Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tom Tom navigatie

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
VincentKuipers
Amerika-ontdekker

Tom Tom navigatie

Bericht door VincentKuipers »

In september 2006 is onze reis naar Amerika gepland. Nu heb ik van meerdere mensen reeds begrepen dat een navigatiesysteem aan te raden is. Maar in plaats van een navigatiesysteem te huren en het geld weg te gooien, dacht ik er één te kopen in nederland en de kaarten van Amerika aan te schaffen.

Wie heeft hier ervaring mee? En wat zijn deze ervaringen? Welke kaarten en welk navigatiesysteem moet ik aanschaffen? Een heeft iemand toevallig 2de hands kaarten van amerika te koop (zuid-westen)?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,

Vincent
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Vincent,

allereerst, welkom op het forum! :welcome:

Over navigatiesystemen, en dan met name Tom Tom, is al veel geschreven op het forum. Via de zoekfunctie kun je het allemaal eenvoudig terugvinden.

Om je op weg te helpen, vind je hieronder een aantal topics die over Tom Tom gaan:

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=2173

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=3736

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=3237

Succes ermee.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoi vincent, wij hadden een tomtom go 700 waar we alle staten van amerika op hadden staan maar ik heb hem hem net verkocht.
ik heb hem nog niet kunnen proberen in amerika maar wel enkele demo routes laten draaien naar hotels en plaatsen waar we naar toe willen,en daar ging het prima mee.
wij gaan nu voor de tomtom 910 omdat daar de kaarten van zowel europa alswel de volledige kaarten van amerika en canada voor geinstalleerd staan en derhalve hoef je geen losse kaarten aan te schaffen.
tweedehands kaarten aanschaffen van tomtom is bloedlink omdat je zeker moet weten dat je de kaarten maar een keer kunt activeren en dus zou je beter af zijn om nieuwe kaarten aan te schaffen.
maar zoals ik al vermelde ,detomtom 910 heeft al deze kaarten standaard aan boord alleen moet je even wachten tot april want dan komen de ze gloednieuwe series op de markt,en daar wachten wij nu ook op.
dit model is voorzien van een beter gps ontvanger vergeleken met de vorige systemen en zou dus meer betrouwbaar moeten zijn.
groetjes erika
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Hallo Vincent,
Wij hebben een TomTom en ook de kaarten van Amerika en Canada.
Mijn man heeft deze 2 weken geleden gekocht via tomtom.com.
De kaarten kosten € 119,95 en ze werken perfect.
Fred is op dit moment op dienstreis in New York en heeft de tomtom meegenomen. Een ideaal systeem vindt hij het.
Zijn collega heeft in NY ook een auto gehuurd maar dan eentje waar al een navigatiesysteem inzit.
Deze auto hebben ze vandaag teruggebracht want ze gebruiken nu 1 auto en de tomtom was veel handiger en duidelijker dan dat andere navigatiesysteem.
Carola
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Vincent,

Ook wij hebben al twee vakanties in Amerika uitstekende ervaringen met TomTom. Via de links die Roland heeft gegeven, kun je alle info daarover vinden. Ook informatie over de PDA met ingebouwde GPS die wij daarvoor gebruiken.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
GPJ73
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door GPJ73 »

Tom tom werkte over het algemeen perfect in ZW VS maar advies is om naast tom tom ook een goedkope gewone wegenkaart mee te nemen voor het geval dat zeg maar... En wat ook verstandig is, is de route die tom tom aangeeft zelf kritisch te beoordelen want een enkele keer stuurde tom tom ons wel via de korste weg maar niet de makkelijkste weg, zo werden we in Death Valley (Ridge Crest) via een zandpad naar onze bestemming gestuurd, dit was korter maar om te zeggen sneller.... :wink: Daarnaast nooit "blindelings" op tom tom rijden maar altijd blijven opletten, bedenk wel dat de plaatselijke weg wel gewijzigd kan zijn maar dat jij nog over een oudere kaart beschik. In Santa Barbara wilde tom tom ons een eenrichtingsweg laten inrijden waar we dus niet in mochten, oftewel wel de borden in de gaten houden 8)
Het aantal satelieten in de VS is hoger dan in Nederland dus ontvangst is perfekt, alleen bij hoge wolkenkrabbers hadden we wel eens last van slechter ontvangst maar dat ligt natuurlijk niet aan tom tom.
Groeten,
Gert
Londen-VS-Canada (28 days of fun in augustus en september)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

TomTom

Bericht door nieuwenoord »

Voor wie nog een nieuw systeem moet aanschaffen:

Nieuwe TomTom in april

De kaarten van Amerika, Canada en Europa van deur-tot-deur voorgeinstalleerd op een 20 GB harde schijf waarop nog veel meer mogelijk is. O.a. bleutooth voor de telefoon en MP3, maar ook foto-opslag e.d.

Wij schaffen er een aan en verkopen ons ouwetje aan onze dochter (voor een prikkie hoor).

Verkoopprijs van het nieuwe systeem wordt geschat op 699 euro. En nee ... ik heb géén aandelen TomTom.

Groetjes,
Monique
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Njit »

nieuwenoord schreef: Verkoopprijs van het nieuwe systeem wordt geschat op 699 euro. En nee ... ik heb géén aandelen TomTom.
Voor dat geld koop je ook een hele luxe PDA met kaartjes
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

maar voor 699 euro heb je dan wel en heel europa en amerika,canada op een systeem staan met de nieuwe tomtom go 910.
het ligt totaal aan je voorkeur wat je wilt gaan gebruiken , wil je een pda of wil je alleen een navigatie systeem.
wij nemen de tomtom go 910 en voor de rest gaat de laptop mee met daar op street & trips 2006.
en voor de zekerheid gaat ook good old rand mcnally mee naar de states.
zo kan een ieder een systeem kiezen naar zijn eigen smaak.
gr erika
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

GPJ73 schreef:
... een enkele keer stuurde tom tom ons wel via de korste weg maar niet de makkelijkste weg, zo werden we in Death Valley (Ridge Crest) via een zandpad naar onze bestemming gestuurd, dit was korter maar om te zeggen sneller....
Ik gebruik Garmin i.p.v TomTom. Daar kun je kiezen tussen:
- Shortest route
- Fastest route
- Cross country (als je off-roaden wilt)
Heb je die keuzes niet bij TomTom? Ik kies meestal de "Fastest route", want dan worden over het algemeen higways en niet back routes gekozen.
Laatst gewijzigd door Loek op 16 mar 2006, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Loek schreef:Ik gebruik Garmin i.p.v TomTom. Daar kun je kiezen tussen:
- Shortest route
- Fastest route
- Cross country (als je off-roaden wilt)
Heb je die keuzes niet bij TomTom? Ik kies meestal de "Fastest route", want dan worden over het algemeen higways en niet packways gekozen.
Ja hoor. Dat zit ook op de TomTom:
Kortste, snelste, fiets/wandel routes..
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

als je bij tomtom de optie kortste route ingeeft dan krijg je ook de kortste route en dan kan het zijn dat je via allerlei landbouw weggetjes word gestuurd.
daarom kun je het beste de optie snelste route gebruiken.
erika
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Vincent,

Ik kan het me nog enigszins voorstellen dat het in steden zoals San Francisco of Los Angeles handig is om te kunnen beschikken over een navigatiesysteem, maar buiten de steden om vind ik het eigenlijk onzin om een navigatiesysteem te huren of te kopen.

Met behulp van de gratis AAA-wegenkaarten en een goede overzichtskaart van het hele gebied waar je heen gaat, kan je prima de weg vinden. Wij hebben bij elkaar meer dan 25.000 km in Amerika gereden en zijn altijd zonder navigatiesysteem overal gekomen waar we heen wilden.

Martin
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Martin & Marianne schreef:Ik kan het me nog enigszins voorstellen dat het in steden zoals San Francisco of Los Angeles handig is om te kunnen beschikken over een navigatiesysteem, maar buiten de steden om vind ik het eigenlijk onzin om een navigatiesysteem te huren of te kopen.
Zoals veel spullen is het een LUXE artikel. Je kan ook prima zonder centrale verwarming, een houtkachel was vroeger ook goed genoeg :)

Buiten de steden gebruik je het alleen om te zien hoe lang je nog onderweg bent. Je kunt dan beslissen of je nog doorrijd of dat je een motel gaat opzoeken..
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Njit schreef:
Martin & Marianne schreef:Ik kan het me nog enigszins voorstellen dat het in steden zoals San Francisco of Los Angeles handig is om te kunnen beschikken over een navigatiesysteem, maar buiten de steden om vind ik het eigenlijk onzin om een navigatiesysteem te huren of te kopen.
Zoals veel spullen is het een LUXE artikel. Je kan ook prima zonder centrale verwarming, een houtkachel was vroeger ook goed genoeg :)

Buiten de steden gebruik je het alleen om te zien hoe lang je nog onderweg bent. Je kunt dan beslissen of je nog doorrijd of dat je een motel gaat opzoeken..
Dat is inderdaad een groot gemak... Die extra informatie zoals verwachte aankomsttijd en nog af te leggen kilometers. Verder is het rijden in de VS vrij simpel, dus om die reden zou ik geen TomTom aanschaffen. Maar goed...

Sowieso vind ik de TomTom "hype" wat doorgeslagen. Ik moet toch altijd weer lachen als ik tijdens m'n werk (ik koerier als bijbaan) al die mensjes op de snelweg zie rijden met hun TomTom tegen de voorruit, terwijl je haast weet dat ze elke dag hetzelfde stukje van hun huis naar hun werk afleggen. Maar ja, je zou zomaar eens verkeerd kunnen rijden! :lol:
"Ik ben een Nederlander in hart en nieren. Een lever heb ik nauwelijks meer."
enger003
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door enger003 »

Ik ben een keer of twintig naar de VS geweest, altijd vrij veel rondgetrokken en op die manier 29 staten bezocht.
Dit is me altijd prima afgegaan met AAA kaarten, aangevuld met wat kaarten die ik onderweg kocht.
De bewegwijzering in de VS is uitstekend, als je even doorhebt hoe het werkt met de windrichtingen en de afritnummers.
Ik heb altijd prima een hotel kunnen vinden, en weet dat als ik nog 100 mijl moet rijden, ik over twee uur een hotel kan gaan zoeken.
En dit allemaal zonder TomTom of zijn broertjes.
Het hele grote nadeel van die navigatiesystemen is, dat je helemaal verleerd hoe je moet kaartlezen, en dat als iemand van Amsterdam naar Apeldoorn moet rijden, en je zegt:"gewoon de A1 nemen" dat ze dan kijken alsof ze water zien branden, en snel naat Tom rennen.....
Zoals al eerder gememoreerd, het is best wel maklkelijk als je in een grote stad naar een specifiek adres moet rijden, maar met en beetje verstand lukt dat ook prima zonder.
Dus ik doe het lekker nog steeds zonder !!! (en maak zelf wel uit of ik links af wil over 200 meter)
Eric
kijk ook eens op mijn weblog:
http://engers.web-log.nl
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Njit schreef:Zoals veel spullen is het een LUXE artikel. Je kan ook prima zonder centrale verwarming, een houtkachel was vroeger ook goed genoeg :)

Inderdaad, het is een luxe artikel! Maar waarom zou je het jezelf niet lekker gemakkelijk maken tijdens de vakantie? WIj hebben zelf geen Tomtom, maar we huren de laatste jaren wel altijd een auto van Hertz met Neverlost. WIj hebben al veel navigatiesystemen gezien, maar deze vinden we toch wel één van de beste. Er zit namelijk een hele gouden gids in, da's toch wel erg handig. Dus ook buiten de grote steden gebruiken we het systeem.

BIjvoorbeeld al rijdend over de snelweg of een provinciale weg om te zien of er hotels vlakbij liggen, en welke dan precies? Of ligt er een Applebee's dichtbij? Of een Cheesecake Factory? Dus zowel in de stad als erbuiten vinden wij het erg gemakkelijk.

Je kan ook heel goed zonder, maar dan ben je toch wel veel aan het kaartlezen, en met een navigatiesysteem kan de chauffeur redelijk relaxt rijden, en de bijrijder kan genieten van het landschap in plaats van de kaart :wink:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Jasmino schreef:Je kan ook heel goed zonder, maar dan ben je toch wel veel aan het kaartlezen, en met een navigatiesysteem kan de chauffeur redelijk relaxt rijden, en de bijrijder kan genieten van het landschap in plaats van de kaart :wink:
En je kan gewoon Eva de schuld geven als de afslag gemist wordt :)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Nederland

Bericht door nieuwenoord »

Wij hebben bij elkaar meer dan 25.000 km in Amerika gereden en zijn altijd zonder navigatiesysteem overal gekomen waar we heen wilden
Tja, we doen het niet alléén voor die vakantie. Als voorlichters voor een patiëntenvereniging staan we in de gekste dorpshuizen, zaaltjes en weet ik wat nog meer, door heel Nederland. Ik ben al héél vaak blij geweest met mijn TomTom. Want in dit soort werk kan je het je ook nog niet veroorloven te laat te komen ....
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ondanks het gebruik van TomTom, ik toch zeker een kaart op schoot heb. Ik ben gek op kaartlezen en op navigeren in al zijn vormen. Een soort hobby, zeg maar.... :wink:

Een navigatiesysteem heb ik dan ook eigenlijk niet nodig. Ik heb altijd alles kunnen vinden en kan nu ook nog best zonder TT, zeker in Amerika met zijn eenvoudig wegensysteem. Soms is het wel makkelijk, maar ik gebruik het meer voor de fun, want zonder een stapel kaarten ga ik beslist niet op pad. Zelfs buiten het autorijden om, kan ik uren op een kaart zitten loeren.

Daar komt nog bij dat Jan (mijn chauffeur....) niet praat als hij rijdt. Met Bram (in het Nederlands) en Richard (in het Engels) heb ik toch een beetje aanspraak ....... :hilarious:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer