Pagina 1 van 1
Zelf doen / laten doen
Geplaatst: 22 feb 2007, 19:05
door Diggel
Er worden veel rondreizen door de USA aangeboden door touroperators. Alle mooie plekken worden meestal bezocht/aangedaan.
Wat ik me afvraag is het volgende : Is er nu (veel) prijsverschil of je de hele reis nu zelf uitzoekt en boekt of wanneer je de hele riedel via een touroperator boekt ?
Ik heb even zitten rekenen maar als ik een 22-daagse Coast-to-Coast boek voor 4 volwassenen ( 2x2PK) incl. 4WD auto en vliegreis dan ben ik rond de 12.000 kwijt. Iemand enige ervaring als je hetzelfde doet maar dan van A tot Z zelf ? Ik zit wel eens naar die hotelprijzen te kijken maar die zijn niet mis, als je ze zelf boekt. Kortom : Wie adviseert me ?
Re: Zelf doen / laten doen
Geplaatst: 22 feb 2007, 19:19
door markro
Diggel schreef:Ik zit wel eens naar die hotelprijzen te kijken maar die zijn niet mis, als je ze zelf boekt. Kortom : Wie adviseert me ?
Let hierbij op. De h(m)otelprijzen die je in de touroperatorbrochures in NL ziet, zijn per persoon.
De h(m)otelprijzen in de USA zijn doorgaans per kamer. En vaak kan je met 4 personen in een kamer. Of met z'n tweeën, en dan met een kleine bijbetaling voor iedere persoon meer.
Geplaatst: 22 feb 2007, 19:58
door monster
Qua prijs scheelt het over het algemeen niet zo heelveel. Groot voordeel als je alles zelf doet vind ik, dat je zelf de tijd kunt inplannen. Met georganiseerde reizen zit je altijd "vast"aan de vooruitgeboekte hotels en km's. Wil je hier 1 ding in veranderen, moet de reis vaak toch los samengesteld worden......
Geplaatst: 22 feb 2007, 20:01
door Bertorelli
Hi,
Voor een gemiddelde overnachting heb ik komende zomer €60 ($78) per kamer/nacht gerekend. En dan heb ik nog ruim gerekend.
Neem je af en toe een Motel6 of een Days Inn dan blijf je er meestal wel onder.
(Bij de georganiseerde reisen kiezen ze vaker voor een Best Western of Holiday Inn en die zijn een klasse duurder.)
Voor 22 dagen is dat € 2.640 (voor 2 kamers)
Autohuur zal zo rond de € 800 á € 900 liggen voor een 4WD
Vliegtickets € 500 á € 600 p.p.
Kom ik op ongeveer € 5.500 á € 6.000
Eten en drinken, entree, brandstof en souveniers zit er natuurlijk niet bij.
Maar die moet je bij een georganiseerde reis ook nog zelf betalen.
Het is een coast-to-coast dus de drop-off kosten voor de auto kunnen er nog bij komen, maar dat is hooguit een paar honderd $
Zelf regelen is dus stukken voordeliger en nog een stuk leuker ook.
Zelf doen zou ik zeggen en er zijn altijd wel mensen hier die je van tips kunnen voorzien.
Bert
Geplaatst: 22 feb 2007, 20:06
door Pete.Z
Zelf doen is vele malen goedkoper,met het niet geringe voordeel dat je niet vast zit aan voorgeplande routes en stops.
Zelfs als je via een reisbureau tickets en een auto boekt,zal je nog een stuk goedkoper uit zijn,100% zeker.
Geplaatst: 22 feb 2007, 21:30
door mirdj
Wij hebben ook zitten twijfelen tussen zelf boeken of reisbureau, uiteindelijk hebben we alles zelf geregeld. Ten eerste omdat we dan zelf konden bepalen hoe lang we in plaatsen blijven en welke plaatsen we allemaal aan doen. Na wat heen en weer gereken blijkt nu dat we 4 weken gaan en dat we even duur uitzijn als ongeveer dezelfde reis van het reisbureau, alleen was die 3 weken. Dus in feite hebben we een week voor niks.
Geplaatst: 22 feb 2007, 21:36
door Diggel
Dank je. Ik ben "overtuigd" en ga aan de slag.
In de planning zit een "Coast-to-coast" in 2008. Ik wil goede middenklasse hotels ( dus niet in cabins etc.) en we gaan met 3-4 personen. Kortom, het "uitstippelen" gaat beginnen. Ik meld me t.z.t. nog wel met de route en ga ongetwijfeld tips vragen over hotels e.d.
Voor nu : bedankt !
Ps, wie een soortgelijke trip-ervaring heeft ( en die zelf heeft uitgestippeld mag zich natuurlijk melden

)
Geplaatst: 22 feb 2007, 21:39
door mirdj
Neem even een kijkje in het interregionale forum, daar staan vast wel een paar coast-to-coast routes.
Geplaatst: 22 feb 2007, 23:51
door nieuwenoord
Wij willen volgend jaar coast-to-coast, van San Francisco naar New York via Reno, Twin Falls, Yellowstone, Badlands, Custer, richting Chicago, evt. Detroit, Pennsylvania, Washington en dan New York. Zijn ook nog maar 'gedachten' trouwens.
Wij gaan met een camper en dán moet je wel via een reisbureau boeken, want rechtstreeks ben je véél en véél duurder uit. Tickets maakt niet zoveel uit, dus wellicht gaat dat ook via het reisbureau, net als dit jaar trouwens (Tioga Tours). Campings en hotels boek ik zelf.
Geplaatst: 23 feb 2007, 10:19
door Iris_1982
Zelf boeken is vaak goedkoper omdat je zelf op zoek kan naar de goedkoopste deals EN ook geen winstpercentage op je reisssom hebt voor het reisbureau dat alles voor je heeft geregeld.
Wij gaan deze zomer 22 dagen rondreizen aan de westkust.
We hebben een SUV voor 3 weken voor 580 euro (dus 280 p.p.)
Ticket is 600 euro p.p.
De gemiddelde prijs per overnachting ligt op dit moment zo rond de 65 a 70 dollar per nacht. Dit keer 21 is ongeveer 1400 dollar.
Dus 700 p.p.
ik denk dat de basisreissom p.p. zo'n 1400 euro zal zijn. Dan moeten we natuurlijk nog wel eten en attracties enzo betalen, maar dat gaat denk ik geen 1600 euro per persoon kosten (om aan die 3000 p.p van jou te komen).
Kortom: zelf boeken loont meestal wel.
Geplaatst: 23 feb 2007, 10:21
door Iris_1982
Trouwens: als je gewoon op de sites van motels en hotels zelf kijkt valt het wel mee hoor, en de prijzen zijn in dollars dus dat scheelt ook
Boek iig niet via de Nederlandse Expedia ofzo, want die rekenen dus gewoon de kamers voor 70-euro ipv 70 dollar.
Wij hebben nu voor 70 dollar een kamer in las vegas, voor 49 dollar een kamer bij Bryce canyon, voor 68 dollar een kamer in monument valley, voor 78 dollar een kamer in Grand Canyon, en voor 75 dollar een kamer in San Francisco.
Gewoon lekker zoeken en je komt veel goedkoper uit dan wat zo'n reisburo je voorrekent (vaak in euro's)
Geplaatst: 23 feb 2007, 10:49
door kastelke
Er is één klein detail dat ik voor bepaalde reizen toch wel vind spreken in het voordeel van een georganiseerde reis: de gids.
Nu denk ik niet dat het Amerika zo van heel erg groot belang is, maar stel dat je een geschiedkundige/culturele reis wilt maken, dan weten die gidsen dikwijls toch veel meer te vertellen dan wat er in de doorsnee reisgids staat (en nu spreek ik niet over een gids van een touroperator à la Jetair, maar wel over de gespecialiseerde touroperators, in België bijvoorbeeld VTB Reizen).
Geplaatst: 23 feb 2007, 15:48
door houstonwehaveaproblem
Er zijn mensen die willen vastigheid en weten waar ze aan toe zijn, ook op vakantie. Voor die mensen is het prima om een georganiseerde reis te nemen, want je weet dan wat je krijgt en je hoeft zelf niet teveel na te denken over waar je die dag naartoe gaat enzo.
Als je niet van vastigheid houdt en zelf best eens op pad durft zonder iemand die er verstand van heeft dan is het leuker en een stuk goedkoper om zelf je reis te regelen.
Wat ik als voordeel zie is dat als je zelf een reis uitzoekt en plant, dat je dan meer betrokken bent bij je reis omdat je je hebt in moeten lezen welke plaatsen leuk zijn om aan te doen en wat er onderweg te zien is. Als je geen ervaren planner bent, kun je je altijd richten op een standaard groepsreis en daaruit halen wat je leuk lijkt om te doen. Hier op het forum zijn ook veel reisroutes te vinden en als je die mensen die die routes hebben geplaatst een pb stuurt om wat uitleg te vragen dan zijn ze vast niet te beroerd om je tips te geven.
Succes!
Geplaatst: 23 feb 2007, 17:48
door Martine
hallo hallo
Ik ben ook een voorstander van zelf regelen. Wat je nogal eens bij georganiseerde reizen ziet is dat ze vlak bij een bezienswaardigheid of stad een overnachting hebben gepland en dat "vlak bij" varieert van een paar minuten tot een paar uur rijden... Als je de reis zelf regelt heb je wat dat betreft wat meer keus waar je precies verblijft.
groetjes!
Martine
Geplaatst: 23 feb 2007, 18:28
door Martin & Marianne
Diggel schreef:Ik wil goede middenklasse hotels ( dus niet in cabins etc.) en we gaan met 3-4 personen.
Je hebt cabins en cabins, wijs ze niet bij voorbaat af. Vaak zijn het houten huisjes die van binnen er uit zien als een gewone motelkamer, maar vaak beter uitgerust zijn (keukentje, of koelkast en magnetron). Geen bovenburen, en soms de mogelijkheid om buiten te zitten, heerlijk toch? Soms heb je ook tweekamer cabins, handig als je eens wat meer privacy wilt.
Marianne
Geplaatst: 23 feb 2007, 19:02
door Verelle
nieuwenoord schreef:
Wij gaan met een camper en dán moet je wel via een reisbureau boeken, want rechtstreeks ben je véél en véél duurder uit.
Dat is niet helemaal waar wat je zegt, de meeste camper bedrijven zoals Cruise America & El Monte werken met een flex systeem, dat houdt in dat hoe vroeger je boekt hoe lager het bedrag zal zijn, de prijzen zijn gelijk aan die de touroperartors aanhouden. Wij hebben altijd via Jan Doets geboekt, maar tegelijker tijd hebben we de prijzen via El Monte op hun website gecontrolleerd, exact het zelfde.
Soms geven ze wel eens extra package weg zoals een camper kit of persoonlijke kit ed. De laatste keer hadden we een special via Jan Doets waardoor we wel goedkoper waren met Jan Doets, dat was een 2 weken huren, 1 weekbetalen deal, en die was niet via de website van Cruise America te boeken. Je moet het gewoon allemaal checken.
Wij hebben altijd bijna een jaar van te voren geboekt, waardoor je hele goede deals kon krijgen, 50 - 40 % van de prijs bij een way-one special in het najaar, waardoor, omdat we zo vroeg boekten kostte de motorhome (36 foot met slide) ons gemiddeld 35 euro per dag, excl verzekering. In het hoog seizoen kan de prijs oplopen tot $ 595 per dag voor de zelfde motorhome.
Ik moet zeggen dat ik een bedrag van $ 12.000 ontzettend veel vind voor 22 dagen. Ik zou zelf lekker alles uitzoeken en het kan zeker veel goedkoper, je moet alleen wel bereid zijn om veel te surfen op het web. En misschien niet in het hoog seizoen gaan, scheelt je ook een hoop geld.
Bovendien, het is al gezegd, je bent veel flexibeler.
Geplaatst: 23 feb 2007, 20:10
door Diggel
Ja ja, poimt taken. Ach € 12.000 is heel wat maar je praat dan over een reis die van A tot Z verzorgd is, in 1e klas hotels met 4 volwassenen in het hoogseizoen. Tja, als we straks met z'n tweeen zijn en het hoogseizoen kunnen vermijden....
Vorig jaar was ik, incl. Hawai, nog wel wat meer kwijt. Maakt niet uit. Dit jaar plannen we het inderdaad zelf.
Geplaatst: 23 feb 2007, 20:10
door nieuwenoord
Verelle schreef:nieuwenoord schreef:
Wij gaan met een camper en dán moet je wel via een reisbureau boeken, want rechtstreeks ben je véél en véél duurder uit.
Dat is niet helemaal waar wat je zegt, de meeste camper bedrijven zoals Cruise America & El Monte werken met een flex systeem, dat houdt in dat hoe vroeger je boekt hoe lager het bedrag zal zijn, de prijzen zijn gelijk aan die de touroperartors aanhouden.
Ok, onze ervaring is anders, voornamelijk omdat je bij rechtstreeks bij de verhuurder boeken veel duurder uit lijkt te zijn door de verzekeringen. Bij Road Bear scheelde het aanzienlijk met zowel de offerte van Jan Doets als die van Tioga Tours en Arvy.
Eh, 595 dollar per dag voor een camper???
Wij boeken trouwens wel altijd voor 31 december, zodat we de vroegboekkorting meeenemen. Vaak krijg je dan inderdaad 2 personal kits gratis en soms nog wel wat meer leuke dingetjes.