Ik dacht even hetzelfde, maar alle virologen die ik afgelopen week voorbij heb zien komen, van Koopmans, tot van Ranst tot aan virologen in Zuid Afrika geven allemaal aan dat we ons geen al te grote zorgen hoeven te maken. Daar houd ik mij maar aan vast. Die nieuwe subvarianten zijn zeer waarschijnlijk niet ziekmakender of besmettelijker. Overigens wat dat besmettelijke betreft, dat doet er weinig toe, je krijgt het toch wel want eerdere besmetting of booster hielp toch al niet tegen besmetting met omicron.
Ik denk dat er veel moet gebeuren. Erger dan afgelopen winter met een miljoen besmettingen per dag in de VS zal het niet worden. Testen bij terugweg zie ik ook niet zo 1,2,3 gebeuren. Het is geen super nieuwe killer variant. Ook hebben we gezien dat een inreisverbod niet helpt.
Wij gaan de zomer in. Besmettingen zullen wellicht wat stijgen, ziekenhuisopnames ook. Travelban was er de tweede helft van de winter ook niet. Dus zie niet in waarom nu wel. Ik denk hooguit weer mondmaskers (ook al helpt dat geen steek op de manier waarop sommigen dat ding dragen), afstand houden. Misschien weer wat beperkingen in de contacten. Veel verder zie ik het voor de komende weken en de zomer niet komen. Of het moet blijken dat het opeens toch ziekmakender is.. alle virologen verwachten wel dat covid steeds milder gaat worden. Misschien weer een golf(je) in het najaar, maar dat zien we dan wel weer