Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Harde schijf? Mag de douane deze bekijken?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
fish2281
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Harde schijf? Mag de douane deze bekijken?

Bericht door fish2281 »

Dag mensen,

We vertrekken binnen 2 dagen naar de USA voor de eerste keer en ik dacht een paar series te bekijken op de laptop in het vliegtuig. Nu vroeg ik mij eigenlijk af of ze bij de douane eigenlijk mogen kijken wat er op jouw opslag apparaten staat ?

Valt dit onder de wet van de privacy ? Of mogen ze dit wel "bekijken" ?
AMERIKA , HERE WE COME ! :)

11/2013 LA -> Blizzcon/Anaheim -> San Diego -> Phoenix -> Flagstaff -> Las Vegas -> Sacramento -> San Francisco -> LA
dimona
Amerika-expert

Re: Harde schijf? Mag de douane deze bekijken?

Bericht door dimona »

Ja, her lijkt me van wel, ik zou niet weten wat voor privacywetgeving dat zou moeten voorkomen.
Re1gnman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Re1gnman »

En waarom zou je je daar zorgen over moeten maken, als je niks hebt te verbergen?

Zou me niet teveel zorgen maken. Massa's mensen nemen laptops/iPads en weet ik
Het allemaal mee. Heb nog nooit een douanier een laptop zien opstarten om te kijken
Wat er op staat.....
Als ze het zaakje niet vertrouwen, is het een ander verhaal. Dan gaan ze vast en zeker
Een "kijkje nemen.."
"Patience is something you admire in the driver behind you, but not in the one ahead...."
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Re1gnman schreef:Heb nog nooit een douanier een laptop zien opstarten om te kijken wat er op staat.....
Dat kan ik me voorstellen, want dat soort dingen gebeuren typisch in hokjes waar jij als argeloze reiziger normaal gesproken geen kijkje hoeft te nemen. Het hoort zeker niet bij de routinematige controle van reizigers, maar ik moet zeggen dat dit ook door mijn hoofd is gegaan toen we onze pc met blote-billen-foto's van onze kids naar de VS gingen verschepen. Ik zal echt nooit door de Amerikaanse douane gaan met foto's of filmpjes op mijn telefoon die een verkeerd idee kunnen geven. Geen idee wat de achtergrond van deze vraag is verder, maar de vraag is op zich wel terecht.
fish2281
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door fish2281 »

Re1gnman schreef:En waarom zou je je daar zorgen over moeten maken, als je niks hebt te verbergen?

Zou me niet teveel zorgen maken. Massa's mensen nemen laptops/iPads en weet ik
Het allemaal mee. Heb nog nooit een douanier een laptop zien opstarten om te kijken
Wat er op staat.....
Als ze het zaakje niet vertrouwen, is het een ander verhaal. Dan gaan ze vast en zeker
Een "kijkje nemen.."
Reignman, ik heb niks te verbergen maar ik wou gewoon maar de vraag stellen. Als ze bvb zien dat ik een serie X op m'n harde schijf staan heb om te bekijken zouden ze kunnen vragen om aan te tonen of ik die serie ook origineel heb thuis.

Waar dan wederom mijn privacy vraag vandaan komt of dat dit wel mag. Hetzelfde bvb met een gsm die ze zouden willen bekijken. Als ik daar bvb foto's van mijn naakte vriendin op staan heb.... Dan is dit een schending van mijn privacy ?

Of zie ik het verkeerd ?
AMERIKA , HERE WE COME ! :)

11/2013 LA -> Blizzcon/Anaheim -> San Diego -> Phoenix -> Flagstaff -> Las Vegas -> Sacramento -> San Francisco -> LA
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nee, ik denk niet dat je privacy daarmee (onterecht) wordt geschonden, althans niet in de ogen van customs. Ik kan me zo voorstellen dat je telefoon een van de eerste dingen is die ze gaan checken als ze iets over je willen weten (contacts, gebelde nummers, agenda).

De foto die je in je portemonnee hebt zitten, kunnen ze ook gewoon bekijken; ik zou niet weten waarom dit anders is voor een digitale foto.

Illegale kopieën van muziek/film, mmm, dat vind ik nogal ver gezocht eerlijk gezegd. Veel te veel gedoe voor een relatief klein vergrijp. Als je nou het meesterbrein achter een omvangrijke zwendel was, ok, dan misschien.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hou er in de eerste plaats rekening mee dat je te maken het met het Amerikaanse recht, niet het Nederlandse recht. Ten tweede, immigrations zal vooral kijken naar of jij een gevaar voor de samenleving vormt. Gedownloade series zijn dat niet, naaktfoto's van jouw vriendin geven wellicht aan dat je ook daar naaktfoto's wil maken. Dus wis deze van je telefoon en fotocamera. Hooguit customs heeft wellicht interesse in gedownloade series, maar die zullen eerst getipt moeten worden door immigrations en dat gebeurt pas als immigrations een reden heeft om je staande te houden.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Als de douane door je ondergoed graait kun je dat ook een schending van privacy zien (om nog maar te zwijgen van mensen die volledig uit de kleren moeten) op het moment dat je een land binnen wil komen loop je het risico dat je meer moet laten zien dan je zou willen. Denk overigen dat de inhoud van je laptop niet snel door de douane bekeken zal worden maar immigrations zal die misschien wel willen zien als er een redelijk vermoeden is dat je niet alleen voor een vakantie naar Amerika komt.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

In de transit area van internationale terminals in de USA (net als in de UK) heb je bar weinig rechten. Zoals Hockey al aangeeft is niet de douane het probleem, maar homeland security personeel. Je spullen mogen zonder een specifiek aanleiding doorzocht worden, en eventueel achtergehouden worden voor verdere inspectie. Zie o.a.:

http://www.elsevier.com/connect/what-ar ... heckpoints.

Google ook eens naar wat David Miranda is overkomen, de partner van de journalist Glenn Greenwald, die diverse documenten van Edward Snowden heeft gepubliceerd.
Re1gnman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Re1gnman »

Op zich zie je het niet verkeerd.
Maar zoals Dimona ook min of meer zei, misschien is het niet zo
Handig om dat soort foto's van je vriendin op je telefoon te bewaren.
En die films op je laptop...ach dat valt wel mee. Ze breken hem eerder
Open op zoek naar drugs ofzo....heeft meer prioriteit dan een gedownload filmpje.

Als je bepaalde zaken niet wil delen, is het verstandig dit soort dingen
Te 'regelen' voordat je weg gaat.
Als je Amerika in gaat, moet je er rekening mee houden dat ze weinig
Rekening houden met jouw gevoel voor privacy. Zij proberen immers de 'bad guys'
Buiten de deur te houden.
"Patience is something you admire in the driver behind you, but not in the one ahead...."
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Ja hoor, U.S. Border Protection en U.S. Immigration and Customs Enforcement mogen beide, zonder aanleiding, jouw electronische apparatuur vasthouden en bekijken bij een amerikaanse grensoverschrijding.
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

De eerste keer dat ik naar Amerika ging moest ik naar de secondary. Toen hebben ze alles nagekeken, al mijn smsjes met mijn vriend gelezen (die is Amerikaans dus de smsjes waren in het Engels) en ik moest mijn laptop opstarten, hebben ze ook even in gesnuffeld. Dat voelde wel als een behoorlijke inslag op mijn privacy ja, maar goed. Ik liet het ze gewoon doen, omdat ik toch niks te verbergen had. En ik toch wel graag naar binnen wilde :D
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Gelukkig nog nooit geen problemen mee gehad en ik neem altijd alle electronica en kabels mee in de handbagage. Op de laatste keer na toen ik met KLM vloog en geen interview heb gehad, wel altijd de vraag gehad of het mijn laptop was met mijn dingen erop.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer