Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
hoeveel fooi geven?
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: hoeveel fooi geven?
DAn hebben ze het bij ons toch beter geregeld want chloor smaak hebben we hier geen last van. Misschien dat ze hier de moeite nemen om er een filter tussen te zetten?
- Arends1989
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7

Het gaat hier om de post-mix Cola.
Betreffende drank ontvangt de verkoper in een doos waar een zak met siroop in zit. Deze zak sluit men aan op een systeem dat water en koolzuur toevoegd, met als resultaat de cola zoals we deze kennen.
Het gebruikte water betreft kraanwater. Dit is in Nederland net zo, maar omdat we hier het water niet zuiveren met chloor, proef je dit niet.
In de VS maakt men wel gebruik van Chloor of een vergelijkbaar middel om het water te reinigen en afhankelijk van waar je bent proef je dit meer of minder.
Persoonlijk proef ik het het meest wanneer de ijsblokjes zijn gesmolten.
- TotosDawn
- Amerikafan
- Partner van: Rick-zonder-account
- Aantal x V.S. bezocht: 1
- Contacteer:
Bij het begin van dit topic was mijn mening nog dat zoveel fooi geven werkelijk belachelijk was, maar na het lezen van het hele topic ben ik blij dat ik deze heb gelezen voor ik naar Amerika ga, omdat ik me anders achteraf rot zou hebben geschaamd!
Er wordt gesproken over dat je je aan moet passen aan het land, ja zo ongeveer. Maar desalniettemin vind ik wel dat als je jezelf er niet prettig bij voelt, dat je je niet verplicht moet voelen wat te geven. Dit is een gewoonte, geen wet/regel. We kunnen niet in een ander zijn portemonnee kijken, en als je werkelijk 3 weken naar Amerika gaat en 3 keer per dag uit eten gaat/moet, dan is het wel heel veel fooi wat je uiteindelijk kwijt ben. Máár, je kan jezelf dan ook afvragen, iemand heeft genoeg geld om 3 weken naar Amerika te gaan, dan zou iemand misschien toch ook wel geld hebben voor wat fooi.
Toch blijft het lastig oordelen. Alleen vind ik niet dat mensen in dit topic veroordeeld mogen worden omdat ze minder geven dan de gewoonte is, als dat hun beslissing is, ondanks dat ze wel alle informatie hebben.
Ik ben in ieder geval van mening, na alles te hebben gelezen, dat een serveerster zo weinig verdiend dat, als ze haar werk goed doet, een fooi van 20% zeker verdiend en als het wat minder is qua bediening dan 10-15%.
Ik heb de app maar op mijn telefoon geinstalleerd, dat maakt het makkelijker rekenen dadelijk in Amerika
Er wordt gesproken over dat je je aan moet passen aan het land, ja zo ongeveer. Maar desalniettemin vind ik wel dat als je jezelf er niet prettig bij voelt, dat je je niet verplicht moet voelen wat te geven. Dit is een gewoonte, geen wet/regel. We kunnen niet in een ander zijn portemonnee kijken, en als je werkelijk 3 weken naar Amerika gaat en 3 keer per dag uit eten gaat/moet, dan is het wel heel veel fooi wat je uiteindelijk kwijt ben. Máár, je kan jezelf dan ook afvragen, iemand heeft genoeg geld om 3 weken naar Amerika te gaan, dan zou iemand misschien toch ook wel geld hebben voor wat fooi.
Toch blijft het lastig oordelen. Alleen vind ik niet dat mensen in dit topic veroordeeld mogen worden omdat ze minder geven dan de gewoonte is, als dat hun beslissing is, ondanks dat ze wel alle informatie hebben.
Ik ben in ieder geval van mening, na alles te hebben gelezen, dat een serveerster zo weinig verdiend dat, als ze haar werk goed doet, een fooi van 20% zeker verdiend en als het wat minder is qua bediening dan 10-15%.
Ik heb de app maar op mijn telefoon geinstalleerd, dat maakt het makkelijker rekenen dadelijk in Amerika

- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien schat ik het verkeerd in, maar is het niet zo dat de kosten van een maaltijd in een restaurant in Amerika met de (hoge) fooien nog altijd lager zijn dan een vergelijkbare maaltijd in Nederland? Of is het uit eten in Nederland een stuk goedkoper geworden sinds ik er voor het laatst was?
Nederamerikanen schijnen altijd in michelinsterren restaurants te eten. Kom maar op pak de kaart van een doorsnee restaurant in nl en vs. Tel de tax en fooi erbij en er is geen verschil.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Jeps, way to go DejaVu
Heb ik op 1 september uitvoerig beschreven, kijk maar eens, de prijzen zijn goedkoper, maar bij ons is 16 percent dienst inbegrepen, tel dit bij de prijs in USA, en dan komt de prijs volgens mij overeen met vergelijkbare restaurants is België of Nederland( minus de wisselkoers uiteraard ) Ik begrijp niet waarom er mensen problemen hebben met die fooi die ze hier sowieso altijd betalen
Heb ik op 1 september uitvoerig beschreven, kijk maar eens, de prijzen zijn goedkoper, maar bij ons is 16 percent dienst inbegrepen, tel dit bij de prijs in USA, en dan komt de prijs volgens mij overeen met vergelijkbare restaurants is België of Nederland( minus de wisselkoers uiteraard ) Ik begrijp niet waarom er mensen problemen hebben met die fooi die ze hier sowieso altijd betalen

Nou als ik alleen al McDonalds vergelijk (en dat is makkelijk want dan rekenen we even geen fooi) dan ben ik toch in Nederland een stuk meer kwijt voor een Medium Hamburger menu dan in Amerika. En dan heb ik ook geen refills. Dus ja, volgens mij ben je in Amerika zelfs met 20% fooi nog een stuk voordeliger uit dan in Nederland zonder fooi en zonder de refill (want laten we eerlijk zijn, als je net zoveel drankjes zou moeten bestellen moet je ook elke keer dat betalen).
En alhoewel ik het op zich wel eens bent met wat je zegt Totos, dat je niet in andermans portemonnee kunt kijken, vind ik het persoonlijk best wel asociaal als je na het lezen van dit topic nog steeds besluit geen fooi te geven als je keurig bedient wordt. En om je dan achter "het is geen wet" te verschuilen vind ik wat zwak. Er bestaat ook zoiets als fatsoensnormen en je verdiepen en aanpassen aan het land waat je te gast bent is toch wel het minste wat je kunt doen lijkt me?
En alhoewel ik het op zich wel eens bent met wat je zegt Totos, dat je niet in andermans portemonnee kunt kijken, vind ik het persoonlijk best wel asociaal als je na het lezen van dit topic nog steeds besluit geen fooi te geven als je keurig bedient wordt. En om je dan achter "het is geen wet" te verschuilen vind ik wat zwak. Er bestaat ook zoiets als fatsoensnormen en je verdiepen en aanpassen aan het land waat je te gast bent is toch wel het minste wat je kunt doen lijkt me?
Dat is de marketingstrategie van McDonalds...Palm is goedkoper in NL dan in de VS.
-
- Amerikakenner
Ja Ziva, maar die in Europa moeten hun personeel wel( niet zo heel grote) sociale voorzieningen en een ( min of meer) deftig loon betalen, en dat betalen we er bij, hoor. En ik denk niet dat er in Amerika veel fooi gegeven word in MD zoals je zelf aangeeft, het gaat hier over fooi. voor een goede bediening, de redenering is daar toch daar er geen bediening is, heb ik begrepen, er staat altijd wel een potje met wisselgeld om je aan te moedigen er ook iets in te steken. De lonen moeten ze ook verrekenen, en dat betaal je hier als klant bij, ook als er geen bediening word aangerekend
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar als er iemand veel in restaurants eet ben ik het wel. Zowel in NL en USA. Hier 2 a 3 keer per week, en als ik NL ben veel vaker.
Een normaal eetcafe in NL, waar je geen gratis refills hebt op je klein flesje cola, tafelwater altijd betaald moet worden en een biertje de helft zo groot is als in US maar wel het dubbele kost, is echt veel duurder dan een Friday's, Chillies, Applebee, of hoe ze ook allemaal heten. Zeker het drinken maakt het in Nederland erg duur.
Daarnaast, en ik doe er absoluut geen moeite voor maar mijn vrouw wel, alle coupons, kortingsacties, internet bonnen etc etc, en er zijn avonden bij dat we met zijn tweeen eten en drinken voor 20 tot 30 dollar. In Nederland kun je daarvoor naar een friettent en één blikje bier bij je frikandel nemen.
Het verschil is ook wel te verklaren. Zoals gezegd zijn de salarissen van bedienden inbegrepen, maar daarnaast is het onroerend goed waar het restaurant in zit over het algemeen ook veel duurder in NL. ALs je dan nog de omzet snelheid van de tafeltjes op een avond neemt, de drukte in Amerikaanse restaurants, tja dan gaat de wet van de grote getallen gelden en kan het ook goedkoper.

Een normaal eetcafe in NL, waar je geen gratis refills hebt op je klein flesje cola, tafelwater altijd betaald moet worden en een biertje de helft zo groot is als in US maar wel het dubbele kost, is echt veel duurder dan een Friday's, Chillies, Applebee, of hoe ze ook allemaal heten. Zeker het drinken maakt het in Nederland erg duur.
Daarnaast, en ik doe er absoluut geen moeite voor maar mijn vrouw wel, alle coupons, kortingsacties, internet bonnen etc etc, en er zijn avonden bij dat we met zijn tweeen eten en drinken voor 20 tot 30 dollar. In Nederland kun je daarvoor naar een friettent en één blikje bier bij je frikandel nemen.

Het verschil is ook wel te verklaren. Zoals gezegd zijn de salarissen van bedienden inbegrepen, maar daarnaast is het onroerend goed waar het restaurant in zit over het algemeen ook veel duurder in NL. ALs je dan nog de omzet snelheid van de tafeltjes op een avond neemt, de drukte in Amerikaanse restaurants, tja dan gaat de wet van de grote getallen gelden en kan het ook goedkoper.
Geen applebees en geen coupons. Gewoon een normaal restaurant.
-
- Amerikakenner
Ja, gewoon dezelfde restaurants, komt op hetzelfde uit hoor, het verschil ligt in het salaris van het personeel dat je zelf aanvult ginder en hier altijd bijbetaald. Ginder heb je ook goedkope en dure locaties. Natuurlijk is die schaalvergroting een gegeven, maar de hoofdmoot is de personeelskost hoor, die ginder sowieso minder is en dan ook nog anders voorgesteld word dan hier, middels een "vrijwillige" fooi.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Neem ook het feit dat de euro $1,35 (ruwweg) is in beschouwing. Ik neem mijn klanten meestal mee naar een restaurant waar de lunchgerechten tussen de acht en twintig dollar liggen. Daarvoor zit je aan een tafel met tafelkleed, je krijgt meteen ijswater, er komt een serveerder in uniform langs voor je bestelling. Eerst drankjes (wil je alleen kraanwater is het ook prima, trouwens), inderdaad met gratis refills van frisdranken of thee of koffie, dan bestelling. Ik bestel best vaak hun heirloom tomato salad voor $7,95 (wat is dat nou in euro's?) en de anderen dus niets duurder dan $20. Daar komt dan nog belasting en fooi bovenop, maar dan heb je ook echt wel in een "sjiek" restaurant gegeten voor Europese begrippen. Hier komen politici, diplomaten, toeristen en wie dan ook, zeer populair restaurant van hoog kaliber, maar ik kan er dus gewoon lunchen voor laten we zeggen $12 inclusief fooi en belasting
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
De macdonalds kost in euro en dollar evenveel. Vandaag nog gegeten
Gezien het koersverschil is dat in de VS goedkoper.
Een keten zoals Denny's bestaat niet in Belgie. En zal volgens mij niet overleven moest het er wel zijn. Je kan het dus moeilijk vergelijken.
Als we hier in een restaurant gaan eten bv oscars cafe (denk ik) in Kanab, dan betaal je in Belgie evenveel. Of de spotted dog in Springdale. Of wat we bij de cheesecake factor eten is ook niet zo erg verschillend wat prijs betreft.
De all american diner in cedar city is bv spotgoedkoop. Maar dat is dan ook erg basic. En die zeer basic gerechten kan je niet vergelijken want een meatloaf met brown gravy en mashed potatoes, ik zou niet weten waar ik dat kan gaan eten in Belgie.
Drank is hetgene dat in de VS een heel stuk goedkoper is.
Maar voeding van evenwaardige kwaliteit, ik geloof niet dat er veel prijsverschil op zit.

Een keten zoals Denny's bestaat niet in Belgie. En zal volgens mij niet overleven moest het er wel zijn. Je kan het dus moeilijk vergelijken.
Als we hier in een restaurant gaan eten bv oscars cafe (denk ik) in Kanab, dan betaal je in Belgie evenveel. Of de spotted dog in Springdale. Of wat we bij de cheesecake factor eten is ook niet zo erg verschillend wat prijs betreft.
De all american diner in cedar city is bv spotgoedkoop. Maar dat is dan ook erg basic. En die zeer basic gerechten kan je niet vergelijken want een meatloaf met brown gravy en mashed potatoes, ik zou niet weten waar ik dat kan gaan eten in Belgie.
Drank is hetgene dat in de VS een heel stuk goedkoper is.
Maar voeding van evenwaardige kwaliteit, ik geloof niet dat er veel prijsverschil op zit.
Groetjes,
Carine
Carine
Neem ook het feit dat de euro $1,35 (ruwweg) is in beschouwing.
Big Mac index: ik vermoed dat de euro en de US-dollar dezelfde koopwaarde hebben. Als je het een op een vergelijkt, maakt het niet zoveel uit waar je eet, vooral als je geen tot weinig alcohol drinkt. Ook krijg ik altijd gewoon een karaf kraanwater op verzoek als ik in Nederland uit eten ga, wat niet berekent word.
Ben vorige week nog in Nederland geweest en werd overal supervriendelijk behandelt, vandaar dat ik fooi heb gegeven wanneer ik uit eten ging.
Nee, dat is niet zo. Wij krijgen namelijk een koopkrachtindexering op ons inkomen, waar uit blijkt dat de koopkracht in de VS hoger ligt dan in Nederland (kortom: je koopt voor 1 dollar meer in de VS dan in Nederland). Juli dit jaar was het verschil niet zo groot meer (index was 97,6) maar een jaar eerder was het nog 93,6 (100 = 1 op 1).
Dat je water gratis is in Nederland, is eerder uitzondering dan regel. Vraag ik om water, dan komen ze bijna altijd met een miniflesje Spa blauw aan zetten. In de VS zou ik daar dan juist weer graag voor betalen, omdat ik het kraanwater hier niet te drinken vind, maar dat kennen ze hier dan weer niet, mineraalwater in restaurants (of ik ben het gewoon nog niet tegengekomen).
Dat je water gratis is in Nederland, is eerder uitzondering dan regel. Vraag ik om water, dan komen ze bijna altijd met een miniflesje Spa blauw aan zetten. In de VS zou ik daar dan juist weer graag voor betalen, omdat ik het kraanwater hier niet te drinken vind, maar dat kennen ze hier dan weer niet, mineraalwater in restaurants (of ik ben het gewoon nog niet tegengekomen).
Je geeft het al aan; juli jl was het 97,6...toch bijna 1 op 1
.
Hier in Florida hebben ze wel Perrier of San Pellegrino, in de betere restaurants, wat ik dan graag bestel. In nederland vraag ik specifiek om een karaf kraanwater, wel bestel ik altijd een glas rode wijn of koffie erbij en krijg dat zonder enig gezeur.

Hier in Florida hebben ze wel Perrier of San Pellegrino, in de betere restaurants, wat ik dan graag bestel. In nederland vraag ik specifiek om een karaf kraanwater, wel bestel ik altijd een glas rode wijn of koffie erbij en krijg dat zonder enig gezeur.
Het gaat erom hoeveel spullen je kan kopen voor hetzelfde geld. Een bepaald boodschappenmandje kost dan bijvoorbeeld in Nederland 100 euro, terwijl het (omgerekend) in de VS 97.60 euro (= 127.27 dollar) kost.
In januari was de index toevallig even gunstig voor ons: 102. Maar met een veel ongunstiger wisselkoers kwamen we dan voor 100 euro toch weer op 127.19 dollar uit. In juli vorig jaar kwamen we uit op 124.30 dollar.
Je kunt dus stellen dat je in Nederland evenveel spullen krijgt voor 100 euro als je in de VS krijgt voor 120 à 130 dollar.
In januari was de index toevallig even gunstig voor ons: 102. Maar met een veel ongunstiger wisselkoers kwamen we dan voor 100 euro toch weer op 127.19 dollar uit. In juli vorig jaar kwamen we uit op 124.30 dollar.
Je kunt dus stellen dat je in Nederland evenveel spullen krijgt voor 100 euro als je in de VS krijgt voor 120 à 130 dollar.
We zijn op het punt van wisselkoersen en indexeringen aangekomen. Deze bewering was er ook toen de euro laag stond. Binnenkort het argument dat de porties groter zijn?
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Het blijft een beetje appels en peren vergelijken vrees ik.
In Nederland zit er al veel prijsverschil in restaurants die ongeveer dezelfde kwaliteit leveren en in Amerika is dat net zo.
Voor mijn gevoel ben ik in Amerika meestal goedkoper uit als ik uit eten ga maar daar kiezen we het ook wel een beetje op uit.
In Nederland zit er al veel prijsverschil in restaurants die ongeveer dezelfde kwaliteit leveren en in Amerika is dat net zo.
Voor mijn gevoel ben ik in Amerika meestal goedkoper uit als ik uit eten ga maar daar kiezen we het ook wel een beetje op uit.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2833 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 6 Reacties