Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

API (Advance Passenger Information)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
charlotte*
Amerika-ontdekker

API (Advance Passenger Information)

Bericht door charlotte* »

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de API?
Duikt ineens overal op.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: API

Bericht door PSVwally »

Meestal vul je dit bij de boeking al in, of als je het esta formulier aanmaakt. Als controle voor je gegevens. Ook vul je dit in het vliegtuig nog een keer in en ze kijken er na bij de controle waar je het formulier moet inleveren. Dit formulier krijg je daar uitgereikt!

Het gaat om onderstaande gegevens
Als u naar de Verenigde Staten reist, zijn we verplicht bepaalde persoongegevens te verzamelen. We adviseren u deze zogenoemde Advance Passenger Information (API) zo vroeg mogelijk door te geven, op een van de volgende manieren:

Door contact op te nemen met uw reisagent
Via Manage mijn Boeking
Door de gegevens in te voeren bij het online inchecken, van 24 uur tot uiterlijk 1 uur voor vertrek
Door de gegevens in te voeren in de selfservice incheckautomaat op de luchthaven

Als u vertrekt van een luchthaven waar u alleen bij de balie kunt inchecken, dan zullen onze medewerkers uw paspoortgegevens registreren.

De API-gegevens omvatten: 

Achternaam en eerste voornaam
Geboortedatum en geslacht 
Paspoortnummer 
Land waar het paspoort is uitgegeven 
Vervaldatum paspoort 
Nationaliteit 
Land waar de paspoorthouder woonachtig is 
Eerste verblijfadres in de Verenigde Staten. Dit adres moet bestaan uit het huisnummer, straat, plaats en postcode, inclusief de afkorting van de staat.
Even een aanvulling op de laatste regel.In 2010 was de naam van je 1e hotel en de stad al voldoende. In 2012 benadrukken ze bij het afgeven en vlak voor de landing dat het gehele adres van je 1e verblijfsplek in de USA neergezet moet worden.
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Niets te maken met ESTA, je vult op het vliegtuig een Customs form in, ook niets te maken met API, ondanks feit dat je wel ongeveer dezelfde gegevens moet geven.
API is advanced passenger information, normaal ken je dit op de site van vliegmaatschappij op voorhand doen, maar kan ook gebeuren bij inchecken op vliegveld.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Bij mijn laatste trip naar de VS moest ik die gegevens mondeling doorgeven op London Heathrow toen ik daar overstapte. Ja, er bestaat een formulier die je krijgt of die je kan downloaden maar echt niemand vraagt er naar, zo is mijn ervaring.
pbuyse1
Amerikakenner

Bericht door pbuyse1 »

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk die informatie te bekomen en door te spelen aan DHS. Vroeger ging dat altijd bij het inchecken, maar recent is het mogelijk die op voorhand te doen via de sites van airlines. Schuiven zo hun werk door aan de reizigers.
GO66
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 150

Bericht door GO66 »

Deze informatie wordt door de luchtvaart maatschappij verzameld en aan de autoriteiten in de VS doorgegeven voor vertrek van het vliegtuig. Als er personen op de lijst staan die niet gewenst worden dan wordt dit voor vertrek aangepakt. Het is zelfs mogelijk dat het vliegtuig toegang tot het Amerikaanse luchtruim wordt ontzegd als de informatie niet beschikbaar is of als er verkeerde mensen op staan.
Persoonlijk vind ik het een beetje paranoia, maar ze willen het nou eenmaal vooraf weten.
6foot6
Amerika-expert

Re: API (Advance Passenger Information)

Bericht door 6foot6 »

... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik had er nog nooit van gehoord tot vorig jaar en toen was ik al eens in Amerika geweest. Dacht dat ik altijd mijn persoonsgegevens bij vakantieboekingen al doorgaf als ik de hoofdboeker was. Ik zou me er verder ook niet druk over maken als ik jou was.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

GO66 schreef:Deze informatie wordt door de luchtvaart maatschappij verzameld en aan de autoriteiten in de VS doorgegeven voor vertrek van het vliegtuig. Als er personen op de lijst staan die niet gewenst worden dan wordt dit voor vertrek aangepakt. Het is zelfs mogelijk dat het vliegtuig toegang tot het Amerikaanse luchtruim wordt ontzegd als de informatie niet beschikbaar is of als er verkeerde mensen op staan.
Persoonlijk vind ik het een beetje paranoia, maar ze willen het nou eenmaal vooraf weten.
Paranoia of niet Nederland (lees de Schengenlanden) gaan hetzelfde doen. Goede zaak :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
tetouani
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door tetouani »

Nederland heeft het API systeem al een tijdje in gebruik.
charlotte*
Amerika-ontdekker

Bericht door charlotte* »

het is helemaal duidelijk. bedankt allemaal!
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Die informatie krijg je soms niet ingevuld .
Mijn ervaring is dat sommige keren het probleemloos lukt vanaf de eerste keer , andere keren kon je het invullen maar was die info meteen ook weer verdwenen nadat je de volgende keer inlogde op de site .
Zo heb ik ook al gehad dat elke poging om het in te vullen mislukte en het heeft me geen problemen gegeven toen ik vertrok .
Ik zou me zeker niet ongerust maken moest je die gegevens niet kunnen ingeven .

Gr,
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

En anders geef je die informatie gewoon mondeling voordat je instapt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Knabbeltje schreef:Die informatie krijg je soms niet ingevuld .
Mijn ervaring is dat sommige keren het probleemloos lukt vanaf de eerste keer , andere keren kon je het invullen maar was die info meteen ook weer verdwenen nadat je de volgende keer inlogde op de site .
Zo heb ik ook al gehad dat elke poging om het in te vullen mislukte en het heeft me geen problemen gegeven toen ik vertrok .
Typische eigenschap van Amerikaanse overheidssites. Online visumaanvraag voor gezin van 6 heeft me weken gekost :lol:
pbuyse1
Amerikakenner

Bericht door pbuyse1 »

Denk niet dat knabbeltje het over een overheidssite had maar over de site van de luchtvaartmaatschappij. Ben bij United ook al maanden aan het proberen APi in te vullen zonder succes. Dan maar hopen dat het lukt bij het online inchecken.
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Wij krijgen op de site van KLM als ik naar mijn reis wil kijken voor eventuele wijzigingen ook telkens de melding dat ik API nog moet invullen. Ik heb dit een paar keer gedaan maar het komt telkens weer terug. Via de telefoon heeft KLM het toen ook nog voor me ingevuld maar de vraag blijft telkens komen. Ik dacht da het misschien kwam omdat we met een baby reiZen en ze sowieso nog gegevens van ons willen maar ik ben blij om te lezen dat er meer zijn en het verder geen problemen oplevert :thumbup:
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

pbuyse1 schreef:Denk niet dat knabbeltje het over een overheidssite had maar over de site van de luchtvaartmaatschappij. Ben bij United ook al maanden aan het proberen APi in te vullen zonder succes. Dan maar hopen dat het lukt bij het online inchecken.
Ja bedoelde de luchtvaartmaatschappij en in mijn geval ook United :mrgreen: . Nu is het me dus wel gelukt bij de boeking maar heb vorige keer zoveel pogingen ondernomen en niets lukte om dat ingevuld te krijgen terwijl het daarvoor dan weer wel ging . Maar heb geen moeilijkheden gehad doordat het niet ingevuld was en tijdens inchecken viel niemand erover ,ook geen vragen om dat aan te vullen .

Gr,
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Knabbeltje schreef:Nu is het me dus wel gelukt bij de boeking maar heb vorige keer zoveel pogingen ondernomen en niets lukte om dat ingevuld te krijgen terwijl het daarvoor dan weer wel ging . Maar heb geen moeilijkheden gehad doordat het niet ingevuld was en tijdens inchecken viel niemand erover ,ook geen vragen om dat aan te vullen .
Ik heb dat probleem ook gehad bij United. Zelfs telefonisch overleg over gehad en toen werd mij verteld dat het 'achter de schermen' wel zichtbaar voor ze was nadat ik het ingevuld had. Dit is echter alweer enkele jaren geleden toen API net ingevoerd was dus had verwacht dat het inmiddels wel goed zou werken.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

Bij United krijg ik het ook niet ingevuld en ik zie dat meerdere mensen dat hebben....
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
pbuyse1
Amerikakenner

Bericht door pbuyse1 »

Ik geef het op om op de United site de gegevens in te vullen. Wachten op online inchecken lijkt de boodschap.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer