Gemiddeld reken ik een week voor de jetlag. Even los van het feit hoe ik me van dag tot dag voel er is gewoon een biologisch ritme actief in je lichaam wat linksom of rechtsom invloed heeft. De ene keer voel je je beter (maar ben je nog steeds jetlagged!) en de andere keer voel je je slechter en denk je shit.
Wij waren zaterdagavond 23:00 thuis, zijn 00:00 gaan slapen en werden 08:30 wakker. Die zondag hetzelfde gedaan maar iets later in bed. Door de week merkte ik vooral als ik ging trainen (fitness) of mountainbiken (geen goed plan) dat de jetlag log aanwezig was. In de avond was het irritant dat ik slecht moe werd en overdag merkte je gewoon dat je er nog niet was ondanks dat het werk (bij klanten op locatie) gewoon doorging. Enige wat er bij mij negatief inhakte was een lange dag in Duitsland toen ik er om 05:00 uit moest en pas 20:50 thuis was in de avond. Dat was killing waardoor ik daarna 2-3 dagen om 21:00 in slaap viel en om 03:30 (max) wakker werd, en bleef.
Inmiddels weer in het vertrouwde 23:00 naar bed en 05:30 eruit ritme
Standaard regel is dat je voor elk uur tijdsverschil 1 dag nodig hebt om weer aan te passen.
Maar het is natuurlijk erg persoonlijk en afhankelijk van vele factoren.
1) Kun je er wel of niet goed tegen.
2) Leeftijd
3) Vertrek je s'morgens of s'avonds pas
4) Overstap of rechtstreeks (hoe lang duurt de vlucht in totaal).
Hoe ouder ik word, des te meer last ik heb van jetlag. Als wij pak 'm beet twee weken in Nederland zijn, dan zijn we goed en wel gewend tegen de tijd dat we zowat weer huiswaarts keren. Het is wel zo dat ik altijd veel meer last heb van jetlag als wij van de V.S. naar Nederland vliegen (de heenreis voor ons), aangezien je dan in feit een nacht "overslaat". Terugvliegen naar de V.S. is voor mij een stuk gemakkelijk, omdat je dan in feite tijd "dubbel doet".
Van Nederland naar de VS eigenlijk nooit echt last van jetlag. Ik geef mijn ogen wat ontspanning in het vliegtuig (zonder echt in slaap te vallen, dat lukt me toch niet in een vliegtuig) her en der, en de meeste vluchten komen 's middags aan. Tegen de tijd dat je in het hotel bent is het vaak al etenstijd. Na het eten nog een stukje lopen en dan gewoon rond 10 uur in bed kruipen. Ja, dan ben je erg moe, maar geen last van jetlag de volgende dag. Van de VS naar huis heb ik er veel meer moeite mee, want je slaat inderdaad een nachtje over. Je komt vaak 's ochtends aan in NL en dan heb je er al een dag + een vlucht opzitten en je dag in NL begint ook net pas. Duurt dan vaak wel een kleine week voordat ik weer echt goed slaap 's nachts.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.