Gwendolala schreef: ↑24 mei 2024, 16:48
Bovendien heb ik het youtube kanaal van Campendium ontdekt en al die fantastische vrije plekken die zij laten zien, lijken me geweldig, maar met een tent niet zo heel handig.
Campendium heeft ook een applicatie voor de telefoon - werkt erg goed. Vergeet ook niet Boondockers Welcome, waar je (kosteloos*) bij mensen op het erf (of op de oprit) staat. Een voordeel is dat je ook kan (moet) reserveren. Als je "boondocking" of "dispersed camping" opzoekt zal je ook veel informatie tegenkomen. Onze voorkeur gaat uit naar natuur en rust en deze kampeeropties zijn daar het beste voor.
Wij hebben twee jaar geleden een tocht van vier maanden gemaakt met onze eigen motorhome waarbij we afwisselden tussen Boondockers Welcome, dispersed camping, boondocking, en NPS/State campgrounds. Wat kosten betreft zaten we denk ik rond de $6,000-$7,000 (brandstof, entree, boodschappen, overnachtingen, enz.).
*Soms wordt er wel een vergoeding voor bijv. elektriciteit verwacht.
Gwendolala schreef: ↑24 mei 2024, 16:48
Vraagje aan ervaren camperhuurders: hier hebben campers een huishoudaccu. Die laadt onderweg op en je gebruikt hem voor je licht, kranen etc. Wij hebben zelf een camper waar dat zo bij werkt. Heel veel meer dan dat kun je er niet op doen, de onze is niet eens sterk genoeg voor een koffiezetapparaat, koken doen we op gas. Bij de huurcampers in de VS zie ik overal wel iets over een generator staan. Betekent dat dat je geen huishoudaccu hebt, maar voor stroom ofwel een hookup of een generator nodig hebt? Koken gaat wel gewoon op gas, denk ik?
Vaak hebben motorhomes hier meer dan een accu voor het woongedeelte (coach batteries). Het chassis heeft er ook een. Vaak kan je in geval van nood de motor ook starten op de "coach batteries". Het opladen van die accu's tijdens het rijden gaat nogal langzaam. De meeste voorzieningen in de motorhome lopen op 12V - de interieurverlichting, de plafondventilator, de afzuigkap, de koelkast (heeft dan ook gas nodig), de oplaadpunten voor apparaten (zitten er vaak in), de verwarming (al vreet die stroom), de waterpomp (vreet ook stroom), de waterketel (heeft 12V nodig om de gasbrander aan te sturen), enz.
De generator mag je niet overal of op elk tijdstip gebruiken. Je kan hem echter wel tijdens het rijden gebruiken - handig als je de airconditioner in het woongedeelte wil gebruiken. Het brandstofverbruik ligt tussen de 2 liter (0,5 gallon) en 4 liter (1 gallon) per uur, afhankelijk van hoeveel apparaten je aanzet.
We hebben ook een draagbaar zonnepaneel (200W koffermodel), wat uitstekend werkte voor de dagen waarop we niet reisden. Ik heb tijdens de reis 'gewoon' gewerkt en ik had ongeveer 150W nodig voor mijn laptop, monitor, modem en satellietschotel (Starlink). De generator hebben we vrij weinig gebruikt tijdens het kamperen, maar wel vaak tijdens het rijden (voor de A/C).
paulr schreef: ↑26 mei 2024, 13:49
@Gwendolala de campers hebben allemaal een accu waarop je prima de lampen, opladers en kleine apparaten etc kunt gebruiken. Toasters en koffiezetapparaat kan inderdaad alleen met generator. Koken gaat op gas inderdaad, evenals de koelkast als je niet aangesloten bent op een hook up. Wij gebruiken de generator zelden of nooit ! Koken doen we vaak op de bbq (vaak gas bbq omdat er hoog wildfire gevaar is, soms gewone bbq als we wat noordelijker zitten).
Zoals gezegd, de koelkast gebruikt wel (een beetje) stroom (12V) op gas.
ClaireVHaut schreef: ↑22 jul 2024, 13:44
Wij zijn tent kampeerders en hebben nog nooit last gehad van beren. Wel eens de melding dat ze gesignaleerd waren maar als ze op de campground komen sluiten ze vaak de boel.
Wij hebben vrij veel met tenten gekampeerd en toch wel vaak beren in de omgeving gehad. We hebben er echter nimmer last van gehad en we hebben ook nog nooit meegemaakt dat een terrein werd gesloten. Wel houden we vrijwel alles dat geurtjes afgeeft ver van de tent.