Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nachtvorst, RV winterizen et cetera
Nachtvorst, RV winterizen et cetera
Beste allemaal, in november gaan we naar Arizona en New Mexico met een RV van Moturis (kleinste model). Nu zou het kunnen zijn dat we de RV winterized meekrijgen. Ik zou 'm dan graag de-winterizen, want ik wil behalve het toilet ook graag het water in de spoelbak en de douche kunnen gebruiken. Dat de-winterizen is geen probleem begreep ik, gewoon een kwestie van doorspoelen totdat de antivriesrommel uit de leidingen is. Ik begreep ook dat het opnieuw laten winterizen ook geen big deal is.
Maar waar het me vooral om gaat: wat nu als we onverhoopt (bv in het noorden van New Mexico) in gebieden terechtkomen waar het 's nachts vriest - volgens Wunderground kan het daar soms een graad of 7 vriezen. Is het dan afdoende om de kachel op een minimum van bijvoorbeeld 10 graden in te stellen zodat 'ie aanslaat zodra de temperatuur te ver daalt? Of moet ik dan ook alle tanks legen? Of is dat zelfs niet voldoende en is de boel alleen beschermd als er antivries in de leidingen zit?
Ik hoor graag jullie deskundige mening!
Maar waar het me vooral om gaat: wat nu als we onverhoopt (bv in het noorden van New Mexico) in gebieden terechtkomen waar het 's nachts vriest - volgens Wunderground kan het daar soms een graad of 7 vriezen. Is het dan afdoende om de kachel op een minimum van bijvoorbeeld 10 graden in te stellen zodat 'ie aanslaat zodra de temperatuur te ver daalt? Of moet ik dan ook alle tanks legen? Of is dat zelfs niet voldoende en is de boel alleen beschermd als er antivries in de leidingen zit?
Ik hoor graag jullie deskundige mening!
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Re: Nachtvorst, winterizen et cetera
Wij hebben al verschillende keren nachtvorst tot -8 á 9 gehad en met de kachel op mimimum = 10 graden geen enkel probleem gehad.
Kopel wel 's avonds je waterslang al af van de hookup want die krijg je niet los en zeker niet opgerolt als hij bevroren is
Je schoonwatertank zit bij de meeste campers binnen (onder bak of bed) je vuilwater tanks hangen meestal aan de onderkant maar zullen geen probleem geven alleen dumpen gaat niet maar dat kan je doen zodra het wat warmer is.
Kopel wel 's avonds je waterslang al af van de hookup want die krijg je niet los en zeker niet opgerolt als hij bevroren is

Je schoonwatertank zit bij de meeste campers binnen (onder bak of bed) je vuilwater tanks hangen meestal aan de onderkant maar zullen geen probleem geven alleen dumpen gaat niet maar dat kan je doen zodra het wat warmer is.
Re: Nachtvorst, RV winterizen et cetera
Als je de verwarming 's nachts instelt op minimaal 15 graden (10, hmm, ja, ok, ik ben niet zo'n held, haha) moet dat helemaal geen probleem zijn. Als je jezelf warm genoeg kunt houden in een camper, dan bevriest het water echt niet.
Het zou me overigens verbazen als je uberhaupt een hookup met water kunt krijgen als het 's nachts vriest. Wij hebben ooit in februari/maart rondgereisd en toen was water in de hoger gelegen parken afgesloten, en vuil water lozen was ook niet altijd mogelijk.
Het zou me overigens verbazen als je uberhaupt een hookup met water kunt krijgen als het 's nachts vriest. Wij hebben ooit in februari/maart rondgereisd en toen was water in de hoger gelegen parken afgesloten, en vuil water lozen was ook niet altijd mogelijk.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als de verwarming normaal werkt is een paar graden vorst niet erg. Bij -20C is het een ander verhaal. In de buik van het beest lopen ook blaasmonden van de verwarming die de leidingen warmhouden. Echter je gas gaat erg hard bij koud weer. ook laad je gastank niet zo goed vol als met warm weer. regelmatig je gasvoorraad checken dus
Is dat zo? Wij hebben in de vier jaar dat we een eigen camper hadden, 2 keer een gasfles vervangen, en we deden echt alles (ook bij koud weer): koken, water verwarmen, camper verwarmen. Bij een huurcamper krijg je als het goed is een gevulde gastank mee; je moet toch wel goed je best doen om die in 3 of 4 weken leeg te krijgen, lijkt me (maar misschien zitten er in dat opzicht wel grote verschillen in een Europese camper en een Amerikaanse camper).
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn schoonouders hebben een 36 footer en waren hier vorig jaar november en om de 3-4 dagen moest ie gevuld worden. Een europese camper is natuurlijk veel kleiner
Dag allen, dank voor de snelle en duidelijke reacties! En Rob, goede tip @ afkoppelen en oprollen van de waterslang!Zou echt iets voor mij zijn om dat te vergeten