Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Grenscontrole
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Grenscontrole
Hi allemaal!
Wie van jullie is ooit vastgehouden aan de grens? Ik hoor veel horrorverhalen dat ze je apart kunnen nemen en erg intimiderend zijn. Zit hier niet per se op te wachten…
Mijn advocaat zegt dat het zeldzaam is dat je apart wordt genomen maar ikzelf twijfel toch na wat ik gehoord heb. Benieuwd naar jullie ervaringen!
Wie van jullie is ooit vastgehouden aan de grens? Ik hoor veel horrorverhalen dat ze je apart kunnen nemen en erg intimiderend zijn. Zit hier niet per se op te wachten…
Mijn advocaat zegt dat het zeldzaam is dat je apart wordt genomen maar ikzelf twijfel toch na wat ik gehoord heb. Benieuwd naar jullie ervaringen!
Re: Grenscontrole
Als je niets te verbergen hebt, hoef je je nergens druk over te maken.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
en waar hoor je die dan?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Zeker te veel naar Border Security gekeken?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
In je eerste bericht op het forum schreef je dat je al meerdere keren in de VS bent geweest. Is de situatie nu anders?
Marianne
Marianne
-
- Amerika-ontdekker
Haha ik zit in een facebook groep en daar las ik het! Zelfs ook hele “onschuldige” mensen die mee mogen naar een kamertje en een officer die kwaad wordt enz enz
Laatst gewijzigd door Madeleine88 op 02 apr 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, feesboek. 

- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:

Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan waar jij een (eigen) advocaat voor hebt.
Met recente veroordelingen kan de US Immigratie inderdaad wel eens erg vervelend gaan doen (als je al een ESTA/Visum zou hebben gekregen)
Anders is er inderdaad niets aan de hand.
Behalve dat ze geen criminelen willen binnenlaten, willen ze vooral ook borgen dat je er geen illegale activiteiten gaat ontplooien: dus niet werken op een toeristenvisum/ESTA en dat je binnen de gestelde tijd weer ophoepelt. Dus maak duidelijk dat je een reisplan hebt (route, auto, hotelreserveringen, etc), dat je voldoende geld hebt, dat je binding hebt met je thuisland (huis, baan, familie) en je kan zo doorlopen.

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
-
- Amerika-ontdekker
Paar keer ja! Maar ik las het onlangs en dacht hmm tot nu toe is het goed gegaan en nooit apart genomen maar je weet nooitMartin & Marianne schreef: ↑02 apr 2023, 09:46In je eerste bericht op het forum schreef je dat je al meerdere keren in de VS bent geweest. Is de situatie nu anders?
Marianne

-
- Amerika-ontdekker
Wat bedoel je met recente veroordelingen? Dingen als overstay? Heb ik sws nog nooit gedaan
En binding; een huis? Ik heb niet eens een koopwoning maar een huurcontract en geen relatie. Hoor dat dat vaak niet voldoende is
Nogmaals je hebt niks te vrezen zolang je geen verborgen agenda hebt.
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
@Madeleine88
Geen paniek, het was een grapje.
Er zijn erg weinig mensen (althans in NL) die een eigen advocaat hebben waarmee ze dit soort zaken bespreken. Behalve criminelen, die hebben wel allemaal een eigen advocaat (/grap).
Laat je niet gek maken. Als jij gewoon als toerist naar de VS gaat is er niets aan de hand. Huur of koophuis maakt geen verschil. En ik ben ook single (en al 15 keer probleemloos binnen gekomen).
Zoals gezegd wil de Amerikaanse immigratiedienst (CPB) zeker weten dat je geen illegale dingen komt doen en dat je op tijd weer vertrekt. Dus stellen ze een aantal vragen. Een groot deel daarvan wordt al tijdens de ESTA aanvraag gesteld en tegenwoordig bij aankomst al via een computer (kiosk). Ze willen gewoon zeker weten dat je niet gaat werken en dat je op tijd weer weg gaat.
Dus vragen als:
- wat kom je doen (vakantie)
- hoe lang blijf je (19 dagen; vertrek op dag/maand)
- wat ga je doen (rondreis met huurauto, van hier naar xx, door naar yy, via zzz terug naar qq)
- heb je vrienden of bekenden hier in de VS (eerlijk antwoorden), Zo ja; hoe lang ga je bij hen op bezoek, hoe ken je hen, is he/she your partner?
- wat voor werk doe je (ik werk als xxx bij bedrijf yyyy)
- hoeveel geld heb je mee (beetje cash, debit card, 2 credit cards, huurauto & hotels pre-paid, etc)
- did you pack your own bags (yes), got anything to take with you from other people (no)
- did you bring any food in your luggage (zo ja; benoem wat je hebt).
Blijf relaxed maar alert; je kan een knorrepot treffen maar heel incidenteel ook een guitige dame "Hi sweety, what you're you coming to the States for?". Beantwoord gewoon alle vragen kort en naar waarheid. Geen lange twijfelende antwoorden en weidt niet uit; geef ze niet meer info dan waar ze strict naar vragen.
Er gaan honderden personen per uur probleemloos door immigratie. Jij straks ook!
Geen paniek, het was een grapje.
Er zijn erg weinig mensen (althans in NL) die een eigen advocaat hebben waarmee ze dit soort zaken bespreken. Behalve criminelen, die hebben wel allemaal een eigen advocaat (/grap).
Laat je niet gek maken. Als jij gewoon als toerist naar de VS gaat is er niets aan de hand. Huur of koophuis maakt geen verschil. En ik ben ook single (en al 15 keer probleemloos binnen gekomen).
Zoals gezegd wil de Amerikaanse immigratiedienst (CPB) zeker weten dat je geen illegale dingen komt doen en dat je op tijd weer vertrekt. Dus stellen ze een aantal vragen. Een groot deel daarvan wordt al tijdens de ESTA aanvraag gesteld en tegenwoordig bij aankomst al via een computer (kiosk). Ze willen gewoon zeker weten dat je niet gaat werken en dat je op tijd weer weg gaat.
Dus vragen als:
- wat kom je doen (vakantie)
- hoe lang blijf je (19 dagen; vertrek op dag/maand)
- wat ga je doen (rondreis met huurauto, van hier naar xx, door naar yy, via zzz terug naar qq)
- heb je vrienden of bekenden hier in de VS (eerlijk antwoorden), Zo ja; hoe lang ga je bij hen op bezoek, hoe ken je hen, is he/she your partner?
- wat voor werk doe je (ik werk als xxx bij bedrijf yyyy)
- hoeveel geld heb je mee (beetje cash, debit card, 2 credit cards, huurauto & hotels pre-paid, etc)
- did you pack your own bags (yes), got anything to take with you from other people (no)
- did you bring any food in your luggage (zo ja; benoem wat je hebt).
Blijf relaxed maar alert; je kan een knorrepot treffen maar heel incidenteel ook een guitige dame "Hi sweety, what you're you coming to the States for?". Beantwoord gewoon alle vragen kort en naar waarheid. Geen lange twijfelende antwoorden en weidt niet uit; geef ze niet meer info dan waar ze strict naar vragen.
Er gaan honderden personen per uur probleemloos door immigratie. Jij straks ook!

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
@Frasi Volgens mij probeert @Madeleine88 juist om voor langere periode naar Amerika te gaan, zie eerdere berichten van haar. Dan heb je aan een ESTA niet zoveel. Of die weg haalbaar is, is een heel ander verhaal natuurlijk.
Voor de vraagstelling was het wellicht handig geweest wat meer achtergrond informatie te geven waarom een advocaat in dit geval geraadpleegd is. Laat je niet gek maken door de verhalen op Facebook.
Roland
Voor de vraagstelling was het wellicht handig geweest wat meer achtergrond informatie te geven waarom een advocaat in dit geval geraadpleegd is. Laat je niet gek maken door de verhalen op Facebook.
Roland
- jojostravelusa
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
- Contacteer:
Nooit meegemaakt. Wel is mijn man een keer random uitgekozen voor een extra check op drugs en zo. Behalve dat het betekent dat je niet van tevoren online in kunt checken, was het niet vervelend. Zo gebeurd. Eigenlijk niet anders dan de andere security, maar een keer extra en vlak voor het boarden. Als je niks te verbergen hebt valt alles heel erg mee. Werk mee, wees duidelijk over wat je gaat doen en je bent er zo doorheen.
Uit andere postings van topicstarter begrijp ik dat die advocaat een immigration lawyer is en dat ze wil gaan werken in Amerika. Met behulp van die advocaat zou het dan mogelijk moeten zijn om het geschikte visum aan te vragen waardoor je niks te vrezen hebt bij aankomst. En eigenlijk zou die advocaat ook het aanspreekpunt moeten zijn voor vragen hieromtrent.
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik reis regelmatig van en naar de VS, en ik heb in de afgelopen jaren twee keer gezien dat iemand voor verhoor apart werd genomen. Eerste keer was het twee vrouwen, waarvan eentje vol in het gezicht van de officer stond te schreeuwen de ander apatisch op een bankje bleef zitten (ik vermoed alcohol of middelgebruik?). De andere keer was het een groot Aziatisch gezelschap met kinderen (misschien visumproblemen? Geen idee). Ik zou me er niet teveel zorgen over maken als je geen cocaïne gaat smokkelen of iets dergelijks. Ook is extra verhoor niet noodzakelijk een afwijzing. Meestal laten ze je gewoon binnen na wat extra vragen denk ik. Ik zie wel dat je misschien van plan bent te gaan werken... dat is wel een probleem, zeker op een ESTA, als ze erachter komen.
Drugscontroles of extra koffercontroles overkomen me wel regelmatig (Ik vermoed dat de "Amsterdam" op mijn paspoort alarmbellen doet rinkelen
). Ik ga zelf ook vaak door de extra Agri check omdat ik voor mijn werk op boerderijen kom. Nog nooit problemen gehad.
Drugscontroles of extra koffercontroles overkomen me wel regelmatig (Ik vermoed dat de "Amsterdam" op mijn paspoort alarmbellen doet rinkelen

-
- Amerika-ontdekker
Mag ik vragen hoevaak je op en neer reist? Dan ben je mss vaker voor kortere periodes geweest? Heb je een werkvisum?
Oh nee werken zou ik idd nooit doen op een ESTA! Zou niet durven haha
Ja, mij wel eens gebeurd helaas. Grensovergang Buffalo bij de Niagara Falls. Komende vanuit Canada. Was via USA naarde Canada kant gereisd en daar ook een nacht overnacht. De volgende dag weer terug de grens over, maar dat pakte iets anders uit.
Door een intimiderende sluis bij een douanebeambte aangekomen, de paspoorten overhandigd. Na wat zoeken door hem in ons paspoort werden wij doorverwezen naar een ander geüniformeerd persoon. Die gemaande ons de auto te parkeren en mee te lopen. Wij werden zonder informatie meegenomen naar een gebouwtje waar zo’n 40 personen incl. kleine kinderen zaten. Eenmaal binnen mochten we er niet meer uit. Potige kerels voor de deur. Onder begeleiding naar het toilet en geen informatie waarvoor we daar zaten. Navraag bij anderen die daar ook vast zaten was dat die er al 3 uur zonder info oid vast zaten. Het is daar niet zo dat je even bij zo’n agent verhaal gaat halen. Je wordt gesommeerd te gaan zitten, je smoel te houden en je niet met de gang van zaken te bemoeien. En dat op z’n Amerikaans toegesnauwd.
Uiteindelijk zijn we na 4 uur naar een balie geroepen en kregen we ons paspoort terug. Er werdt aan ons gevraagd waarom we daar zaten. Het bleek dat de douanebeambte het visum stempel niet in het paspoort kon vinden en daarom maar van illegaliteit was uitgegaan. Geen excuses niets, we konden gaan.
Allemaal erg vervelend. Was voor ons een erg slechte en zeer intimiderende ervaring. Zal vast allemaal een uitzondering zijn, maar ik hoop het nooit meer mee te maken.
Door een intimiderende sluis bij een douanebeambte aangekomen, de paspoorten overhandigd. Na wat zoeken door hem in ons paspoort werden wij doorverwezen naar een ander geüniformeerd persoon. Die gemaande ons de auto te parkeren en mee te lopen. Wij werden zonder informatie meegenomen naar een gebouwtje waar zo’n 40 personen incl. kleine kinderen zaten. Eenmaal binnen mochten we er niet meer uit. Potige kerels voor de deur. Onder begeleiding naar het toilet en geen informatie waarvoor we daar zaten. Navraag bij anderen die daar ook vast zaten was dat die er al 3 uur zonder info oid vast zaten. Het is daar niet zo dat je even bij zo’n agent verhaal gaat halen. Je wordt gesommeerd te gaan zitten, je smoel te houden en je niet met de gang van zaken te bemoeien. En dat op z’n Amerikaans toegesnauwd.
Uiteindelijk zijn we na 4 uur naar een balie geroepen en kregen we ons paspoort terug. Er werdt aan ons gevraagd waarom we daar zaten. Het bleek dat de douanebeambte het visum stempel niet in het paspoort kon vinden en daarom maar van illegaliteit was uitgegaan. Geen excuses niets, we konden gaan.
Allemaal erg vervelend. Was voor ons een erg slechte en zeer intimiderende ervaring. Zal vast allemaal een uitzondering zijn, maar ik hoop het nooit meer mee te maken.
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
Ik kan zo gauw geen recente data vinden, maar in dit rapport (Table 1) staat dat op vliegvelden in 2013 ongeveer 5% van reizigers naar secondary inspection werd gestuurd. Ik vermoed dat het percentage lager ligt bij reizigers uit VWP/ESTA landen. Bij landgrenzen was het ongeveer 12%. Er staat ook bij:
Dus zelfs als je naar secondary wordt gestuurd zal het uiteindelijk wel goed komen. Laat je dus niet door anecdotes gek maken.the great majority of travelers inspected at POEs are determined to be eligible for admission. Overall, the annual rate at which persons inspected at POEs were admitted to the United States remained steady at between 99.94% and 99.95% in FY2005-FY2013. (Put another way, about 5 out of 10,000 people arriving at a POE are denied admission.)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- goldenhills
- Amerika-expert
Het is m.i. inderdaad zeldzaam. Ik ben zelf 1x apart genomen omdat ik mijn greencard moest inleveren (ik was weer naar NL verhuisd, en had me niet gerealiseerd dat ik er formeel afstand van moest doen). Voor mij verliep het gladjes, geen drama, maar ik kreeg wel een kijkje in hoe het kan verlopen. Uitgeputte bezorgde mensen die soms uitgefoeterd worden door streng personeel. Van de vele keren dat ik door immigration gegaan heb ik zelden gezien dat mensen apart genomen worden. Soms kon ik het al vantevoren voorspellen, mensen die er ongeorganiseerd uitzien en kijken alsof ze geen idee hebben wat ze te wachten staat bij immigrations. Personeel bij immigrations weten vast wel met wat voor situatie te maken hebben, en passen hun gedrag daarop aan. Maar het zijn ook gewoon mensen die dagelijks probleemgevallen zien, dus je kunt ook pech hebben en een vermoeide korzelige beambte treffen. Maar zoals gezegd, apart genomen worden is zeldzaam.