Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
GPS Fotocamera: Ontvangst in vliegtuig ?!
GPS Fotocamera: Ontvangst in vliegtuig ?!
Ik heb onlangs een camera met ingebouwde GPS gekocht (zie: off-topic draadje viewtopic.php?f=6&t=31403 )
Nu vraag ik me af of er kans is dat ik in het vliegtuig het gps signaal kan ontvangen (ik zit bij het raam) zodat ik zien waar mijn fotos zijn gemaakt ?
Nu vraag ik me af of er kans is dat ik in het vliegtuig het gps signaal kan ontvangen (ik zit bij het raam) zodat ik zien waar mijn fotos zijn gemaakt ?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Re: GPS Fotocamera: Ontvangst in vliegtuig ?!
Hallo,
Ik denk niet dat je ontvangst heb in de lucht.
Ik heb wel eens mijn tomtom aangehad in het vliegtuig
en met het taxien had ik wel ontvangts en met de start ook
maar toen ik verder de lucht in ging had ik geen ontvangst meer.
Groetjes Monique
Ik denk niet dat je ontvangst heb in de lucht.
Ik heb wel eens mijn tomtom aangehad in het vliegtuig
en met het taxien had ik wel ontvangts en met de start ook
maar toen ik verder de lucht in ging had ik geen ontvangst meer.
Groetjes Monique
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Grote kans dat je een toestel met GPS niet eens aan mag zetten als je eenmaal in de lucht bent.
> Grote kans dat je een toestel met GPS niet eens aan mag zetten als je eenmaal in de lucht bent.
Waarom niet ? GPS is immers alleen het ontvangen van een aantal signalen, er wordt niets uitgezonden.
Of is men wellicht bang dat ik precies weet waar het vliegtuig is en op die manier een aanval vanaf de grond kan coordineren ?
Waarom niet ? GPS is immers alleen het ontvangen van een aantal signalen, er wordt niets uitgezonden.
Of is men wellicht bang dat ik precies weet waar het vliegtuig is en op die manier een aanval vanaf de grond kan coordineren ?
- lsl
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Heb de voorbije jaren tijdens de vlucht al verschillende GPS toestellen aangezet maar had nooit ontvangst.
Kan er ook mee te maken hebben dat je zo snel gaat dat het toestel geen positie kan berekenen.
In de handleiding van de GPS toestellen staat toch vaak dat je best stil staat om de 1e fix te berekenen.
Luc
Kan er ook mee te maken hebben dat je zo snel gaat dat het toestel geen positie kan berekenen.
In de handleiding van de GPS toestellen staat toch vaak dat je best stil staat om de 1e fix te berekenen.
Luc
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Zag hij helemaal geen satelieten of kreeg je geen fix ?
Heb je geprobeert de receiver tegen het raampje te houden ?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Bramster schreef:Zag hij helemaal geen satelieten of kreeg je geen fix ?
Ik heb met mijn tomtom wel ontvangst gehad maar dat was bij het taxieen maar
als je de lucht in gaat na een tijdje heb je geen ontvangst meer.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat argument gaat niet op. Vliegtuigen gebruiken al jaren GPS voor positie bepaling; wel zijn deze aangepast voor gebruik in de luchtvaart.lsl schreef:
Sommig ground based GSP systemen hebben een bewuste beperking die de positie bepaling uitschakelt boven een bepaalde snelheid om te voorkomen dat je een ground based GPS gebruikt voor luchtvaart doeleinden. De aviation GPS systemen zijn geheel verschillend; niet gekoppeld aan wegenkaarten maar aan de Jeppessen Aviation Database en vaak werken ze in combinatie met radio en radar systemen in het vliegtuig om nog nauwkeurigere positie en snelheid te bepalen. Bijvoorbeeld het doppler effect van radar wordt gebruik om een nauwkeurige snelheid en hoogte door te geven aan de GPS die deze informatie als aanvulling gebruikt bij positie bepaling.
Aviation GPS system zijn ook vele malen duurder dan ground based GPS. Hier is een online store die ze voor burgerluchtvaart verkoopt. Dit zijn echter nog simpele systemen, niet te vergelijken met wat je aan boord van bijvoorbeeld een 777 vindt. TomTom maakt volgens mij alleen ground based GPS systems, de oudere GPS merken komen vaak wel uit het luchtvaart wereldje, zoals Garmin, Magellan etc.
Mijn Garmin GPSmap 60csx doet het prima in het vliegtuig. Wel een beetje bij het raam houden en dan lukt het wel. Altijd leuk om te zien waar je bent, hoe hoog je zit, hoe hard je gaat, hoe ver het nog is, hoe lang het nog duurt, etc... kortom alles wat je wil weten tijdens een lange vlucht. Vooral het herkennen van de wereld onder je is leuk. Ik heb in een 737 van Transavia wel eens gevraagd of het mocht. De bemanning was zo aardig om er veel moeite voor te doen en het uit te zoeken. Het mag helaas niet. Er schijnt een verwijzing naar handheld GPS-apparatuur in de veiligheidsinstructies voor het vliegtuig te staan (Boeing 737). Het argument dat het een passieve ontvanger is maakte daarbij niets uit. Jammer voor mij, maar de GPS bleef tijdens die vlucht uit. Tijdens andere vluchten heb ik het maar niet meer gevraagd en vind ik het leuk om zo de vlucht wat te volgen. Ik vind namelijk zelf het argument van de passieve ontvangst wel een heel goede.
Veel hangt denk ik af van de gevoeligheid van de ontvanger, want daar zit nog wel kwaliteitsverschil in. De GPSmap van Garmin is wel één van de betere.
Grappig ding zo'n camera met GPS, wist niet dat het bestond. Weer wat geleerd.

Dat is goed nieuws
Ik denk wel dat de GPS kwaliteit van een camera minder is als van een Garmin.
Maar ik ga het zeer zeker testen (vlieg in Jan. weer) en zal het resultaat hier melden.
Over het niet mogen maak ik me geen zorgen, dat ding ziet er immers uit als een normaal fototoestel

Maar ik ga het zeer zeker testen (vlieg in Jan. weer) en zal het resultaat hier melden.
Over het niet mogen maak ik me geen zorgen, dat ding ziet er immers uit als een normaal fototoestel

- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Ik heb ooit mijn PDA met GPS die toen als TomTom navigatie diende ook wel ontvangst gehad op grote hoogte in het vliegtuig. Heel leuk om te zien hoe hard je dan vliegt.
Volgend jaar mijn Garmin GPSmap 60csx ook maar eens aanzetten als we hoog in de lucht zitten.
Zal dan ook eens een foto met de iPhone nemen. Die gebruikt de GPS positie ook bij de foto's. Zou dat wel werken als je 'm in de 'flight-modus' zet?
Roland

Volgend jaar mijn Garmin GPSmap 60csx ook maar eens aanzetten als we hoog in de lucht zitten.

Zal dan ook eens een foto met de iPhone nemen. Die gebruikt de GPS positie ook bij de foto's. Zou dat wel werken als je 'm in de 'flight-modus' zet?
Roland
- IngeRene
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hi
ik heb ook positieve ervaringen met de Garmin GPSmap 60csx in het vliegtuig. Op weg naar Lapland en Stockholm heb ik hem aan gehad. Zo konden we bv goed zien dat we vier rondjes boven Stockholm hebben gedraaid in afwachting van een sneeuwvrije landingsbaan.
Op mijn website staat de GPS track die ik gemaakt heb van onze terugreis vanuit Lapland begin 2009. Zie dag 8 (rechtstreekse link vind je hier). Als je op het Google Maps logo klikt (naast kaartje) kun je mooi inzoomen en zien dat ze vanuit Rovaniemi niet zo goed gemikt hadden op Schiphol, want we moesten bij Lelystad linksaf om te corrigeren
Het werken met GPStracks en foto's is trouwens erg leuk. Als de camera het direct doet is dat heel handig, zeker als je ook een track bij kunt houden. Anders kun je het achteraf doen, enige lastige is het synchroniseren van de tijdzones, maar als dat eenmaal goed staat kan alles vanzelf gaan met de juiste tools. Via verschillende sites of tools kun je je foto's later 'mappen' op je route zodat je exact kunt zien waar wanneer welke foto gemaakt is. En die kun je dan weer in Google Earth of Maps bekijken bijv. Leuk leuk leuk
Gr
René
ik heb ook positieve ervaringen met de Garmin GPSmap 60csx in het vliegtuig. Op weg naar Lapland en Stockholm heb ik hem aan gehad. Zo konden we bv goed zien dat we vier rondjes boven Stockholm hebben gedraaid in afwachting van een sneeuwvrije landingsbaan.
Op mijn website staat de GPS track die ik gemaakt heb van onze terugreis vanuit Lapland begin 2009. Zie dag 8 (rechtstreekse link vind je hier). Als je op het Google Maps logo klikt (naast kaartje) kun je mooi inzoomen en zien dat ze vanuit Rovaniemi niet zo goed gemikt hadden op Schiphol, want we moesten bij Lelystad linksaf om te corrigeren

Het werken met GPStracks en foto's is trouwens erg leuk. Als de camera het direct doet is dat heel handig, zeker als je ook een track bij kunt houden. Anders kun je het achteraf doen, enige lastige is het synchroniseren van de tijdzones, maar als dat eenmaal goed staat kan alles vanzelf gaan met de juiste tools. Via verschillende sites of tools kun je je foto's later 'mappen' op je route zodat je exact kunt zien waar wanneer welke foto gemaakt is. En die kun je dan weer in Google Earth of Maps bekijken bijv. Leuk leuk leuk

Gr
René
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
Leo C. schreef:Mijn Garmin GPSmap 60csx doet het prima in het vliegtuig. Wel een beetje bij het raam houden en dan lukt het wel. Altijd leuk om te zien waar je bent, hoe hoog je zit, hoe hard je gaat, hoe ver het nog is, hoe lang het nog duurt, etc... kortom alles wat je wil weten tijdens een lange vlucht. Vooral het herkennen van de wereld onder je is leuk. Ik heb in een 737 van Transavia wel eens gevraagd of het mocht. De bemanning was zo aardig om er veel moeite voor te doen en het uit te zoeken. Het mag helaas niet. Er schijnt een verwijzing naar handheld GPS-apparatuur in de veiligheidsinstructies voor het vliegtuig te staan (Boeing 737). Het argument dat het een passieve ontvanger is maakte daarbij niets uit. Jammer voor mij, maar de GPS bleef tijdens die vlucht uit. Tijdens andere vluchten heb ik het maar niet meer gevraagd en vind ik het leuk om zo de vlucht wat te volgen. Ik vind namelijk zelf het argument van de passieve ontvangst wel een heel goede.Veel hangt denk ik af van de gevoeligheid van de ontvanger, want daar zit nog wel kwaliteitsverschil in. De GPSmap van Garmin is wel één van de betere.
Oeps

- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
@Bramster.Misschien vind je dit artikel interessant. Onderaan staat een aantal interessante links, o.a. een lijst met ervaringen met luchtvaartmaatschappijen m.b.t. het gebruik van gps aan boord.
Ik acht het niet uitgesloten dat sommige maatschappijen op hun website publiceren wat wel is toegestaan en wat niet.
Uiteraard heeft de piloot altijd het laatste woord.
Veel plezier met je nieuwe speeltje.
Ik acht het niet uitgesloten dat sommige maatschappijen op hun website publiceren wat wel is toegestaan en wat niet.
Uiteraard heeft de piloot altijd het laatste woord.
Veel plezier met je nieuwe speeltje.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Bedankt voor de links. Volgens die lijst hoeft het bij United Airlines niets eens stiekem, het schijnt te mogen.
Maar denk niet dt ik het aan de FA ga navragen tijdens mijn vlucht.
Maar denk niet dt ik het aan de FA ga navragen tijdens mijn vlucht.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht