Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

Elendan schreef:Hoe bereken jullie het tip bedrag snel en juist? Ik kan ongeveer wel schatten wat het moet worden, maar of dat dan 18 of 20% is, het gaat vaak om halve dollars. Ik rond de boel zelf maar wat af naar hele bedragen, dus wordt het snel een fooi van $5 ipv $ 4.36 zeg maar. Wil niemand voor het hoofd stoten, omdat 1 à 2% verschil schijnbaar nogal veelzeggend is. Hebben jullie, behalve het rekenmachine tevoorschijn toveren, een betere manier?
Ehh...serieus? Nooit hoofdrekenen geleerd op school?

Rekening bedrag x 2 gedeeld door 10 is je fooi (20%). Dus bij $45 dollar is 45 x 2=90 gedeeld door 10 dus $9 fooi.

Wil je 15% tippen dan doe je 10% en dan de helft van de fooi er nog extra bij. Dus $45 x 1/10 is $4,50 plus de helft is $2,25. Dus totaal $6,75 fooi.

Als je zelfs daarvoor een app of rekenmachine nodig hebt is het wel ernstig gesteld met je :lol:
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door M Kactus »

Ook een fijne reactie. Maar reken nu eens 18% uit van 56,14, uit het hoofd?
Gast

Bericht door Gast »

En jij denkt echt dat het tot twee cijfers achter de komma nauwkeurig moet zijn? :blink:

In jouw geval als je $11 fooi geeft zit je prima...Ik zou afronden naar $68
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Tja, en dat is nu precies wat Elendan vraagt: Omdat het een halve dollar schijnbaar veelzeggend is, wil ze weten hoe je dat precies berekend.

Ik zou dus ook zeggen: Ongeveer is goed genoeg. Als je weet wat 15 is en wat 20 is, weet je ook wat er precies tussenin zit, dus da's prima. Ik hou het bijna altijd op 20, dus dat is wel zo makkelijk.
Gast

Bericht door Gast »

Dan wordt het voor Elendan toch een rekenmachine meenemen.... en tot op de laatste cent narekenen of het klopt. Denk wel aan een setje reserve batterijen voor het geval dat....
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Iedereen heeft toch wel een smartphone met rekenmachine. Wij rekenen het echt wel uit, dan alsnog wel afronden naar boven.

O, en nog een tip :lol: : je geeft de fooi altijd over het bedrag zonder tax. Dus dat maakt ook nog wel uit.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Zelfs tot op de cent nauwkeurig uitrekenen kun je toch wel gewoon zonder rekenmachine? Is het echt zo slecht gesteld met basale vaardigheden als hoofdrekenen?
Vito
Amerika-expert

Bericht door Vito »

Ik vind 18 % over $ 36,22 toch niet heel makkelijk uit mijn hoofd te doen :wink: En de financieel directeur die ik altijd bij me heb ook niet dus het zal wel loslopen met de rekenvaardigheden.
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Haha, met mijn rekenkundige vaardigheden is het zelfs zo erg gesteld dat ik zo'n opgave zie, en automatisch al denk: Laat maar, dat lukt me nooit ;)

Maar ik wou alleen maar aangeven dat de opmerking van Terpies niet erg aardig was. Z'n laatste trouwens ook niet. Je kunt ook gewoon aangeven dat het niet tot op de cent hoeft voor jou. Iemand uitlachen met een vraag vind ik wat sneu op een forum dat gemaakt is voor vragen.
Gast

Bericht door Gast »

18% op $36.22?

Dat doe ik zo:

20% van 36 = 7.20
2% van 36 = 0.72
18% = 7.20-0.72 = 6.50 (afgerond)

Dan geef ik $7 tip.
Gast

Bericht door Gast »

Ik vraag me soms wel eens af of sommige mensen wel weten hoe ze moeten ademen als ze ineens in de USA zijn, want als ze daar een vraag over zouden kunnen stellen zouden ze dat waarschijnlijk ook doen.Het lijkt in sommige topics net alsof mensen ineens alles vergeten zijn hoe ze in hun normale leven dingen doen....
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ademen lukt prima, ook in de USA. Hoofdrekenen ben ik na de middelbare school afgeleerd. Net als schrijven. Dat krijg je ervan als je de hele dag achter een computer zit :lol:

Ik pak er dus gewoon mn smartphone bij.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Terpies schreef:Ik vraag me soms wel eens af of sommige mensen wel weten hoe ze moeten ademen als ze ineens in de USA zijn, want als ze daar een vraag over zouden kunnen stellen zouden ze dat waarschijnlijk ook doen.Het lijkt in sommige topics net alsof mensen ineens alles vergeten zijn hoe ze in hun normale leven dingen doen....
Ik vraag me ook weleens af of je alles wat je denkt ook op een forum moet zeggen of dat je soms gewoon beter je mond kan houden om het gezellig te laten blijven.
Vito
Amerika-expert

Bericht door Vito »

Terpies, in het normale leven is een rekenmachine bij mij ook onderdeel van de dagelijkse praktijk, dus het is net alsof ik aan het werk ben :lol:
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Elendan schreef:Hoe bereken jullie het tip bedrag snel en juist? Ik kan ongeveer wel schatten wat het moet worden, maar of dat dan 18 of 20% is, het gaat vaak om halve dollars. Ik rond de boel zelf maar wat af naar hele bedragen, dus wordt het snel een fooi van $5 ipv $ 4.36 zeg maar. Wil niemand voor het hoofd stoten, omdat 1 à 2% verschil schijnbaar nogal veelzeggend is. Hebben jullie, behalve het rekenmachine tevoorschijn toveren, een betere manier?
Het staat heel vaak al voor je uitgerekend op de bon :D
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

elinebeluga schreef:Hoe zit het met het ontbijtbuffet en fooi geven?
Bij de grote standaard ketens als Hampton zit het ontbijt erbij inbegrepen en haal je alles zelf.
Bij luxere ketens als bv Westin heb je ook een buffet, maar wordt je ook aan tafel bediend met koffie etc. 18% berekenen is dan lastig als je ontbijt inbegrepen is bij de prijs.
Dan laat je gewoon een paar dollar op de tafel liggen als je naar buiten loopt. Met een paar bedoel ik 2 tot 4 dollar, beetje afhankelijk van de service dus. (komen ze genoeg aan de tafel om bv koffie of fruitsap bij te schenken, ... )
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

nieuwenoord schreef: Ik vraag me ook weleens af of je alles wat je denkt ook op een forum moet zeggen of dat je soms gewoon beter je mond kan houden om het gezellig te laten blijven.
Haha :thumbup:

En over ontbijtbuffets en zo: Als je het eten zelf haalt, niks. Een paar dollar voor wie de tafel afruimt mag, maar dat doen wij in feite nooit.
Als ze wel met drinken komen, 1$ per drankje. Dat geldt ook bijvoorbeeld in Vegas aan de gokkasten, of in een club.
Whogirl
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Whogirl »

Het kan wel verdraaid lastig zijn als je dyscalculie hebt ( dyslexie voor rekenen) dan zijn de meest simpele sommen verdomd lastig kan ik je zeggen. Hier geeft mijn man fooi omdat hij weet dat ik het vervelend vind als ik tekort geef. Maar straks zit ik daar, alleen! Geen hulp en ik wil geen kniert zijn maar ook niet teveel met geld strooien. Kan het ook mer 1x uitgeven tenslotte.
Ik red me wel maar tips zijn altijd welkom. Ik heb al een goeie gezien, je neemt de tax en die verdubbel je. Lijkt mij een goeie. En anders een rekenmachine. Zijn er gelukkig ook nog :clap:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij waren vorig jaar met Nederamerikanen uit eten en die leerden ons de truc om de tax te verdubbelen. Echt, na 9 keer USA was dat nog nooit bij ons opgekomen. De state tax is ook niet overal hetzelfde, dus het werkt niet altijd natuurlijk.

Maar delen door 10 en dan keer 2 is meestal net iets meer en dat werkt dan weer bij extra fijne service. Of gewoon die telefoon met rekenmachine, hoef je je toch niet voor te schamen!
Gast

Bericht door Gast »

Tax verdubbelen levert bijna nergens de gewenste 18-20% tip op, aangezien de meeste staten tussen de 4 en de 8% sales tax hanteren. (Bv Florida 6%).

https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_tax ... _Rates.jpg

Makkelijkste blijft om het totaal bedrag zonder tax te verdubbelen en gedeeld door 10 om 20% te tippen.
Laatst gewijzigd door Gast op 25 apr 2017, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer