Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Onrustwekkend krantenbericht vulkaanuitbarsting ?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Onrustwekkend krantenbericht vulkaanuitbarsting ?
Terugkomend op de Maya's, voor wie er een beetje van wil weten:
Tijdens de winterzonnewende in 2012 eindigt de Lange Tellingkalender (deze begon op 13 augustus 3114 v Christus, en duurt ongeveer 5126 jaar) van de Maya's, maar ook eindigt de (volgens de Maya's 26.000 jarige) periode van precessie. Deze laatste heeft te maken met de stand van de planeten in ons stelsel, oftewel de galactische synchronisatie. Alle planeten vormen met elkaar op deze datum een kruisvorm, dit komt maar eens in de bijna 26.000 jaar voor. Voor de Maya's zijn 260 dagen een heilige individuele cyclus (zwangerschap en groei), de periode van 26.000 jaar staat voor collectieve ontwikkeling als soort.
De Lange Tellingskalender is 1 van de meerdere (volgens mij was het 17) kalenders die de Maya's gebruikten. De Maya's leefden het dagelijks leven via een lineaire kalender, net als wij (wij gaan uit van een begin (schepping) en dat er op een onbepaald punt in de toekomst een eind zal zijn). De diverse kalenders van de Maya's zijn eigenlijk een alternatief voor ons huidig systeem, maar gaan veel verder. De diverse kalenders zijn met elkaar een behoorlijk complex geheel, een sterk staaltje hogere wiskunde en astronomie. Alle kalenders hebben een verbintenis met de cycli van de planeten in ons stelsel, de zon, maan, de mens maar ook met rituelen en andere punten die in het dagelijks leven plaatsvinden. Elke kalender is ook de basis van diverse voorspellingen en profetieën. Voor het normale dagelijkse leven volgende de maya's wel een soort van lineaire kalender, maar hadden een bepaald besef van tijd in relatie tot de kosmos die voor onze huidige wetenschap nog grotendeels een raadsel is.
Volgens een van de vele Maya profetieën is dit niet het eind van onze wereld, het is slecht het einde van het oude Wereldtijdperk en de geboorte van een nieuw. De Maya's voorspellen echter ook dat deze galactische synchronisatie een bepaald soort 'energie' zal produceren. Andere profetieën die hiermee samenhangen gaan over veranderingen van de aarde (ecologie en klimaat) maar ook over verandering van het magnetisch veld. Er zijn echter ook profetieën over het bereiken van eenwording van de mensheid, een nieuwe verlichting, kosmisch bewustzijn, de verwoesting van de aarde, evolutie & genetica, tijd, enz. De Maya's zelf zien de profetieën meer als waarschuwingen voor wat er met onze beschaving gebeurt als we op een bepaalde voet doorgaan.
Veel Maya's geloven dat het plaatje op 21 december 2012 compleet wordt en dat de synchronisatie het kader vormt voor spirituele en culturele vernieuwing die ons als mensheid in staat stelt om onze ecologische problemen op te lossen, we betreden dus een nieuw tijdperk. Het belangrijkste van de profetieën is dat niet vastligt, wat er gebeurt hangt uiteindelijk af van de keuzes die we zelf als mensheid maken.
Als je meer wilt weten is er voldoende naslagwerk beschikbaar en ook internet biedt uitkomst. Ik ben meermaals in Mexico geweest en heb diverse bouwwerken van de Maya's bekeken. De Maya afstammelingen die ik tijdens mijn reizen heb ontmoet zijn positief en geloven geen van allen dat de wereld eindigt, maar zijn er heilig van overtuigd dat er een nieuw tijdperk aanbreekt. We wachten af!
Tijdens de winterzonnewende in 2012 eindigt de Lange Tellingkalender (deze begon op 13 augustus 3114 v Christus, en duurt ongeveer 5126 jaar) van de Maya's, maar ook eindigt de (volgens de Maya's 26.000 jarige) periode van precessie. Deze laatste heeft te maken met de stand van de planeten in ons stelsel, oftewel de galactische synchronisatie. Alle planeten vormen met elkaar op deze datum een kruisvorm, dit komt maar eens in de bijna 26.000 jaar voor. Voor de Maya's zijn 260 dagen een heilige individuele cyclus (zwangerschap en groei), de periode van 26.000 jaar staat voor collectieve ontwikkeling als soort.
De Lange Tellingskalender is 1 van de meerdere (volgens mij was het 17) kalenders die de Maya's gebruikten. De Maya's leefden het dagelijks leven via een lineaire kalender, net als wij (wij gaan uit van een begin (schepping) en dat er op een onbepaald punt in de toekomst een eind zal zijn). De diverse kalenders van de Maya's zijn eigenlijk een alternatief voor ons huidig systeem, maar gaan veel verder. De diverse kalenders zijn met elkaar een behoorlijk complex geheel, een sterk staaltje hogere wiskunde en astronomie. Alle kalenders hebben een verbintenis met de cycli van de planeten in ons stelsel, de zon, maan, de mens maar ook met rituelen en andere punten die in het dagelijks leven plaatsvinden. Elke kalender is ook de basis van diverse voorspellingen en profetieën. Voor het normale dagelijkse leven volgende de maya's wel een soort van lineaire kalender, maar hadden een bepaald besef van tijd in relatie tot de kosmos die voor onze huidige wetenschap nog grotendeels een raadsel is.
Volgens een van de vele Maya profetieën is dit niet het eind van onze wereld, het is slecht het einde van het oude Wereldtijdperk en de geboorte van een nieuw. De Maya's voorspellen echter ook dat deze galactische synchronisatie een bepaald soort 'energie' zal produceren. Andere profetieën die hiermee samenhangen gaan over veranderingen van de aarde (ecologie en klimaat) maar ook over verandering van het magnetisch veld. Er zijn echter ook profetieën over het bereiken van eenwording van de mensheid, een nieuwe verlichting, kosmisch bewustzijn, de verwoesting van de aarde, evolutie & genetica, tijd, enz. De Maya's zelf zien de profetieën meer als waarschuwingen voor wat er met onze beschaving gebeurt als we op een bepaalde voet doorgaan.
Veel Maya's geloven dat het plaatje op 21 december 2012 compleet wordt en dat de synchronisatie het kader vormt voor spirituele en culturele vernieuwing die ons als mensheid in staat stelt om onze ecologische problemen op te lossen, we betreden dus een nieuw tijdperk. Het belangrijkste van de profetieën is dat niet vastligt, wat er gebeurt hangt uiteindelijk af van de keuzes die we zelf als mensheid maken.
Als je meer wilt weten is er voldoende naslagwerk beschikbaar en ook internet biedt uitkomst. Ik ben meermaals in Mexico geweest en heb diverse bouwwerken van de Maya's bekeken. De Maya afstammelingen die ik tijdens mijn reizen heb ontmoet zijn positief en geloven geen van allen dat de wereld eindigt, maar zijn er heilig van overtuigd dat er een nieuw tijdperk aanbreekt. We wachten af!
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
De meest optimistische cijfers tonen dat de Maya beschaving rond 2000 BC begon; en dan praten we over primitieve jagers die voor het eerst in groepen gingen samenleven. Daaruit maak ik op dat de Maya calender dus ouder is dan de Maya beschaving, en reist bij mij de vraag waarop de kennis van die Maya calender is gebaseerd? Lijkt me, zoals vaak het geval is, dat het meeste verzonnen is over over het kampvuur met stevige zelfgebrouwen borreltje. Vervolgens gaan eeuwen later "moderne" mensen proberen er conclusies uit te trekken, waarover die ouwe Mayan waarschijnlijk dubbel van het lachen zou liggen...

-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Ik heb even de planeetopstelling bekeken voor 21 december 2012 om 13.39u (even gewoon een tijdstip lukraak gekozen) en als je een lijn trekt van Mars naar Aarde en van Venus naar Mercurius dan is er een kruis te zien waar geen timmerman trots op zou zijn. En dan houd ik even geen rekening met de planeten die verder dan Mars liggen, konden de Maya's ook helemaal niet zien. Neptunus werd voor het eerst gezien in 1612 en wist men veel dat dat een planeet was, Uranus in 1690.. van beiden dacht men eerst dat het een ster was.
Jupiter lijkt ook een ster en zonder telescoop ga je nooit zien dat het een planeet is. Zelfde geldt voor Saturnus. Dan blijft Pluto nog over, maar die is pas in de vorige eeuw ontdekt en is een dwergplaneet.
Goed, Mercurius, Mars en Venus waren in de oudheid bekend en Saturnus en Jupiter zagen ze in de ouheid als zeer heldere sterren, maar dat hele verhaal met alleplaneten in een kruisopstelling.. dan wel alle bekende planeten en dan nog, zelfs in de oudheid met mensen kruisigen, hadden ze de timmerman er dan naast gehangen voor z'n slechte werk.
Gewoon lekker naar Yellowstone gaan, ik moet er zelf ook nog eens heen. Lijkt me prachtig!
Jupiter lijkt ook een ster en zonder telescoop ga je nooit zien dat het een planeet is. Zelfde geldt voor Saturnus. Dan blijft Pluto nog over, maar die is pas in de vorige eeuw ontdekt en is een dwergplaneet.
Goed, Mercurius, Mars en Venus waren in de oudheid bekend en Saturnus en Jupiter zagen ze in de ouheid als zeer heldere sterren, maar dat hele verhaal met alleplaneten in een kruisopstelling.. dan wel alle bekende planeten en dan nog, zelfs in de oudheid met mensen kruisigen, hadden ze de timmerman er dan naast gehangen voor z'n slechte werk.

Gewoon lekker naar Yellowstone gaan, ik moet er zelf ook nog eens heen. Lijkt me prachtig!
Columbus dacht ook dat hij Amerika voor het eerst zag, maar toch waren de Vikingen en misschien zelfs de Egyptenaren of Zuid-Amerikaanse volken eerder. En de indianen sowieso.JKG schreef:Neptunus werd voor het eerst gezien in 1612 en wist men veel dat dat een planeet was, Uranus in 1690.. van beiden dacht men eerst dat het een ster was.
Wat ik wil zeggen: veel kennis gaat in de loop der tijden verloren en wordt weer opnieuw ontdekt. Beton bijvoorbeeld is de vorige eeuw "ontdekt" en toch hebben de Romeinen het al gebruikt. Dus misschien kenden de Maya's wel veel meer planeten dan wij in de 17e eeuw.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Ik heb van het weekend deze film bekeken en wat heb ik genoten zeg ! prachtig gemaakt van de BBC alweer, net zoals de 3 delige 'gewone' documentaire over Yellowstone.Dento schreef:Voor de liefhebbers: deel 1 van de BBC docu-film "Supervolcano"
De links naar delen 2 t/m 6 staan ernaast.
Indrukwekkend om te zien en het geeft een goed beeld van wat er gebeurt als de grote jongen wakker wordt...
En ja ik ga nog gewoon naar Yellowstone in juni, ongeacht de supervolcano

Bedankt voor de link Dennis

Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien zien we elkaar nog Dude. Ik ga ook in Juni. Als die vulkaan van plan is dit jaar uit te barsten hoop ik dat ie dat doet als ik er bovenop zit. Dan hoef ik niet met de rest van de bevolking jaren in het donker te zitten door de aswolk die rond de aarde cirkelt.Dude schreef: En ja ik ga nog gewoon naar Yellowstone in juni, ongeacht de supervolcano![]()

- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Wanneer zit jij in Yellowstone Loek, wij zitten er van 15 tot 19 juni en Bart zit er ook rond die tijd.
Wij zitten er inderdaad van 15 juni tot 20 juni met één nacht in Cody (powwow)
Loek, hetgeen jij zegt vertelde ik al aan iedereen wat ik over de film vertelde ! Als hij toch uitbarst, dan liefst als ik er pal opsta. Korte metten en doodgaan terwijl ik doe wat ik graag doe, mooier kan het niet (als het dan toch echt moet gebeuren
)
Loek, hetgeen jij zegt vertelde ik al aan iedereen wat ik over de film vertelde ! Als hij toch uitbarst, dan liefst als ik er pal opsta. Korte metten en doodgaan terwijl ik doe wat ik graag doe, mooier kan het niet (als het dan toch echt moet gebeuren

Grts, Bart
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb 3 nachten in Lake Yellowstone Hotel geboekt van 20 t/m 22 Juni, dus ik geloof dat ik iedereen misloop?
Loek, ik kijk verkeerd op mijn kladblok. Ik zit er op dag 15 tot 20 van onze reis maar dat zijn van datum 16 juni tot 21 juni, 22 juni uitchecken. De laatste nacht slapen wij in het Lake Hotel Annex. De 2 nachten ervoor in Lake Lodge Pioneer Cabin.
Grts, Bart
Ik denk dat het niet meer lang duurt voordat het gebeurt... ik zag vorig jaar her en der al flink wat stoom uit de grond komen... be aware!

Staten bezocht sinds 1997: AZ,CA,CO,CT,DC,DE,FL,ID,IL,IN,LA,MA,MD,MS,MT,NJ,NM,NV,NY,OH,PA,RI,SD,TX,UT,VA,WA,WV,WY
Aantal keren naar USA: 22 (inclusief komende reis)
Aantal keren naar USA: 22 (inclusief komende reis)