Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

videocamera of fototoestel

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
conradm
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Re: videocamera of fototoestel

Bericht door conradm »

Zelf ben ik helemaal fotogek en behoorlijk anti video.
even wat voor en nadelen opsommen:

Voordelen foto
  • Snel gemaakt, je bent geen slaaf van je camera
  • Zelfs met een eenvoudige camera is al een heel goed resultaat te berijken
  • Eenvoudig (vaak niet eens nodig) na te bewerken
  • Makkelijk om te laten zien (aan de muur, op tafel of in een boekje of op een website)
Nadelen Foto
  • Het beweegt niet
  • Geen geluid
Voordelen Video
  • Het beweegt
  • Met geluid
Nadelen Video
  • Matige kwaliteit, ook met een redelijk dure al dan niet HD camera. (vooral vaak gebrek aan licht)
  • Voor goede opnames is veel tijd nodig, medereizigers hebben hier vaak alst van
  • Nabewerken complex en moeizaam, ook met eenvoudige software is het nabewerken een grote klus en vraagt een behoorlijke computer.
  • Wordt weinig terug gekeken.
Tot zover mijn opsomming. Dan nog even reageren op de opmerking van Paul hierboven
Izognoeg schreef:Foto's, hoe indrukwekkend dan ook, zijn statisch.
In theorie wel maar een goede foto kan zo veel dynamiek uitstralen dus mag dat geen reden zijn om voor video te kiezen
Dezz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Dezz »

Het valt mij op dat veel mensen niet filmen wanneer ze op vakantie gaan, zonde toch! Wij nemen altijd foto- én videocamera mee op vakantie, waar we ook heen gaan. In het bewerken van de film gaat wel veel tijd zitten inderdaad, maar het resultaat is dan toch wel schitterend en we kijken het dan ook nog geregeld terug :)

Misschien komt het ook wel doordat ik erg actief ben op beide gebieden dat ik het zonde vind om alleen te filmen of alleen foto's te maken. Ik kan me daarom ook nauwelijks voorstellen dat veel mensen video echt niet leuk vinden. Wat ik me daarentegen wel kan voorstellen is dat veel mensen het moeilijk vinden om een goede film te maken. Tips: wanneer je een leuke documentaire/film ziet let dan eens op hoe alles gefilmd is en let daarbij ook op het gebruik van bepaalde muziek. Daarnaast is het leuk/handig om een goed boek over filmmaken door te lezen (mits je daar tijd voor hebt natuurlijk). Je zult versteld staan wat voor leuke film je maakt....ook voor andere mensen! 8)
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Naast een paar kilo camera uitrusting, nemen wij vaak niet meer de video mee. We hebben wel een heel mooi klein dingetje, vrij nieuw, maar pakken die er toch niet snel bij. En voor wat korte impressies pakken wij soms een filmpje mee op de ixus. Prima voor internet en even wat kleinigheden.
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

conradm schreef:Zelf ben ik helemaal fotogek en behoorlijk anti video.
Dan nog even reageren op de opmerking van Paul hierboven
Izognoeg schreef:Foto's, hoe indrukwekkend dan ook, zijn statisch.
In theorie wel maar een goede foto kan zo veel dynamiek uitstralen dus mag dat geen reden zijn om voor video te kiezen
Ben het helemaal met je eens, een foto kan heel dynamisch zijn. Ik ben dan ook absoluut niet anti-foto, op elke reis gaat naast de videocamera, ook de EOS met 200mm lens mee.
Fotograferen is een grote hobby van me, alleen filmen en vooral het monteren een nog iets grotere. Maar dat komt misschien wel, omdat het ook mijn beroep is.

Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
conradm
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door conradm »

Izognoeg schreef: alleen filmen en vooral het monteren een nog iets grotere. Maar dat komt misschien wel, omdat het ook mijn beroep is.
Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is om een mooie vakantie film te maken maar dat vergt wel een behoorlijke investering in apperatuur, kennis en tijd, iets waar veel mensen niet bij stil staan. Wat dat betreft heeft fotografie toch z'n voordelen. met een €100 camera kun je met een beetje handigheid en een beetje geluk hele mooie plaatjes schieten.
Vegasgirl schreef:Naast een paar kilo camera uitrusting, nemen wij vaak niet meer de video mee. En voor wat korte impressies pakken wij soms een filmpje mee op de ixus. Prima voor internet en even wat kleinigheden.
Dat is ook meer mijn insteek.
jerdenberg
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door jerdenberg »

Het lijkt me niet onbelangrijk eerst vast te stellen wat voor natuur je gaat fotograferen of filmen. (Het ging voornamelijk om natuuropnamen begreep ik.)

Voor wijdse vlakten, hoge bergen of diepe ravijnen heeft een foto waarschijnlijk meer zeggingskracht dan een video, maar het omgekeerde geldt voor donderende watervallen, knallend onweer of galopperende mustangs.

Succes met de keus!
Afbeelding
conradm
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door conradm »

jerdenberg schreef:maar het omgekeerde geldt voor donderende watervallen, knallend onweer of galopperende mustangs.
Noem mij maar bevooroordeeld, en mijn mening gekleurd maar ook Watervallen, onweer en galoperende mustangs kun je heel spannend en vooral dynamisch op de foto zetten.
Laatst gewijzigd door conradm op 23 jan 2008, 06:27, 1 keer totaal gewijzigd.
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Hoezo kiezen??

Ik neem mijn EOS mee, mijn vriend zijn eigen fototoestel en gezamelijk een klein digitaal filmcameraatje.. (zakformaat)
Al maken we niet echt geweldige beelden, het is toch leuk om wat bewegende plaatjes te maken.

Aangezien ik toch een beetje de 'japanner' onder ons ben, maak ik waarschijnlijk de meeste foto's
en mijn vriend filmt (althans het plan, uiteindelijk ben ik degene die voornamelijk achter de camera sta! :lol:

Gewoon beide meenemen.. Als je ze beide al hebt waarom zou je dan nog twijfelen??
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Anouschka
Amerikakenner

Bericht door Anouschka »

Ik heb op mijn eerste Amerika reis ook zowel een fotocamera als een videocamera meegenomen. Nu heeft fotografie mijn voorkeur (grote hobby van me), maar toch vond ik het ook leuk om te filmen. Het enige nadeel aan video is inderdaad de nabewerking. Het is natuurlijk schandalig, maar de video is nog steeds niet af en ik ben al 15 maanden terug :oops: . Ik heb de beelden wel ruw op DVD gezet, maar nog niet bewerkt. Het is 6 uur film, dus daar gaat heel wat tijd in zitten. Toch wil ik er wel een keer aan gaan beginnen, want zeker nu het alweer zo'n tijd geleden is, lijkt het me leuk om de film weer terug te kijken. De foto's had ik trouwens binnen 2 weken al bewerkt en afgedrukt.
In maart mag ik weer en dan neem ik alleen mijn fotocamera's (een DSLR en een compactje voor mijn binnenzak) mee en mijn zus neemt een videocamera mee. De taken zijn dus al verdeeld :wink:. Ik vind het toch leuk om ook bewegende beelden te zien.
Izognoeg
Amerikakenner

Bericht door Izognoeg »

conradm schreef: Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is om een mooie vakantie film te maken maar dat vergt wel een behoorlijke investering in apperatuur, kennis en tijd, iets waar veel mensen niet bij stil staan. Wat dat betreft heeft fotografie toch z'n voordelen. met een €100 camera kun je met een beetje handigheid en een beetje geluk hele mooie plaatjes schieten.
Wil hier toch nog even op reageren.
Een behoorlijke investering in apparatuur: Haast iedereen heeft al een computer en toevallig heb ik afgelopen zaterdag het laatste Ulead programma aangeschaft voor ongeveer 50 euro. (Een schijntje op het budget van zo'n vakantie.)
Kennis: Het programma is ook in het Nederlands en heeft een 'help pop-up-menu'.
Tijd: Je kunt er zoveel tijd in steken, als je zelf wilt. De één plaatst gewoon beelden achter elkaar, de ander voegt muziek, titels en zelfs foto's toe.

Mijn conclusie: het is en blijft een gevoel. Foto- en/of videocamera meenemen, is iets wat jezelf moet ervaren. Gewoon beiden meenemen en zien wat je bevalt.
Dan weet je het voor een volgende vakantie...

Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jerdenberg
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door jerdenberg »

conradm schreef:
jerdenberg schreef:maar het omgekeerde geldt voor donderende watervallen, knallend onweer of galopperende mustangs.
Noem mij maar bevooroordeeld, en mijn mening gekleurd maar ook Watervallen, onweer en galoperende mustangs kun je heel spannend en vooral dynamisch op de foto zetten.
Daarom schreef ik ook "donderende" en "knallende". Zelf neem ik beide soorten camera mee.
Afbeelding
bluemoon
Amerikakenner

Bericht door bluemoon »

Ik ken eigenlijk alleen de oude Hi8 filmcamera`s.
Hoe werkt dat met een digitale filmcamera, is dat op DVD of op een harde schijf ?
Wat zou een digitale filmcamera moeten kosten met een goede beeldkwaliteit ?
Crisis ? What Crisis ?
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door patricbogaard »

Ik zou alleen een videocamera overwegen als je ook echt van plan bent om er werk van te maken.
Wij nemen altijd beide mee, en ook al kost het veel tijd om na de vakantie alles te monteren, we hebben er enorm veel plezier van.
Zelfs mensen die ons niet kennen hebben (via via) bewonderend naar onze DVD's gekeken en geluisterd.

Maar het merendeel van de mensen doet verder niet of nauwelijks wat met de videobeelden, en dan is het logisch dat je er niet vaak meer naar kijkt.
Het is, zeker voor anderen, vervelend om naar een niet ge-edit-filmpje te kijken, waar niet over nagedacht is, met schokkerige in-en-uitzoomjes en waar het commentaar van de filmer te horen is.

Wij hebben van al onze DVD's nog steeds enorm veel plezier, maar er gaat ook heel wat werk in zitten om ze zo te krijgen (muziek uitzoeken, heeeeeel veel er uit knippen, nog meer er uit knippen, mooie menu's maken) maar dan kan het echt een aanvulling zijn op je vakantie.
Denk er echt ook aan dat mooie muziek zo enorm veel kan toevoegen aan je film.

Succes met beslissen :)

groeten,
Marisol
myste87
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door myste87 »

Denk dat wijtoch gaan voor een extra foto camera, filmen lijkt wel leuk maar als ik goed naar ons kijk denk ik dat wij de foto's vaker terug zullen kijken.

Nu maar eens kijken wat voor soort camera wij erbij zullen kopen, had ooit een semi spiegelreflex van Olympus maar zou graag zoiets digitaal hebben.

En anders alleen de ixus mee, met wat tips kunnen wij daar ook mooie foto's mee maken (zo wist manlif bijv niet dat als je een takje of struik voor een landschap veel diepte geeft in een foto, kleine tip en veel mooiere foto's).
Onze site: http://www.vdheijdeninusa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

En anders alleen de ixus mee, met wat tips kunnen wij daar ook mooie foto's mee maken (zo wist manlif bijv niet dat als je een takje of struik voor een landschap veel diepte geeft in een foto, kleine tip en veel mooiere foto's).
Albert en ik zijn deze week begonnen met een cursus fotografie. Onze docente is heel duidelijk: mooie foto's krijg je vooral door goed leren kijken en ook door te leren over compostie. Dat is in haar ogen veel belangrijk dan een dure camera met heel veel mogelijkheden. Natuurlijk heb je voor bepaalde foto's wel zo'n ding wellicht nodig, maar de mens is veel belangrijker dan de camera volgens haar standpunt!

Ik heb er deze week een stuk over geschreven op mijn blog (zie onderschrift).
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

nieuwenoord schreef:....., maar de mens is veel belangrijker dan de camera volgens haar standpunt!

Ik heb er deze week een stuk over geschreven op mijn blog (zie onderschrift).
Interessant. Ik ga gelijk even lezen. Wie weet leer ik er ook nog wat van...... :wink:

Leuk he, zo'n cursus. Ik heb dat ook eens gedaan, maar dat was maar één dag en ging voornamelijk over waar je op moet letten met filmen. Met een "cameraoog" kunnen kijken, is het allerbelangrijkste weet ik nog.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door patricbogaard »

OFF-TOPIC:

Hoi Monique (nieuwenoord),

Ik keek even op jullie site en zag daar dat je een ticker gebruikt die ik heb gemaakt en ge-upload :D
Die met links de koe en rechts USA...
Leuk dat er nog iemand is die hem grappig vind (buiten mijzelf :D )
Ik krijg hem alleen zelf nog niet goed bij onze posts...
Moet mijn man er nog maar even naar laten kijken....

groetjes,
Marisol
(die een dochtertje heeft die jaloers is op jullie paarden..... :lol: )
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Goh, ik vind die ticker geweldig leuk! Kon het niet laten om het te 'lenen' :oops:

In elk geval bedankt hiervoor :wink: Succes, zou leuk zijn als je hem hier goed kan krijgen!

Gr,
Monique
Jerry & Diana
Amerikafan

Bericht door Jerry & Diana »

In 1992 zijn wij samen naar Amerika geweest. Onderweg begaf ons fototoestel het, maar gelukkig hadden wij ook de filmcamera mee. Dit jaar gaan we weer naar Amerika, nu met onze 2 kids erbij. We hebben al diverse keren weer de film bekeken, en het blijft leuk om dat terug te zien. We hebben een uitgebreide versie van 3 uur, en een korte samenvatting van een 1/2 uur. Sommige dingen zijn toch beter te vangen in film dan in foto. Alvast een fijne vakantie!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

nieuwenoord schreef:Albert en ik zijn deze week begonnen met een cursus fotografie. Onze docente is heel duidelijk: mooie foto's krijg je vooral door goed leren kijken en ook door te leren over compostie. Dat is in haar ogen veel belangrijk dan een dure camera met heel veel mogelijkheden. Natuurlijk heb je voor bepaalde foto's wel zo'n ding wellicht nodig, maar de mens is veel belangrijker dan de camera volgens haar standpunt!
Een goede camera zorgt er alleen voor dat je wat minder beperkingen hebt. Maar als je niet goed kunt kijken dan maakt het idd niet uit of je een hele dure camera hebt of een goedkoop geval.

Hier wat artikelen:
http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm / http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera-nl.htm

(staan nog meer leuke artikelen hier: http://www.kenrockwell.com/tech.htm)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer