Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vliegtax retour

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
GuidoWater
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Vliegtax retour

Bericht door GuidoWater »

Wij gaan dit jaar niet naar Amerika maar naar Zuid-Afrika maar hebben geboekt via OAD reizen bij de KLM en wij kregen ook netjes bericht dat we 90 euro terug kregen omdat de vliegtax afgeschaft is vanaf 1 juli. Dit was toch wel een leuke verassing vonden wij.
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
vinyltje
Amerikafan

Bericht door vinyltje »

Ik heb inderdaad BA gebeld, maar ook zij konden nu niks. Tzt betalen ze aan Cheaptickets.com retour en als het goed is krijg ik het dan van hen.
Waarschijnlijk pas na mijn vakantie.

Nou ja, we'll see! :D
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Dat verdient wat meer uitleg Vinyltje. Wat bedoelen ze met "t.z.t". Heeft BA daadwerkelijk gezegd dat ook zij de vliegtax gaan terugbetalen ? Dat zou voor het eerst zijn.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Irma
Amerikafan

Bericht door Irma »

Ruud2004 schreef: Heeft BA daadwerkelijk gezegd dat ook zij de vliegtax gaan terugbetalen ? Dat zou voor het eerst zijn.
Toevallig heeft mijn echtgenoot dat vorige week wel telefonisch te horen gekregen van BA. Het zou eind juli begin augustus op onze CreditCard worden teruggestort. Nou vertrouwen we dat niet helemaal omdat we in vorige gesprekken verschillende berichten te horen hebben gekregen. Volgens mij weten ze het bij BA nog steeds niet. We gaan binnenkort weer even bellen. Mochten ze weer vertellen dat het teruggestort wordt zullen we de naam van de medewerk(st)er even vragen.
Laten we allemaal blijven bellen, misschien helpt het :wink:
vinyltje
Amerikafan

Bericht door vinyltje »

Ruud2004 schreef:Dat verdient wat meer uitleg Vinyltje. Wat bedoelen ze met "t.z.t". Heeft BA daadwerkelijk gezegd dat ook zij de vliegtax gaan terugbetalen ? Dat zou voor het eerst zijn.
Ja, ze zei, voor zover ik begreep, dat de tax terugbetaald gaat worden, in mijn geval aan de tussenpersoon die het dan aan mij moet betalen.
Ik vroeg wanneer dat was, maar dat wist ze niet.
Kon best na mijn vakantie zijn. Ze raadde me wel aan alles te bewaren aan boekingsgegevens enzo, mocht het dan misgaan, dan kan ik na de vakantie bellen en dan hebben ze zo mijn gegevens weer bij de hand.

Maar zover ik kon begrijpen (altijd fijn, iemand aan de telefoon die engels spreekt met een japans(?) accent!) :D
Maar goed, ik begreep wel dat het terugkomt, alleen in mijn geval niet rechtstreeks naar mij.
vinyltje
Amerikafan

Bericht door vinyltje »

Irma schreef:
Ruud2004 schreef: Heeft BA daadwerkelijk gezegd dat ook zij de vliegtax gaan terugbetalen ? Dat zou voor het eerst zijn.
Toevallig heeft mijn echtgenoot dat vorige week wel telefonisch te horen gekregen van BA. Het zou eind juli begin augustus op onze CreditCard worden teruggestort. Nou vertrouwen we dat niet helemaal omdat we in vorige gesprekken verschillende berichten te horen hebben gekregen. Volgens mij weten ze het bij BA nog steeds niet. We gaan binnenkort weer even bellen. Mochten ze weer vertellen dat het teruggestort wordt zullen we de naam van de medewerk(st)er even vragen.
Laten we allemaal blijven bellen, misschien helpt het :wink:
Oh, maar dat tijdsbestek komt dan ook overeen wat ze tegen mij vertelde, dus misschien hebben ze nu toch een gezamenlijk statement gevonden? :D
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Dat zou mooi zijn. Thks voor de info.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

marionmarloes
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door marionmarloes »

Hebben vandaag van de KLM 4 x € 45.- teruggestort gekregen! Toch weer mooi meegenomen.

groetjes,
Marion
Lauren
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lauren »

Ceetje schreef:
Lauren schreef: Nu nog de vliegtax voor onze vluchten van december a.s. naar Florida, rechtstreeks geboekt bij Continental Airways, zien terug te krijgen.
Geen ervaring, maar zelfde situatie: ook Florida, ook december, ook rechtstreeks Continental. Hou me op de hoogt a.u.b.
Voor alle Continental Airways vliegers en speciaal voor Ceetje,
Ik heb een email gestuurd aan Continental Airways Customer Care waarin ik vraag de KV tax van 45 euro terug te storten. Dit was het antwoord dat ik kreeg:

Thank you for contacting Continental Airlines.

I have requested to refund the KV tax back to your credit card. Please allow four to six weeks for processing this request.

Groet, Lauren
usa2008
Amerikafan

Bericht door usa2008 »

Nou kan British Airways toch niet achterblijven lijkt mij????
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

@Lauren: dank je wel voor je moeite en deze mededeling. Ik ben heel benieuwd, €90 is toch een leuk bedrag :dance:
Ik ga ook maar even mailen, want ik kan me niet voorstellen dat ze het zomaar bij iedereen terugstorten.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Zie onderstaand verhaal uit de telegraaf van vandaag. Waar heb ik dit eerder gehoord ? (Wees trouwens voorzichtig met de in dit persbericht genoemde internetsite. Bedenk dat alleen de zon voor niets opgaat)

Reissector houdt de vliegtaks vast door Arnold Burlage
SCHIPHOL - Vliegmaatschappijen en reisbedrijven zitten op naar schatting meer dan 20 miljoen euro aan geïnde vliegtaks, die aan luchtreizigers teruggestort zou moeten worden.

De vlieg- en reissector houden terugbetaling op in verband met de grote administratieve rompslomp met torenhoge kosten. Een particulier initiatief biedt reizigers en bedrijfsleven daarbij nu de helpende hand. Reizigers die een ticket kochten met vertrekdatum na 1 juli hebben recht op teruggave.

Dilemma

De grote vliegmaatschappijen en ook de reissector erkennen het dilemma waarbij vooral bij het lage tarief van 11,25 euro voor vluchten in Europa de kosten van terugbetaling hoger uitpakken.

Het zwalken van het kabinet - invoering van de taks door PvdA-minister Wouter Bos en afschaffing onder zware druk van bedrijfsleven en publieke opinie - wordt als oorzaak aangegeven. "Het kabinet zou dan ook maar voor die kosten moeten opdraaien", wordt bij de reisbedrijven aangevoerd. Ongeveer 700.000 Nederlandse en buitenlandse toeristen reizende vanaf een Nederlandse luchthaven hebben tickets gekocht voor vluchten die na 1 juli plaatsvinden. Op die datum is de afschaffing van de vliegtaks een feit.

"Iedereen die dus een ticket heeft na die datum heeft recht op teruggave van het onterecht betaalde geld. Maar dat is in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan", zegt Nyoman Smeenk, initiatiefnemer van de internetsite http://www.ikwilmijnvliegtaksterug.nl. "De overheid gebruikt reis- en vliegbedrijven als goedkope incassobureaus. De administratieve rompslomp om bedragen als ?11,25 voor vluchten binnen Europa en ?45 voor vluchten buiten Europa zorgt ervoor dat veel maatschappijen en reisbureaus dit feit graag stilletjes willen houden. Hoe meer mensen niet reageren hoe meer er aan de strijkstok blijft hangen tenslotte."

De ANVR, de landelijke koepelorganisatie voor de reisbureaus, en de overkoepelende luchtvaartorganisatie BARIN hebben toegezegd dat ze de gelden terug zullen geven.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Sunnygoeswest
Amerikafan

Bericht door Sunnygoeswest »

Naar aanleiding van dit stuk uit de Telegraaf van vandaag ben ik vanmorgen maar eens gaan bellen met Expedia.nl. Een overbijdehandte dame vertelde mij dat ik het geld niet van hun terug krijg maar van de KLM. Verder kon ze me er eigenlijk niets over vertellen en ik moest maar gewoon afwachten en vooral mijn mond houden.....Ik dus vriendelijk gebeld met de KLM en daar een heel ingewikkeld verhaal gekregen dat ze bij de KLM aan het uitzoeken zijn hoe ze alle passagiers hun geld moeten teruggeven....Dat lijkt mij niet zo moeilijk maar kennelijk heeft de KLM daar een groot probleem mee.

Ik wacht dus maar weer braaf af maar vind het een bizar verhaal dat (zoals ik hier lees) andere mensen zonder enig probleem hun centjes terug krijgen van de KLM en andere het bos ingestuurd worden .......

to be continued.....
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

Gisteren een mailje gestuurd naar Continental, wij krijgen idd ook de (2x) €45 terug. :beerchug:
Ik moet wel zeggen nav stukje Telegraaf, dat het wel raar is dat de vliegmaatschappijen opdraaien voor de kosten van deze achterlijke actie van de regering.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Als je geboekt hebt via een tussenpersoon, dan heb je juridisch gezien zaken gedaan met die tussenpersoon, en dan moet deze ervoor zorgen dat je de vliegtax weer terugkrijgt, hoe zei dat verder met KLM regelen is hun probleem, niet het jouwe.

Dit staat erover op de KLM website als je rechtstreeks geboekt hebt:
Q. Ik heb mijn ticket gekocht via klm.nl, airmiles.nl,KLM,Telefonische Reserveringen of het KLM ticket office op de luchthaven. Hoe krijg ik de vliegbelasting terug?
A. U heeft uw ticket reeds gekocht en u vliegt na 1 juli, dan streeft KLM ernaar de vliegbelasting uiterlijk eind mei/begin juni 2009 terug te storten op uw rekening. Dit gebeurt automatisch. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. Indien nodig, neemt KLM contact met u op.
En als je geboekt hebt via een tussenpersoon staat er dit:
Q. Ik heb mijn ticket gekocht via een reisbureau of via een website van een reisagent. Hoe krijg ik de vliegbelasting terug?
A. U dient contact op te nemen met de reisagent. Uw reisagent verzorgt de restitutie.

Dus ik zou Expedia nog maar eens bellen of mailen, zei zijn degene die het geld ontvangen hebben, en zei zullen dat ook weer terug moeten betalen, ik denk dat de meeste mensen van de helpdesks niet weten hoe het juridisch in elkaar zit, of je bewust misleidende informatie geven.
Sunnygoeswest
Amerikafan

Bericht door Sunnygoeswest »

Harry, Expedia zegt juist dat zij niet degene zijn die het geld ontvangen hebben maar dat het geld rechtsreeks naar de KLM is gegaan....
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bij Expedia wordt het geld van je creditcard als volgt afgeschreven (iig de Amerikaanse versie):

- $5 aan boekingskosten door Expedia
- € ... aan kosten voor het vliegticket door de luchtvaartmaatschappij.

In mijn geval stond er op mijn statement dus iets van:
- €3.50 Expedia.com
- €800 British Airways Nashville, TN

In dat geval moet je dus idd zoals Expedia zegt bij de airline zijn.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Heb je dan rechtstreeks aan KLM betaald ?, of aan Expedia ?, het lijkt me dat Expedia toch geen liefdadigheidsinstelling is die zonder iets te verdienen vliegtickets verkoopt.
Irma
Amerikafan

Bericht door Irma »

usa2008 schreef:Nou kan British Airways toch niet achterblijven lijkt mij????
Mijn man heeft BA vandaag weer gebeld. Hij heeft ene Bernard gesproken (nederlandse man).
Die heeft mijn man verteld dat de vliegtax van 45 euro pp. eind juli/begin augustus op onze creditcard wordt teruggestort.

Dit is de 2e keer dat we dit te horen krijgen. Zou het dan toch gaan gebeuren :D ?
Laatst gewijzigd door Irma op 08 jun 2009, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Harry schreef:Heb je dan rechtstreeks aan KLM betaald ?, of aan Expedia ?, het lijkt me dat Expedia toch geen liefdadigheidsinstelling is die zonder iets te verdienen vliegtickets verkoopt.
Blijkbaar innt Expedia alleen die boekingskosten als het om vliegtickets gaat. Ik denk dat het bij Hotels e.d. anders is. Voor vliegtickets kan je namelijk ook geen 'thank you points' sparen (soort FF programma van Expedia).
In mijn CC overzicht stonden ook 2 betalingen, 1 van iets 5 euro (5 dollar + koersopslag) die door Expedia gecasht werd en 1 van BA met de rest van het bedrag.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer