Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Medicatie bipolaire stoornis meenemen (i.v.m. opiumwet)
-
- Amerika-newbie
Medicatie bipolaire stoornis meenemen (i.v.m. opiumwet)
Hallo allemaal,
Ik ga in juli voor het eerst naar Amerika met mijn man en zoon en zullen een rondreis van 31 dagen gaan maken (SFO-LA-Grand Canyon-ZIon-Bryce-Las Vegas-Death Valley-Yosemite-SFO).
Nu heb ik een bipolaire stoornis (manisch depressief) waar ik medicatie voor heb die onder de opiumwet vallen.
Ik begrijp dat ik een engelstalige doktersverklaring nodig heb, voor de zekerheid een medicijnlijst van de apotheek en de medicatie in originele verpakking mee moet nemen.
Op de website van het CAK staat dat ik contact op moet nemen met de Amerikaanse ambasade omdat er geen afspraken gemaakt zijn over deze medicatie met dit land. Ik vind het allemaal nog al spannend.
Ik ga voor het eerst op vakantie buiten Europa en ben bang dat mijn medicatie het land niet in mogen, waardoor ik ontregel.
Heeft iemand ervaring en/of tips?
Groetjes, Mariska
Ik ga in juli voor het eerst naar Amerika met mijn man en zoon en zullen een rondreis van 31 dagen gaan maken (SFO-LA-Grand Canyon-ZIon-Bryce-Las Vegas-Death Valley-Yosemite-SFO).
Nu heb ik een bipolaire stoornis (manisch depressief) waar ik medicatie voor heb die onder de opiumwet vallen.
Ik begrijp dat ik een engelstalige doktersverklaring nodig heb, voor de zekerheid een medicijnlijst van de apotheek en de medicatie in originele verpakking mee moet nemen.
Op de website van het CAK staat dat ik contact op moet nemen met de Amerikaanse ambasade omdat er geen afspraken gemaakt zijn over deze medicatie met dit land. Ik vind het allemaal nog al spannend.
Ik ga voor het eerst op vakantie buiten Europa en ben bang dat mijn medicatie het land niet in mogen, waardoor ik ontregel.
Heeft iemand ervaring en/of tips?
Groetjes, Mariska
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: Medicatie bipolaire stoornis meenemen (i.v.m. opiumwet)
Mijn zoon had voor de zekerheid een Engelstalige verklaring van de huisarts mee en een uitdraai vd apotheek. Maar er is nergens naar gekeken of gevraagd.
-
- Amerikafan
- Partner van: yente
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Voor medicijnen die onder de opiumwet vallen is een gezondheidsverklaring niet genoeg en moet je een officiële medische verklaring aanvragen. Het CAK moet je die kunnen verstrekken.
Ik zou de gok niet nemen dat jij er net uitgepikt wordt voor controle
Edit: maar heb je al contact gezocht met de ambassade? Zij kunnen je hierbij wel helpen
Ik zou de gok niet nemen dat jij er net uitgepikt wordt voor controle
Edit: maar heb je al contact gezocht met de ambassade? Zij kunnen je hierbij wel helpen
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Als je 't allemaal een beetje eng vindt heb je misschien iets aan deze tips.
In het westen van de USA kan het in juli erg heet zijn. Let dan op dat je voldoende drinkt ivm de lithium spiegel.
Mocht je in de warmte misselijk worden en over gaan geven laat dan even je spiegel controleren bij een arts. Je moet dan je medicijnen misschien tijdelijk aan passen.
Verdere tips staan ook in de link hierboven.
Als je de CAK verklaring aan gaat vragen (via de ambassade) wil je dan hier nog even vertellen hoe het gegaan is en hoe lang alles duurde?
Verder gaat het vast allemaal lukken en ga je een fantastische reis tegemoet.
In het westen van de USA kan het in juli erg heet zijn. Let dan op dat je voldoende drinkt ivm de lithium spiegel.
Mocht je in de warmte misselijk worden en over gaan geven laat dan even je spiegel controleren bij een arts. Je moet dan je medicijnen misschien tijdelijk aan passen.
Verdere tips staan ook in de link hierboven.
Als je de CAK verklaring aan gaat vragen (via de ambassade) wil je dan hier nog even vertellen hoe het gegaan is en hoe lang alles duurde?
Verder gaat het vast allemaal lukken en ga je een fantastische reis tegemoet.
-
- Amerika-newbie
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik heb even telefonisch contact opgenomen met het CAK (ik wil echt geen enkel risico lopen dat ik Amerika niet binnen kom met mijn medicatie) en ben heel wat wijzer geworden.
Dit is wat ik moet gaan doen:
1) Mijn arts een Engelstalige medische verklaring laten tekenen
2) Deze verklaring moet worden gelegaliseerd door het CAK. Dit kan per post of langskomen in Den Haag (dit lijkt me het makkelijkste ivm stap 3)
3) De rechtbank moet hier een Apostilleland-stempel op zetten (rechtbank is op loopafstand van CAK)
4) Het CAK adviseert daarna ook nog (voor de zekerheid) contact op te nemen met de ambasade om dubbel te checken of er verder nog documenten nodig zijn.
Ik zal hier later nog even laten weten of het allemaal gelukt is (en hoe lang het geduurd heeft) zodat wellicht iemand anders nog iets aan deze informatie heeft.
Ik heb even telefonisch contact opgenomen met het CAK (ik wil echt geen enkel risico lopen dat ik Amerika niet binnen kom met mijn medicatie) en ben heel wat wijzer geworden.
Dit is wat ik moet gaan doen:
1) Mijn arts een Engelstalige medische verklaring laten tekenen
2) Deze verklaring moet worden gelegaliseerd door het CAK. Dit kan per post of langskomen in Den Haag (dit lijkt me het makkelijkste ivm stap 3)
3) De rechtbank moet hier een Apostilleland-stempel op zetten (rechtbank is op loopafstand van CAK)
4) Het CAK adviseert daarna ook nog (voor de zekerheid) contact op te nemen met de ambasade om dubbel te checken of er verder nog documenten nodig zijn.
Ik zal hier later nog even laten weten of het allemaal gelukt is (en hoe lang het geduurd heeft) zodat wellicht iemand anders nog iets aan deze informatie heeft.
- Disney-Golf
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 999
Even een

Mag jij met een auto rijden als je deze medicatie neemt?
Indien ja zou ik dit mee in het doktersverslag laten opnemen.
Je weet maar nooit of een verhuurbedrijf hun regresrecht willen uitoefenen mocht jij een ongeval in de V.S. hebben?
-
- Amerika-newbie
Goede vraag wel ... Ik ben eigenlijk niet van plan te gaan rijden, maar je weet nooit.
Ik mag er mee rijden in NL, maar zit gele sticker op, dus ben blij met je opmerking ...
Zal even overleggen met arts, maar vermoed dat die niet staan te springen om dit op papier te zetten.
Thanks voor je opmerking/tip.
Ik mag er mee rijden in NL, maar zit gele sticker op, dus ben blij met je opmerking ...
Zal even overleggen met arts, maar vermoed dat die niet staan te springen om dit op papier te zetten.
Thanks voor je opmerking/tip.

Laatst gewijzigd door markro op 31 mar 2022, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
- Big Al
- Amerika-expert
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Ik zie nergens in de Amerikaanse regelgeving dat een doktersverklaring gelegaliseerd hoeft te worden als je medicijnen voor eigen gebruik meeneemt op vakantie naar de VS. Nederland is echter gek op legalisatie van documenten - misschien dat het daarvan komt. Apostilles vinden ze al helemaal prachtig. In de VS wordt dit vrijwel nooit gedaan. Grapje: apostille wordt hier uitgesproken als "apostle". Paulus en Petrus en zo.Mariska141078 schreef: ↑30 mar 2022, 15:572) Deze verklaring moet worden gelegaliseerd door het CAK. Dit kan per post of langskomen in Den Haag (dit lijkt me het makkelijkste ivm stap 3)
Baat het niet dan schaadt legalisatie natuurlijk ook niet, maar als het heel veel voeten in aarde zou hebben dan zou ik toch kijken of het wel een Amerikaanse eis is. Aan de andere kant moet je Nederland ook weer in, dus wellicht heb je het daarvoor nodig.
Wellicht goed om met stap 4 te beginnen en eerst de ambassade te bellen.
Wellicht wist je dit al, maar vermijd het woord "drugs" bij de grens in de VS. Ik zou "prescription medication" of "RX" (de afkorting van "prescription medication") gebruiken. Alle medicatie moet overigens worden aangegeven.
Als de medicatie op de lijst van "Controlled Substances" staat dan zijn er wat meer eisen, al zie ik nog steeds nergens dat legalisatie en een apostille nodig zijn.
O ja, neem medicatie ook altijd mee in de originele verpakking. Anders worden ze nogal nerveus bij de controle...
- Big Al
- Amerika-expert
Nog wat informatie:
International Association for Medical Assistance to Travellers
Country Regulations for Travellers Carrying Medicines Containing Controlled Substances
Volgens de informatie van de INCB is het inderdaad Nederland dat de legalisatie van de doktersverklaring vereist en niet de VS.
Bij het binnenreizen van de VS moet je de medicatie inderdaad aangeven, maar bij grensoverschrijdende bewegingen om Nederland binnen te komen hoeft dat blijkbaar juist weer niet.
International Association for Medical Assistance to Travellers
Country Regulations for Travellers Carrying Medicines Containing Controlled Substances
Volgens de informatie van de INCB is het inderdaad Nederland dat de legalisatie van de doktersverklaring vereist en niet de VS.
Bij het binnenreizen van de VS moet je de medicatie inderdaad aangeven, maar bij grensoverschrijdende bewegingen om Nederland binnen te komen hoeft dat blijkbaar juist weer niet.
Als ik die omslachtige Nederlandse regelgeving lees (apostilles voor je medicijnen?
), vraag ik me altijd af of er ooit iemand in moeilijkheden is gekomen door het meenemen van een normale hoeveelheid (dus voor de lengte van je reis) medicijnen voor eigen gebruik. Mijn vader reist b.v. al jaren heen en weer met z'n oxazepam en heeft nog nooit CAK verklaringen e.d. aangevraagd. Voor mijn eigen slaappillen heb ik ook nog nooit formulieren of verklaringen gehad. Dan kan men wel zeggen "maar wat als het eens een keer misloopt", maar dat vraag ik me dus af: loopt het wel eens mis? Ik denk eerder dat je er op aangesproken wordt als je een vergeten appel in je bagage hebt dan vanwege je 'pammetjes.

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- Big Al
- Amerika-expert
Het gebeurt nog wel eens dat er problemen zijn, met name in sommige niet-westerse landen.
Problemen in westerse landen komen eigenlijk alleen door het verzuimen van aangifte als dit verplicht is, als de medicatie in de doosjes niet overeen komt met het etiket, de naam van de patient op het etiket niet klopt en ten slotte als het om onredelijk grote hoeveelheden gaat.
Problemen in westerse landen komen eigenlijk alleen door het verzuimen van aangifte als dit verplicht is, als de medicatie in de doosjes niet overeen komt met het etiket, de naam van de patient op het etiket niet klopt en ten slotte als het om onredelijk grote hoeveelheden gaat.
Ik bedoel dus specifiek bij het reizen tussen NL en de VS. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen in moeilijkheden zijn gekomen omdat ze geen apostille hadden voor hun voorgeschreven slaappillen of kalmerende middelen.
(En helemaal eens met wat je schreef over dat Nederland helemaal gek is op apostilles!
)
(En helemaal eens met wat je schreef over dat Nederland helemaal gek is op apostilles!

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 2117 Weergaves
-
Laatste bericht door Tonieroen
-
- 2 Reacties