“…Waarschijnlijk zijn alle kamers die we hier aanbieden binnen 2 dagen uitverkocht…..Wees snel! Dit is een tijdelijke aanbieding! … 1 persoon is dit motel aan het bekijken” … Laatste reservering: 3 uur geleden … Laatste kans! We hebben er nog maar 1 vrij op onze site! “
Deze laatste toevoeging ’op onze site’ is vorig jaar “afgedwongen” door de Reclame Code Commissie. Het aantal vermelde vrije kamers op Booking.com geeft namelijk alleen weer hoeveel vrije kamers Booking.com nog heeft voor de betreffende accommodatie. Er kunnen bij andere aanbieders of bij de accommodatie zelf best nog wel meer vrije kamers zijn. Vaar voor de beschikbaarheid dus niet blind op Booking.com.
Een punt waar Booking.com altijd vol trots mee adverteert is hun laagste prijsgarantie.
“Besteprijsgarantie. U betaalt de laagst mogelijke prijs die beschikbaar is op het moment van uw reservering. Gegarandeerd.”
Dat klopt op zich. Ze dwingen contractueel de laagste prijs bij het hotel/motel af. (Deze gegarandeerde laagste prijsclausule in contracten met hoteliers ligt overigens momenteel onder vuur omdat het kan leiden tot kartelvorming. In Duitsland schijnt het nu niet meer te mogen.) Toch moet je niet blind varen op deze laagste prijsgarantie. De crux zit hem in de voorwaarde: “hetzelfde type kamer, appartement etc. “ Dat de garantie alleen hiervoor geldt is logisch, maar wat je dus niet op de site van Booking.com ziet, is dat er bij andere sites - of de accommodatie zelf -ook andere types kamers kunnen zijn die veel goedkoper zijn dan het type dat Booking.com aanbiedt en die ook voldoen aan je wensen. Alleen dat type kamer heeft Booking.com niet (of niet meer) in de aanbieding.
Dit ervoeren wij gisteren weer eens toen we een kamer wilden boeken bij de Ranch Inn in Jackson, een motel waar wij wel eens eerder hebben verbleven en we de prijzen dus een beetje van kennen. Booking.com heeft voor ons alleen een Suite met Kingsize Bed in de aanbieding van 186,84 dollar. We moeten wel opschieten want ook voor deze suite geldt: “…Laatste kans! We hebben er nog maar 1 vrij op onze site!” We zijn er maar niet op gegaan en hebben maar rechtstreeks bij de Ranch Inn voor 99 dollar, inclusief taks, een 'Standard' kamer met een Queen bed geboekt.
Kortom, vaar niet blind op booking.com maar controleer of er elders, of bij de accommodatie zelf, nog andere goedkopere beschikbare kamertypes zijn.
Nog een paar andere kritische puntjes over Booking.com ten aanzien van deze specifieke aanbieding:
- Booking com heeft het op zijn site over een korting van 34% voor deze suite: "Prijs van vandaag. Van US$280,80 voor US$186,84, Bespaar 34%” Echter kijk je op de site van Ranch Inn zelf, dan zie je dat de prijs van 288,80 voor deze suite helemaal niet bestaat. De hoogste prijs voor een suite bij Ranch Inn bedraagt in 2015 195 dollar, excl. tax. Hoezo 34% korting?
- Daarnaast geldt dat voor de periode dat wij boekten de prijs van deze suite maar 130 dollar bedraagt. De 195 dollar geldt alleen voor het hoogseizoen. De prijs van Booking.com klopt dus niet. In dit geval zou je dus een beroep kunnen doen op hun laagste prijsgarantie (maar dan moet je dus wel weten dat Booking.com een verkeerde periode voor het hoogseizoen hanteert.)
Overigens hanteren sites als Hotel.com en Expedia.com ook verkeerde periodes voor het hoogseizoen voor dit motel. Zij vragen 147 dollar voor een Luxury-kamers bij de Ranch Inn voor onze periode terwijl die prijs alleen geldt voor het hoogseizoen; in onze periode bedraagt de kamerprijs voor een Luxury-kamer 95 dollar. Ok, ook deze sites hebben een laagste prijsgarantie, maar het is wel weer een gedoe. Als je dus op de rand van het hoogseizoen zit, controleer dan even op de boekingssite de goede periodes hanteert en niet verkeerde of oude periodes.
Tot slot: Het Kingbed van de suite in de Ranch Inn is volgens Booking.com slechts geschikt voor 1 persoon! Ai, dan wordt het voor ons in ons Queen-bed


Martin