Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

high school year Tamar

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
summergirl
Amerika-ontdekker

high school year Tamar

Bericht door summergirl »

Hoi iedereen,
in mijn introductiestukje vertelde ik dat ik volgend jaar naar Amerika wil gaan om daar een jaar high school te doen. Ik heb daar gezegd dat ik op deze site bij zou houden hoe dat allemaal ging, dus bij deze.
Allerlei tips/opmerkingen/etc zijn natuurlijk welkom!

Ik heb inmiddels een interview gehad met iemand van de organisatie waarmee ik ga, STS. Dat was bij mij thuis en ging over wat het allemaal inhoud (algemeen praatje dus, want de eerste dichtbijzijnde voorlichtingsdag is pas 30 november) en nog even een stukje in het Engels om te kijken of mijn niveau goed genoeg was en over wat ik ervan verwachtte. Was allemaal goed enzo, dus ik ben aangenomen!

Dat is inmiddels 2 weken geleden en ik ben nu bezig met allerlei formulieren invullen. Dat zijn er nogal wat:
personal essay (voor mijn gastgezin, zodat ze een beetje weten wie ik ben enzo en ze mij dus kiezen...)
fotocollage van mezelf, familie enzo (ook voor het gastgezin)
parent letter (ook voor het gastgezin, meer over hoe ik ben, van mijn ouders dus)
teacher recommendation (of ik geschikt zou zijn daarvoor, hoe mijn engels is en houding op school)
lijst met mijn cijfers omgezet naar het amerikaanse systeem met een stempel van school erop (ziet er wel grappig uit, want cijfers van HAVO of VWO niveau mag je een hele letter verhogen, dus een 8 wordt een A+, en aangezien ik VWO doe en op 2 uitzonderingen na de laatste 3 jaar overal een 8 of hoger voor sta... ben ik volgens die lijst echt geniaal, haha)
uitreksel van het geboorteregister
gezondheidsverklaring van de dokter
student application (officieel papiertje invullen)
en dan moet ik nog een inenting tegen hepatites B en een mantoureactie iets (weet niet precies hoe je het schrijft, geen zin om het op te zoeken)
en een paspoort heb ik ook nog niet, dus dat moet ik ook regelen (met zo'n leuke pasfoto...)

en dat is dan nog niet eens mijn visumaanvraag... behoorlijk wat papieren dus! Maar het personal essay en de foto's vind ik wel leuk om te maken, die zijn ook bijna af.
Als ik alles opgestuurd heb gaan alle papieren naar Amerika en dan gaan ze daar een gastgezin voor mij zoeken! Maar dat kan dus best nog een poosje duren. Ondertussen ga ik maar gewoon even mijn gymnasiumdiploma halen enzo...

Dat was mijn verhaal wel even, als ik nieuws heb of nog iets bedenk om te schrijven zal ik het erbij zetten.
Op een doos van een klok made in Hongkong:
Guaranteed to work throughout its useful life.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Leuk, heel herkenbaar trouwens die papierwinkel ;-). Vergeet niet een kopie te maken in geval er iets kwijtraakt onderweg.

Ik wou dat ik 'gewoon' gymnasium had. Valt mij wel vaker op trouwens. Alle uitwisselings-studenten doen VWO, of minimaal Havo. Best wel grappig, dat maakt mij 1 van de weinige VMBO-tl klanten denk ik :oops: .
- Mike
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Zoals ik wel vaker gezegd heb, hebben wij wel eens uitwisselingsstudenten gehad, wel van een andere organisatie(ASSE), maar de papieren zijn ongeveer hetzelfde, alleen de parent letter hadden ze niet.
Misschien leuk om eens te vertellen hoe het van deze kant gaat.

Een gezin ziet de advertentie in de krant waar gastgezinnen gezocht worden (of hoort dit via via). Ze overleggen met elkaar, en denken"dat lijkt wel wat voor ons", en nemen contact op met de "area representative". Ze krijgen informatie over de organisatie, en wat er verwacht wordt van het gastgezin; de student opnemen in het gezin als gezinslid, een eigen slaapkamer geven, eten geven. Ook krijgen ze een boekje over wat hun te wachten staat als gastgezin, leuke dingen, maar ook wat aanwijzingen over wat te doen als er problemen zijn, en hoe te helpen met de aanpassing van de gastzoon/dochter.
De "area rep" komt langs, bekijkt of het een geschikt gezin is, bekijkt de kamer waar de student zal slapen, en het gezin moet formulieren invullen. Bijvoorbeeld waarom ze dit willen doen, info over de gezinsleden en de hobbies.
Als het gezin goedgekeurd wordt door de area rep. komt het leuke gedeelte, het uitkiezen van een gastzoon of dochter. De area rep. heeft een lijst met studenten waarin de naam met pasfoto en hobbies staat, daaruit pikt het gastgezin er een paar, en dan vraagt de area rep de volledige informatie op (de brief die de student geschreven heeft, de foto's, en de rest van de informatie). Hieruit kunnen ze een beetje een idee krijgen of deze student bij hun gezin zou passen.
Hieruit pikt het gastgezin dan de gastzoon of dochter die een jaar bij hun zal wonen, en kunnen ze contact opnemen. Vlak voordat de student aankomt organiseert de area rep. een bijeenkomst voor alle gastgezinnen in het gebied, waar kennis met elkaar gemaakt wordt, en nog verder informatie wordt uitgewisseld.

Kan best zijn dat het voor STS wat anders gaat, maar zo ging het voor ons :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
DaanRademaker
Amerika-ontdekker

Naar Amerika

Bericht door DaanRademaker »

Hallo,

Ik heb pasgeleden ook gehoord over een High school year in Amerika en ik bedacht me dat ik dat eigenlijk wel heel graag zou willen doen.
Ik heb al allemaal brochures aangevraagd enzo maar er staat nergens iets over hoe het dan verder gaat met je school in Nederland. Moet je dan na dat highschool jaar gwoon het schooljaar in Nederland overdoen of ziet de school het als een echte studie die voor een jaar mee telt?

en wat is de beste leeftijd om dit te doen eigenlijk ?

khoop dat jullie me hier wat meer over kunnen vertellen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Daan, je high school jaar in Amerika telt niet mee voor je Nederlandse (of Belgische) studie.

Als je meer info wilt over het dagelijkse leven van zo'n studenten, neem dan eens een kijkje op de lijst van Bloggers in Amerika, ik heb daar een aparte opsomming voorzien van studenten die ginder zitten:
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 06&start=0

Veel succes met je onderneming, en hou ons op de hoogte!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
AnnekeT
Amerika-ontdekker

Re: Naar Amerika

Bericht door AnnekeT »

DaanRademaker schreef:Hallo,

Ik heb pasgeleden ook gehoord over een High school year in Amerika en ik bedacht me dat ik dat eigenlijk wel heel graag zou willen doen.
Ik heb al allemaal brochures aangevraagd enzo maar er staat nergens iets over hoe het dan verder gaat met je school in Nederland. Moet je dan na dat highschool jaar gwoon het schooljaar in Nederland overdoen of ziet de school het als een echte studie die voor een jaar mee telt?

en wat is de beste leeftijd om dit te doen eigenlijk ?

khoop dat jullie me hier wat meer over kunnen vertellen.
Hallo Daan,
Mijn zoon doet dit jaar een Highschooljaar. :) (Zie annekeT stelt zich voor) Wij hebben ons in okt/nov/dec 05. laten voorlichten; er zijn verschillende voorlichtingsavonden die gratis door de organisatie gegeven worden.

Mijn zoon zat op het VWO in groep 4 en was 16 jaar oud. De meeste mensen wachten totdat hun school afgelopen is en gaan dan een jaartje. Voor mijn zoon Steven kon dat niet; anders zou hij te oud zijn voor het J1 visum. Je moet dan voor vertrek jonger zijn dan 18 jr. en een paar maanden. Steven zou dan te oud zijn als hij zou wachten op zijn eindeexamen. Wij hebben daarom gekozen voor een onderbreking tussen 4 en 5 VWO, omdat je als je voor je eindeexamen zit het oppakken veel moeilijker wordt.
Je kunt overigens ook wachten en daarna college-student worden in de USA maar dat kost nog meer geld dan een Highschool jaar. Staat ook wel in de brochures aangegeven.
Alle organisaties doen een test Engels; je moet natuurlijk voldoende engels spreken om naar de USA te kunnen. Maak je daar niet al te druk over, dat lukt vast. :wink:
De meeste kinderen zijn dus 16 a 17 jaar als ze vertrekken; mijn zoon heeft het fantastisch, maar dat ligt echt aan je instelling. Ik vond mijn zoon ook jong, maar hij red zich prima!
En gaat komend schooljaar naar VWO 5 en zal vooral zijn nederlands weer moeten gaan oppakken. :o
Als je wilt gaan wacht dan niet te lang meer (beslis liefst nog in december)en mocht je nog vragen hebben mail ons dan!

veel plezier Anneke
Afbeelding
Afbeelding
DaanRademaker
Amerika-ontdekker

Bedankt

Harstikke bedankt voor het antwoord.
Ik zit nu in 3TVWO en ik wordt op 8 april 15 dus ik denk dat ik het liefts net als uw zoon tussen de 4de en 5de zou willen gaan.

Als ik vragen heb zal ik uw mailen
nogmaals bedankt.

Met welke organisatie is uw zoon geweest met EF of Travel Active ??
AnnekeT
Amerika-ontdekker

Re: Bedankt

Bericht door AnnekeT »

DaanRademaker schreef:Harstikke bedankt voor het antwoord.
Ik zit nu in 3TVWO en ik wordt op 8 april 15 dus ik denk dat ik het liefts net als uw zoon tussen de 4de en 5de zou willen gaan.

Als ik vragen heb zal ik uw mailen
nogmaals bedankt.

Met welke organisatie is uw zoon geweest met EF of Travel Active ??
Hallo Daan,

Wij hebben ook gekeken bij EF en Travelactive (waarbij de meeste kinderen gaan), maar wij hebben uiteindelijk gekozen voor INTO uit Den Bosch omdat dat een kleinere organisatie is en ze persoonlijk contact met je hebben. Into Nederland is ook aangesloten bij een grotere americaanse partner. En kunnen je goed uitplaatsen; dit jaar 50 kinderen. (Steven zit nu in Oregon, niet bij een hostgezin, maar in een Dorm op de Highschool zelf. Was wel even wennen, want het dorpje Huntington waar hij nu zit heeft maar 510 inwoners!)

Overigens hadden ze bij travelactive de voorlichtingsronden perfect georganiseerd en kennissen van ons hebben goede ervaringen met hen. We hebben ook verhalen gehoord dat vooral bij de visumpapieren het een en ander niet in orde was. Maar dat was maar bij drie van de 150 kinderen het geval. (Je zal maar net een van die 3 zijn)

Die van EF was wel gezellig, maar zul je weinig mede highschoolscholieren vinden, omdat zij zich meer richten op talencursussen en korte uitwisselingen. Dit vonden wij niet leuk.

Into en Travelactive hebben allebei Pre departure seminars(kampen) waar je het Amerikaanse gevoel al een beetje krijgt en je veel tips krijgt over het leven daar (wat je wel, en vooral wat je niet moet doen). Kijk ook eens op de websites van exchangeorganisaties http://www.into-exchanges.com voor overige verhalen; dat is ook voor je ouders erg leuk. Want ook voor hen is het een grote stap! :wink: (Weten zij het overigens al? Het maakte voor ons verschil te weten dat Steven er al langer mee rond liep, dan dat het een plotselinge inval was.)

Nogmaals, begin in augustus 2007 met de nieuwe gidsen en de voorlichtingsrondes af te lopen, zodat je goed kunt vergelijken. Als je al een beetje weet waar je naar toe wilt kun je dat meteen aangeven en
Travelactive heeft dan meestal een actieaanbod. Into heeft weer andere.

Ben ik toch ook benieuwd waarmee Tamar weg is gegaan, om weer bij haar lijntje uit te komen! :wink:

Veel plezier en succes, Anneke
Afbeelding
Afbeelding
AnnekeT
Amerika-ontdekker

Bericht door AnnekeT »

Michigan schreef:Leuk, heel herkenbaar trouwens die papierwinkel ;-). Vergeet niet een kopie te maken in geval er iets kwijtraakt onderweg.

Ik wou dat ik 'gewoon' gymnasium had. Valt mij wel vaker op trouwens. Alle uitwisselings-studenten doen VWO, of minimaal Havo. Best wel grappig, dat maakt mij 1 van de weinige VMBO-tl klanten denk ik :oops: .
Hallo Mike,

Nee hoor, je bent niet een van de weinigen; er zijn er meer. Die kennissen van ons (Zie stukje hierboven)hun zoon was ook vmbo-tl-er. Zit nu in Mexico met Tr. active. Ben je nu op excange in Michigan, of ga je nog? Met welke organisatie ben jij? Wel een goede tip om alles te kopieren,trouwens :!:

Groetjes Anneke
Afbeelding
Afbeelding
DaanRademaker
Amerika-ontdekker

@AnnekeT

Okee,

Bedankt voor de info. Ik heb het me ouders verteld en ze zijn er erg positief over ik ben hier echt blij mee :D

Ze zeggen dat het wel gaat lukken en we gaan 10 februarie naar de info dag van Travel Active.

Ik wil dan denk ik in het jaar 2008/2009 naar the USA.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Daan, wees je ouders maar heel erg dankbaar! Tenslotte kost dit heel wat geld voor ze, en wees maar zeker dat ze zich zorgen zullen maken om hun zoon die zo ver weg van hen is. Het feit dat zij je deze ervaring gunnen, is echt fantastisch van ze! Vergeet dat nooit!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
summergirl
Amerika-ontdekker

Bericht door summergirl »

Ben ik ook weer even tussendoor.
Ik ga trouwens met STS, ik heb wel van veel organisaties (volgens mij wel allemaal ongeveer) informatie gelezen en sites bezocht, maar bij STS had ik het beste gevoel, sprak mij het meeste aan.
Ik heb inmiddels al mijn papieren (de eerste lading dan, nog geen visum en paspoort) opgestuurd. Was echt best wel een gedoe. Het klopte nog bijna niet ook, want de dokter had op mijn Health Certificate ingevuld dat ik smallpox had gehad, wat chickenpox moest zijn (pokken/waterpokken) en waterpokken heb ik dus gehad, maar als je die niet gehad hebt moet je daar een inenting voor hebben. Dus wel handig als dat er goed op staat! Maarja, dat zag ik gelukkig nog optijd.
Nu dus maar even afwachten en over een poosje mijn paspoort eens gaan regelen.
Mensen die al geweest zijn, wanneer vertrokken jullie? Zal wel voor iedereen verschillend zijn, maar begin of eind augustus? Ik hoop niet dat bijna iedereen op vakantie is als ik weg ga (eigenlijk best veel kans op denk ik..), zou wel jammer zijn. Maarja, ik zie wel.
Op een doos van een klok made in Hongkong:
Guaranteed to work throughout its useful life.
Ilsepils
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ilsepils »

summergirl schreef:Ben ik ook weer even tussendoor.

Mensen die al geweest zijn, wanneer vertrokken jullie? Zal wel voor iedereen verschillend zijn, maar begin of eind augustus? Ik hoop niet dat bijna iedereen op vakantie is als ik weg ga (eigenlijk best veel kans op denk ik..), zou wel jammer zijn. Maarja, ik zie wel.
Het is van mij intussen al 13 jaar geleden, maar ik weet nog dat ik 13 augustus vertrok en 5 juli weer terug ging, Ik was er 2 weken voordat de school begon.
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heb je hier al eens gekeken?:
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 06&start=0
Daar staat (bijna onderaan) een hele lijst met studenten die 1 jaar in Amerika zitten.
Elke
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

AnnekeT schreef:
Hallo Mike,

Nee hoor, je bent niet een van de weinigen; er zijn er meer. Die kennissen van ons (Zie stukje hierboven)hun zoon was ook vmbo-tl-er. Zit nu in Mexico met Tr. active. Ben je nu op excange in Michigan, of ga je nog? Met welke organisatie ben jij? Wel een goede tip om alles te kopieren,trouwens :!:

Groetjes Anneke
Sorry, ik heb dit stukje over het hoofd gezien. Ik ben van 12 Augustus 2004 tot Juni 2005 geweest. Ik was ook via Travel Active.
- Mike
DaanRademaker
Amerika-ontdekker

Leek mij wel leuk om weer even een berichtje te posten na die langen tijd.
Intussen heb ik mij aangemeld voor het High School programma van Travel Active en heb ik het interview gehad en ben ik nu aan het wachten op de acceptatie van de partner organisatie van Travel Active, AYUSA. Wel grappig wat er in dat jaar toch allemaal al gebeurt is. Voor al mijn verhalen omtrend mijn high school aanmelding e.d. kan je mijn weblog lezen

http://www.daanusa.nl.tt

groetjes!!
Daan Rademaker
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb even op je site gekeken, ziet er leuk uit. Spannende tijd ga je tegenmoet!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Applejuice
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Applejuice »

Hey Daan,

Wat grappig om jou hier ook te zien :P Weet niet of je me nog kent, maar ik was ook mee bij de meeting in Utrecht toen (Sabine ben ik ;) ).

Ik ga dus ook volgend jaar met Travel Active een jaartje Highschool doen, en ik zit nu net als Daan met spanning te wachten op de acceptatie van Ayusa. :lol:
DaanRademaker
Amerika-ontdekker

Re: high school year Tamar

Nou nu is het dan echt weer bijna zover. Nog 9 daagjes en dan vlieg ik naar the States. Ongelofelijk dat mijn laatste berichtje alweer in november was. Voor ik het weet ben ik weer terug dus ik ga er van genieten!

Mijn nieuwe weblog is: http://daanrademaker.w3h.nl/
Hier staat ook veel informatie omtrend mijn gastgezin in Louisville Nebraska.

groet,
Daan

NOTE mod - Marco
Link naar weblog klikbaar gemaakt.
AnnekeT
Amerika-ontdekker

Re: high school year Tamar

Bericht door AnnekeT »

Hoi Daan en Sabine en alle Amerikagangers: veel succes en geniet ervan, want ja het is zo voorbij!

Een tip, doe geen sportschoenen met gel aan want die moet je gegarandeeerd inleveren op Schiphol; dus in je bagage met die schoenen! Het is trouwens gebruikelijk dat je je schoenen uit moet trekken naar en in Amerika bij de douane.
De 1e douanecontrole bij aankomst in Amerika krijg je je koffers terug, moet je dan verder reizen geef je je koffers weer af bij een speciale balie! Daarna worden de koffers door gestuurd naar je eindbestemming. Dus label je koffers naar je eindbestemming en niet naar New York, als je daar een Camp hebt! In checken gaat dan makkelijker als je (na je Camp)verder reist. (Op de terugreis heb je dat gezeur niet, dan gaan je bagage automatisch naar Amsterdam)

groetjes Anneke, moeder van Steven die al weer een jaar terug is uit Oregon. :dance:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer