Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Naar USA met hartproblemen en risico ziekenhuisopname

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Mike
Amerikafan

Naar USA met hartproblemen en risico ziekenhuisopname

Bericht door Mike »

Ik had mn vader eindelijk zo ver om mee te gaan op vakantie naar de USA. Nu is het geval dat hij recentelijk een open hart operatie heeft gehad en nog steeds last heeft zo nu en dan, de onderzoeken zijn niet duidelijk wat het zou kunnen zijn maar er zit iets nog niet goed. De kans zit er dus in dat hij daar naar het ziekenhuis zou moeten. De verzekering heeft verteld dat alleen de kosten betaald worden die ze in Nederland ook zouden betalen mocht hij opgenomen worden. Nu lezen wij dat de ziekenhuiskosten soms wel 6x zo hoog zijn als in Nederland :blink: .....WTF? Als hij daar opgenomen wordt met een bestaande kwaal ben je dus echt de sjaak? Is er iemand hier die daar wat meer over kan zeggen?
Cees A
Amerikakenner

Re: Naar USA met hartproblemen en risico ziekenhuisopname

Bericht door Cees A »

In de Nederlandse basisverzekering zijn buitenlandse ziektekosten inderdaad maar heel beperkt gedekt.
In veel aanvullende verzekeringen echter wordt die buitenlanddekking uitgebreid tot de werkelijke kosten. (kijk in je polis of dit voor jullie geldt)
Als je via je ziektekostenverzekeraar onvoldoende buitenlanddekking hebt en je kunt dat ook niet repareren met een aanvullende verzekering kun je altijd nog een goeie reisverzekering met medische werelddekking afsluiten. Die reisverzekering dekt dan het verschil tussen de werkelijke kosten en wat je Nederlandse ziektekostenverzekeraar betaalt.

Bedenk ook dat in veel verzekeringen uitsluitend sprake is van dekking van noodhulp in het buitenland.
Soms worden problemen die al voor aanvang van de reis bestonden van dekking uitgesloten. Kijk dus goed de polis na voor je iets afsluit.
Misschien is een goeie annuleringsverzekering in deze ook een aanrader.
Als er (kort) voor de reis problemen ontstaan waardoor je de reis moet annuleren krijg je in ieder geval je geld terug.

Los van het verzekeringsverhaal is er natuurlijk nog het risico dat er werkelijk medische problemen ontstaan.
Iedereen weet bv dat vliegen (lang zitten) de kans op trombose vergroot.
Vooral voor iemand met hartproblemen lijkt me dit een extra groot risico en iets dat je goed moet bespreken met je cardioloog.
Een Amerika-reis is in alle opzichten best inspannend en niet te vergelijken met een uitrustvakantie aan een zuid-Europees strand.
Of jouw vader dit aankan zou je van te voren ook eens goed moeten bespreken met je arts
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Let zeker op met pre existing conditions. Ik heb zelf een aandoening en heb verschillende reisverzekeringen gebeld en geen enkele gevonden die pre existing conditions verzekert. Moest je er eentje vinden, ik hou me aanbevolen :-)
Groetjes,
Carine
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik zou je vader toch thuislaten in dit geval. Fijn dat er allemaal verzekeringen zijn en dat er daarginder ziekenhuizen zijn maar het vergalt toch je vakantie als er daadwerkelijk iets gebeurd.
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Dat het de vakantie vergalt is een risico dat ik wel wil nemen maar niet dat mn moeder straks met een schuld zit van een ton :(
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

ik zou het eens goed doorpraten met de cardioloog: lang vliegen, een inspannende reis, ander klimaat, andere hoogte, ... het lijkt mij niet evident
Mike schreef:Ik had mn vader eindelijk zo ver om mee te gaan op vakantie naar de USA.
had hij er zelf eerst geen zin in dan? Misschien hoeft het voor hem niet zo nodig? Dan zou ik nog minder geneigd zijn om risico's te nemen.
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Hij zag vooral op tegen de vliegreis, zn zus woont ook in Amerika en ik weet zeker dat het een vakantie zal zijn die hij niet snel vergeet. Maar als er geen oplossingen zijn qua verzekeringen......dan gaat het waarschijnlijk niet door.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Wat als er in het vliegtuig iets gebeurd?????
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Dan is er in ieder geval een defibrillator aan boord, maar je kan beter alles uit je leven halen voor je achter de geraniums verdwijnt. Het is vooral het financiële aspect waar we ons zorgen om maken en grote gevolgen kan hebben.
eddepet71
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22

Bericht door eddepet71 »

Even afgezien van het eventuele risico dat je vader loopt tijdens de vliegreis (vraag zijn arts om advies en eventueel reisverklaring) is er (volgens mij) geen probleem qua verzekering (mits je vader een aanvullende verzekering heeft).

Ik zou niet alleen afgaan op de ongetwijfeld goedbedoelde adviezen van forum leden, maar je verzekering om uitsluitsel vragen, bij voorkeur schriftelijk.

Allereerst blijft werelddekking in het basispakket (althans volgens deze website http://mijnzorgverzekering2014.nl/1731/ ... rzekering/)
Echter, deze dekking betreft max. de vergoeding die je in Nederland ook zou ontvangen en alleen voor ingrepen en meds die ze hier ook zouden vergoeden.
Als je een aanvullende verzekering hebt is deze dekking in de meeste gevallen echter weer uitgebreid tot dekking van de kostprijs.
Bij navraag bij je zorgverzekering zal blijken dat ze aangeven dat medische kosten die je in het buitenland maakt gewoon vergoedt worden, ook al bestond de conditie al toen je nog thuis was.
Wel zijn er een aantal verzekeraars die in het geval van een annuleringsverzekering niet uitbetalen als de conditie al bestond op het moment van boeken.
http://www.stomavereniging.nl/Content/D ... %20p29.pdf
Laatst gewijzigd door eddepet71 op 23 nov 2013, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Met de boot ipv vliegtuig? Minder inspannend. En als je vader al wat ouder is, heeft hij waarschijnlijk tijd genoeg. Je kan dan zelf vliegen en hem aan de andere kant van de oceaan weer ontmoeten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mijn moeder - hoogbejaard en hartpatient - kwam op haar 88e nog op bezoek. Ze vond het fantastisch maar is wel de hele maand ziek geweest - niet haar hart overigens.
Ze maakte die reis business, dat was mogelijk omdat er een aanbieding was van de KLM gedurende een bepaalde maand.

Oudere mensen met gezondheidsproblemen moeten zeker niet in de afd. veevervoer gaan zitten. Kun je je geen betere oplossing dan coach permitteren, zie er dan vanaf !
De manier waarop mensen in een vliegtuig op elkaar worden gepropt is schandalig. En zeker waar het mensen levens kan kosten dan wel mensen voor de rest van hun leven schade kan berokkenen. Maar ja, iedereen is op zoek naar zo hgoedkoop mogelijk tickets he ? Dar er dan per jaar een paar doden door vallen is gewoon een kweste van jammer. Kan geen rekening mee worden gehouden. (WHO waarschuwde in de '70er jaren al wat de gevolgen van langere vluchten konden zijn.)

Mbt. de kans op trombose, als je vader net een hart-operatie heeft gehad vermoed ik dat hij op een warfarine/coumarine product is ? Dat vermindert de kans op een stolsel aanzienlijk plus hij moet veel 'voet-wiebelen' doen. De meeste trombose slachtoffers zijn diegenen die een stollingsfout hebben. Vermoedelijk is je vader daar op getest toen hij zijn hartproblemen kreeg. Je zou dat kunnen navragen bij zijn dokter.
Maar als je vader inderdaad op stollingsmeds is, moet hij in de US daarvoor toch ook naar een lab voor bloedprikken en INR bepaling - aangeszien dat meestal toch een keer in de twee weken gebeurd. (In Ned. via de trombose-dienst.)
Hoe oud is je vader ? Gaat je moeder niet mee ?

Inderdaad zoals anderen al aangeven zul je moeten gaan shoppen voor deze verzekering. Heb je voor andere verz. een agent ? Wellicht heeft die meer kennis.

Als je kiest voor vliegen zou ik de reis breken en kiezen voor de kortste vlucht hiernaartoe. Mijn moeder moest op LA vliegen en vervolgens moesten we vier uur rijden voor we thuis waren, het was gewoon teveel.
Dus ga eerst naar de oostkust, blijf daar twee of drie dagen, vlieg dan door naar je bestemming als die behoorlijk naar de west-kust ligt.
In de US, wees voorzichtig met lange auto-ritten waarbij je vader eveneens met benen onder een hoek voor een langere periode zit.
Houdt er ook rekening mee dat de kans op een probleem als trombose op de terugweg minstens zo groot, zo niet groter is, is als op de heenweg.
harryvanrooy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door harryvanrooy »

Goed gezien, Benno, alle cruiselines hebben een goedkope transatlantische overtocht op bepaalde momenten, Mei en september of oktober, heb je geen last van jetlag of eender welke stress en totaal uitgerust, even langs de Azoren en dan naar Amerika, kom je aan in Amerika en dit hoeft echt niet heel veel duurder te zijn dan een vlucht. Of met een vrachtschip zoals met Floortje van drie op reis, 100 € per dag( maal 7 ) heel speciaal en absoluut stressvrij.
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Wij hebben een reisverzekering met werelddekking bij de ANWB met extra medische kosten pakket.
Toen ik tijdens de laatste vakantie in Amerika naar het ziekenhuis moest (gelukkig alleen maar voor een blaasontsteking) heeft mijn ziekenverzekering de Nederlandse kosten op zich genomen en de ANWB de rest. Hoefde er verder niks voor te doen. Alleen vanuit Amerika een belletje naar de ANWB en dan maken ze een dossier aan en regelen alles.
Je zal alleen even moeten nakijken of het ook voor bestaande medische problemen is dat durf ik niet te zeggen.
Fijne vakantie en hopelijk gaat alles goed! :thumbup:

Gr. Laura
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb er ook wel eens over gedacht om met de boot te gaan, want ik heb het niet zo op vliegen.
Maar dan moet je toch twee cruises kopen ? Is dat niet enorm duur ? vooral als je uit LA vertrekt.
Ga je via NY dan moet je toch eerst naar NY reizen en daar in een hotel voor een nacht, enz. Allemaal extra kosten.
Is dan een business-class ticket niet even duur of zelfs goedkoper ?

Mbt. een vrachtboot - spannend als je jong bent, maar voor een hartpatiënt lijkt me de keuze voor een boot met denkelijk geen extensieve faciliteiten voor ernstig zieken niet echt een goede keuze ? Bovendien ik zie op foto's/video's van dergelijke boten altijd vrij krappe stapelbedden, lijkt me ook niet optimaal voor een ouder iemand ? Om over zeeziekte nog maar te zwijgen ? (Veel vraagtekens inderdaad....)

LovelyLaura - het hangt af van de def. van bestaande med. problemen. Mijn moeder had de nodige bestaande problemen, maar werd acuut ziek hier. Het consult, het onderzoek, de meds daarvoor werden vergoed. Er werd zelfs een consult en een onderzoek vergoed dat samenhing met haar bestaande problemen. Maar ik kon haar niet naar het ziekenhuis hier brengen voor een operatie aan een bestaand probleem. Wordt iemand ernstiger ziek en moet er worden ingegrepen maar niet onmiddellijk, dan moet.kan zo iemand gerepatrieerd worden (en dat wordt dan ook vergoed dacht ik).

Voorzover ik weet is de dekking van een goede verz. voldoende om een US arts of -ziekenhuis te vergoeden.
En inderdaad ziekenhuiskosten zijn hoog hier, maar dat is vooral als je geen verz. hebt. (Het is heel duur om arm te zijn in de US.)
De meeste artsen en de meeste ziekenhuizen hebben contracten met verzekeraars en dat leidt dan tot vrij hoge write-offs.
Ik ben jaren geleden geopereerd en dat leidde tot langdurig heen-en-weer tussen de verzekeraar en het ziekenhuis in kwestie. Uiteindelijk is de rek. naar een mediator gegaan en daar is toen een - beduiden lager - bedrag uitgerold waar beiden zich bij hebben neergelegd.

Je moet wel opletten waar een zieke naartoe gaat of naartoe gebracht gaat worden. Cedars-Sinai, de keuze van filmsterren en tycoons schrijft beduidend hogere rek. dan LA County hospital. Plus wat rek. zo hoog maakt is med. liability. Daarvoor worden er tig meer onderzoeken gedaan dan eigenlijk echt nodig zijn. Voor een probleem dat zich voordoet maar niet meteen levensbedreigend is, zijn er 24-hour Care Centers in de meeste plaatsen. Dat is een goedkopere vorm van med. hulp.
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 nov 2013, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Joyco
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Joyco »

Je hebt nu de kans om over te stappen van zorgverzekering. Eerder is al aangegeven dat een aanvullende verzekering een dekking bied tot de kostprijs. Dit is echter niet altijd zo. Sommige verzekeraars hanteren een vergoeding tot het martktconforme of wettelijke tarief in het land van verblijf. Daarbij wordt altijd gekeken naar de zorg in de laagste klasse (dus geen priveklniek). Ik werk zelf bij een zorgverzekeraar en voor reizen naar de VS raad ik altijd aan een reisverzekering met medische dekking af te sluiten. Kost een paar euro, maar geeft je wel een gerust gevoel. Je kan nu ook 'shoppen' bij verschillende zorgverzekeraars en informeren naar de dekking. Vraag goed door naar verschil in dekking tussen overheidziekenhuis of (semi-)privéziekenhuis. Als alleen de eerste categorie volledig wordt vergoed dan kan je alsnog flink in de problemen komen als het dichtsbijzijnde ziekenhuis niet in die categorie valt.
2008 - CA,NV,AZ
2010 - NV, AZ, UT, ID, WY, MT, CA
2012 - NV, AZ, UT, ID, WY, MT, WA, OR, CA
2013 - FL
2014 - CA, NV (solo trip)
2014 - FL
2015 - CA, NV, AZ, UT, CO, NM
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Ik weet niet waneer je met je vader op reis wil gaan , maar misschien is het een idee om de reis gewoon een jaartje uit te stellen tot dat zijn gezondheid zich wat hersteld heeft.
Dan hoe je je ook minder zorgen te maken over mogelijke ziekenhuis opnames en is de reis een stuk ontspannener lijkt me en dan kunnen jullie er ook meer van genieten, en verder is het gewoon verstandig om een goede reisverzekering af te sluiten in zo`n situatie.

Groetjes Karin
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Cees A schreef:Soms worden problemen die al voor aanvang van de reis bestonden van dekking uitgesloten.
Klopt, ik ben zelf ziek (wel geen hartaandoening) en kan nu daarvoor geen reisverzekering meer krijgen. Het was trouwens zoeken om überhaupt een reisverzekering te kunnen afsluiten.

Ik moet er niet aan denken om met de ongerustheid om zonder reisverzekering naar de US af te reizen op vakantie te gaan.
Informeer je ook vooraf goed bij je behandelende arts.
Vorig jaar heb ik volgende informatie van mijn arts meegekregen:
adressen van artsen/collega's die rond mijn route lagen, beknopte vertaling van mijn dossier, link naar mijn elektronisch dossier bij hem, attest voor medicatie, zijn privé telefoonnummer.

Ik ben gerustgesteld op vakantie vertrokken en gelukkig niets van dit alles nodig gehad.

Volgende zomer ga ik ook gewoon weer op vakantie. Tussen 2 behandelingen door.
Het doet ongelooflijk veel deugd om weg te zijn en het ziek zijn te vergeten.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer