Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Recorddrukte in nationale parken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Recorddrukte in nationale parken

Bericht door Martin & Marianne »

Volgens dit artikel op CNN https://edition.cnn.com/2026/07/10/trav ... mer-crowds is er momenteel sprake van een recorddrukte in de Nationale Parken, terwijl deze te kampen hebben met 25% minder employees.

Het zijn vooral Amerikanen die voor de drukte zorgen. Het is niet zo dat ze veel minder naar het buitenland gaan (slechts een afname van 0,5%) maar wel veel vaker naar de parken gaan. Dat zou onder andere het gevolg zijn van de invloed van sociale media.

Martin
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Recorddrukte in nationale parken

Bericht door Pete.Z »

Zolang ze het lekker in de zomer doen zitten ze mij niet in de weg. :wink:
tanteto
Amerikakenner

Bericht door tanteto »

Martin & Marianne schreef: ↑
11 jul 2026, 11:35
Dat zou onder andere het gevolg zijn van de invloed van sociale media.
Inclusief dit forum en enerverende reisverslagen. :thumbup:
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door dejong89 »

Ik ben wel blij dat ik Amerika nog heb leren kennen zonder tijdslots etc. Het is er de afgelopen jaren niet veel makkelijker op geworden.
Toch lukt het ons best aardig om de drukte voor te blijven. A) door niet in het hoogseizoen te gaan (makkelijk, geen kinderen of werkzaam in het onderwijs) en B doordat we altijd erg vroeg in de benen zijn. Tegen de tijd dat wij klaar met hiken zijn beginnen de meeste Amerikanen pas aan hun tocht. Onze ervaring is dat ze toch vaak erg laat wakker zijn.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89

Bericht door BahamaOne »

Ik denk dat de tijdslot juist het fijne gevoel in een park geven, net zoals vroeger toen het veel minder druk was. :thumbup:
Ja….het kost iets meer voorbereiding door het reserveren, maar de ervaring is een stuk beter dan de frustratie van een overvol park zonder beschikbare parkeerplaatsen en massa's toeristen.

Zwijmelt……waar is de tijd gebleven dat je rustig met je eigen auto in hoogzomer naar The Narrows in Zion kon rijden en je plekje uit kon zoeken om te parkeren…. :geek2:
Esme1980
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Esme1980 »

Maar in de meeste parken is toch geen timed entry (meer)?
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Tantelotje »

In de meeste (zo niet alle) parken niet inderdaad.

En dat heeft voor- en nadelen.
Het voordeel is dat je niet op voorhand alles heel strak hoeft te plannen. Je hoeft niet na te denken hoe laat je bij de ingang van een park bent om er binnen te komen en zodoende heb je onderweg wat meer vrijheid. Alhoewel dat ook niet overal zo zal zijn, want over het algemeen zul je een park toch op een bepaalde dag bezoeken. Want roadtrip.

Het nadeel is dat het 'dus' overal ouderwets druk is. Yosemite met timed-entry was echt een stuk beter te behappen dan zonder. Ook in het weekend. Dat gold eigenlijk ook voor bijvoorbeeld Arches.

Wat dat betreft herken ik wel wat @BahamaOne ook zegt. Weliswaar geen park, maar in 2015, begin juli, bedachten we bij een tussenstop in Page dat we eens gingen kijken wat die 'Ken's Tours' nu eigenlijk waren. Een half uur na parkeren auto liepen we in de Antelope Canyon. Dat moet je tegenwoordig een half jaar van te voren boeken.
En dat geldt natuurlijk voor heel veel van de bekende plekken.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Gelukkig heb ik alle bekende parken meerdere keren bezocht tussen 1984 en 2004 heerlijk rustig toen voor mijn gevoel. Nu bezoek ik vooral de meer onbekende plekken, waar toeristen gewoon niet komen omdat het te afgelegen is, of omdat het niet te vinden is op social media.
En ook buiten het hoogseizoen reizen maakt een enorm verschil, ook in prijs.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer