Helemaal goed hoor, als jij vindt dat 10% genoeg is, maar je moet niet verbaasd opkijken als je de vraag krijgt wat er mankeerde aan het eten of aan de service. De boodschap die jij in de VS uitzendt met je 10% is namelijk een heel andere dan in Nederland. Het lijkt me goed om je dat te realiseren.Andys schreef:Ik vind 10% toch een net percentage, of willen wij Hollanders weer het braafste jongetje van de klas zijn?
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
hoeveel fooi geven?
Re: hoeveel fooi geven?
Als jij 10% genoeg vindt dan ben je niet alleen het braafste maar ook het asociaalste jongetje van de klas 

- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Niks braafste, alleen een van de gierige buitencategorie 

- Bushmaster
- Amerika-expert
Misschien liever het krenterigste jongetje van de klas, dan?
Als jij 10% genoeg vindt dan ben je niet alleen het braafste maar ook het asociaalste jongetje van de klas
nou nou nou, zo kan ie wel weer toch? 10% is altijd nog beter dan 0% (en soms is dat nog te veel),Niks braafste, alleen een van de gierige buitencategorie
en neen, ik ga niet klagen bij de manager of wie dan ook, ik kom in een restaurant om lekker te eten en fatsoenlijk bediend te worden,
voor discussies ga ik wel naar een cafe.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Ik begrijp echt niet dat het voor mensen zo moeilijk is om je aan te passen naar de regels van een land 

Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
- Bushmaster
- Amerika-expert
Katja schreef:Ik begrijp echt niet dat het voor mensen zo moeilijk is om je aan te passen naar de regels van een land

Sancties op het geven van 0% fooi zijn er volgens mij niet in de US.
Zo wat een commentaar, ik ben absoluut niet krenterig dus zal wel asociaal zijn dan....
Waar staat dan geschreven dat ik de regels overtreed als ik geen 20% fooi geef?
Begrijp me niet verkeerd maar wist niet dat dit zo'n heikel punt was, zoals gezegd zelf jaren in de horeca gewerkt en s zomers kwamen de Hollanders lekker in Limburg vakantie vieren en het gerieflijks gezinnetjes die dan samen 2 stukjes vlaai delen met zijn vieren en als drankje dan het gratis glaasje kraanwater willen, bakje water voor de hond, eigen snackjes uit de rugzak halen etc. Als ze dan weggaan kun je blij zijn als ze naar boven afronden en je 20 cent fooi krijgt, dat noem ik nou krenterig en asociaal, maar goed mijn reactie was dus puur uit onwetendheid, en fooi is normaal om te geven, zal het wel merken over een weekje als we dan eindelijk in de VS zijn. We eten namelijk 3 weken lang 3 keer per dag 'buiten de deur' oftewel 300$ fooi reserveren dan...
Begrijp me niet verkeerd maar wist niet dat dit zo'n heikel punt was, zoals gezegd zelf jaren in de horeca gewerkt en s zomers kwamen de Hollanders lekker in Limburg vakantie vieren en het gerieflijks gezinnetjes die dan samen 2 stukjes vlaai delen met zijn vieren en als drankje dan het gratis glaasje kraanwater willen, bakje water voor de hond, eigen snackjes uit de rugzak halen etc. Als ze dan weggaan kun je blij zijn als ze naar boven afronden en je 20 cent fooi krijgt, dat noem ik nou krenterig en asociaal, maar goed mijn reactie was dus puur uit onwetendheid, en fooi is normaal om te geven, zal het wel merken over een weekje als we dan eindelijk in de VS zijn. We eten namelijk 3 weken lang 3 keer per dag 'buiten de deur' oftewel 300$ fooi reserveren dan...
2013; westkust USA
2015; Florida
2015; Florida
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Regels en wet zijn twee verschillende dingen.Bushmaster schreef:Katja schreef:Ik begrijp echt niet dat het voor mensen zo moeilijk is om je aan te passen naar de regels van een land![]()
wat hebben regels met dit topic van doen? Overtreding van regels, resulteert in een sanctie.
Sancties op het geven van 0% fooi zijn er volgens mij niet in de US.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Het geven van een bepaald % is dan ook geen regel of wet maar een gebruik.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Bushmaster
- Amerika-expert
Regels, wetten en gewoontes/gebruiken zijn drie verschillende dingen. Fooien horen in de laatste categorie.Katja schreef:Regels en wet zijn twee verschillende dingen.
edit: Njit was me net voor
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Andys schreef:Zo wat een commentaar, ik ben absoluut niet krenterig dus zal wel asociaal zijn dan....

Huh...... Onwetendheid. D'r gaan hier 11 pagina's over fooien geven in de VS en jij gaat dat vergelijken met fooien in Limburg.
Misschien gewoon beginnen bij pagina 1 zodat je weet waar het over gaat (of in ieder geval de eerste twee pagina's om er een idee van te hebben)
Die had ik nog niet gelezen, was meteen naar laatste pagina van onderwerp gesprongen, ga dus gewoon voor de gebruikelijke 20% tenzij het eten of de service me echt tegengevallen is. Dan is 10% de tip. Een horecazaak is een team dus als de kok iets verpruts dan is het hele team dus de ober daar ook mede verantwoordelijk voor vind ik.
2013; westkust USA
2015; Florida
2015; Florida
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
oke, hier gaan we, ik werk al heel mijn volwassen leven in de horeca; ik wil eerst en vooral benadrukken dat ik vanaf nu alleen voor Belgie kan spreken, ik denk dat de situatie in Nederland ongeveer hetzelfde is
, maar dat ik weet niet zeker.
Dus, wij betalen ook die fooi ook echt wel hoor, niemand beseft dit, maar moet je eens kijken op de kaart in een restaurant, staat altijd btw en dienst inbegrepen onderaan, dus btw is in Amerika sales tax, dienst is het bedrag dat je geeft aan de mensen die je bedienen, is logisch niet? in Belgie is dit 16 percent van je rekening, die betaal je sowieso. Nu, er zijn twee systemen,
systeem1: de baas int die zestien percent en geeft het personeel een vast loon met alle bijdragen voor hem er bij,dit is goed zolang de zaak goed draait, dan ook goed voor de baas en het personeel, want alles is geregeld qua sociale voorzieningen en normaal gezien houd die baas wel wat over, als het wat minder gaat legt die baas bij,en, wanneer je als klant tevreden bent, geef je een fooi bij( vijf of tien euro)
systeem 2: Die zestien percent gaan naar de obers. ze krijgen dat bedrag en dat word dan verdeelt volgens een systeem dat men tronc noemt. dat bedrag word verdeeld onder de obers via een puntensysteem, de maitre heeft 90 punten, een chef de rang 70° en een commis 50.( is figuratief, ik ken de echte percenten niet, die veranderen veel) gaan ze drie weken per maand met een goed loon naar huis,( hebben niet echt en 13de maand en veel vakantiegeld, maar dat is sowieso standaard in Amerika, niet?) maar elke maand hebben ze afhoudingen want in dit systeem betaald de baas weinig sociale bijdragen, ze moeten dat zelf aanvullen. Dit houd wel in dat iedereen zijn best moet doen en klanten moet overtuigen om terug te komen, worden ze zelf beter van, en ook de baas. Doet iedereen zijn best. En dan geef je ook die tip van vijf à tien euro als je tevreden bent
Dus, geef nu minstens die 16 percent als je goed bedient bent in Amerika,Dat betaal je hier altijd sowieso en is dus standaard hier,( ik heb nog nooit anders meegemaakt dan een goede bediening ginds,) ik weet dat het er heel anders is, wij gaan eten voor een hele avond, ginder is het eten en dan weet ik wat verder, (de rekening direct op tafel, veel te snelle bediening,de laatste hap van je voorgerecht binnen en je hoofdschotel is al koud aan het worden, en tot onze verbazing moet je aanschuiven om te gaan eten, dat kennen wij niet, toch? Krijg je in LV een bieper mee tot het je beurt is
) want hier in Europa heb je die fooi al betaald, en dan rond je misschien af naar boven, vinden we hier al oké, maar ginder moeten ze leven van die tips die er daar sowieso niet bijgerekend zijn , moet, je eens kijken naar de prijzen van een goed restaurant in Amerika, dat is goedkoop, maar dat valt dan tegen als je die tip er bij rekent. Uitendelijk betaal je dan hetzelfde als in Belgie.
Heb ik ondertussen begrepen dat er ginder ook een soort minimum loon van iets meer dan 5 dollar moet uitbetaald worden, ja dat halen ze alleen als de zaak een beetje goed werkt en ze veel tip krijgen,moeten ze hun best doen, ik denk dat die baas daar wel zijn voordeel uit haalt. dus die tip moet je er sowieso bijrekenen, behalve als je een slechte bediening hebt meegemaakt.
Ik heb al eens in een ander topic gezegd, een ober in Orlando in een goed draaiend restaurant, mee gesproken en verdient 5 dollar per uur, moet leven van die tips, gaat na aftrek van al die kosten( hey guys, ze moeten de koks en de afwas ook" greasen" hoor)naar huis met 400 dollar per dag. werkt hij wel tien of twaalf uur per dag voor, maar is toch wel een goed loon, niet?( weet ik, Orlando zit altijd vol toeristen)
Nogmaals, geef minstens zestien percent als je tevreden bent,die betalen we hier altijd, zelfs als de bediening minimaal is.maar twintig is echt wel de norm hoor.
by the way, geef dat in cash, als je het op je afschrift van je cc card zet moeten ze daar enkele percenten afhoudingen voor de cc firma( wat heeft die ooit voor jou gedaan?) op betalen en ook nog eens belastingen, schiet er veel minder over voor diegene die je die goede service heeft gegeven

Dus, wij betalen ook die fooi ook echt wel hoor, niemand beseft dit, maar moet je eens kijken op de kaart in een restaurant, staat altijd btw en dienst inbegrepen onderaan, dus btw is in Amerika sales tax, dienst is het bedrag dat je geeft aan de mensen die je bedienen, is logisch niet? in Belgie is dit 16 percent van je rekening, die betaal je sowieso. Nu, er zijn twee systemen,
systeem1: de baas int die zestien percent en geeft het personeel een vast loon met alle bijdragen voor hem er bij,dit is goed zolang de zaak goed draait, dan ook goed voor de baas en het personeel, want alles is geregeld qua sociale voorzieningen en normaal gezien houd die baas wel wat over, als het wat minder gaat legt die baas bij,en, wanneer je als klant tevreden bent, geef je een fooi bij( vijf of tien euro)
systeem 2: Die zestien percent gaan naar de obers. ze krijgen dat bedrag en dat word dan verdeelt volgens een systeem dat men tronc noemt. dat bedrag word verdeeld onder de obers via een puntensysteem, de maitre heeft 90 punten, een chef de rang 70° en een commis 50.( is figuratief, ik ken de echte percenten niet, die veranderen veel) gaan ze drie weken per maand met een goed loon naar huis,( hebben niet echt en 13de maand en veel vakantiegeld, maar dat is sowieso standaard in Amerika, niet?) maar elke maand hebben ze afhoudingen want in dit systeem betaald de baas weinig sociale bijdragen, ze moeten dat zelf aanvullen. Dit houd wel in dat iedereen zijn best moet doen en klanten moet overtuigen om terug te komen, worden ze zelf beter van, en ook de baas. Doet iedereen zijn best. En dan geef je ook die tip van vijf à tien euro als je tevreden bent
Dus, geef nu minstens die 16 percent als je goed bedient bent in Amerika,Dat betaal je hier altijd sowieso en is dus standaard hier,( ik heb nog nooit anders meegemaakt dan een goede bediening ginds,) ik weet dat het er heel anders is, wij gaan eten voor een hele avond, ginder is het eten en dan weet ik wat verder, (de rekening direct op tafel, veel te snelle bediening,de laatste hap van je voorgerecht binnen en je hoofdschotel is al koud aan het worden, en tot onze verbazing moet je aanschuiven om te gaan eten, dat kennen wij niet, toch? Krijg je in LV een bieper mee tot het je beurt is

Heb ik ondertussen begrepen dat er ginder ook een soort minimum loon van iets meer dan 5 dollar moet uitbetaald worden, ja dat halen ze alleen als de zaak een beetje goed werkt en ze veel tip krijgen,moeten ze hun best doen, ik denk dat die baas daar wel zijn voordeel uit haalt. dus die tip moet je er sowieso bijrekenen, behalve als je een slechte bediening hebt meegemaakt.
Ik heb al eens in een ander topic gezegd, een ober in Orlando in een goed draaiend restaurant, mee gesproken en verdient 5 dollar per uur, moet leven van die tips, gaat na aftrek van al die kosten( hey guys, ze moeten de koks en de afwas ook" greasen" hoor)naar huis met 400 dollar per dag. werkt hij wel tien of twaalf uur per dag voor, maar is toch wel een goed loon, niet?( weet ik, Orlando zit altijd vol toeristen)
Nogmaals, geef minstens zestien percent als je tevreden bent,die betalen we hier altijd, zelfs als de bediening minimaal is.maar twintig is echt wel de norm hoor.
by the way, geef dat in cash, als je het op je afschrift van je cc card zet moeten ze daar enkele percenten afhoudingen voor de cc firma( wat heeft die ooit voor jou gedaan?) op betalen en ook nog eens belastingen, schiet er veel minder over voor diegene die je die goede service heeft gegeven
Wat je even vergeet, is dat er in Nederland standaard bedieningsgeld op de rekening staat, én dat free refills in de VS gebruikelijk zijn.Andys schreef:Zo wat een commentaar, ik ben absoluut niet krenterig dus zal wel asociaal zijn dan....
Overigens: fooi op 2 stukjes vlaai? Hoeveel verwacht je dan precies? En dat ze 2 stukken vlaai met zijn 4-en eten mogen ze toch gewoon zelf weten; dát vind ik nou erg, dat iemand daar gelijk weer iets van moet vinden! Ik drink thuis bijna altijd kraanwater bij mijn eten, maar dat is blijkbaar krenterig. In België en Frankrijk krijg je het er gewoon bij zónder er om te vragen.
-
- Amerikakenner
In Nederland is de bediening dus ook standaard inbegrepen, inderdaad. Zoals ik al zei, de meeste mensen beseffen dat niet
- DixieChick
- Amerika-expert
Even ter verduidelijk, het standaard uurloon van een waiter is geen $5, maar iets van $2.30. Twee dollar dertig per uur. Zoals we hier zouden zeggen, 'how about them apples?'. Geen health care, geen vakantie geld, geen sick leave, twee dollar nog wat per uur.
Ik heb deze discussie met oplopende verbazing gevolgd, want ik zie het probleem echt niet. 's lands wijs, 's lands eer, toch? Als hier niet minstens 10-15% tipt, en dan is 10% echt, echt de bodem en een teken dat je steak nog loeide toen die bij je op tafel gezet werd, dan ben je onbeschoft, hoe vaak je dan ook uit een land komt waar dit niet de norm is. Hier is dat wel zo, en daar hou je je aan (denk nog maar even terug aan die twee dollar per uur). Net als wanneer je in Thailand boos word, mensen je een ongeletterde boer vinden. Net als dat je in Italie weet dat je niet in hotpants moet proberen de St. Pieters basiliek in te komen. Waarom is dit voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten? Je eet hier wel voor prijzen waar je in Nederland alleen van kan dromen, en dat komt omdat mensen voor bijna niks werken, in de veronderstelling dat jij een fooi achterlaat.
Als Nederamerikaan schaam ik me echt als ik sommige van deze verhalen lees over hoe belachelijk dit is, en dat 'we' hier niet aan mee doen. Je vertegenwoordigt wel je land als je hier bent, wil je nou echt dat alle Amerikanen meteen weten dat Nederlanders ontzettende krenten zijn? Zullen we ze eerst niet met onze betere kanten kennis laten maken?
Ik heb deze discussie met oplopende verbazing gevolgd, want ik zie het probleem echt niet. 's lands wijs, 's lands eer, toch? Als hier niet minstens 10-15% tipt, en dan is 10% echt, echt de bodem en een teken dat je steak nog loeide toen die bij je op tafel gezet werd, dan ben je onbeschoft, hoe vaak je dan ook uit een land komt waar dit niet de norm is. Hier is dat wel zo, en daar hou je je aan (denk nog maar even terug aan die twee dollar per uur). Net als wanneer je in Thailand boos word, mensen je een ongeletterde boer vinden. Net als dat je in Italie weet dat je niet in hotpants moet proberen de St. Pieters basiliek in te komen. Waarom is dit voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten? Je eet hier wel voor prijzen waar je in Nederland alleen van kan dromen, en dat komt omdat mensen voor bijna niks werken, in de veronderstelling dat jij een fooi achterlaat.
Als Nederamerikaan schaam ik me echt als ik sommige van deze verhalen lees over hoe belachelijk dit is, en dat 'we' hier niet aan mee doen. Je vertegenwoordigt wel je land als je hier bent, wil je nou echt dat alle Amerikanen meteen weten dat Nederlanders ontzettende krenten zijn? Zullen we ze eerst niet met onze betere kanten kennis laten maken?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
dat zou voor mij wel een fooi waard zijn hoorDixieChick schreef:en dan is 10% echt, echt de bodem en een teken dat je steak nog loeide toen die bij je op tafel gezet werd

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerika-expert
Ook niet op alle dranken en bij ons krijg je echte cola ipv de oplosvariant. Overigens geven ze in de VS wel standaard een stuk meer drank, zodat een refill voor mij in het algemeen niet nodig is.dimona schreef:..., én dat free refills in de VS gebruikelijk zijn.
Overigens betaal ik altijd netjes rond de 17-18% + afronding naar boven. Behalve als het echt slecht is. Dan mogen ze op hun kop gaan staan, maar dan krijgen ze geen cent meer dan dat er wettelijk verplicht is. (Nog maar 1 keer gedaan trouwens.)
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat is oploscola. Bedoel je de automaat waar water, siroop en koolzuur gemixed worden?
Hoe dacht je dan dat cola in de fabriek gemaakt werd?
Ze krijgen geen $2.00 maar het minimum uurloon als de tip niet toereikend is.
Ik durf te wedden dat als je er netjes verzorgd bijloopt, origineel bent in je presentatie en goed je werk doet, je met een redelijk salaris naar huis gaat elke dag.
Hoe dacht je dan dat cola in de fabriek gemaakt werd?

Ik ben zelfstandig ondernemer: koop mijn eigen health care. Krijg geen vakantie geld, ziek worden doe ik in mijn eigen tijd. Ok verdien meer dan $2.00 per uur. Echter kijk ook eens naar de vereisten van een waiter/waitress. Weinig tot geen opleiding vereist, vaak kaugom kauwend, afgekloven vingers met bladderende nagellak, vol tattoos en vrij onverzorgd, vaak de standaard zinnetjes afraffelend die iedereen zegt. Uitzonderingen zijn de (meest vrouwelijke) studenten die dit als bijbaan hebben.Even ter verduidelijk, het standaard uurloon van een waiter is geen $5, maar iets van $2.30. Twee dollar dertig per uur. Zoals we hier zouden zeggen, 'how about them apples?'. Geen health care, geen vakantie geld, geen sick leave, twee dollar nog wat per uur.
Ze krijgen geen $2.00 maar het minimum uurloon als de tip niet toereikend is.
Ik durf te wedden dat als je er netjes verzorgd bijloopt, origineel bent in je presentatie en goed je werk doet, je met een redelijk salaris naar huis gaat elke dag.
Nou, ik proef toch wel duidelijk verschil tussen cola die uit een tap komt en cola die uit flesjes komt. En in de VS al helemaal, omdat hij daar dan naar chloor smaaktned in MO schreef:Wat is oploscola. Bedoel je de automaat waar water, siroop en koolzuur gemixed worden?
Hoe dacht je dan dat cola in de fabriek gemaakt werd?![]()

Dat laatste is op sommige plaatsen erger dan andere, maar als ik hier in Washington naar mall ga, dan weet ik inmiddels dat ik in restaurants in de musea echt geen cola moet nemen, brrrr!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2838 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 6 Reacties