Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

1ste keer op weg waar te beginnen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
FADiaz
Amerika-ontdekker

1ste keer op weg waar te beginnen

Bericht door FADiaz »

Hallo,

Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar ik zie op het forum door de bomen het bos niet meer, vandaar dat ik dit even post. :mrgreen:

Ik wil komende zomer of eventueel het jaar erop naar de USA. Ik heb echter geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Europa ben ik wel zo ongeveer rond geweest maar overzees ben ik nog nooit geweest, dat is toch allemaal net even wat anders lijkt mij.
Kan iemand mij een beetje concreet uitleggen wat ik moet regelen, op volgorde van acties ect. Eventueel kan je ook verwijzen naar andere al lopende topics.

Weet iemand trouwens ook een mooie route voor een first timer? Ik ben een echte muziekliefhebber dus Los Angeles is sowieso een must en je kan ook niet terugkomen zonder in Las Vegas te zijn geweest vind ik persoonlijk maar voor de rest heb ik zo geen idee wat leuk is. Natuurlijk is alles leuk als je daar bent maar het zal een trip worden van 3 max 4 weken (in de periode mei-juni-juli-augustus) dus ik zal keuzes moeten maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Laatst gewijzigd door Rob op 25 nov 2010, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast voor meer duidelijkheid.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Op weg...

Bericht door DejaVu »

Acties zijn hetzelfde als tripjes in Europe alleen + een ESTA aanvraag.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik zou om te beginnen een paar reisgidsen van Amerika halen bij het reisbureau, daar staan een aantal standaardroutes in.
vervolgens zou ik een aantal reisverhalen over het zuidwesten lezen, die kun je hier vinden. Kijk welke parken en steden je aanspreken. Informatie over de diverse parken kun je vinden op http://www.ontdek-amerika.nl/.
Maak dan een voorlopige route en plaats die op het forum, je zult dan heel veel adviezen krijgen en zo kun je je definitieve route maken.

Marjon
RiverCola
Amerika-expert

Re: 1ste keer op weg waar te beginnen

Bericht door RiverCola »

Ter aanvulling op Marjon; Het is inderdaad handig om eerst uit te zoeken welke route je wilt gaan maken en hoeveel tijd je daar (ongeveer) voor nodig hebt. Dan zou ik, als ik jou was, zo snel mogelijk de tickets gaan boeken, zeker als je al in mei zou willen vertrekken. Tickets boeken naar de VS kan een hele zoektocht zijn. Kijk daarom ook eens naar eventuele prijsverschillen als je vanaf Brussel of een Duitse stad vertrekt. Het komt best vaak voor dat tickets vanaf Brussel een stuk goedkoper zijn dan vanaf Amsterdam.

Autohuur in de VS is over het algemeen een stuk goedkoper dan in Europa. Er zijn een aantal grote maatschappijen (zoals Alamo of Dollar). Ze zijn allemaal even goed. Let wel op de drop-off charges. Die zijn per maatschappij verschillend. Maar gezien de regio die jij wilt bezoeken zul je hoogstwaarschijnlijk hier niet mee te maken krijgen. Boek je auto wel vanuit Nederland, inclusief de standaard verzekeringen! In de VS kun je deze verzekeringen los bij boeken maar dit kost bákken meer. Je kunt vaak heel voordelig auto's boeken via het duitse usareisen.de.

Het is aan jou om te bepalen of je overnachtingen van te voren vast wil leggen of niet. Beiden hebben voor en nadelen. Over dit onderwerp is al vaak van mening gewisseld op dit forum. Als je dus wilt weten wat de forummers hiervan vinden gebruik dan even de zoekfunctie.

Een creditcard heb je in de VS ongetwijfeld nodig. In Europa kun je misschien nog zonder maar daar niet of nauwelijks. Een cc is bv essentieel om een auto te huren.

Al genoemd, maar als Nederlander hoef je geen visum aan te vragen voor de VS (tenzij je een crimineel verleden hebt). Je reist dan onder het Visa Waiver Program waarmee je max 90 dagen toegang tot de VS verkrijgt. Van te voren moet je dus wel de ESTA-aanmelding doen via internet. Je geeft hier wat persoonlijke gegevens op en beantwoord een aantal vragen (die je, als het goed is, allemaal met 'NEE' kunt beantwoorden). Als je wordt 'goedgekeurd' krijg je ook een nummer. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk niet nodig maar je kunt dit nummer uitprinten en meenemen als je gaat vliegen.

Nou, ik denk dat ik enkele essentiële zaken wel gecovered heb zo! Kun je er wat mee?
FADiaz
Amerika-ontdekker

Bericht door FADiaz »

hey bedankt allemaal, hier kan ik voorlopig wat mee. Ik zal eens even aan de slag gaan. :thumbup:
FADiaz
Amerika-ontdekker

Bericht door FADiaz »

RiverCola schreef:Van te voren moet je dus wel de ESTA-aanmelding doen via internet.
Op welke (betrouwbare) site kan ik dit doen, via google kom ik op meerdere sites en ze vragen wel om creditcard gegeven enzo dus ben daar wat huiverig voor.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

In dit artikel op de AA-website vind je de juiste link: http://www.allesamerika.com/esta-amerika.html
FADiaz
Amerika-ontdekker

Bericht door FADiaz »

Ok bedankt
PDX
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door PDX »

FADiaz schreef:Weet iemand trouwens ook een mooie route voor een first timer? Ik ben een echte muziekliefhebber dus Los Angeles is sowieso een must en je kan ook niet terugkomen zonder in Las Vegas te zijn geweest vind ik persoonlijk maar voor de rest heb ik zo geen idee wat leuk is. Natuurlijk is alles leuk als je daar bent maar het zal een trip worden van 3 max 4 weken (in de periode mei-juni-juli-augustus) dus ik zal keuzes moeten maken.
Het blijft natuurlijk heel persoonlijk wat iemand een 'mooie route' vindt. Gaat je voorkeur uit naar steden of naar natuur? Of een combinatie van beide? Je zegt dat je een echte muziekliefhebber bent dus LA is must.. waarom eigenlijk? Uiteraard zitten de grote platenmaatschappijen veelal in LA, maar ik vind niet dat je in het LA van tegenwoordig nou echt merkt dat het een muziek-stad is. Dat is nu veel meer het geval in kleinere steden in het noordwesten (Portland, Seattle). Wel heb je in LA Amoeba Music zitten, veruit de grootste onafhankelijke platenzaak ter wereld, met ongelooflijk veel cd's, platen, dvd's, etc. Zeker een tip!

Ik weet niet in hoeverre je aan een budget gebonden bent, maar mocht dat zo zijn dan zou ik zeker proberen om in mei of juni te gaan, dat scheelt vaak enorm veel in de kosten van de vliegtickets. Zo ben ik wel eens in mei voor 600 euro heen en weer naar Seattle gevlogen en een jaar later in juli/augustus voor bijna 1000 euro naar Portland (ongeveer even ver vliegen). Je zal moeten kiezen tussen het van te voren vastleggen van accommodatie (zekerheid) en elke dag ter plekke bepalen waar je blijft slapen (vrijheid). Beide heeft zo z'n voordelen, maar dagelijks bepalen waar je gaat slapen zal bijvoorbeeld makkelijker gaan in mei en begin juni dan later in het seizoen. Sowieso zijn bepaalde slaapplekken in en rond om nationale parken al vaak maanden van de voren stijf uitverkocht (zeker in weekenden). Mocht je kiezen voor het ter plekke kijken waar je slaapt, check dan zeker eens de site http://www.hotwire.com, ik heb die site vorig jaar twee weken lang dagelijks gebruikt om 's ochtends voor de avond accommodatie te vinden. Dan krijg je hotel/motelkamers voor soms wel 40% minder.

Terugkomend op een mooie route, in 4 weken kan je behoorlijk veel doen. Veel mensen beginnen vaak in California en ging verder niet veel naar boven, maar als je 4 weken hebt zou je kunnen overwegen om te beginnen in Seattle en dan (deels) via de kust naar beneden langs Portland, Mt. Rainier, Mt. St. Helenes, Crater Lake National Park en dan via San Francisco, Yosemite National Park naar Death Valley, naar Las Vegas en dan terug naar California om te eindigen met een paar dagen LA. Dan heb je meer dan genoeg tijd om op sommige plekken meerdere dagen te blijven.
1997 CA, NV, AZ, UT 1998 NY, 2000 NY, NJ, 2001 NJ, NY, 2007 WA, OR, CA, 2008 WA, OR, CA, NV, AZ, UT, 2009 WA, OR, 2010 NY, NJ, PA, MD, DE 2010 MT, CO, WY, ID, UT, AZ, NM, SD, NE, 2011 WA, OR, CA, NV.

2012 CO, WY, MT, AB, BC, WA
FADiaz
Amerika-ontdekker

Bericht door FADiaz »

hey bedankt, zo´n tour lijkt me inderdaad ook wel wat. :D
Mrjn
Amerikafan

Bericht door Mrjn »

DejaVu schreef:Acties zijn hetzelfde als tripjes in Europe alleen + een ESTA aanvraag.
Met als grote verschil dat je een paspoort moet hebben en niet heel ver gaat komen met een id-kaart.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Toen ik de eerste keer naar de USA ging, was toen een jaar of 23 schat ik, heb ik het volgende gekocht/geboekt:

- Klein pocket boekje over de USA (gaan lezen week voor vertrek)
- Travelers cheques (had je toen nog nodig)
- Grey Hound pas
- Retour ticket
- Paspoort hadden we al

En toen zijn we gewoon op het vliegtuig naar new york gestapt en hebben 5 weken rond gereisd met Grey Hound en auto.

Zo kan het dus ook (met als enig verschil dat je nu esta en een cc nodig hebt). De meeste mensen in dit forum houden er echter van eea in mij ogen tot in den treure te plannen. Iets wat in mijn ogen totaal onzinnig en onnodig is.
FADiaz
Amerika-ontdekker

Bericht door FADiaz »

ja dat is ook wel weer zo. Ik wil ook weer niet teveel plannen maar beetje houvast moet je wel hebben natuurlijk.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Bramster schreef:Toen ik de eerste keer naar de USA ging, was toen een jaar of 23 schat ik, heb ik het volgende gekocht/geboekt:

- Klein pocket boekje over de USA (gaan lezen week voor vertrek)
- Travelers cheques (had je toen nog nodig)
- Grey Hound pas
- Retour ticket
- Paspoort hadden we al

En toen zijn we gewoon op het vliegtuig naar new york gestapt en hebben 5 weken rond gereisd met Grey Hound en auto.

Zo kan het dus ook (met als enig verschil dat je nu esta en een cc nodig hebt). De meeste mensen in dit forum houden er echter van eea in mij ogen tot in den treure te plannen. Iets wat in mijn ogen totaal onzinnig en onnodig is.
Jij kent zeker geen mensen die naar Spanje(gokje: Benidorm etc) op vakantie gaan en die dan de kilometers berekenen van de route en aan de hand daarvan alvast benzine geld uitrekenen. Als zij dan over dat budget heen gaan dan breekt de P uit. :lol:

Sterker nog dan zoeken ze alternatieve routes in Frankrijk zodat ze niet over de tolwegen moeten.
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

FADiaz schreef: Ik ben een echte muziekliefhebber dus Los Angeles is sowieso een must ............
Tja, ik breng LA nou niet direct in verband met muziek.
Maar denk eens aan de volgende steden en gebieden:

Clarksdale, Mississippi Delta voor de blues muziek
New Orleans (jazz/blues)
Het zuiden van Louisiana (cajun/zydeco)
Memphis (blues)
Nashville (country/bluegrass)
Austin, TX (americana/folk/country rock)
San Antonio, TX (o.a.texmex)

Stuk voor stuk de moeite van het bezoeken waard......succes met de voorbereidingen.
16x USA / 30 staten
FADiaz
Amerika-ontdekker

Bericht door FADiaz »

Verder nog tips of ideeen. :thumbup:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Bramster schreef:Zo kan het dus ook (met als enig verschil dat je nu esta en een cc nodig hebt). De meeste mensen in dit forum houden er echter van eea in mij ogen tot in den treure te plannen. Iets wat in mijn ogen totaal onzinnig en onnodig is.
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over hier. Anders konden we de helft van de subforums afsluiten en iedereen het advies geven 'gewoon heen gaan en je ziet wel waar je terechtkomt' :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Ook ik ben ooit als 21 jarige behoorlijk onvoorbereid met de auto door de verschillende staten gereden (internet bestond nog niet) een geweldige trip was het toendertijd. Maar jaren later, toen ik goed voorbereid ongeveer dezelfde route reed, bleek dat ik indertijd toch behoorlijk veel moois voorbij was gereden. En daarbij geeft het tot in den treuren plannen van mijn vakantie mij al heel veel voorpret. Ieder zijn ding.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Emenem schreef:Ook ik ben ooit als 21 jarige behoorlijk onvoorbereid met de auto door de verschillende staten gereden (internet bestond nog niet) een geweldige trip was het toendertijd. Maar jaren later, toen ik goed voorbereid ongeveer dezelfde route reed, bleek dat ik indertijd toch behoorlijk veel moois voorbij was gereden. En daarbij geeft het tot in den treuren plannen van mijn vakantie mij al heel veel voorpret. Ieder zijn ding.
Yep.. als je vooraf niet plant dan heb je geen idee wat je allemaal kunt gaan doen en waar je je prioriteiten het beste kunt leggen. Kijk, vroeger werd je vaak geleid door een reisgids en deed je de dingen die de auteur van die reisgids aanraadde. Dat kan natuurlijk nog steeds.

Maar tegenwoordig heb je ook een bijna oneindige bron van informatie tot je beschikking. Daarmee kun je zelf op zoek gaan naar de dingen die jij wilt zien, die jou het meest interesseren en je daarbij laten leiden door de meningen van honderden, zoniet duizenden mensen die je voorgingen. Daarmee wordt je dus zelf de auteur van je eigen reisgids en maak je je vakantie veel persoonlijker.

Verder is het voor sommige bestemmingen gewoon onontbeerlijk om te plannen. Voor iemand die een beetje avontuurlijk is ingesteld en van hiken houdt zou het bijvoorbeeld fantastisch zijn om af te dalen in de Grand Canyon. Maar dat betekent wel: een bed in de Phantom ranch of een camping permit. Beide erg schaars en iets om heel ver vooraf vast te leggen. Dat soort dingen kun je vergeten als je vooraf niets regelt.

Wat me ook erg jammer lijkt is dat je er achteraf, na thuiskomt, achter komt dat je dingen hebt gemist die je heel graag wel had willen zien of doen.

Roel.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

FADiaz schreef: Ik ben een echte muziekliefhebber dus Los Angeles is sowieso een must en je kan ook niet terugkomen zonder in Las Vegas te zijn geweest vind ik persoonlijk maar voor de rest heb ik zo geen idee wat leuk is.

LA is bekend vanwege de films niet de muziek scene, SF is wat bekender uit de punk scene en je hebt de Beach Boys dus surfmuziek. In LA heb je wel Venice Beach waar van alles rond hangt aan folklore :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer