Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

biometrisch paspoort?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

biometrisch paspoort?

Bericht door LeenG »

Wij moeten een nieuw paspoort aanvragen omdat we in februari op reis gaan en het huidige verloopt in april.
Ik belde net even naar onze gemeente en ze wisten mij te vertellen dat we misschien beter wachten tot december omdat ze dan beginnen met biometrische paspoorten uit te reiken. Ik dacht dat ik er al eentje had want op mijn paspoort staat zo'n logootje
volgens de beamte was dat onmogelijk want ze reiken die nog niet uit, maar dit paspoort hebben wij ook in dezelfde gemeente aangevraagd in 2009...? Ik kan mij wel niet herinneren dat ze toen vingerafdrukken hebben afgenomen.
Hebben we nu al een biometrisch paspoort of niet?

ik vind op het internet nergens terug welke landen een biometrisch paspoort vereisen om binnen te komen (wij gaan naar Thailand!). Waarschijnlijk kunnen we toch beter tot december wachten om ons paspoort aan te vragen (je mag ook niet lachen op de nieuwe foto's, bah!). Waarschijnlijk zal je in de toekomst alleen nog met zo'n paspoort kunnen reizen en we zijn wel van plan om de komende jaren nog verre reizen te doen.
Laatst gewijzigd door LeenG op 30 okt 2013, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: biometrisch paspoort?

Bericht door Njit »

In NL hebben we die al een tijdje:

Het biometrisch paspoort werd op 28 augustus 2006 in Nederland geïntroduceerd. Sinds 21 september 2009 zijn ook vingerafdrukken in de paspoorten opgenomen (sinds 28 juni 2009 in diplomatieke paspoorten en dienstenpaspoorten). Een derde biometrisch kenmerk, de irisscan, zal niet worden gebruikt.

Jullie hebben ook al sinds 2004 paspoorten met een chip. Daar staat nu alleen nog de pasfoto. En daar komt dus een vingerafdruk bij..
Biometrisch paspoort vanaf 2013

In de herfst van dit jaar start in enkele Belgische gemeenten een proefproject rond het biometrisch paspoort. Vanaf 1 januari 2013 wordt het project progressief uitgebreid naar alle gemeenten. Dat zegt Joren Vandeweyer van de federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken.

Eens de maatregel van kracht is, zal elke reispas die door België wordt uitgereikt, een chip bevatten die verschillende biometrische gegevens kan opslaan zoals persoonlijke informatie, een foto die gezichtsherkenning mogelijk maakt, vingerafdrukken, maar ook bijvoorbeeld een irisscan.

Mensen die in België een internationaal paspoort aanvragen, zullen in het gemeentehuis dus hun vingerafdrukken moeten achterlaten en ter plekke een foto moeten laten maken.

In het buitenland beschikt ons land intussen al over 53 posten die biometrische paspoorten afleveren. 'Tegen eind dit jaar zullen al onze posten in het buitenland biometrische paspoorten afleveren', zegt Vandeweyer.

Met de nieuwe procedure volgt Buitenlandse Zaken een Europese richtlijn uit 2004. Die richtlijn kadert in de aanvullende veiligheidsmaatregelen die zich opdrongen na de aanslagen van 11 september 2001.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
laulis
Amerika-ontdekker

Bericht door laulis »

Ik ben vandaag onze reispas gaan halen, en dat is volgens mij geen biometrisch paspoort. (vorige paspoort was al 17 jaar oud). Vingerafdrukken hebben we niet moeten nemen. Juist de foto is groter, en er hangt nog zo'n plastiekje voor, nu.
Ik ben trouwens van Zele, dus zijn we buurtjes :thumbup:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik ben misschien een beetje te relaxed over die dingen, maar waarom nu al een paspoort aanvragen terwijl hij pas in april verloopt? Je paspoort hoeft toch alleen maar geldig zijn als je in de VS bent? Ik vind het een beetje zonde van het geld om een paspoort een half jaar eerder te vernieuwen dan noodzakelijk.

Wij zijn twee jaar geleden de VS binnengereisd terwijl het paspoort van mijn jongste 2 maanden later zou verlopen, en ik zat zelf vorig jaar in exact dezelfde situatie. Ik vernieuw mijn paspoort meestal pas in de week dat het verloopt :)

Wat betreft dat biometrische gedoe: je mag er denk ik wel van uit gaan dat wij in West-Europa altijd haantje de voorste zijn bij dit soort ontwikkelingen, dus ik kan me niet voorstellen dat je met een paspoort dat nu wordt uitgegeven, binnen vijf jaar bepaalde landen niet meer in zou kunnen komen.

Edit: is het niet zo dat paspoorten binnenkort 10 jaar geldig zijn in plaats van 5? Daar zou ik dan wel even op wachten als dat betekent dat je dan net in de nieuwe lichting valt.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Edit: ik zie dat ze het zelf al veranderd heeft in haar eerste post :D
dimona schreef:Ik ben misschien een beetje te relaxed over die dingen, maar waarom nu al een paspoort aanvragen terwijl hij pas in april verloopt? Je paspoort hoeft toch alleen maar geldig zijn als je in de VS bent?
Waarschijnlijk omdat ze niet naar de VS gaat, maar naar Thailand ;)
En daar moet een paspoort wel langer geldig zijn dan alleen de reistijd:
Let op: bij vertrek uit Thailand moet uw paspoort nog tenminste 6 maanden geldig zijn. Kijk uw paspoort tijdig na en zorg zonodig voor een nieuw.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Oh, ja, sorry, ik dacht dat de reis naar Thailand iets was wat óók nog stond te gebeuren in de komende vijf jaar, ff niet goed begrepen.

Hier een document waaruit blijkt dat het biometrische paspoort vooral een EU-dingetje is, en niet een eis die door andere landen wordt gesteld: http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... biometrie/

P.S. De site van het Thaise verkeersbureau rept over 6 maanden na binnenkomst (in plaats van vertrek). Het is blijkbaar weer iets wat niet eenduidig is vastgelegd: http://www.thaisverkeersbureau.nl/algem ... ailand.asp

:offtopic: Het is overigens wel een hele bonte verzameling van landen, de lijst van landen waarvan de burgers geen visumplicht hebben in Thailand: http://www.royalthaiembassy.nl/site/dow ... ntries.doc
Ik keek of ik een gemeenschappelijke deler kon vinden, maar voorlopig zie ik alleen dat je geen geen visum nodig hebt als je uit een heel klein Europees land komt (en nee, Nederland is niet klein genoeg) :mrgreen:
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

ik dacht dat je bij de meeste landen een paspoort moest hebben dat nog 6 maanden geldig is na vertrek. In elk geval vind ik het wel veilig. Stel dat je ergens iets tegenkomt waardoor je langer moet blijven, dan is het wel handig dat je je over je paspoort geen zorgen moet maken.

dimona schreef::offtopic: Het is overigens wel een hele bonte verzameling van landen, de lijst van landen waarvan de burgers geen visumplicht hebben in Thailand: http://www.royalthaiembassy.nl/site/dow ... ntries.doc
Ik keek of ik een gemeenschappelijke deler kon vinden, maar voorlopig zie ik alleen dat je geen geen visum nodig hebt als je uit een heel klein Europees land komt (en nee, Nederland is niet klein genoeg) :mrgreen:
NL heeft toch ook geen visum-plicht voor Thailand? http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Thailand
laulis schreef:Ik ben vandaag onze reispas gaan halen, en dat is volgens mij geen biometrisch paspoort. (vorige paspoort was al 17 jaar oud). Vingerafdrukken hebben we niet moeten nemen. Juist de foto is groter, en er hangt nog zo'n plastiekje voor, nu.
Ik ben trouwens van Zele, dus zijn we buurtjes :thumbup:
Dag buurman! (of vrouw?)
als er zo'n logootje (zie eerste post) opstaat, is het volgens mij een biometrisch paspoort. Maar blijkbaar zijn er gradaties in (met of zonder vingerafdrukken)
Betty
Amerikafan

Bericht door Betty »

Het biometrisch paspoort bestaat al sinds 2004. Het opslagen van vingerafdrukken bestaat al in de ambassades en consulaten en wordt in Belgie gelijdelijk aan ingevoerd.
Met of zonder vingerafdrukken blijft je paspoort steeds 5 jaar geldig.

Het logo op je paspoort blijft sinds 2004 gelijk

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... _paspoort/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer