Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Welke app voor offline wandelnavigatie?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Welke app voor offline wandelnavigatie?

Bericht door Felicitas »

Deze varianten bedoel je?
Ik zou voor de basic versie gaan. Ik heb zelf een ouder model (eTrex Vista HCx) maar nooit de behoefte gehad aan al die extra zaken die genoemd worden in deze duurdere pakketten. Als je al meer wil uitgeven zou ik dat aan een goede topografiekaart besteden. Bijvoorbeeld de TOPO US map.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Die bedoel ik ja. Duur kaartje trouwens, 100 dollar :shock:
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Ja, maar ga eerst aan de slag met het apparaat en gratis kaarten. Het is in het begin best stoeien om kaarten te installeren en routes en tracks uit te wisselen met je PC met behulp van gratis programma's als MapSource of BaseCamp. Daarna kan je altijd nog zien of je een kaart wilt kopen. Of misschien zwerft een oudere versie wel ergen op internet rond... :shh:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Wij hadden de Etrex 20 en hebben pas geleden de Etrex 25 aangeschaft.
Mijn man vond het joystickje van de Etrex 20 erg irritant, de Etrex 25 heeft een touchscreen wat voor ons veel prettiger werkt.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Die bediening is naar mijn mening in de praktijk heel belangrijk. Ik heb een toestel met knoppenbediening, omdat zo'n toestel gemakkelijk met één hand is te bedienen.
Zoals ik al schreef zijn allerlei extra sensoren puur voor navigatie niet noodzakelijk.
Groet,

Old Faithful
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Voor iedereen met een outdoor-gps van Garmin: check vooral even de gratis topokaarten van de VS die je kunt downloaden van http://www.gmaptool.eu/en/content/usa-osm-topo-routable

Zijn topokaarten gebaseerd op OpenStreetMap en aangevuld met extra data zoals hoogtelijnen en dergelijke.

Ziet er goed uit, en zo kun je besparen op de kosten van kaartmateriaal!
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door M Kactus »

Ik heb dus de knoop doorgehakt, en ben ook maar gezwicht voor een Garmin. Kaart, kompas en horloge is ook niet meer echt van deze tijd :p. Gaat vast nog wel mee als backup, maar goed. Ik ben nog volop aan het leren, dus misschien stel ik hier wel m'n vragen, als ik die tegenkom. Jullie zijn er duidelijk al veel bedrevener mee.

Ik zie wel dat Vana bijvoorbeeld dezelfde heeft. De Etrex 25t. Dan heb ik meteen al wel een vraag: Valt bij jou het touchgedeelte ook weleens weg? Het is nu al een paar keer gebeurd, en ik lees het in sommige reviews nog wel. Dan wordt (een deel) van het scherm unresponsive, en luistert alleen de aan-uit-menuknop nog. Bij het heropstarten, gaat alles weer goed. Ik twijfel vooral of ik ermee zou teruggaan, of dat het aan de software ligt...
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

En we zijn een stapje verder. Die topografische kaarten op Gmaptool.eu zien er fantastisch uit. Bedankt, Galapogos!

Ik heb er wel nog een klein probleempje mee. Als ik zowel Mountain als Pacific op m'n gps zet, geeft JaVaWa aan dat er segmentnummers dubbel gebruikt worden. Ik neem aan dat ik één kaart kan uitzetten terwijl ik de andere gebruik? Dan zou het geen probleem mogen zijn.

En nog een tweede vraagje: Op welke websites zoeken jullie tracks? Ik heb Wikiloc en Everytrail (dat momenteel down is), maar zijn er nog andere waarvan ik niet weet?
Old Faithful
Amerika-expert

Het is sowieso aan te bevelen op de gps altijd maar één kaart actief te hebben om rare dingen bij de routering te voorkomen.
Als je de kaarten gewoon op je gps ziet (satelliet ontvangst uitzetten en je locatie verplaatsen naar U.S.A.) verwacht ik bij het gebruik van tracks geen problemen, omdat die geen relatie hebben met de kaart. Ik geef daarom de voorkeur aan tracks, omdat die nooit (per ongeluk) veranderen.
Misschien ken je het gps-forum, daar kun je informatie uit de eerste hand krijgen; JaVaWa is daar één van de beheerders. Hij weet héééééééééél veel van navigatie.

Op http://www.gpsies.com/?country=NL&langu ... apPosition kun je tochten vinden. Verder googlen op state of streek plus gpx en hiking trail.

Succes.
Groet,

Old Faithful
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Oké, bedankt! Dat forum had ik al gevonden dankzij een paar eerdere links naar daar. Ik geloof toevallig ook eentje van jou ;)
Ik heb me daar ook al aangemeld, en het is dankzij hun JDM dat ik de fout kon zien.

Maar jij geeft dus de voorkeur aan tracks. Boven routes dan, vermoed ik? Maar het handige aan die routes vind ik net dat je met waypoints kunt werken, en zo belangrijke of mooie punten onderweg kunt aanduiden. Kan dat ook met tracks?
Old Faithful
Amerika-expert

Je kunt de waypoints los van de track op je toestel zetten.
Soms zie ik op internet (m.n. Amerikaanse) trails als directe routes. In feite komt dit op hetzelfde neer als tracks; niet berekend over wegen op de kaart maar met rechte verbindingen tussen de punten. Een track bestaat echter meestal uit veel meer punten en volgt daardoor beter de wegen en paden.
Berekende routes zijn gebonden aan de wegen op de kaart. Je kunt dan problemen krijgen als een pad niet op de kaart staat, een punt niet precies op de weg is geplaatst of je een stukje zonder weg of pad moet volgen.
Ik heb verschillende kaarten voor het samenstellen van tochten en die staan niet allemaal op mijn gps. Ik maak die tochten als berekende routes op de computer, maar zet die om naar een track (spoor) voordat ik ze naar het toestel stuur. Dat omzetten kan gemakkelijk met Basecamp, maar ook met andere programma's. Tracks (sporen) zijn zelfs zonder onderliggende kaart te volgen.

In de niet commerciële kaarten uit het OSM circuit zie ik nog wel eens fouten, waardoor wegen en paden die wel op de kaart te zien zijn, niet in de route opgenomen kunnen worden. Dat is niet handig als de route op je gps berekend wordt.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

M Kactus schreef:Ik heb er wel nog een klein probleempje mee. Als ik zowel Mountain als Pacific op m'n gps zet, geeft JaVaWa aan dat er segmentnummers dubbel gebruikt worden. Ik neem aan dat ik één kaart kan uitzetten terwijl ik de andere gebruik? Dan zou het geen probleem mogen zijn.
Dat zou inderdaad moeten kunnen. Op mijn Oregon 550 staat bij de instellingen een optie om kaarten in of uit te schakelen.

Ik heb overigens ook een voorkeur voor het gebruiken van tracks ipv routes bij het wandelen, en in mindere mate ook bij het fietsen, om de redenen die Old Faithful al noemt. Overigens zijn er in die kaarten van Gmaptool al heel veel trails opgenomen in het kaartmateriaal zelf. Daardoor had ik in de VS geen behoefte aan afzonderlijke tracks. Je zou de kaart ook kunnen installeren in Basecamp en zelf vanuit huis al eens kunnen checken welke trails die je wilt lopen sowieso opgenomen zijn in het kaartmateriaal.
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Bedankt. De knoop is doorgehakt, mede dankzij dat gpsforum. De gps gaat terug naar de winkel. Maar ik wil wel dezelfde, ben er voor de rest erg tevreden van. En ik ben inderdaad al stevig aan het rondkijken en inplannen op Basecamp. Er staan wel veel trails op, maar soms wil ik niet de volledige trail, of een andere afslag, en dan is zo'n spoor op voorhand hebben wel handig.
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Nog een vraagje voor de kenners. Jullie kiezen dus eerder voor tracks dan voor routes. Maar wat gebeurt er als je niet precies op het beginpunt start? Wijst hij je dan steeds naar het beginpunt, of pikt hij onderweg op dat je al bezig bent? En hoe precies moet je op dat beginpunt staan? Ik heb het getest, en het lijkt wel alsof hij bij routes wel naar het eerstvolgende punt gaat, en bij tracks naar het beginpunt. Of heb ik iets mis gedaan?
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Even uit m'n hoofd: volgens mij stuurt de Garmin je naar het beginpunt, tenzij je al ergens op de track bent. Dan pikt hij op waar je bent. Je ziet dan bij 'afstand tot eindpunt' de afstand die nog resteert van het punt waar je op dat moment bent tot aan het eindpunt. Je blijft wel altijd de volledige track in beeld hebben als je bijvoorbeeld uitzoomt. Dat is anders dan bij een route, daar 'verdwijnt' het stuk dat je al achter de rug hebt van de kaart.
Purk87
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Purk87 »

Wij hebben een eTrex30 voor geocaching, maar het is inderdaad ook handig om mee naar Amerika te nemen voor wandelingen. Had ik nog niet echt aan gedacht :lol: :oops: :P
[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Ik heb dus nu ook die eTrex 30, zolang mijn 25t in "reparatie" is. Waarschijnlijk sturen ze toch gewoon een refurbished exemplaar op, maar goed.
Ik vind het knuppeltje niet zoveel minder handig werken dan het touchscreen, op het eerste zicht. Het dashboard is wat anders, maar we doen het er maar mee.

Ik heb nog een tweede test gedaan, en nu bleek het kompas bij zowel de track als de route toch het volgende punt gewoon aan te geven. En de Time to Destination leek ook wel te kloppen. Misschien had ik dus toch gewoon iets verkeerd gedaan, hoewel die tijd bij de track toch wisselvalliger leek. Blijven testen, dan maar :)
Old Faithful
Amerika-expert

Ik zou voor navigatie de kompaspagina niet gebruiken. Gewoon de track (het lijntje) op de kaartpagina volgen is veel eenvoudiger. Je kunt de track op twee manieren gebruiken:
:arrow: De track niet activeren (wel "tonen op kaart" aanzetten). Je ziet de track op je scherm en ook de cursor van je positie. Gewoon die cursor op het lijntje (de track) houden. Je hebt geen gegevens over aankomsttijd, resterende afstand e.d., want door de track niet te activeren weet het toestel niet dat je die track wilt volgen. Het maakt niet uit in welke richting je de track wilt volgen.

:arrow: Door de track wel te activeren krijg je de beschikking over gegevens als resterende afstand, verwachte aankomsttijd e.d. Wat je moet doen om de track te activeren verschilt van toestel tot toestel. Ik weet niet hoe dat bij eTrex gaat. Bij mijn oude GPSmap 76S wordt het eindpunt als bestemming gekozen en als ik de track van eindpunt naar beginpunt wil volgen, is er een functie "track omkeren." Op mijn GPSmap 60 moet ik na activeren het punt op de track aanwijzen waar ik heen wil. Dit fungeert dan als bestemming voor het berekenen van bovenstaande gegevens. Dat kan (en zal meestal) het eindpunt zijn, maar kan ook een ander punt zijn; bijvoorbeeld een pauzeplek.
Je kunt het beste de track ook niet als gesloten rondje maken, maar altijd enkele tientallen meters tussen begin- en eindpunt open laten. Anders heb je kans dat het toestel aan het begin van de route zegt dat je de bestemming al hebt bereikt.

Trouwens goed dat je vooraf al ervaring met het toestel opdoet. :thumbup: Een GPS is een nuttig hulpmiddel - geen blindegeleidehond - maar vereist wel wat tijdsinvestering om te leren er mee om te gaan en dat kan het beste op je gemak in "veilige" omstandigheden.

Succes en veel plezier bij de voorbereding.
Groet,

Old Faithful
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Oh, ik had nog niet bedankt voor de informatie. Bij dezen dus!

Ik zou de gps vooral gebruiken voor de resterende tijd en afstand tot het eindpunt en tot eventuele viapunten. Dus dan is het in ieder geval wel nodig om de track te activeren. Een goeie tip wat betreft het eindpunt en het startpunt. In mijn voorlopige voorbereiding heb ik steeds een loop gemaakt, maar dat kan inderdaad problemen geven. Dat pas ik maar eens even aan!

Ik merk wel dat die OSM-kaart aardig traag laadt. Ik heb m'n kaarten nu op een MicroSD staan, zodat ze netjes beiden bij elkaar kunnen staan. Dit lijkt nog helemaal goed te komen :)
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

We hebben inmiddels in Nederland al een trail gelopen met Waypoints, dat ging goed :thumbup: maar heb inmiddels ook wat tracks voor Amerika gedownload(o.a. van Kalaman) Iemand bekend met de site gpsies ik zag hier ook wel leuke trails/tracks op staan http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vbb ... anguage=da
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer