Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rilatine (NL:Ritalin) in welke bagage meenemen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
annick&erwin
Amerikafan

Rilatine (NL:Ritalin) in welke bagage meenemen?

Bericht door annick&erwin »

Mijn zoon heeft ADHD en moet daar dagelijks Rilatine voor innemen. Nu is mijn vraag in welke bagage moet de Rilatine? Tijdens de vlucht hebben we die niet nodig, dus voor mij mag het best in de grote bagage, kan dat, mag dat?
En heb ik een attest van de kinderarts of iets dergelijks hier voor nodig?

En dan tussendoor nog misschien een stomme vraag: bij het invullen van de ESTA moet je iets invullen over je geestelijke toestand. Ook bij mijn zoon heb ik daar ingevuld dat alles in orde is. Of had ik moeten aangeven dat hij ADHD heeft?
Laatst gewijzigd door markro op 18 mar 2012, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: NL-naam Ritalin toegevoegd aan topictitel.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Rilatine in bagage

Bericht door vana »

Ik zou in ieder geval altijd je medicijnen in je handbagage doen. Stel dat je koffer niet aankomt op de plaats van bestemming, dan heb je een groot probleem.
myste87
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door myste87 »

Voor Ritalin heb je wel een dokters verklaring nodig.

Formeel valt Ritalin onder de opiumwet, zie onderstaande link:

http://www.medistate.nl/medische-info/r ... te/reizen/
Onze site: http://www.vdheijdeninusa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
annick&erwin
Amerikafan

Dat was een heel duidelijke link, maar heb je ook informatie hoe ik dat in België moet regelen. Want ik dacht dat onze kinderarts gewoon zelf een attestje kon schrijven maar zo simpel is het toch niet blijkbaar.
myste87
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door myste87 »

Ik zou het even bij de apotheek of kinderarts navragen. Die weten het waarschijnlijk zo wel.
Onze site: http://www.vdheijdeninusa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
annick&erwin
Amerikafan

Ja, dank je wel toevallig moeten we morgen bij de kinderarts zijn. Dus ga ik het direct even vragen.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Volgens mij kun je gewoon van je huisarts een uitdraai krijgen van de medicijnen die je slikt. Handtekening eronder. Heb ik ook weleens gedaan, nergens voor nodig gehad...

Overigens, is het geen Ritalin in plaats van Rilatine?
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

In België worden sommige medicijnen anders genoemd :wink:
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Je hebt nog gelijk ook, zie de wikipedia pagina. In België is er blijkbaar een ander merk van hetzelfde medicijn. Niet zo handig, gezien de naam er zoveel op lijkt.
sandra_R
Amerikafan

Bericht door sandra_R »

Onze zoon gebruikt Stratera voor zijn ADHD. Ik heb de laatste keer een Engelstalig medicijnpaspoort bij de apotheek gehaald. hier staat naam van medicijn en werkzame stof(in latijn) op. Is overigens wel in Nederland, dus ik weet niet of het in Belgie ook zo werkt.

Overigens neem ik de medicijnen altijd in de handbagage mee, zodat het niet verloren kan gaan.

Groet,
Sandra
dimona
Amerika-expert

Re: Rilatine (NL:Ritalin) in welke bagage meenemen?

Bericht door dimona »

Onze dochter heeft een hele riedel medicijnen, waarvan ik altijd een deel in de koffer doe en een deel in de handbagage. Een van de medicijnen is ook nog eens vloeibaar, dat compliceert de zaken nog meer. Mijn insteek is dat ik altijd wat bij de hand moet hebben als er iets met mijn koffer of met mijn handbagage gebeurt, of als ze ineens moeilijk gaan doen over die fles in de handbagage. Met een voorraadje achter de hand heb ik altijd genoeg tijd om in het land van bestemming iets te regelen, mocht ik de helft van de medicijnen kwijtraken. Ik reis altijd met een medicijnenpaspoort (dat is in feite gewoon een uitdraai van de apotheek, in het Engels en met stempel en paraaf van de apotheker) maar ik heb het nog nooit hoeven laten zien. Als je nog meer op safe wilt spelen, kun je ook een medische verklaring vragen van een arts, zodat het makkelijker wordt om een arts te vinden in het buitenland die het medicijn voor wil schrijven. Ik heb dat ooit eens aan de hand gehad met een vriendin die ineens zonder medicijnen kwam te zitten. Toen heb ik er voor gezorgd dat de arts in Nederland een doktersverklaring faxte naar de arts in het buitenland; uiteindelijk kwam dat ook goed, maar het is natuurlijk handiger als je de verklaring gewoon zelf bij je hebt.
annick&erwin
Amerikafan

Nog even mijn andere vraag hehalen, ik heb bij het invullen van de ESTA bij de vraag over de geestelijke toestand gezet dat alles normaal is. Is dit OK of had ik daar iets anders moeten invullen?
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Voor opiaten heb je officieel een speciale verklaring nodig, voor andere geneesmiddelen niet. Binnen Europa hebben we hiervoor de Schengenverklaring, buiten Europa is het aan landen onderling om hier afspraken over te maken of eisen aan te stellen. Volgens mij is het dus altijd handig om even de ambassade te bellen over de werkwijze voor transport naar Amerika.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

annick&erwin schreef:Nog even mijn andere vraag hehalen, ik heb bij het invullen van de ESTA bij de vraag over de geestelijke toestand gezet dat alles normaal is. Is dit OK of had ik daar iets anders moeten invullen?
Welke vraag staat er tussen die daar misschien om zou vragen? Ik heb nog nooit iets over medicijngebruik moeten invullen, meen ik me te herinneren. Is je zoon een gevaar voor zichzelf of de ander? Heeft hij een crimineel verleden? Besmettelijker ziekte? ooit deelgenomen aan terroristische activiteiten?

Dat soort vragen worden er volgens mij gesteld. En als hij op die vragen geen ja hoeft in te vullen en zijn geestelijke toestand normaal is, dan zie ik niet in waar je dat dan in zou moeten vullen.
annick&erwin
Amerikafan

Ooh, ok. Ik had toch gezegd dat het een domme vraag was! :lol:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ze willen weten of je een potentiële kandidaat bent om midden op Times Square vanuit het niets ineens een mitrailleur leeg te schieten, that's all :D
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door katrienenluc »

annick&erwin schreef:Nog even mijn andere vraag hehalen, ik heb bij het invullen van de ESTA bij de vraag over de geestelijke toestand gezet dat alles normaal is. Is dit OK of had ik daar iets anders moeten invullen?
Wij nemen al jaren uit België Rilatine mee voor onze zoon. Wij vullen op onze ESTA overal OK in. Ik zou niet weten waarom niet:je moet ze toch geen aanleiding geven om problemen te zoeken ook hé. Ik neem de Riltaine alijd mee in onze handbagage. Nog nooit problemen mee gehad.(Ik neem het wel mee als reserve voor mocht hij het toch nodig hebben, want normaal op vakantie neemt hij dit niet;kan je ook overwegen :?: )
Twee jaar geleden heb ik bij de apotheker een attest laten invullen met de verklaring erin dat hij dit medicijn moet nemen. Je kan een Engelstalig document hiervoor gratis downloaden op de site van http://www.zitstil.be
Vorig ben ik dat eigenlijk uit het ook verloren om dat mee te nemen (ook tussendoor opd e citytrips has ik het niet meer mee), maar ze hebben er ook nooit naar gevraagd.
Ik zou met niet te veel zorgen maken.
annick&erwin
Amerikafan

We hebben er inderdaad al aan gedacht om de Rilatine niet te geven tijdens de reis. Maar in elk geval is dat formulier op zitstil een goeie tip, dank u.
sandra_R
Amerikafan

Bericht door sandra_R »

Ik zou zelf nooit tijdens een rondreis laten stoppen met deze medicatie. Ik weet nog van de vorige keer dat juist het rondreizen en de constante verandering al voor onrust zorgt en dan geen medicatie laten nemen is een groot risico. Ik weet niet hoe lang het duurt voor je zoon weer goed in geregeld is, maar bij Strattera duurt dit toch al gauw een paar dagen tot soms weken.
Persoonlijk zou dit mij het risico niet waard zijn.

Groet,
Sandra
annick&erwin
Amerikafan

Ik zou ook liever zijn medicatie doorgeven want hij neemt nu sinds september de Rilatine Modified Release van 30 mg. En hierbij merk ik echt wel een verschil wanneer hij stopt. Bij de vorige, de gewone van 10 mg merkte ik daar niet zoveel van.
Ook over de vele veranderingen op korte tijde enz. heb je groot gelijk. En, voor mensen die niets afweten van ADHD zal dit raar klinken: we zullen toch 19 dagen op elkaar lip leven en de medicatie zal dan toch wat rust geven, ook voor hem.

Dus stoppen met de medicatie zou echt wel alleen een noodoplossing zijn als de regeltjes voor ze me te nemen op reis te moeilijk blijken.

Mijn plan: op 2 april heb ik een halfjaarlijkse afspraak bij de neuroloog, die kan mij misschien al de exacte uitleg geven. En anders ga ik een mailtje sturen naar de Amerikaanse ambassade, op zitstil.be staat heel goed beschreven welke vragen je dan juist moet stellen.

Nog eventjes tussendoor: bedankt voor de toffe reacties, ik ben altijd een beetje bang voor de reactie over Relatine gebruik. En kan zo boos worden over wat voor onzin mensen kunnen uitkramen over ouders die hun kinderen dit geven. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer