Al enige tijd ben ik fervent meelezer van AA. Komende zomer gaan we een maand naar de VS: eerst naar New York en dan naar het westen.
Ik weet dat het gebruikelijk, eigenlijk standaard, is om fooi te geven in de horeca. Maar in de tijd dat ik naar de VS ging, ging het om een gemiddelde van 10%. Nu lees ik over een normale fooi van 15-20%.
Ik heb twee airport-shuttles geboekt en bij beide (verschillende maatschappijen) werd bij de afrekening de keuze gegeven tussen 18% of 20% fooi voor de chauffeur. Ik vind dat nogal wat. Is het de bedoeling dat je bij alles een dergelijke fooi geeft? Dus niet alleen in restaurants, maar ook aan taxichauffeurs, shuttle-chauffeurs, bagage-boys in het hotel, als iemand voor je tankt, bij een foodcourt? Kan iemand mij uitleggen hoe je met betrekking tot fooien een 'goede' toerist kan zijn? Dus niet een krenterige hollander, maar ook geen sukkel die strooit met dollarbiljetten

Nee, ik ben geen krenterige hollander maar gewoon iemand die zich realiseert dat je geld maar 1x uit kunt geven. Dus fooi? Jazeker! Alleen; wanneer en hoeveel is gebruikelijk? Ik hoor graag tips van de ervaren VS reiziger!