Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlandse cultuur meenemen naar West Virginia

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Only_Sunny
Amerika-ontdekker

Nederlandse cultuur meenemen naar West Virginia

Bericht door Only_Sunny »

Hee,

Ik ga 14 Juni werken op zomerkamp in West Virginia. Ik blijf daar ongeveer 2,5 maand en wil graag de nederlandse cultuur meenemen ( dat is mij ook gevraagd door hun ). Nu vroeg ik mij af hoe goed Amerikanen de nederlandse cultuur kennen.

Wat ik sowieso al meeneem:
- Snoep ( haagse hopjes, drop, stroopwafels )
- Kleding ( klompjes, oranje shirts )
- Nederlandse vlag en kleine vlaggetjes

Iemand nog andere ideeen, ik ga op zomerkamp werken met kinderen van 6 tot 14, dus graag de wietpas en de protituees achterwege laten :lol:
wiepster
Amerika-expert

Re: Nederlandse cultuur meenemen naar West Virginia

Bericht door wiepster »

Jip en Janneke boeken/spullen (Hema), eventueel Nijntje van Dick Bruna.
Gabrielle
Amerika-ontdekker

Bericht door Gabrielle »

Hallo,

Ik heb het hier even aan mijn dochters gevraagd (12 en 14) en misschien wat typisch Nederlandse spelletjes:
Spijkerpoepen
Zakdoekje leggen
Stoelendans
snoephappen
(ik denk tenminste dat dit Nederlandse spelletjes zijn)
Hoef je ook niet veel voor mee te nemen, dat is daar allemaal wel te krijgen natuurlijk

Misschien is het leuk om iets van een plakboek te maken met wat Nederlandse zaken: molens, landschappen, steden, polders, huizen. Dan krijgen ze een beetje een beeld van ons land.

En tot slot wat oer Hollands: polonaise, vogeltjesdans en hoempapa muziek. "la la la la la laaaaaah

Succes!
Gabrielle
Amerika-ontdekker

Bericht door Gabrielle »

Ik zie trouwens dat je er nog bent tijdens onze vakantie (augustus) dus mocht je hulp nodig hebben..... :wink:
Only_Sunny
Amerika-ontdekker

Ow zo'n plakboek is inderdaad echt gaaf misschien. Zien de kinderen ook dat we toch echt niet in molens wonen en elke ochtend onze klompen aandoen om onze koeien te melken hehe ..

Hoe bedoel je in jullie vakantie, waar gaan jullie naartoe dan ?
Gabrielle
Amerika-ontdekker

Bericht door Gabrielle »

Hi,

Wij gaan 4 weken rondreizen en zullen naar verwachting ook door West-Virginia rijden. Heel bewust hebben we nauwelijks iets vastgelegd juist om onderweg te kunnen bepalen om ergens te blijven als het leuk is of toch door te reizen. Ik kan me zo voorstellen dat het bezoeken van een "echt" Amerikaans summer camp wel leuk is om te zien.
Only_Sunny
Amerika-ontdekker

Oow .. Ja met 2 kinderen lijkt me dit inderdaad heel leuk en ook leerzaam om zoiets te zien. Ik verblijf op Camp Twin Creeks in Marlinton.

Er zijn gigantisch veel kampen natuurlijk, liggen allemaal voor het oprapen !
Gabrielle
Amerika-ontdekker

Bericht door Gabrielle »

Ik heb het even opgezocht (Marlinton) en het lijkt wel op de route te liggen. We willen richting Asheville NC gaan en komen vanuit het noorden. Grappig.
Veel plezier daar iig en succes met je voorbereidingen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Niet teveel drop meenemen, want je komt zelden een Amerikaan tegen die het lust!
(tenzij je zelf natuurlijk een voorraadje van 2,5 maand wilt hebben :lol: )

(oude) Kaas.
tulpen (plastick neptulp?)
windmolen

En als je een fotocollage maakt: weien met koeien, windmolens, van die grachtjes die tussen de weides door lopen, de Amsterdamse grachten natuurlijk, het paleis waar de koningin woont, standbeeld van dat manneke dat met zijn vinger in de dijk staat (dat verhaal kennen sommigen wel!), foto's van moderne architectuur bv. van die bruggen die jullie in Nederland hebben, de trapgeveltjes op de huizen, luchtfoto van een omwald stadje zoals Heusden, foto van het Tulpenhof, de Efteling, Anne Frank (die kennen velen ook),...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

en dan vergeet ik het Delfts Blauw nog! Je kan je spullen misschien in zo'n delfts blauwe shoppingtas steken.
En foto's van fietsen fietsen fietsen!!!! (ze gaan hun ogen open trekken hoor!) En dan ook zorgen dat je foto's van hebt van bakfietsen en al die constructies die ouders gebruiken om hun kindertjes op school te krijgen met de fiets, enz.

En als voormalige ruimtevaartfreak mag ik natuurlijk niet vergeten te zeggen dat je een foto van Wubbo Ockels mee moet nemen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Kinderboeken en dan een Nederlandse versie en een Engelse. Ik had een Spaanse, Nederlandse, en Engelse versie van Rupsje Nooit Genoeg (zo heet dat beok toch in Nederlands?) en dat was zo'n aha-moment voor veel kinderen. Wow, kinderen in andere landen lezen dezelfde boeken maar dan in hun eigen taal! Jammer genoeg heb ik na onze verhuizing stateside alleen de Engelse teruggevonden.

En inderdaad een foto boek, kinderen vinden foto's kijken meestal erg leuk. En dan niet alleen van de toeristische dingen maar ook van dagelijkse dingen. Een Nederlandse supermarkt bijv. Of de plaatselijke markt, toen ik met m'n oudste dochter in Nederland was keek ze haar ogen uit op de markt, was ze helemaal vergeten hoe dat was.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik zou de drop achterwege laten; dat vindt (bijna) niemand lekker. In plaats daarvan speculaasjes en/of peperkoek en/of kaas. Houdt er wel rekening mee dat ze bij eetbare waren willen weten welke allergenen er in zitten, dus zorg dat je die informatie paraat hebt in het Engels.

Stoelendans en de vogeltjesdans zijn niet typisch Nederlands.

Ik heb indertijd in Nederland een boekje gekocht van/over Jip en Janneke in het Engels. Dat heb ik laatst gebruikt bij mijn jongste in de klas om van alles over Nederland te vertellen en te laten zien. Eén van de dingen waar veel vragen over kwamen, was de koningin. Ik had een foto bij me van de koningin in een mooie jurk met een kroontje op (te downloaden van de site van het koninklijk huis); dat maakte indruk! Zorg wel dat je je basiskenns over onze staatsvorm op een rijtje hebt, want ze vragen je daarover echt het hemd van je lijf.

Wat voor de oudere kinderen interessant is, zijn de deltawerken. Foto's van de stormvloedkering en dan ook wat getallen over hoe lang ze daarmee bezig zijn geweest en wat het heeft gekost.

Wat ze zeker willen weten, is welke sporten er beoefend worden. De elfstedentocht is een leuk fenomeen om over te vertellen en dan natuurlijk voetbal en eventueel de zeilsport (link met het water).

En dan natuurlijk onze vlag en nationale kleur: oranje! Je kunt wat oranje versierselen meenemen, een rare Orane-hoed, oranje ballonnen, dat soort dingen. Wel even uitleggen waarom oranje!

Het is goed om je te realiseren dat Amerikaanse kinderen doorgaans ergens goed geïnformeerd zijn over zaken als de onafhankelijkeidsoorlog. Ze vinden het dus helemaal niet suf als je iets verteld over de ontstaansgeschiedenis van Nederland.

Een kleine wereldkaart kan handig zijn om aan te geven waar Nederland ligt ten opzichte van de VS (een kaart van Europa zal de meesten niet zoveel zeggen). Ik gebruik daarvoor een geplastificeerde placemat van Walmart.

Ik vind het zelf altijd wat gezapig om alleen met klompen en molens aan te komen zetten. De klompen zijn op zich leuk om te laten zien en er wat kinderen op te laten lopen, maar ik ga niet net doen alsof iedereen op klompen loopt. Ik zeg erbij dat het vooral iets van vroeger is en dat ze hier en daar nog wel gedragen worden, door boeren bijvoorbeeld. De molens noem ik altijd in verband met de deltawerken.

Ik heb in Nederland wat ansichtkaarten gekocht van tulpenvelden, Amsterdam, fietsen, molens, schaatsende mensen, de kaasmarkt, dat soort dingen. Dat vind ik zelf wat gemakkelijker om te laten zien dan een toeristische gids.

En dan natuurlijk Sinterklaas. Daar heb ik ook een uitgeprinte foto van waar ik dan wat uitleg bij geef. De zwarte pieten laat ik voor de veiligheid altijd maar achterwege :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien een filmpje downloaden van een toeristische instantie in Nederland. Ik heb indertijd (1971) een filmpje (nog zo'n echte film, 16 mm) geleend van de Nederlandse ambassade in Washington DC. Je zou hen kunnen emailen (afdeling culturele zaken) en vragen wat zij in voorraad hebben/aanraden.

Veel plezier.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

De Nederlandse ambassade heeft geen promo-materiaal voor particulieren en verwijst je daarvoor door naar het toeristenburo (die vervolgens ook niet veel verder komen dan wat verwijzingen naar internetsites).

Het is best lastig om aan hoge-resolutie foto's te komen op internet, vandaar dat ik zou proberen het meeste vanuit Nederland mee te nemen; eventueel inderdaad een toeristen-dvd in het Engels.
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

Als je maar niet ons drugbeleid als typisch Nederlands promoot, dus geen spacecake of nederwiet meenemen!! :lol: :lol:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Stroopwafels, kaas en chocolade. Amerikaanse chocolade smaakt anders en veel Amerikanen vinden NL chocolade vaak lekker.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, Nederlandse chocolade vinden ze hier inderdaad lekker, maar ik voorzie wel wat problemen met chocola in West-Virginia hartje zomer :wink:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En zelf heb ik de indruk dat ze in Noord-Amerika een groooote fan zijn van pure chocolade (terwijl de meeste Belgen, en ik neem aan ook de Nederlanders (?) een voorkeur lijken te hebben voor melkchocolade).
Elke
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hmm, de mensen die ik tegenkom willen juist geen pure chocolade, maar melk.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Heel veel plezier op het summer camp. Mooie ervaring.

Een Nederlandse vlag meenemen zoals je schreef is een goed idee, die kun je mooi boven je bed of bunk hangen.

Je zit tijdens het EK al in de VS, misschien heb je de gelegenheid 1 of 2 wedstrijden te bekijken. Dan zijn je oranje spullen handig natuurlijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer