Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Chanri
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Chanri »

Dank allemaal voor deze waardevolle informatie!

Ik heb zojuist gebeld met de GGD en zij geven aan dat zij een CDC formulier hebben wat zij invullen en wat geldt als herstelbewijs. Ze gaven verder aan dat dit voldoende zou zijn om de VS binnen te komen (dit hebben ze al meerdere keren gebruikt). Iemand hier wat van gehoord?
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker

Bericht door DutchDeafBoy »

Is dat niet het ‘COMBINED PASSENGER DISCLOSURE AND ATTESTATION TO THE UNITED STATES OF AMERICA’ formulier? Al moet je die sowieso invullen, los van al die andere documentatie die je nodig hebt.

Mocht het echt om iets totaal anders gaan dan lees ik dat graag!
dennisyzf
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door dennisyzf »

Chanri schreef:
12 apr 2022, 14:21

Ik heb zojuist gebeld met de GGD en zij geven aan dat zij een CDC formulier hebben wat zij invullen en wat geldt als herstelbewijs. Ze gaven verder aan dat dit voldoende zou zijn om de VS binnen te komen (dit hebben ze al meerdere keren gebruikt). Iemand hier wat van gehoord?
Ik heb ditzelfde bewijs vandaag ontvangen. Het herstelbewijs zelf geeft een overzicht van de test, datum, fabrikant etc en daarnaast krijg je een 2e brief ondertekend door een arts dat je positief getest bent op datum x en dat je volgens de Nederlandse corona regels na 5 dagen en 24 uur klachtenvrij weer uit zelfisolatie mag.
Er staat echter niet specifiek in dat je dan dus ook weer mag reizen.

Vandaag weer langdurig gebeld maar ook bij de GGD weigeren ze dit erin te zetten. Ze geven inderdaad wel aan dat deze brief speciaal voor dit soort gevallen bedoeld is en dat het nog niet tot problemen geleid heeft om naar de US te reizen.
Een warm gevoel krijg ik er echter nog niet van. Ik werk veelvuldig met Amerikanen en als er een ding is waar ze goed in zijn dan is het geschreven regeltjes tot op de laatste punt volgen.
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker

dennisyzf schreef:
12 apr 2022, 19:41
Chanri schreef:
12 apr 2022, 14:21

Ik heb ditzelfde bewijs vandaag ontvangen. Het herstelbewijs zelf geeft een overzicht van de test, datum, fabrikant etc en daarnaast krijg je een 2e brief ondertekend door een arts dat je positief getest bent op datum x en dat je volgens de Nederlandse corona regels na 5 dagen en 24 uur klachtenvrij weer uit zelfisolatie mag.
Er staat echter niet specifiek in dat je dan dus ook weer mag reizen.

Vandaag weer langdurig gebeld maar ook bij de GGD weigeren ze dit erin te zetten. Ze geven inderdaad wel aan dat deze brief speciaal voor dit soort gevallen bedoeld is en dat het nog niet tot problemen geleid heeft om naar de US te reizen.
Een warm gevoel krijg ik er echter nog niet van. Ik werk veelvuldig met Amerikanen en als er een ding is waar ze goed in zijn dan is het geschreven regeltjes tot op de laatste punt volgen.
Die tweede brief die je noemt, hoe kan men hier aan komen? Moet ik daarvoor zelf een telefoontje plegen met mijn GGD-afdeling, of kan ik dat zo ergens vandaan halen?

Niet dat het, gelet op je reactie, mij alle zekerheid biedt die ik nodig heb, maar ik probeer echt zoveel mogelijk ‘backups’ te regelen voor het geval dat.

Natuurlijk hoop ik gewoon op een negatieve antigeentest-uitslag, want ik heb eigenlijk nog niets voorbij zien komen in dit hele onderwerp dat erop wijst dat ik lekker achterover kan leunen met herstelbewijs.
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD (niet doorgegaan)
2024: Washington, D.C.
dennisyzf
Amerika-newbie

Bericht door dennisyzf »

Ik heb gebeld met de GGD (in mijn geval West-Brabant).
Zij hebben we na het doorgeven van bsn etc een tweetal documenten gestuurd.
*Een testuitslag van mijn dochter haar positieve test waar meer info op staat dan de papieren versie van coronacheck
*Een korte brief dat ze positief getest was op datum x en dat ze conform Nederlandse regelgeving niet meer in selfisolatie hoeft.

Ze geven aan dat de laatste brief voldoende is voor de VS ookal staat er niets in over reizen.
Ik denk dat ik hiervoor morgen ook buitenlandse zaken nog bel.
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker

dennisyzf schreef:
12 apr 2022, 20:23
*Een testuitslag van mijn dochter haar positieve test waar meer info op staat dan de papieren versie van coronacheck
*Een korte brief dat ze positief getest was op datum x en dat ze conform Nederlandse regelgeving niet meer in selfisolatie hoeft.

Ze geven aan dat de laatste brief voldoende is voor de VS ookal staat er niets in over reizen.
Dan ga ik morgen maar eens bellen inderdaad. Dank! Ik lees graag ook nog hoe het met BuZa is afgelopen.
dennisyzf
Amerika-newbie

Bericht door dennisyzf »

Ik denk (en hoop) dat ik voor iedereen de onduidelijkheid kan beëindigen.

De link hieronder is naar de presidential order welke omschrijft aan welke voorwaarden men moet voldoen.
Op blz 6 in voetnoot nummer 7 (die door gaat onder aan blz 7) staat omschreven dat travel niet specifiek benoemd hoeft te worden in de brief die je naast de positieve test moet kunnen aantonen. Een brief dat je uit quarantaine mag die voldoet aan de eerder genoemde voorwaarden (briefhoofd, tevens persoon en ondertekend door een arts etc) voldoet.

De brief en bewijs van positieve test die je nu via de locale regio GGD kunt verkrijgen (toen ik de landelijke GGD belde kende ze deze brief nog niet) voldoet, ondanks dat hij nogal summier is, aan de in de US order aangegeven voorwaarden.

https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Amen ... 2021-p.pdf

Hopelijk neemt dit een hoop voorbereidingsstress weg zodat we ons allemaal weer kunnen focussen op de leuke dingen van de reis die we gaan maken! (bij mij wel in ieder geval).
JichaelMordan
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door JichaelMordan »

dennisyzf schreef:
12 apr 2022, 22:20

De link hieronder is naar de presidential order welke omschrijft aan welke voorwaarden men moet voldoen.
Op blz 6 in voetnoot nummer 7 (die door gaat onder aan blz 7) staat omschreven dat travel niet specifiek benoemd hoeft te worden in de brief die je naast de positieve test moet kunnen aantonen. Een brief dat je uit quarantaine mag die voldoet aan de eerder genoemde voorwaarden (briefhoofd, tevens persoon en ondertekend door een arts etc) voldoet.

De brief en bewijs van positieve test die je nu via de locale regio GGD kunt verkrijgen (toen ik de landelijke GGD belde kende ze deze brief nog niet) voldoet, ondanks dat hij nogal summier is, aan de in de US order aangegeven voorwaarden.

Hopelijk neemt dit een hoop voorbereidingsstress weg zodat we ons allemaal weer kunnen focussen op de leuke dingen van de reis die we gaan maken! (bij mij wel in ieder geval).
De informatie die ik lees en documenten die men krijgt, vooral vanuit de GGD verschillen enorm. De GGD uit mijn regio heeft mij doorverwezen naar vaccinatiecentrum.nl en via daar heb ik mijn "Certificate of Recovery" laten maken.

Ik zelf kijk naar andere richtlijnen en dat zijn deze (documentje airline checklist - 7 pages) :
https://www.cdc.gov/quarantine/order-sa ... -faqs.html

Dit is de checklist die de luchtvaartmaatschappijen aan moeten houden en hier staat wel in dat je een "signed letter stating the passenger is cleared to travel" nodig hebt, datum hoeft niet zolang het binnen de 90 dagen kaders valt. (pagina 5, punt 6).

Hoe dan ook, zelf denk ik dat iedereen die met een herstelbewijs wilt vliegen aanvullende documentatie nodig heeft (buiten het GGD bewijs dat je online kunt ophalen), ik ga het zelf zien wanneer ik later deze week vlieg.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Beide klopt wellicht:
... a letter from a licensed healthcare provider or public health official stating that the person has been cleared to travel (i.e., has recovered).
Maar...
7 A letter from a healthcare provider [...] that clears the person to end isolation (e.g., to return to work or school), can also be used that the person has been cleared to travel, even if travel is not specifically mentioned in the letter.
image.png
image.png (41.67 KiB) 1306 keer bekeken
"Cleared to travel" lijkt me moeilijk te overzien als arts, omdat er van alles bij kan komen kijken - inclusief buitenlandse regelgeving. Domweg een briefje schrijven om aan te geven dat de patiënt weer uit isolatie mag en naar school/kantoor kan is helder, beperkt en overzichtelijk.
dennisyzf
Amerika-newbie

Bericht door dennisyzf »

JichaelMordan schreef:
12 apr 2022, 22:40
dennisyzf schreef:
12 apr 2022, 22:20

De informatie die ik lees en documenten die men krijgt, vooral vanuit de GGD verschillen enorm. De GGD uit mijn regio heeft mij doorverwezen naar vaccinatiecentrum.nl en via daar heb ik mijn "Certificate of Recovery" laten maken.

Ik zelf kijk naar andere richtlijnen en dat zijn deze (documentje airline checklist - 7 pages) :

Dit is de checklist die de luchtvaartmaatschappijen aan moeten houden en hier staat wel in dat je een "signed letter stating the passenger is cleared to travel" nodig hebt, datum hoeft niet zolang het binnen de 90 dagen kaders valt. (pagina 5, punt 6).

Hoe dan ook, zelf denk ik dat iedereen die met een herstelbewijs wilt vliegen aanvullende documentatie nodig heeft (buiten het GGD bewijs dat je online kunt ophalen), ik ga het zelf zien wanneer ik later deze week vlieg.
Als je mijn berichtjes terug leest dan heb ik het niet over de papieren uitdraai van CoronaCheck waarmee je het bewijs uit draait.
Je moet bellen met de GGD en die verzenden je dan twee speciaal voor dit doeleinde opgestelde documenten waarvan 1 ondertekend door een arts. Dit document voldoet aan de richtlijnen uit de presidential order.

Het stukje is een richtlijn voor luchtvaartmaatschappijen die ze uit de cdc (US RIVM) omschrijving hebben gehaald.
De CDC moet echter voldoen aan de US presidential order. Een aanwijzing dat je uit carantaine mag is derhalve voldoende zoals gesteld in de voetnoot.
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker

dennisyzf schreef:
12 apr 2022, 20:23

Ik heb net even gebeld met mijn GGD (Zuidoost Brabant), die gaan mij in elk geval helpen aan dat eerste (de positieve testuitslag). Maar over dat tweede wist de dame aan de andere kant van de lijn niets. Ze zou mijn verzoek en vraag nog wel doorzetten naar een collega die mij dan weer mailt, dus even afwachten nog.

Maar in principe verwacht ik aan de brief van de huisarts die ik heb wel genoeg te hebben. Mij was het vooral te doen om de positieve testuitslag. De brief geeft namelijk weliswaar in steenkolen Engels aan dat ik mag reizen ('...so he can travel'), maar ook dat ik 'healed and without symptoms' ben. Kan me niet voorstellen dat ze dán nog moeilijk gaan doen op schiphol, wel?
Chanri
Amerika-newbie

Bericht door Chanri »

Ik ga het zelf proberen met de documenten van de GGD, dus de eerder genoemde brief en het herstelbewijs. In principe denk ik ook dat als er staat dat men uit isolatie mag en dus mag deelnemen aan activiteiten en het dagelijks leven, dat er ook vanuit mag worden gegaan dat men weer mag reizen (puur gebaseerd op dat de patiënt is hersteld van corona, dus andere factoren buiten beschouwing latend).

Zelf ga ik denk ik ook al deze informatie van het CDC printen/opslaan en die neem ik dan mee mocht zich op de airport nog ergens een discussie vormen.
JichaelMordan
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door JichaelMordan »

dennisyzf schreef:
13 apr 2022, 08:14
JichaelMordan schreef:
12 apr 2022, 22:40

Als je mijn berichtjes terug leest dan heb ik het niet over de papieren uitdraai van CoronaCheck waarmee je het bewijs uit draait.
Je moet bellen met de GGD en die verzenden je dan twee speciaal voor dit doeleinde opgestelde documenten waarvan 1 ondertekend door een arts. Dit document voldoet aan de richtlijnen uit de presidential order.

Het stukje is een richtlijn voor luchtvaartmaatschappijen die ze uit de cdc (US RIVM) omschrijving hebben gehaald.
De CDC moet echter voldoen aan de US presidential order. Een aanwijzing dat je uit carantaine mag is derhalve voldoende zoals gesteld in de voetnoot.
Dit topic gaat over vliegen met een herstelbewijs. Als jij mijn bericht leest geef ik duidelijk aan dat mijn regio GGD mij heeft doorverwezen naar vaccinatiecentrum.nl. Het punt blijft dat de GGD in het algemeen en ook de regio GGD's verschillende informatie en documenten verstrekken. De door jou benoemde documenten kan ik namelijk niet via de GGD verkrijgen.
Anne4628
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Anne4628 »

Alex1989 schreef:
12 apr 2022, 11:08
Anne4628 schreef:
12 apr 2022, 06:44
Zo’n recovery letter van fit to fly!
Heb je de brief al binnen? Ik kreeg de melding dat je het pas een dag van tevoren ontvangt, dus morgen...
Idd kwam vanmorgen binnen! 24u voor vertrek!
Erg tevreden over fit for travel: we hadden verkeerde datum doorgegeven en ze hebben het kostenloos binnen 30 minuten aaangepast! (Ggd had twee vrschillende datums gehanteerd)

Documenten geüpload bij KLM en al goedgekeurd!
Onze boardingpassen zijn binnen!

Dus:
-testbewijs positief met datum en details test
- internationaal herstelbewijs ggd
- recovery letter van fit for travel a €40,- pp.
ValerieLe
Amerikafan

Bericht door ValerieLe »

@Anne4628 waar heb je de dit to fly document aangevraagd?

En hoe ben je aan je positieve test bewijs gekomen?
ValerieLe
Amerikafan

Bericht door ValerieLe »

@dennisyzf als je die 2 speciale documenten van de ggd hebt gekregen via de mail moet je daarnaast dan nog een fit to fly certificaat aanvragen?
musmartine
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door musmartine »

Misschien is die vraag al beantwoord, maar ik kan het niet zo nel vinden. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe testyfly werkt? Kan ik dan gewoon met een zelftest die ik bij de supermarkt koop doen?
dennisyzf
Amerika-newbie

Bericht door dennisyzf »

ValerieLe schreef:
13 apr 2022, 17:35
@dennisyzf als je die 2 speciale documenten van de ggd hebt gekregen via de mail moet je daarnaast dan nog een fit to fly certificaat aanvragen?
Nee, gewoon de ggd bellen dan krijgen testbewijs en een ondertekende brief die samen “documentatie of recovery “ conform de richtlijnen van het cdc.

Mooie is het is gratis.
De ggd doet dit pas sinds kort dus daarom komt dit nu pas in dit topic naar boven.
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Ik heb vandaag ook de GGD eerst gemaild en daarna gebeld. Twee keer zelfs omdat ik hoopte en andere medewerker te krijgen. Dat was het geval maar beiden gaven aan dat ik via Coronacheck een herstelbewijs kon printen. Ja, dat weet ik en die heb ik al. Een brief/verklaring van positieve test ging niet of hadden ze niet. Ik kwam er echt niet doorheen. Aangegeven dat het voor buiten EU is (de meneer in de mail had aangegeven dat dat heel belangrijk was) maar ik kom geen steek verder. Nou lijkt alleen het herstelbewijs (met een verklaring van bv Fitfortravel) me wel voldoende omdat dat aangeeft dat je positief getest bent geweest, maar al die berichten hier maken me dan wel weer aan het twijfelen. Morgen nog maar eens proberen.
ValerieLe
Amerikafan

Bericht door ValerieLe »

@dennisyzf ah okay, ik heb er namelijk ook 2 gekregen. Testbewijs en een heel kort tekstje met allebei handtekeningen. Ook via GGD west Brabant, misschien dat de andere geen geluk hebben omdat het een andere regio is?

Wanneer gaan jullie weg en zou je mij dan willen updaten hoe het bij jullie is gegaan?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer