Key West kan ik geen stad noemen en natuurlijk kan het er erg druk zijn. Vooral Duval Street is heel erg druk. In deze straat vind je toeristische winkeltjes, bars en restaurants, waarvan een paar hele goede restaurants zoals onze favoriet The Grand (vreemd genoeg zit je hier erg rustig). Er zijn heel veel spots waar het wat minder druk is. Het ligt er ook helemaal aan in wat voor periode je gaat. Wij gaan meestal in mei naar Florida. Dus mijn ervaring zal anders zijn als die van iemand die tijdens de ‘springbreak’ er zit.
Voor ons begint het paradijs al aan het begin van de Keys. Langs de weg staan veel schreeuwerige billboards. Maar wat schuilt erachter? Nou, heel veel leuke restaurants, B&B’s en plekjes waar je even kunt relaxen en van het uitzicht kunt genieten.
Een paar voorbeelden:
Morada Bay Beach café
Lunch bij Morada Beach Café. Het strand is er een waar paradijsje met palmbomen en het mooie is dat je tafeltje gewoon op het strand straat. Dus met je voeten in het zand, genieten van het eten en de omgeving.
Vind het zand tussen je tenen maar niets, wees gerust, je kan ook bij het restaurant zitten.
Je kan natuurlijk ook voor een diner kiezen, inclusief zonsondergang.
Adres: 81600 Overseas Highway
(Mile Marker 81.6, Bayside)
Bahia Honda State Park
Een geweldig park, waar het zand zo wit is en de zee zo blauw. Je kan er relaxen op het strand, snorkelen, duiken, wandelen....dit is echt een aanrader. Dit park ligt voor Key West.
Key West
Key west kent hectiek, maar ook rust. De sunset celebration bij Mallory Square door velen bijgewoond. Dat is gewoon gezellig! Je kan dus de rust opzoeken en als je wat meer vertier wilt, dan is die mogelijkheid er ook. B&B's op Key West zijn werkelijk een rustpunt. Zie de foto hier rechtsonder. (the Paradise Inn)
Zo kan je naar het drukke Duval Street gaan, maar je kan ook kiezen om bij Louis Backyard te gaan eten. dat ligt verder van het centrum verwijders, maar wel een schitterende locatie met uitzicht op het water. Bezoek het huis van Hemmingway en wandel ook eens door de (zij) straten van Key West; je komt prachtige huizen, mooie kleurrijke bloemen en bijzondere mensen tegen.
Uitzichten die we onderweg zijn tegengekomen:
Dry Torgugas National Park
Ach, wil je het helemaal perfect maken, bezoek dan Dry Tortugas National Park. Dry Tortugas bestaat uit een eilandengroep ten westen van Key West. Het kost wel wat, maar het is dan ook de moeite waard! Zie de foto’s hieronder:

Deze drie foto's komen van Fraggle Red, Flickr.com .
http://www.flickr.com/photos/cdomenig/
Als je uiteindelijk niet kiest voor Key West, dan volgt hier mijn laatste tip.
Sarasota (i.p.v. Fort Meyers)
Ga je echt voor de rust…dan kan ik je Sarasota aanraden. Hotel Helmsley Sandcastle heeft een prachtige ligging aan Lido Beach en heeft een zwembad. Al vanaf 1993 komen wij hier. Neem een kamer in het gebouw dat op het strand staat (gulf front room). Ja, als je uit je kamer op de begane grond zou stappen, dan sta je gelijk met je voeten in het zand. Geweldig toch! Ik zou nog geen minut twijfelen als ik moest kiezen tussen Fort Meyers of Sarasota. Sarasota is gewoon onze favoriet in deze omgeving. Het Edison huis in Fort Meyers vond ik overigens wel erg leuk. Hieronder een impressie:
Miami is drukker; dat merk je aan de hotels, de stranden etc. Ocean Drive kan 's avonds erg luidruchtig zijn. Hier geldt vooral de "zien en gezien worden" mentaliteit. Ik vind Miami super. Een aangename afwisseling, als je net Sarasota, Key West of Orlando hebt gehad.
Ik kan alleen maar zeggen dat Key West voor mij wel een paradijsje is, maar dat komt omdat we er al zo lang komen. Wij zijn Key West op een andere manier gaan zien, als de doorsnee toerist, die voor de eerste keer op Key West komt. Ik kijk maar naar mezelf, de eerste keer dat ik in Key West was (1993) heb ik het eiland niet zo ervaren, als dat ik het nu ken