Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

rijervaringen ???

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Airmiles
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Airmiles »

Ik ben nu net terug van vakantie. Toen ik het bericht schreef zat ik in Canada, maar dat vond ik voor het forum niet zo interessant aangezien het op Amerika is gericht.

Het was in ieder geval de moeite waard. Alleen het weer was niks. De eerste drie dagen redelijk warm en droog in Chicago, maar tijdens mijn 4-daagse autotour was het eigenlijk alleen maar regen, op wat droge dagen na.

De afstanden waren groot en door het weer heb ik weinig van de natuur gezien. Ik was via Chicago via de westkant langs Lake Michigan gereden, vervolgens naar boven via de Upper Peninsula, Mackinac Bridge, Sleeping Bear Dunes National Lakeshore, Holland Michigan en Detroit. Erg veel voor 4 dagen, maar goed.
Airmiles
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Airmiles »

Viel mij trouwens iets op afgelopen weken m.b.t. lange voertuigen. Deze hebben allemaal een sticker achterop met: "This Vehicle Stops at all Railroad Crossings". Is het verplicht dat een bus of vrachtauto stopt voor een spoorwegovergang? En moet ik dat als automobilist ook doen?

Verder viel mij op dat de busschauffeuse van Detroit Metro Airport naar de Greyhound Terminal bij elke spoorwegovergang de deur van de bus opende. Wat is hier de reden van?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Airmiles schreef: Verder viel mij op dat de busschauffeuse van Detroit Metro Airport naar de Greyhound Terminal bij elke spoorwegovergang de deur van de bus opende. Wat is hier de reden van?
Luisteren of ze een trein hoort toeteren :?: moeten ze namelijk bij elke overgang
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

kastelke schreef:Het enige verschil met Amerika is, dat wij in Europa heel wat verschillende talen spreken, en dat de hoofdtaal in Amerika het Engels is.
En ook dat is een probleem, want de VS heeft namelijk officieel gesproken geen taal. Er zijn veel staten die Engels als officiele taal hebben ingevoerd, maar ook veel staten die geen officiele taal hebben. Natuurlijk is de "algemeen geaccepteerde" taal van het land Engels, maar om maar even een voorbeeld te geven, in California kan je vrijwel alles ook in het Spaans regelen, en vaak zelfs in het Chinees, Koreaans, Vietnamees en Filipijns.

Zo kun je bijvoorbeeld in die talen praktijk rijexamen doen (theorie kan in een stuk of 20 talen), officiele documenten aanvragen van de staat vertaald in de eigen taal, en het gaat zelfs zo ver dat je in 5 talen kunt stemmen. Ik heb net mijn stembiljet gekregen (in het engels) voor de California Primaries in Juni, en daar staat voorop dat het stembiljet ook in de bovengenoemde talen kan worden aangevraagd.

Op het stembiljet staan voorstellen ("propositions") waarom met ja en nee kan worden beantwoord. Voor het stemmen moet je dus Amerikaans staatsburger zijn, en moet je officieel gesproken inderdaad Engels kunnen, maar na het officiele interview kun je dat Engels weer vergeten, want alles kan in je eigen taal. Althans, in California kan het dus in 5 talen.

Zelfs de "guide to Naturalization" kan in meerdere talen worden aangevraagd, en ook de belastingen van de IRS kunnen in vele talen worden ingevuld. Er zijn zelfs scholen die compleet in het Spaans zijn en waar men in het Spaans eindexamen kan doen.

Ik denk dat Rita Verdonk en Geert Wilders samen een poppenkast gaan opvoeren in de Tweede Kamer als er iemand ook maar DURFT voor te stellen dat Marokkanen ook best in het Marokkaans mogen stemmen, of in het Marokkaans/Arabisch hun belastingaangifte mogen invullen, in het Marokkaans/Arabisch rijexamen of schoolexamens moeten kunnen afleggen.

Ik denk dat Rita en Geert dan spontaan hartaanvallen krijgen en half Nederland het er waarschijnlijk mee eens is..... Nederlands leren zullen ze, hoe durven ze! :twisted:

In de VS bestaat daar dus in veel staten geen verplichting toe. Ze hebben in California een aantal keren geprobeerd om Engels als officiele taal in te stellen, maar door de gigantische hoeveelheid Spaanstaligen (ong. 40%) werd dat dus iedere geer weer weg-gestemd en kwam het OF niet door de State Senate heen, OF een bindend referendum verwierp het.
"I reject your reality, and substitute my own!"
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

fcolos schreef: Hoe gaat dat dan als je bijvoorbeeld van Kenya naar een rechtsrijdend buurland gaat? Dan moet je ineens van de linker- naar de rechterbaan. (Vraag me ook altijd af hoe dat met de kanaaltunnel zou gaan, als je daar gewoon met de auto doorheen zou rijden. En dan vraag ik me vooral af, of je IN de kanaaltunnel links of rechts zou rijden :) )
Van wat ik gehoord heb van toeristen die wel eens naar Thailand zijn gegaan en een buurland inreden is dat er bij de grens gewoon een verkeersagent staat die 1 voor 1 auto's naar de andere kant dirigeert. Maar dan hebben we het ook niet over snelwegen, maar kleine wegen waar hooguit 1 of 2 auto's per 5 minuten langs komen, en dan is het wel te doen.

In de Eurotunnel rijden de treinen aan de linkerkant. Overigens rijden de treinen over het gehele TGV netwerk in Frankrijk en België aan de linkerkant, dus er was sowieso geen probleem natuurlijk. ;) Ook de HSL in Nederland rijd tot aan Rotterdam aan de linkerkant. Iets ten zuiden van Rotterdam komt de HSL voor het eerst op normaal spoor om Rotterdam binnen te rijden, en daar zit dus een "flyover" om de trein van spoor doen te verwisselen. De rest van de HSL route richting Schiphol zit dan aan de rechterkant.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Airmiles schreef:Viel mij trouwens iets op afgelopen weken m.b.t. lange voertuigen. Deze hebben allemaal een sticker achterop met: "This Vehicle Stops at all Railroad Crossings". Is het verplicht dat een bus of vrachtauto stopt voor een spoorwegovergang? En moet ik dat als automobilist ook doen?
Voor tanker-vrachtwagens is het sowieso verplicht om te stoppen voor spoorwegovergangen. Andere vrachtwagens is het niet verplicht - maar wel aan te raden, zie onderstaande foto...

Afbeelding
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer