Q-BiC schreef:Nogmaals: hoe je het ook draait of keert, ik vind het net als Elvame oneerlijk dat ik met mijn 53kg en koffer van bv 24kg 50EUR zou moeten betalen omdat die laatste er 1kg over zit, terwijl een andere persoon van 100kg en koffer van 23kg niets moet bijbetalen, en daar blijf ik bij.
Dat kun je natuurlijk vinden, maar dat is een dicriminatieve gedachte. Iemand mag niet bevoor- of benadeeld worden op basis van een criterium waar hij of zij niet voor een groot deel invloed op heeft. Jij hebt 100% invloed op wat je in je koffer stopt. Mensen hebben geen 100% invloed op hoeveel ze wegen. Daarom is het wel eerlijk om geld te rekenen voor de hoeveelheid bagage, maar niet voor iemands gewicht.
Nu kun je je benadeeld voelen, maar je hebt als klein-gebouwd persoon al een belangrijk voordeel waar het op vliegen aankomt, want de stoelen zijn voor iedereen even groot. Klein gebouwde personen hebben dus naar verhouding al meer ruimte. En nu wil je voor die in verhouding grotere hoeveelheid ruimte ook nog minder hoeven betalen?
Plus, nog een voordeel voor een klein gebouwd persoon: je draagt een kleinere maat kleding, zodat je kleding minder weegt. Je kunt dus naar verhouding ook nog eens meer spullen kwijt in je 23 kilo.
Q-BiC schreef:smittenimmigrant schreef:Logischerwijs betaal je voor wat je kiest, niet voor wat je niet kunt kiezen.
Die zwaarlijvige die 2 seats moet betalen kiest er toch ook niet voor?
Ik vind dat dan ook niet etisch. En veel vliegmaatschappijen laten mensen die erg groot of dik zijn dan ook niet extra betalen (al is het maar omdat ze het risico lopen aangeklaagd te worden wegens discriminatie). Daarom wordt er ook zo'n heisa gemaakt als mensen soms dus wél voor een tweede stoel moeten betalen.
Verder zei je nog iets over dat de bagageregels van vliegtuigmaatschappijen niet altijd logisch zijn. Gelukkig kun je die altijd opzoeken, en weet je dus precies waar je aan toe bent.
Ikzelf pak altijd met gemak ruim onder de bagagegrens in. Volgens mij was mijn zwaarste tas ooit 18 kilo voor een trek-vakantie van ruim drie weken. Mijn carry-on was dan een bescheiden halfvolle rugtas, zonder verdere 'personal items'.