Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Praktische tips voor een camperreis (newbees) - RoadBear SFrancisc

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Mirel
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Praktische tips voor een camperreis (newbees) - RoadBear SFrancisc

Bericht door Mirel »

Onze eerste camperreis in de USA (Best of the West) zit erop, en het was ge-wel-dig! :thumbup: Ter voorbereiding op deze reis heb ik veel informatie, tips en adviezen van het AllesAmerika-forum vernomen. Deze tips wil ik graag delen met andere "newbees" die aan de vooravond van hun eerste USA-camperreis staan.Ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel plezier bij de voorbereidingen!

GOED OM TE WETEN:
• Amerikaans brood is best zoet. Wij kozen in de winkels voor ‘French bread’ of ‘Italian bread’, dat noemen ze sour dough en lijkt nog het meeste op ons brood, al heeft ook dit een zoetige geur en smaak. Dit brood bakten we nog een keertje af in de oven of in de broodrooster.
Boter is vaak gezouten, maar als je goed zoekt, vind je ook ‘unsalted’ boter.

VOORBEREIDINGEN, WEBSITES en BOEKEN:
• Ik heb heel veel informatie van de website/het forum allesamerika.nl gehaald. Vervolgens heb ik een reisplan opgesteld en op dit forum geüpload; van een aantal forumleden heb ik goede tips en reisdagboeken ontvangen die te vergelijken waren met ons reisplan. Vervolgens heb ik onze reis uitgewerkt, inclusief afstanden, bezienswaardigheden en activiteiten. Dit reisplan was een raamwerk, want tijdens onze reis zetten we telkens ons plan uit voor de volgende 2 dagen.
• Het boek waar ik het meeste aan had, zowel voor de voorbereiding als tijdens de reis, was de ANWB REIZ& gids USA Zuidwest: (link: USA Zuidwest.) Ook had ik het RandMcNally kaartenboek besteld, maar dat blijken niet erg gedetailleerde kaarten te zijn; ik heb het niet eens gebruikt! Ik had veel meer aan deze landkaart: USA WEST - Marco Polo Map. Wel verwarrend is dat een klein stukje op de kaart een behoorlijke afstand of reistijd betreft.
• Wifi is op bijna elke camping beschikbaar, dat maakt online een camping reserveren heel gemakkelijk. Creditcard is hierbij wel benodigd.
• Ik had de Good Sam’s camping Guide besteld via Bol.com en een deel ervan meegenomen (deze campinggids is zo groot en dik als een telefoonboek, dus ik heb alleen de staten eruit gesneden die we zouden bezoeken). Ook de KOA gids (Kampsites of America, gekregen van onze reisorganisator Jan Doets) had ik meegenomen. Onze camperverhuurder RoadBear had beide gidsen in de camper klaargelegd, dus ik had niets hoeven meenemen. :mrgreen:

PRAKTISCH en HUISHOUDELIJK
• Wasknijpers/waslijnen: bijna iedere camping verbiedt het om waslijnen op te hangen. Ik heb uiteindelijk een span-elastiek en wasknijpers gekocht en deze in de douchecabine van de camper opgehangen. Zo konden we onze natte zwemkleding en vochtige handdoeken toch uithangen. Ik had spijt dat ik geen ‘droogcarrousel’ uit NL had meegenomen, die had ik aan de buitenspiegel of aan de luifel kunnen hangen. Ook naar wasknijpers heb ik in de Amerikaanse supermarkten moeten speuren (en als ik het ging vragen kreeg ik te horen dat ze die weleens bij hun moeder hadden gezien, en niet wisten wat de bedoeling ervan was! ;-D
• Bijna iedere camping heeft trouwens een laundry, hier staan minstens 10 wasmachines en evenzoveel drogers. Ze werken veelal op quarters, en je hebt er tussen 5 tot 12 nodig voor een was. Ga de quarters dus maar gelijk opsparen vanaf dag één. Ik had veel minder kleding meegenomen als ik dit van tevoren had geweten.
• Onze fonkelnieuwe RoadBear camper had een flatscreen en een DVD-speler. We hadden twee jaargangen op DVD van een spannende TV-serie vanuit NL meegenomen en deze speelde “gewoon” af op de DVD-speler en de flatscreen (wij hadden verwacht dat de USA nog steeds uitsluitend NTSC beeldsystemen hanteert, dus we hadden een laptop meegenomen om de DVD-s te bekijken). Veel kampeerders gingen (in onze vakantieperiode) al rond 21.00u in hun campers zitten, dan was het allang donker, wij deden dus vaak hetzelfde en keken dan een DVD-tje). De DVD-speler heeft ook een mini-USB aansluiting, bijv voor een harddisk, maar deze konden we niet uitproberen (verkeerde kabeltjes bij ons).
• De radio van de nieuwe RoadBear heeft een USB- en een AUX-aansluiting, je kunt dus je muziek van Ipod (via AUX, het kabeltje wel zelf meenemen) of mp3 vanaf een USB-stick afspelen.
• Thuis had ik mijn boodschappenlijst al gemaakt, dus zodra we de camper hadden opgehaald konden we efficiënt onze boodschappen doen. In Hayward (afhaalpunt RoadBear San Francisco) is de nabijgelegen FoodMaxx een uitstekende supermarkt. We kochten daar ook een BBQ voor 10 dollar. De prijzen worden overal netto vermeld, bij de kassa komt er nog 10% aan tax bovenop.
• Bij dienstverlenende beroepen (obers, serveersters, taxichauffeurs, kofferdragers, kamermeisjes) is het gebruikelijk een fooi te geven: ca 15% van de rekening als je tevreden bent. Bij een restaurant betekent dit dat je ca 25% duurder (10% tax + 15% fooi) uit bent dan de prijs op de menukaart. Maar de gastvrije verwelkoming en de gratis frisdrank-refills van frisdrank maken zo enorm veel goed!
• Koop in een supermarkt gelijk een flinke rol aluminiumfolie. Onze RoadBear camper had plisségordijntjes die licht en zonnewarmte doorlaten. We maakten van diverse lagen aluminiumfolie een reflector die we tussen raam en plisségordijntjes klemden. Hetzelfde deden we in de dakluikjes. [Saillant detail: na twee weken gebruik waren er minuscule gaatjes in de aluminiumfolie ontstaan… ontstaan door de hitte wellicht?]
• Wij hadden heel wat zaken om dagelijks op te laden (telefoons, camera’s). We hadden een verdeeldoos meegenomen van thuis met 1 stekkeradapter, zo kon alles tegelijk worden opgeladen.
• Bij bijvoorbeeld Action kun je een kleefmatje kopen (zelfklevend matje om zonder gebruik van lijm je mobiele telefoon op je dashboard te plakken). Deze had ik in stukken geknipt, en deed dienst onder het glas met tandenborstels, onder de stekkerdoos, etc zodat alles tijdens de reis op zijn plaats bleef staan. Werkte super!
• Tijdens het reizen rammelen de pannen, bekers, glazen etc. Keukenrol, handdoekjes, vaatdoeken kunnen veel herrie voorkomen.
• Wij hadden de convenience kit van Roadbear besteld, daarin zat voor iedereen 1 badlaken. Vanuit huis had ik enkele oude badlakens meegenomen voor gebruik bij het zwembad/strand. Ook een oud fleece-dekentje had ik meegenomen, die hadden we bij de Grand Canyon en bij Yosemite nog echt nodig! Mijn handdoeken en fleecedeken heb ik niet mee teruggenomen, zo had ik in de koffer wat ruimte voor souvenirs.
• De onderlakens in de convenience-kit zijn geen hoeslakens, en raken dus steeds los. Ik had een 2-persoons hoeslaken meegenomen.
• Nog wat andere dingen die ik had meegenomen, en erg handig bleken te zijn: kruidencarrousel van Xenos, tie-wraps (kabelbinders), elastiekjes, plakband, 12-volt USB oplader met diverse kabeltjes, mini-handschroevendraaiertje, schaar, plastic tafelkleed, theedoek, keukendoek, vaatdoek, blarenpleisters. Een mini kampeerwaterpasje was wel handig geweest om de camper te levellen (er schijnt ook een App voor te bestaan: Camper Leveler).
• Mijn stijltang (gekocht bij Saturn) van Remington heeft dual voltage en kostte ca 35 euro. Deze kan bij 110 tot 240 volt worden gebruikt (dus ook thuis) en heeft een Europese stekker. Een föhn heb ik bij de supermarkt in Amerika gekocht voor nog geen 10 dollar.
• Bij de camperverhuurder staan vaak spulletjes die zijn achtergelaten door eerdere huurders: koffiefilters, afwasmiddel etc. Dit mag je meenemen als je het nodig hebt, doe er je voordeel mee.
• Ga je een aantal National Parks bezoeken: koop dan bj het eerste park gelijk de Interagency Annual Pass (America The Beautiful). Deze kost 80 dollar en geeft recht op 1 jaar toegang tot de NP's met 1 personenauto + ca 6 personen.

ADMINISTRATIEF:
• De ESTA tijdig aanvragen; een administratieve noodzaak i.c.m. met een geldig paspoort.
• We hadden ook 2 internationale rijbewijzen laten opmaken bij de ANWB, maar dat zullen we geen tweede keer doen. Kost alleen maar geld, niemand die ernaar keek.
• Maak thuis een lijst met noodnummers: ING, Visa, Mastercard, consulaat, reisbureau, reisverzekering, etc.
• Doe een setje van kopieën van paspoorten en reisdocumenten in de koffer (of: bewaar ze digitaal in een cloud bijv. Dropbox).
• Bankpassen: werelddekking regelen om in de USA te kunnen pinnen. ING-pinpas staat standaard op Europa ingesteld. Ik heb ook contact met ICS (ivm VISA-card) opgenomen; zij passen in hun systemen ook iets aan dat uitgaven in een ander werelddeel akkoord zijn (anders zouden ze me gebeld hebben om deze uitgaven te verifiëren, zeiden ze).
• Annuleringsverzekering: deze had ik moeten upgraden binnen ca. 15 dagen na het boeken van mijn reis. Vanuit mijn standaard verzekering is iedere deelnemer voor max € 1.500,- verzekerd bij annulering. Ik was te laat en liep risico voor het bedrag boven €1.500,-
• Reisverzekering: mijn doorlopende reisverzekering heb ik voor ca. 30 dagen op werelddekking gezet.
• Tijdens de heenreis: na aankomst in de USA vindt er een strenge, tijdrovende controle plaats, waarbij je vingerafdrukken (digitaal) worden genomen en een foto van je gezicht wordt gemaakt, dit wordt in een computersysteem gekoppeld aan een scan van je paspoort. De ESTA-papieren werden in ons geval niet bekeken. Na een stempel in je paspoort mag je pas naar de bagageband.
Aricon
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Re: Praktische tips voor een camperreis (newbees) - RoadBear SFrancisc

Bericht door Aricon »

Wat een mooie en uitgebreide lijst! Daar kunnen vast veel mensen hun voordeel mee doen. :thumbup:
Piet63
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Piet63 »

Reuze bedankt. Ik zal hier zeker mijn voordeel meedoen bij onze reis in het voorjaar van 2015.
Wat betreft het waterpasje. Standaard zit er al één op je smartphone. Als je je kompas opent en deze vervolgens opzij schuift krijg je een waterpas voor een vlak en als je je mobiel op de kant houdt ook als lijn.

Piet Bijmold
UitHolland
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Bericht door UitHolland »

Handig! bedankt voor het delen! :thumbup: :clap:
Bitje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Bitje »

Je hebt een prachtig document gemaakt, bedankt hiervoor! :thumbup: Ik heb nog enkele aanvullingen hierop:

Ik heb voordat we vertrokken de App van Good Sam en KOA op mijn telefoon gezet. Deze kun je offline gebruiken, erg praktisch!

Wij hebben bij een buitensportzaak een soort band gekocht met haken eraan, die je om een boom vast kon maken. We hingen dan inderdaad de zwemspullen aan de haken te drogen. (gewoon buiten dus). Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets noemt, en ik kan ook niet echt een plaatje ervan vinden op de Bass Pro website, dus ik kan het niet duidelijker maken.

Mbt internet: wij gebruikten altijd de WIFI van de camping (indien aanwezig/als het werkte). Whatsapp lukte altijd wel. Voor een betere verbinding gingen we even een lekkere kop koffie drinken bij de Starbucks, of we gingen langs bij de MacD. Hebben beiden over het algemeen een goede internet verbinding.

Bianca
Dailey_Splinter
Amerika-ontdekker

Bericht door Dailey_Splinter »

Nog een tip:

Download de app Navfree op je telefoon als je in Amerika bent, en daarna de maps van de staten waar je van plan bent naartoe te gaan. Onze TomTom stopte er halverwege de reis mee, dus is het wel makkelijk om offline je telefoon als navigatie te gebruiken. Let op: de maps zijn wel erg groot, rond de 300-400 mb per staat. Maar prima offline te gebruiken.

Verder: haal altijd je zonnescherm in, ook al is het windstil, die van ons is gegrepen door een 'dust-devil' terwijl het windstil was. Uit het niets komt er zo een mini-tornado gevalletje langs en breekt je complete zonnescherm. Zijn ze bij Roadbear ook niet erg blij mee.

Verder is die waslijn wel toegestaan in nationale parken, alleen mag je het niet laten hangen als je overdag weggaat of als je 's nachts gaat slapen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer