Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Karinkazi
Amerikafan

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Karinkazi »

Claubo schreef:
02 jun 2020, 16:17
Ik ga het vanavond nog eens bespreken met de achterban. Mocht Amerika open gaan, dan kan ik me buiten alle lastige zaken ook voorstellen dat het een stuk rustiger zal zijn dan normaal qua toeristen. Das miss ook wel positief (denk ik miss een beetje onnozel :))
Dit is precies mijn twijfel. Wij vliegen begin augustus. Maar ik hoop dus ook nog dat het misschien door kan gaan. Het idee van rustigere NP's, meer wildlife... Lijkt me perfect. We vermijden toch de grote steden, muv eindpunt Las Vegas. Maar ook dat kan makkelijk omzeild worden.
Marielleh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Marielleh »

dmoorc schreef:
30 mei 2020, 13:15
@Marielleh: al ik de voorwaarden bij Lufthansa nu lees, heb je de kans om je reis kosteloos te herplannen, zelfs als er geen vluchten gecanceld zijn. Als je dezelfde start, vertrek en klasse neemt lijkt het erop dat je niet moet bijbetalen... er staat ook bij dat je contact mag nemen met hun service desk voor herboeking/voucher OF met je online reisbureau. Je zou dus kunnen proberen rechtstreeks de zaak te regelen met LH. Geen garantie dat bovenstaande gaat lukken, maar proberen gaat mee.
Dank voor de input, zoals jij 'm las, las ik 'm ook toen ik er eens heel goed naar keek.
Contact met LH gehad. Het ligt iets anders dan het lijkt maar ik ben wel wijzer geworden. Nu omboeken naar volgend jaar kan alleen kosteloos als een van de vluchten is gecanceld (wat dus nog niet het geval is). Als we nu rebooken betalen we fare and tax difference. 360 dagen voor vluchtdatum kan men uitrekenen hoeveel deze difference is.
We gaan dus afwachten of de vlucht uiteindelijk doorgaat of niet. Gaat ie door; dan is het kiezen; of ons verlies nemen van deze kosten of bijbetalen voor volgend jaar.
Gaat ie niet door; dan kunnen we via de broker een refund aanvragen werd aangegeven, zouden we willen rebooken voor volgend jaar dan kan het wel via LH.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
2025 NY - Philadelphia - Atlanta - Florida
RogerR
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door RogerR »

Hoi Allemaal,

Wij hebben rechtstreeks bij KLM geboekt, zouden 16 juli van AMS naar LAX vliegen en 6 augustus van LAX via Detroit terug naar AMS. Als ik op de website van KLM inlog, zie ik dat ze de heenvlucht hebben gewijzigd qua vertrektijd ("flight schedule change", vliegt ongeveer 6 uur later). De terugvlucht van LAX naar Detroit is ook een "flight schedule change" (ander vluchtnummer zelfs en andere tijd) en het laatste stuk van Detroit naar AMS is gecancelled. Voor mij lijkt het belangrijkste stukje dit te zijn:

Journey cancelled: you have been partly rebooked
We are very sorry that your flights to Detroit, Amsterdam have been cancelled. We have rescheduled part of your journey.
Please contact us to rebook the remainder of your journey. We will do our very best to help you on your way again!

Kan ik nu voor alle vluchten een refund aanvragen of alleen voor het laatste stuk en zit ik voor de eerste twee vast aan een voucher waar ik alleen een nieuwe vlucht mee kan boeken?

groetjes,
Roger
Laatst gewijzigd door RogerR op 03 jun 2020, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanderlust
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Wanderlust »

RogerR schreef:
03 jun 2020, 15:48
Kan ik nu voor alle vluchten een refund aanvragen of alleen voor het laatste stuk zit en ik voor de eerste twee vast aan een voucher waar ik alleen een nieuwe vlucht mee kan boeken?
Refund voor alle vluchten, ervan uitgaand dat alle vluchten bij één boeking horen.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
RogerR
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door RogerR »

@Wanderlust: Bedankt! Het is inderdaad 1 boeking.

Ik bedoelde natuurlijk een "cash refund" maar dat was hopelijk duidelijk. KLM noemt een travel voucher ook een refund :)

Zit alleen nog met het probleem dat KLM alleen cash wil refunden als de boeking na 15 mei is gecancelled. Heb geen mail van ze gehad dus weet niet wanneer de vlucht is gecancelled. Ga het gewoon proberen...
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij kregen vandaag een leuke verrassing in de bus. We hadden voor dit voorjaar een paar overnachtingen in Louisiana State Parks gereserveerd, maar dat ging natuurlijk niet door. We hebben al het geld teruggekregen en vandaag kregen we een brief met een giftcard erbij ter waarde van de reservering van toen en deze is maar liefst 60 maanden geldig.
Dat is nog eens een meevallertje. Als we weer die kant op gaan, maken we er zeker gebruik van.
Claubo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Claubo »

Vandaag een bericht via de mail dat we op de latere vlucht naar Las Vegas op 17 juli zijn gezet. Dat gaat blijkbaar automatisch. Waar ik nog even nieuwsgierig naar ben...mochten we het willen, kunnen we dan nog een refund bij LH aanvragen? De eerste vlucht is geannuleerd en we zijn zonder overleg op de vlucht later gezet.
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

RogerR schreef:
03 jun 2020, 16:18
Zit alleen nog met het probleem dat KLM alleen cash wil refunden als de boeking na 15 mei is gecancelled. Heb geen mail van ze gehad dus weet niet wanneer de vlucht is gecancelled. Ga het gewoon proberen...
Het is vandaag 3 juni: ruim na 15 mei. Het gaat er niet om wanneer zij het stuk DTW-AMS hebben geannuleert, maar wanneer de hele boeking geannuleerd wordt. Op dit moment willen ze je nog een alternatieve terugvlucht aanbieden (waarvoor je contact met ze moet opnemen).
Als je nu annuleert krijg je de keuze tussen cash of voucher.
https://apps.isc.klm.com/refundvoucher/
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Wanderlust
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Wanderlust »

Frasi schreef:
03 jun 2020, 18:51
Het gaat er niet om wanneer zij het stuk DTW-AMS hebben geannuleert, maar wanneer de hele boeking geannuleerd wordt.
Hmmm ik weet niet of dit klopt. Mijn AMS>DTW vlucht was op 16 mei verplaatst. Rest vd boeking stond nog. KLM gebeld, die gingen echt uitgebreid checken in de systemen wanneer de wijziging had plaatsgevonden. Dat bleek de 16e te zijn. Ik had ook geen mail gehad maar zag het in de app. Zij kunnen het dus zien in de systemen. Nu cash refund aangevraagd dus ben benieuwd... Ze deden er nogal vaag over omdat het een door Delta uitgevoerde vlucht is (wel gewoon 074 ticketnr en bij KLM gekocht ook).

Dit is ook mooi van KLM, zeg :lol: :
Opting for a voucher helps us, but benefits you too. If you pay with a voucher before 31 October 2020, you could profit from a bonus up to 15%.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Karinkazi
Amerikafan

Bericht door Karinkazi »

Buiten EU reizen blijft code oranje deze zomer. Dus dan is het nu officieel echt van de baan voor ons. Ik ga niet onverzekerd op reis.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Groot gelijk. Zouden wij ook niet doen. We boeken daarom ook nog niet voor volgend voorjaar. Eerst wat meer zekerheid.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Timothy555 »

Is er in Nederland iets anders beslist dan in België?

In België zei men specifiek voor buiten EU: afwachten.
Karinkazi
Amerikafan

Bericht door Karinkazi »

Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Er zijn ook wel reisverzekeraars die gewoon dekking bieden bij code oranje. Onze reisverzekering Allianz Global Assistance in ieder geval wel:
Als je op reis gaat naar een gebied waarvoor, vanwege een uitbraak van het coronavirus, een negatief reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering (dus niet je annuleringsverzekering) dekking als je daar naar toe reist. Wees echter voorzichtig met je gezondheid.
Ook vóór de coronacrisis bezocht ik weleens spannende landen met code oranje, dat was toen ook geen probleem.

En verder is tijdens de persconferentie niet gezegd dat code oranje voor buiten de EU de hele zomer de situatie blijft toch? Voor zover ik het begreep kan dat over een tijdje ook weer veranderen, in positieve of negatieve zin.
Laatst gewijzigd door Galapogos op 03 jun 2020, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Timothy555
Amerika-expert

Vind het bijzonder dat men niet afwacht wat Europa adviseert.

Goed, ik was er van overtuigd dat het toch echt wel ging kunnen tegen pakweg 15 juli. Jammer dit.

Het is nog niet september maar dat komt wel dichtbij natuurlijk.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ligt een beetje aan je reisverzekering of ze dekken bij code oranje. Er zijn er best veel die dat gewoon doen al zullen de voorwaarden nu misschien veranderd zijn. Belangrijkste is dat repatriëring vanuit de overheid niet geregeld zal worden. Nou is dat met de hoeveelheid vluchten die iedere dag tussen de EU en de VS gaan niet echt een probleem denk ik maar voor sommige bestemmingen zou dat mijn voornaamste reden zijn om daar nu niet heen te gaan.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Helemaal mee eens. Voor de VS maak ik me om repatriëring ook niet zo’n zorgen.
Timothy555
Amerika-expert

Idem, je geraakt echt wel thuis.
Superdork1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Superdork1 »

Ik lees het zo eens mee hier en ik verbaas me echt af en toe over de reacties. Rutte heeft gezegd dat alleen binnen Europa, met uitzondering van Zweden en Engeland, code geel geldt deze zomer. En dat is een voorlopige verwachting die gewoon teruggedraaid kan worden. Alle landen buiten Europa blijven code oranje.

Code oranje: Alleen noodzakelijke reizen

Iedereen hier op het forum die denkt deze zomer nog naar Amerika af te kunnen reizen zal toch nog eens goed moeten nadenken. Stel dat de orange leprechaun de grenzen weer open gooit en je kan gaan, dan ben je met een oranje reisadvies niet verzekerd. Geen één verzekering gaat jouw kosten vergoeden als je daar met Covid in het ziekenhuis ligt omdat je willens en wetens een reisadvies hebt genegeerd. Bovendien zullen er geen repatriëringsvluchten plaats vinden, dus mocht er iets gebeuren dan kun je niet terug.. En geloof me, er hoeft maar één vliegtuig te zijn waarin een Covid patiënt een aantal anderen besmet heeft en alles staat weer aan de grond.

Zolang code oranje het reisadvies is, en dat blijft zo deze zomer, is het buitengewoon onverstandig om naar Amerika af te reizen. Accepteer het, probeer je geld terug te krijgen en focus op een andere datum om op vakantie te gaan. Het is niet anders helaas.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Alhoewel ik je zorgen snap, klopt wat je zegt niet allemaal. Er zijn genoeg reisverzekeraars die gewoon dekking bieden in het geval van een oranje reisadvies. Kijk naar Allianz Global Assistance, kijk naar de ANWB. Er zijn er vast meer.

Verder staat volgens mij niet vast dat landen/gebieden waar nu een oranje reisadvies voor geldt, in de loop van de zomer niet zouden kunnen veranderen naar een geel reisadvies. Ik heb dat Rutte niet horen zeggen. De zomer duurt nog een paar maanden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer