Nou, ik kon mijn lachen toch echt niet houden toen vrienden langskwamen voor wat info over de USA en een....Bos-Atlas meebrachten.......Coyote schreef:Mensen die kaarten blijven gebruiken worden ook niet uitgelachen toch?
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Navigatiesysteem nodig?
Re: Navigatiesysteem nodig ????
Ik heb zonet dit ding even uitgezet omdat ik me achter de oren ging krabben. Wie lacht nu wie uit. Dat was voor Vana's reactie trouwens. En wilde even nadenken.
Als ik gewoon mezelf neem heb ik het gevoel, en dat is mijn gevoel, dat ik me altijd moet verdedigen dat ik geen navigatiesysteem heb/nodig vind. Andersom moet ik me ook verdedigen dat ik wel de laptop straks mee wil hebben en de mobiel ook vaak aan heb staan. Kortom dat ligt ook een heel stuk aan mij.
Als iemand vindt dat hij/zij spullen nodig heeft en zich daar lekkerder/veiliger bij voelt dat moet je dat doen. Die dingen zijn er niet voor niks.
Als er een vraag komt of het nodig is; of je een navigatiesysteem nodig hebt in de USA dan kun je daar een helder antwoord opgeven toch: je kunt zonder, indien je kaart kunt lezen.
Een andere vraag is of je je afhankelijk wilt maken van die dingen. En dat is een valkuil, je moet je ook kunnen redden zonder die dingen.
Maar daar trap ik dus net zo goed in, met andere zaken.
in september hebben onze mede reisgangers een Tomtom bij zich, kan ik zien hoe aantrekkelijk dat is of niet. En ik neem dit ding mee en kunnen we gezamenlijk beoordelen of dat fijn is of niet. En dat het niet allemaal aan leeftijd ligt bleek gisteravond: toen oude tante vroeg of ik toch af en toe een mailtje wilde sturen uit de USA
en nu weer lekker van de zomer gaan genieten!
Als ik gewoon mezelf neem heb ik het gevoel, en dat is mijn gevoel, dat ik me altijd moet verdedigen dat ik geen navigatiesysteem heb/nodig vind. Andersom moet ik me ook verdedigen dat ik wel de laptop straks mee wil hebben en de mobiel ook vaak aan heb staan. Kortom dat ligt ook een heel stuk aan mij.
Als iemand vindt dat hij/zij spullen nodig heeft en zich daar lekkerder/veiliger bij voelt dat moet je dat doen. Die dingen zijn er niet voor niks.
Als er een vraag komt of het nodig is; of je een navigatiesysteem nodig hebt in de USA dan kun je daar een helder antwoord opgeven toch: je kunt zonder, indien je kaart kunt lezen.
Een andere vraag is of je je afhankelijk wilt maken van die dingen. En dat is een valkuil, je moet je ook kunnen redden zonder die dingen.
Maar daar trap ik dus net zo goed in, met andere zaken.
in september hebben onze mede reisgangers een Tomtom bij zich, kan ik zien hoe aantrekkelijk dat is of niet. En ik neem dit ding mee en kunnen we gezamenlijk beoordelen of dat fijn is of niet. En dat het niet allemaal aan leeftijd ligt bleek gisteravond: toen oude tante vroeg of ik toch af en toe een mailtje wilde sturen uit de USA

en nu weer lekker van de zomer gaan genieten!
Laatst gewijzigd door Mrs.Bean op 28 jun 2009, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kortom: Het hoeft niet, maar het is wel verhipte gemakkelijk! 

The USA...what else?
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Coyote schreef:Er is een hele duidelijke ondertoon in bepaalde berichten te lezen. Dat jij dat niet vindt hoeft niet te betekenen dat ik het ook zo ervaar. Ik erger mij er mateloos aan dat er gelijk afgegeven wordt op navigatiesystemen als die weer eens aan de orde komen. Als er een vraag gesteld wordt over het gebruik ervan zijn er altijd wel mensen die beweren dat je veel beter af bent zonder. Waarom moet dat altijd zo expliciet vermeld worden? Laat iedereen alstublieft in zijn of haar waarde. Mensen die kaarten blijven gebruiken worden ook niet uitgelachen toch?
Roland
Met alle respect Roland, maar ik begrijp echt niet dat je dat zo voelt. Ik bespeur echt geen "duidelijke ondertoon" in de berichten, iedereen geeft gewoon zijn mening. Als ik bijvoorbeeld mezelf even neem heb ik nooit gezegd dat je beter af bent zonder navigatie. Ik heb gezegd dat voor mij de charme van het rijden erdoor verloren gaat maar dat dat heel persoonlijk is. En dat het mij niets lijkt om de hele route er van tevoren in te zetten. Ik heb nooit gezegd dat ik het raar vindt als iemand dat wel doet en zeker niemand daarom uitgelachen.
Ik vind absoluut niet dat er afgegeven wordt op mensen die navigatiesystemen gebruiken (waar dan?)
Over mensen die kaarten gebruiken wordt hier in grote lijnen gezegd dat we "oud"en "ouderwets" zijn ( en dat we als we kaartlezen erg veel kletsen en niet uitgezet kunnen worden i.t.t. een TomTom

Er zijn naar mijn mening in dit topic net zoveel meningen van voor als tegenstanders van navigatiessystemen te vinden.
Ik ben absoluut geen tegenstander van navigatiesystemen, sterker nog wij gebruiken al zo'n 7 jaar een navigatie in onze auto in Nederland.
En hoewel wij zelf in de VS tot nu toe alleen maar kaarten gebruikt hebben, heb ik zoals je hebt kunnen lezen, gisteren een TomTom gekocht die ik ook mee naar Amerika ga nemen.
Marjon
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Nogmaals Marjon,
De dingen die jij ervaart hoef ik niet zo te ervaren. Dat jij geen ondertoon bespeurt betekent niet dat die er niet zou zijn. Ik lees duidelijk iets tussen de regels (zoals dat in zoveel topics gebeurt).
Roland
De dingen die jij ervaart hoef ik niet zo te ervaren. Dat jij geen ondertoon bespeurt betekent niet dat die er niet zou zijn. Ik lees duidelijk iets tussen de regels (zoals dat in zoveel topics gebeurt).
Roland
Zou bijna zeggen, er zijn wat mensen de weg kwijt somsCoyote schreef:Nogmaals Marjon,
Roland

dit is nu net het gevaar van dit soort communicatiemiddelen, het ontbreekt aan nonverbale middelen.
Ondanks de smilies; ondertonen, intonaties, gezichtsuitdrukkingen en wat dan ook meer, staan hier niet op en kun je dus ook niet lezen.
En dat is een belangrijk onderdeel van menselijke communicatie, en dan krijg je dit soort discussies.
Sorry Roland, echt met alle respect, jij leest op dit moment die dingen, die hoeven er dus echt niet te zijn.
Thuul
Ondanks de smilies; ondertonen, intonaties, gezichtsuitdrukkingen en wat dan ook meer, staan hier niet op en kun je dus ook niet lezen.
En dat is een belangrijk onderdeel van menselijke communicatie, en dan krijg je dit soort discussies.
Sorry Roland, echt met alle respect, jij leest op dit moment die dingen, die hoeven er dus echt niet te zijn.
Thuul
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb net weer alles terug zitten lezen, en ik zie echt nergens het gebruik een GPS afgekraakt worden. Iedereen is het toch aardig met elkaar eens? Niet nodig, maar wel handig. Wie wordt er nu waar op aangekeken dat hij wel een navigatiesysteem gebruikt? Ik zie het echt niet en als het wel zo lijkt, was het in elk geval wat mij betreft niet zo bedoeld.Coyote schreef: Ik snap ook niet waarom een GPS door enkelen steeds 'afgekraakt' moet worden. Je bent bijna een 'paria' in de ogen van sommigen als je een TomTom, Garmin of ander navigatiemiddel gebruikt in Amerika. Misschien moeten we ons realiseren dat het alleen maar een hulpmiddel is die het reizen kan veraangenamen. Het zou fijn zijn als de gebruikers daarvan zich niet steeds hoeven te verdedigen voor het gebruik ervan. Mensen die alleen kaartlezen worden er toch ook niet op aangekeken?
Ik bespeur alleen bij veel mensen die voor het eerst naar het westen gaan het idee dat je niet zonder zou kunnen, en dat wil ik wel graag genuanceerd zien. Dat het handig kan zijn heb je mij in elk geval nergens horen ontkennen.
Volgens mij wordt er nergens beweerd dat je beter af bent zonder. Zeggen dat iets niet echt nodig is, is iets heel anders.Coyote schreef:Er is een hele duidelijke ondertoon in bepaalde berichten te lezen. Dat jij dat niet vindt hoeft niet te betekenen dat ik het ook zo ervaar. Ik erger mij er mateloos aan dat er gelijk afgegeven wordt op navigatiesystemen als die weer eens aan de orde komen. Als er een vraag gesteld wordt over het gebruik ervan zijn er altijd wel mensen die beweren dat je veel beter af bent zonder. Waarom moet dat altijd zo expliciet vermeld worden? Laat iedereen alstublieft in zijn of haar waarde. Mensen die kaarten blijven gebruiken worden ook niet uitgelachen toch?
Marianne
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Nu noem je ook een atlas, ik geloof dat in de bosatlas 2 kaarten van de USA staan en de volgende 6 bladzijden staan vol met grafieken en thematische kaartjes.Yeehaw schreef: Nou, ik kon mijn lachen toch echt niet houden toen vrienden langskwamen voor wat info over de USA en een....Bos-Atlas meebrachten.......
Leuk voor de middelbare school, maar niet voor de vakantieplanning.
Crisis ? What Crisis ?
-
- Amerika-newbie
Re: Navigatiesysteem nodig?
Goedemiddag allemaal,
Allereers:prachtforum dit,heb er veel aangehad voor mijn laatste reis naar amerika.
Ik heb nu een vraagje:heb een TomTom gekocht in amerika,en kan er hier natuurlijk weinig mee.
Is er iemand die daar interesse in zou hebben?
Het is een TomTom V130,dus met spraak enz enz.De software dateert van Mei 2009,USA en CANADA.
Mocht er iemand geinteresseerd zijn,kan je emailen naar moviemaniac33@hotmail.com
Als dit hier niet goed geplaatst is,maar op een subforum moet,hoor ik dat graag.
Vriendelijke Groet,
Niels Simons
* Note mod,
Het te koop aanbieden van producten (uitgezonderd boeken en dvd's tot een prijs van € 7,00) op het forum is niet toegestaan http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... =22&t=8162 voor vragen hierover kan men contact opnemen met de webmaster (Dennis).
Als men producten wil verkopen zijn er op internet genoeg andere mogelijkheden zoals e-bay en marktplaats.
Of we de regels voor het aanbieden van (Amerika betreffende) producten gaan aanpassen staat op de agenda van het modteam dus komen we hier tzt op terug.
Allereers:prachtforum dit,heb er veel aangehad voor mijn laatste reis naar amerika.
Ik heb nu een vraagje:heb een TomTom gekocht in amerika,en kan er hier natuurlijk weinig mee.
Is er iemand die daar interesse in zou hebben?
Het is een TomTom V130,dus met spraak enz enz.De software dateert van Mei 2009,USA en CANADA.
Mocht er iemand geinteresseerd zijn,kan je emailen naar moviemaniac33@hotmail.com
Als dit hier niet goed geplaatst is,maar op een subforum moet,hoor ik dat graag.
Vriendelijke Groet,
Niels Simons
* Note mod,
Het te koop aanbieden van producten (uitgezonderd boeken en dvd's tot een prijs van € 7,00) op het forum is niet toegestaan http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... =22&t=8162 voor vragen hierover kan men contact opnemen met de webmaster (Dennis).
Als men producten wil verkopen zijn er op internet genoeg andere mogelijkheden zoals e-bay en marktplaats.
Of we de regels voor het aanbieden van (Amerika betreffende) producten gaan aanpassen staat op de agenda van het modteam dus komen we hier tzt op terug.
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Voor 50 euro kun je een kaart van West-Europa kopen via de site van TomTom, dan kun je hem ook in Europa gebruiken.niels12345 schreef:Ik heb nu een vraagje:heb een TomTom gekocht in amerika,en kan er hier natuurlijk weinig mee.
Dit heb ik zelf ook gedaan met mijn in de VS gekochte TomTom.
Crisis ? What Crisis ?
Tis al eens gezegd maar: Met een "daar" gekocht systeem kun je van A naar B.
Met een hier gekocht systeem kun je dat ook, maar dan wel via C en D en E en, en,...
Als je de route op de computer maakt. Zie je gelijk of eea haalbaar is qua tijd en afstand.
Ingeval van een zumo (ok, misschien wel andere ook maar deze ken ik) is het voordeel dat hij zelflerend is. Hij "weet" na korte tijd je rijstijl en snelheid op een bepaald soort weg. Hierdoor is de aankomsttijd tamelijk nauwkeurig. Je snapt het: Zumo rulez!
.
Met een hier gekocht systeem kun je dat ook, maar dan wel via C en D en E en, en,...
Als je de route op de computer maakt. Zie je gelijk of eea haalbaar is qua tijd en afstand.
Ingeval van een zumo (ok, misschien wel andere ook maar deze ken ik) is het voordeel dat hij zelflerend is. Hij "weet" na korte tijd je rijstijl en snelheid op een bepaald soort weg. Hierdoor is de aankomsttijd tamelijk nauwkeurig. Je snapt het: Zumo rulez!
.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Wij zijn afgelopen zaterdag terug gekomen van onze eerste reis naar Amerika, het was geweldig.
De tomtom heeft ons daar geweldig geholpen en veel stress gescheelt. Omdat de verkeersregels anders zijn wil je met beide (of soms twee paar) ogen op de weg letten, dan is het heel handig als iemand ander voor je kijkt waar je naar toe moet. Onze tomtom (go720) gaf niet alleen de weg aan, maar ook ruim van te voren afslagen, het aantal rijbanen en, leuk datail, de af te leggen kms en de plaatstelijke tijd in Ned. Daarnaast konden we makkelijk np's (nuttige plaatsen) in de buurt vinden, hotels, inclusief telefoonummers die werden aangegeven (hierdoor hebben we 1 keer vooraf gereserveerd bij een hotel welke bij aankomst volgeboekt bleek te zijn) maar ook benzinestations, toeristische atracties, parkeerplaatsen en supermarkten werden makkelijk gevonden.
Kortom, mede door onze tomtom hebben wij genoten van onze eerste keer in Amerika.
Michel
De tomtom heeft ons daar geweldig geholpen en veel stress gescheelt. Omdat de verkeersregels anders zijn wil je met beide (of soms twee paar) ogen op de weg letten, dan is het heel handig als iemand ander voor je kijkt waar je naar toe moet. Onze tomtom (go720) gaf niet alleen de weg aan, maar ook ruim van te voren afslagen, het aantal rijbanen en, leuk datail, de af te leggen kms en de plaatstelijke tijd in Ned. Daarnaast konden we makkelijk np's (nuttige plaatsen) in de buurt vinden, hotels, inclusief telefoonummers die werden aangegeven (hierdoor hebben we 1 keer vooraf gereserveerd bij een hotel welke bij aankomst volgeboekt bleek te zijn) maar ook benzinestations, toeristische atracties, parkeerplaatsen en supermarkten werden makkelijk gevonden.
Kortom, mede door onze tomtom hebben wij genoten van onze eerste keer in Amerika.
Michel
nou, wij zijn op dit moment ook erg druk met het plannen van onze reis.
en 1 ding is wel zeker. Tommie gaat absoluut mee.
vantevoren de hotels erin als favoriet.
als je iets leuks ziet op je route kun je snel zien hoeveel tijd je hebt zodat je nooit té laat bij je hotel aan komt.
ideaal!!
en 1 ding is wel zeker. Tommie gaat absoluut mee.
vantevoren de hotels erin als favoriet.
als je iets leuks ziet op je route kun je snel zien hoeveel tijd je hebt zodat je nooit té laat bij je hotel aan komt.
ideaal!!
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit begrijp ik niet zo goed. Als je een kaart bij je hebt weet je toch ook wel ongeveer hoeveel tijd je nog hebt als je iets wilt zien?fwout schreef: als je iets leuks ziet op je route kun je snel zien hoeveel tijd je hebt zodat je nooit té laat bij je hotel aan komt.
ideaal!!
Je weet toch welke afstand je die dag gaat rijden.
Wij hebben nu voor het eerst een TomTom gebruikt tijdens onze vakantie in Italië en ik moet toegeven dat ik hem op een aantal momenten erg handig vond.
Tijdens de heen en terugweg, dus voor de lange afstanden was het ideaal, je hoeft zelf niet veel meer te doen alleen dat ding volgen. Voor het vinden van het overnachtingshotel, een station of om de weg naar ons appartement in het donker terug te vinden was het ook makkelijk.
Maar ik heb ook gemerkt dat ik het af en toe knap irritant vond.
Wij werden we er namelijk heel lui van. We gingen bijvoorbeeld regelmatig naar een grote supermarkt in een Empoli. Dan gebruikten we de TomTom, lekker makkelijk. Maar de laatste dag had ik hem vergeten en prompt wisten we niet meer hoe we moesten rijden en kwamen midden in de stad terecht. Dat zou ons vroeger nooit gebeurd zijn, toen wisten we na twee keer rijden moeiteloos de weg te vinden. Maar met zo'n ding letten wij niet echt meer op de route of op herkenningspunten. Ik was zelf lang niet zo betrokken bij de route als we een uitstapje maakten en de TomTom gebruikten, mijn eerdere beweringen dat het de charme van het rondreizen voor mij wegneemt werden toch wel bevestigd.
We nemen de TomTom zeker mee naar Amerika volgend jaar. Het is heel handig om "nuttige plaatsen" te vinden. Maar voor de route onderweg zet ik hem gewoon uit denk ik, dat vinden wij toch leuker. Lekker ouderwets met de kaart op schoot, heerlijk

Marjon
Vertel eens: Kun je met TT ook op de pc routes maken? Ik denk het haast niet want anders zou je veel meer betrokken zijn geweest. Al veel voorpret hebben gehad en de route geheel naar wens hebben kunnen "tunen". Ik heb bijvoorbeeld een stuk route laten maken (in Mapsource, het programma van Garmin) tussen begin en aankomst punt.vana schreef:Ik was zelf lang niet zo betrokken bij de route als we een uitstapje maakten en de TomTom gebruikten.
voor de route onderweg zet ik hem gewoon uit denk ik
Daarna kan ik eenvoudig de route (streep over een weg) "oppakken" en op een andere weg leggen. Of viapunten tussenvoegen. dat kunnen dan bijvorbeeld punten zijn waar ik graag langs wil rijden. Die ik niet wil mislopen en dan moeten zoeken. Zonde van de tijd.
Zie bijvoorbeeld hieronder. Niet de snelste route. Ook niet de kortste. meer keuzes heb je standaard niet. maar wel bij zelf bewerken. dan krijg je dus de mooiste! (in dit geval rekeninghoudend met de afstand en tijd)

- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Dat kan heel goed met het programma Tyre. Ik schreef er al eerder over in dit topic, zie hier. Daar staat ook een link naar het topic over Tyre.jodokus schreef:Vertel eens: Kun je met TT ook op de pc routes maken? Ik denk het haast niet want anders zou je veel meer betrokken zijn geweest.

Roland
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet niet of dat met de TomTom kan maar wat jij doet doe ik al jaren met Streets&Trips.
Ik ben juist altijd heel erg betrokken bij de route, ben er maanden mee bezig (ik heb die voor volgend jaar juli bijvoorbeeld al vrijwel klaar) Ik lees reisverslagen, zoek de plaatsen op op internet, kijk in S&T waar het precies ligt en welke route het mooist is.
Wij hebben al drie reizen naar de VS gemaakt zonder TomTom en ik heb vrijwel nooit naar een weg hoeven zoeken. We hebben altijd zeer gedetailleerde kaarten (de RandMcnally en de gratis kaarten die we bij de AAA en de vistorcenters halen.) En mochten we toch eens een weg missen en even om moeten rijden vind ik dat niet zonde van de tijd. Zo denken wij niet, we hebben alle tijd, het is geen race.
Waar ik het over heb is juist het feit dat ik gemerkt heb dat ik als ik de route helemaal en gedetailleerd in de Tomtom zet, het veel minder leuk vind om te reizen. Ik vind het juist leuk om 's avonds te kijken op de kaart hoe we de volgende dag precies gaan rijden en onderweg de kaart erbij te houden en te zien waar we zijn, wanneer er een afslag komt en welke plaatsjes we tegenkomen, waar een leuk weggetje zit enzovoort.
In Bend konden we bijvoorbeeld niet meteen het begin van een scenic route vinden en daardoor kwamen we in een wijk terecht met schitterende huizen langs een golfbaan en ook langs een heel leuk meertje. Dat was nooit gebeurd als we de TomTom bij ons hadden gehad dan waren we keurig naar het begin van de scenic route gebracht. Ook als je verkeerd rijdt zie je soms hele mooie dingen (zie ook ons reisverslag 2004 dag 8 en 9 )
Hoever we nog moeten rijden kan ik onderweg makkelijk uitrekenen want de afstanden staan ook op de kaart. Hoe laat we precies aankomen boeit me niet zo, we zien wel. We hebben geen hele lange reisdagen dus alle tijd.
Marjon
Ik ben juist altijd heel erg betrokken bij de route, ben er maanden mee bezig (ik heb die voor volgend jaar juli bijvoorbeeld al vrijwel klaar) Ik lees reisverslagen, zoek de plaatsen op op internet, kijk in S&T waar het precies ligt en welke route het mooist is.
Wij hebben al drie reizen naar de VS gemaakt zonder TomTom en ik heb vrijwel nooit naar een weg hoeven zoeken. We hebben altijd zeer gedetailleerde kaarten (de RandMcnally en de gratis kaarten die we bij de AAA en de vistorcenters halen.) En mochten we toch eens een weg missen en even om moeten rijden vind ik dat niet zonde van de tijd. Zo denken wij niet, we hebben alle tijd, het is geen race.
Waar ik het over heb is juist het feit dat ik gemerkt heb dat ik als ik de route helemaal en gedetailleerd in de Tomtom zet, het veel minder leuk vind om te reizen. Ik vind het juist leuk om 's avonds te kijken op de kaart hoe we de volgende dag precies gaan rijden en onderweg de kaart erbij te houden en te zien waar we zijn, wanneer er een afslag komt en welke plaatsjes we tegenkomen, waar een leuk weggetje zit enzovoort.
In Bend konden we bijvoorbeeld niet meteen het begin van een scenic route vinden en daardoor kwamen we in een wijk terecht met schitterende huizen langs een golfbaan en ook langs een heel leuk meertje. Dat was nooit gebeurd als we de TomTom bij ons hadden gehad dan waren we keurig naar het begin van de scenic route gebracht. Ook als je verkeerd rijdt zie je soms hele mooie dingen (zie ook ons reisverslag 2004 dag 8 en 9 )
Hoever we nog moeten rijden kan ik onderweg makkelijk uitrekenen want de afstanden staan ook op de kaart. Hoe laat we precies aankomen boeit me niet zo, we zien wel. We hebben geen hele lange reisdagen dus alle tijd.
Marjon
Je hebt een mooi zusje Marjon. Sorry, could not resist bla bla bla....
niet meer happen Marjon, het werkt niet, verloren strijd, zucht.
Wacht maar tot ze 't ding vergeten, laten vallen of in een vliegtuig laten liggen (sorry kon het niet laten)
en geen kaart bij zich hebben
Wacht maar tot ze 't ding vergeten, laten vallen of in een vliegtuig laten liggen (sorry kon het niet laten)
en geen kaart bij zich hebben

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht