: :lol:

Marjon
Jij wordt hier maar van van alles beschuldigd :mrgreen:
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

vana schreef:
thuul schreef: heeft wel de hoofdpijs gewonnen in de AAmeeting wedstrijd :lol: :lol:

Marjon
GEfeliciteerd met de prijs; heel mooi.

Sorry foutje...
jacques.
Maar inhoudelijk hoor ik niemand..???
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer