Ervaringen met Jan Doets
Geplaatst: 10 okt 2010, 16:50
Op 11 augustus stuurde ik Jan Doets deze mail. Hoewel het even duurde voor we reactie kregen (8 oktober), is mijn conclusie dat het goed is reisorganisaties op de hoogte te brengen van je indrukken, suggesties voor verbetering te doen. Al was het maar om ze scherp te houden. En we kregen uiteindelijk ook uitgebreid antwoord.
Hoewel het de eerste keer was, en wij dus van een aantal gebruiken niet op de hoogte waren, hoop ik niet dat het al te naief overkomt bij jullie Amerika-kenners. De reactie van Jan Doets volgt.
Beste Jan Doets,
Op de laatste reisdag een paar opmerkingen waar u misschien wat aan heeft. Omdat het de eerste keer was dat we met onze tienerkinderen naar de VS gingen, hadden we besloten een groot deel van de reserveringen uit te besteden. Wij kozen voor een familie-autorondreis in het Zuid-Westen waarbij auto, hotels werden geboekt en enkele excursies vooraf door Jan Doets zijn samengesteld. Over het algemeen zijn we tevreden over deze keuze, al was deze niet goedkoop. Maar ik wil toch een paar kanttekeningen maken.
De vlucht
Ons werd aangeraden een dag tevoren via internet in te checken. Zo gezegd zo gedaan. Bij het invullen stuitten wij op een storing, er bleek iets niet in orde met digitale immigratieformulieren. Veel heen en weer gemail/gebel met Jan Doets en met United Airlines leverde niets op. Wij moesten ons maar vroeg bij de balie op Schiphol melden, zo werd ons gezegd. Daar vroeg de medewerkster waarom we de formulieren van Waive niet hadden geprint? In de informatie van Jan Doets stond echter dat dit niet nodig was: toegelaten is toegelaten. Op Schiphol moesten wij dus opnieuw het Waive programma door (bij de display had zich inmiddels een flinke rij gevormd). Het heeft even geduurd allemaal.
De vlucht naar Chicago verliep prima. Er werd een lunch geserveerd. In Chicago moesten wij overstappen. Daar bleek de vlucht overbooked. Een baliemedewerkster bood ons een overnachting en een bedrag aan als we onze stoelen wilden inleveren. Dat hebben wij uiteraard geweigerd, zodat anderen het slachtoffer werden.
Op de vlucht naar Los Angeles werd ons geen maaltijd aangeboden en moesten wij de drankjes zelf betalen. Op een totale vlucht van ruim 12 uur hebben wij dus slechts 1 maaltijd gehad. Een beetje karig als je het mij vraagt.
De auto
In Los Angeles werden we per shuttle naar Hertz vervoerd. Daar werd ons een fraaie auto aangeboden (een Nissan Infiniti). Voor de navigatie Neverlost moesten wij wel bijbetalen. Achteraf zijn wij blij dat we dit gedaan hebben, want het was ons met het allegaartje aan kaarten, routebeschrijvingen, flyers en kopietjes die Jan Doets ons meegaf nooit gelukt om alles te vinden. Ook bleken sommige adressen van hotels niet te kloppen. Het Hilton Garden Grove ligt niet in Los Angeles maar in Anaheim. Type je dus Harbor Boulevard LA in dan kom je ergens in de havens van LA uit en niet in het anderhalf uur verderop gelegen Anaheim. In Sedona bleek het opgegeven adres ons naar Best Western Hotel te leiden, terwijl we naar het Radisson moesten. Dat overigens niet meer de naam Radisson droeg maar gewoon Poco Diablo (zonder Radisson ervoor). En zo klopten meer dingen niet. Hoe moet je bijvoorbeeld een hotel vinden als je alleen maar een postbusnummer hebt?
Opmerkingen: waarom niet met Hertz uitonderhandelen voor een gratis Neverlost? Het heeft ons ruim 300 dollar extra gekost. Wanneer je in Nederland al niet meer zonder Tom Tom rijdt, waarom zou je in de VS dan met kaarten van wisselende kwaliteit goed de weg vinden?
Hotels
De meeste hotels waren van goede kwaliteit. Alleen het Mammoth Inn was aan een opknapbeurt toe, bovendien waren de kamers niet schoon. Bij Hilton Anaheim moesten wij 24 dollar voor het parkeren betalen, in de overige hotels kregen we gratis een parkeerkaart.
Bij slechts 1 hotel was het ontbijt inclusief. Kan dat niet anders? Wij zagen namelijk geregeld gasten die een coupon aan de ober gaven en vervolgens ontbijt werden geserveerd. Extra kosten: 40 dollar per dag. Dit kan toch worden bedongen bij de inkoop?
Excursies
De 4 excursies ( waaronder 2 jeeptours) waren allemaal goed georganiseerd, misschien wat aan de korte kant (1,5 tot 2 uur). Het raften in Moab mocht geen raften heten, het was meer een roeitocht over de rivier (wij roeiden niet, dat deed een gids). De Ducktour in San Francisco was een groot succes mede dankzij de capriolen van Doug de chauffeur die ons en het publiek langs de weg aan het zingen, dansen en klappen kreeg.
Voor Las Vegas kregen wij een buskaart aangeboden van Jan Doets. Mooi gebaar, maar de taxi’s zijn er goedkoop en de bushaltes staan steevast op plekken zonder schaduw. En dan duurt een halfuur wachten lang, kan ik u vertellen.
Parken
Ons werd door Jan Doets geadviseerd een jaarpas voor de National Parks van 80 dollar aan te schaffen voor de parken die wij zouden bezoeken. We hebben deze pas echter maar 2 keer hoeven te tonen, bovendien moesten we voor de forests geregeld extra fee betalen voor de toegang.
De parken waren stuk voor stuk geweldig. Alleen Chinle had wat ons betreft niet gehoeven, het voegde niets toe aan het programma.
Dit zijn een paar kanttekeningen bij een overigens geslaagde reis.
San Francisco, 10 augustus 2010
Met vriendelijke groet,
Familie P. van Riel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De reactie van Jan Doets
Geachte familie van Riel,
Wij hebben uw schrijven in goede orde ontvangen.
Veel van uw ervaringen nemen wij graag ter harte en een aantal zullen wij toelichten.
De raft in Moab wordt in onze gids omschreven als een kalme raft waarbij u in rustige snelheid afdrijft, met enkele stroomversnellingen.
Het biedt de mogelijkheid op een leuke, andere manier van de prachtige omgeving van Canyonlans NP te genieten.
Op binnenlandse vluchten worden geen maaltijden verstrekt, zoals genoemd in onze vliegtips..
Het Hilton Garden Grove ligt in Los Angeles, in de wijk Garden Grove.
Deze wijk ligt tegen de wijk Anaheim aan. Een navigatiesysteem biedt ook de mogelijkheid om via een postcode een route te zoeken, in grote steden met veel wijken kan het i.d.d. voorkomen dat straatnamen dubbel zijn en u zo naar de verkeerde 'Harbour Boulevard' leiden.
In verreweg de meeste hotels in de US is het ontbijt niet inbegrepen of naar onze maatstaven summier en duur. Ontbijtvouchers meegeven is een oplossing, maar vaak is het leuker en goedkoper om bij een restaurantje een ontbijt te nuttigen, en laten wij deze keuze graag aan de klanten (zie blz 11 tips;wat handig is om te weten).
Dit geldt ook voor uw suggestie om alle Hertzauto's met een never lost systeem te gaan verkopen. Wij bieden de mogelijkheid dit van te voren vast te leggen, met de kanttekening dat niet alle types bij alle verhuurstations te verkrijgen zijn met een never lost system.
De kosten van een National Parks and Feder Recrational Lands Pas worden ook in het tip boekje 'Wat handig is om te weten', blz 15 genoemd.
Hierin staat ook vermeld dat u toegang tot National Monuments en State Parks niet is inbegrepen hierin en vaak ca US$5,- per auto kost.
Misschien leuk om te weten dat de opbrengst van deze kosten ten goede komt aan het behoud van de parken.
Wij willen u bedanken voor de moeite die u heeft genomen ons van uw ervaringen op de hoogte te stellen. Dit stelt ons in staat onze informatie beter af te stemmen op onze klanten.
Wij hopen uw schrijven naar tevredenheid te hebben behandeld en zien u graag terug als tevreden klant, om een volgend verblijf in de US of Canada voor u te regelen!
Met vriendelijke groet,
Mathilde Reijngoud
Customer Services
Jan Doets America Tours
Hoewel het de eerste keer was, en wij dus van een aantal gebruiken niet op de hoogte waren, hoop ik niet dat het al te naief overkomt bij jullie Amerika-kenners. De reactie van Jan Doets volgt.
Beste Jan Doets,
Op de laatste reisdag een paar opmerkingen waar u misschien wat aan heeft. Omdat het de eerste keer was dat we met onze tienerkinderen naar de VS gingen, hadden we besloten een groot deel van de reserveringen uit te besteden. Wij kozen voor een familie-autorondreis in het Zuid-Westen waarbij auto, hotels werden geboekt en enkele excursies vooraf door Jan Doets zijn samengesteld. Over het algemeen zijn we tevreden over deze keuze, al was deze niet goedkoop. Maar ik wil toch een paar kanttekeningen maken.
De vlucht
Ons werd aangeraden een dag tevoren via internet in te checken. Zo gezegd zo gedaan. Bij het invullen stuitten wij op een storing, er bleek iets niet in orde met digitale immigratieformulieren. Veel heen en weer gemail/gebel met Jan Doets en met United Airlines leverde niets op. Wij moesten ons maar vroeg bij de balie op Schiphol melden, zo werd ons gezegd. Daar vroeg de medewerkster waarom we de formulieren van Waive niet hadden geprint? In de informatie van Jan Doets stond echter dat dit niet nodig was: toegelaten is toegelaten. Op Schiphol moesten wij dus opnieuw het Waive programma door (bij de display had zich inmiddels een flinke rij gevormd). Het heeft even geduurd allemaal.
De vlucht naar Chicago verliep prima. Er werd een lunch geserveerd. In Chicago moesten wij overstappen. Daar bleek de vlucht overbooked. Een baliemedewerkster bood ons een overnachting en een bedrag aan als we onze stoelen wilden inleveren. Dat hebben wij uiteraard geweigerd, zodat anderen het slachtoffer werden.
Op de vlucht naar Los Angeles werd ons geen maaltijd aangeboden en moesten wij de drankjes zelf betalen. Op een totale vlucht van ruim 12 uur hebben wij dus slechts 1 maaltijd gehad. Een beetje karig als je het mij vraagt.
De auto
In Los Angeles werden we per shuttle naar Hertz vervoerd. Daar werd ons een fraaie auto aangeboden (een Nissan Infiniti). Voor de navigatie Neverlost moesten wij wel bijbetalen. Achteraf zijn wij blij dat we dit gedaan hebben, want het was ons met het allegaartje aan kaarten, routebeschrijvingen, flyers en kopietjes die Jan Doets ons meegaf nooit gelukt om alles te vinden. Ook bleken sommige adressen van hotels niet te kloppen. Het Hilton Garden Grove ligt niet in Los Angeles maar in Anaheim. Type je dus Harbor Boulevard LA in dan kom je ergens in de havens van LA uit en niet in het anderhalf uur verderop gelegen Anaheim. In Sedona bleek het opgegeven adres ons naar Best Western Hotel te leiden, terwijl we naar het Radisson moesten. Dat overigens niet meer de naam Radisson droeg maar gewoon Poco Diablo (zonder Radisson ervoor). En zo klopten meer dingen niet. Hoe moet je bijvoorbeeld een hotel vinden als je alleen maar een postbusnummer hebt?
Opmerkingen: waarom niet met Hertz uitonderhandelen voor een gratis Neverlost? Het heeft ons ruim 300 dollar extra gekost. Wanneer je in Nederland al niet meer zonder Tom Tom rijdt, waarom zou je in de VS dan met kaarten van wisselende kwaliteit goed de weg vinden?
Hotels
De meeste hotels waren van goede kwaliteit. Alleen het Mammoth Inn was aan een opknapbeurt toe, bovendien waren de kamers niet schoon. Bij Hilton Anaheim moesten wij 24 dollar voor het parkeren betalen, in de overige hotels kregen we gratis een parkeerkaart.
Bij slechts 1 hotel was het ontbijt inclusief. Kan dat niet anders? Wij zagen namelijk geregeld gasten die een coupon aan de ober gaven en vervolgens ontbijt werden geserveerd. Extra kosten: 40 dollar per dag. Dit kan toch worden bedongen bij de inkoop?
Excursies
De 4 excursies ( waaronder 2 jeeptours) waren allemaal goed georganiseerd, misschien wat aan de korte kant (1,5 tot 2 uur). Het raften in Moab mocht geen raften heten, het was meer een roeitocht over de rivier (wij roeiden niet, dat deed een gids). De Ducktour in San Francisco was een groot succes mede dankzij de capriolen van Doug de chauffeur die ons en het publiek langs de weg aan het zingen, dansen en klappen kreeg.
Voor Las Vegas kregen wij een buskaart aangeboden van Jan Doets. Mooi gebaar, maar de taxi’s zijn er goedkoop en de bushaltes staan steevast op plekken zonder schaduw. En dan duurt een halfuur wachten lang, kan ik u vertellen.
Parken
Ons werd door Jan Doets geadviseerd een jaarpas voor de National Parks van 80 dollar aan te schaffen voor de parken die wij zouden bezoeken. We hebben deze pas echter maar 2 keer hoeven te tonen, bovendien moesten we voor de forests geregeld extra fee betalen voor de toegang.
De parken waren stuk voor stuk geweldig. Alleen Chinle had wat ons betreft niet gehoeven, het voegde niets toe aan het programma.
Dit zijn een paar kanttekeningen bij een overigens geslaagde reis.
San Francisco, 10 augustus 2010
Met vriendelijke groet,
Familie P. van Riel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De reactie van Jan Doets
Geachte familie van Riel,
Wij hebben uw schrijven in goede orde ontvangen.
Veel van uw ervaringen nemen wij graag ter harte en een aantal zullen wij toelichten.
De raft in Moab wordt in onze gids omschreven als een kalme raft waarbij u in rustige snelheid afdrijft, met enkele stroomversnellingen.
Het biedt de mogelijkheid op een leuke, andere manier van de prachtige omgeving van Canyonlans NP te genieten.
Op binnenlandse vluchten worden geen maaltijden verstrekt, zoals genoemd in onze vliegtips..
Het Hilton Garden Grove ligt in Los Angeles, in de wijk Garden Grove.
Deze wijk ligt tegen de wijk Anaheim aan. Een navigatiesysteem biedt ook de mogelijkheid om via een postcode een route te zoeken, in grote steden met veel wijken kan het i.d.d. voorkomen dat straatnamen dubbel zijn en u zo naar de verkeerde 'Harbour Boulevard' leiden.
In verreweg de meeste hotels in de US is het ontbijt niet inbegrepen of naar onze maatstaven summier en duur. Ontbijtvouchers meegeven is een oplossing, maar vaak is het leuker en goedkoper om bij een restaurantje een ontbijt te nuttigen, en laten wij deze keuze graag aan de klanten (zie blz 11 tips;wat handig is om te weten).
Dit geldt ook voor uw suggestie om alle Hertzauto's met een never lost systeem te gaan verkopen. Wij bieden de mogelijkheid dit van te voren vast te leggen, met de kanttekening dat niet alle types bij alle verhuurstations te verkrijgen zijn met een never lost system.
De kosten van een National Parks and Feder Recrational Lands Pas worden ook in het tip boekje 'Wat handig is om te weten', blz 15 genoemd.
Hierin staat ook vermeld dat u toegang tot National Monuments en State Parks niet is inbegrepen hierin en vaak ca US$5,- per auto kost.
Misschien leuk om te weten dat de opbrengst van deze kosten ten goede komt aan het behoud van de parken.
Wij willen u bedanken voor de moeite die u heeft genomen ons van uw ervaringen op de hoogte te stellen. Dit stelt ons in staat onze informatie beter af te stemmen op onze klanten.
Wij hopen uw schrijven naar tevredenheid te hebben behandeld en zien u graag terug als tevreden klant, om een volgend verblijf in de US of Canada voor u te regelen!
Met vriendelijke groet,
Mathilde Reijngoud
Customer Services
Jan Doets America Tours