Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Orkaan Irma op weg naar Florida. Is er reden tot paniek?

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Rimmert
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Orkaan Irma op weg naar Florida. Is er reden tot paniek?

Bericht door Rimmert »

Net weer tui gebeld. Gratis omboeken kan. Alle reizen die ze hebben. Op verre bestemmingen nog 50 pp korting.
Medium de normale prijs. Duurdere reis is natuurlijk bjbetalen.

Dus maar kijken wat dr is.
Gast

Bericht door Gast »

Vreemd dat je een andere bestemming moet vinden. Geen annuleringsverzekering, of geldt dat hier niet?
Rimmert
Amerika-newbie

Bericht door Rimmert »

Die hebben we wel maar bij Tui is dit de optie. Weet niet verzekering annuleren nu al dekt.
Meteen ff bellen.
Sarahblancke
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Sarahblancke »

Toch een vreemde oplossing van tui vind ik. De reizen stan super duur.
Gast

Bericht door Gast »

Rimmert schreef:Net weer tui gebeld. Gratis omboeken kan. Alle reizen die ze hebben. Op verre bestemmingen nog 50 pp korting.
Medium de normale prijs. Duurdere reis is natuurlijk bjbetalen.

Dus maar kijken wat dr is.
Als je vrijdag vliegt, zou ik me nog geen zorgen maken...wel moet je zsm vanuit Miami richting het noorden, maar daarvoor heb je tijd genoeg....

De huidige verwachting is dat Florida pas zondag of maandag wordt bereikt (rond de 120 uur vanaf nu).

https://dsx.weather.com/util/image/map/ ... 7d87b8b6a0
Sarahblancke
Amerika-ontdekker

mensen die vrijdag op vlucht OR317 zitten wat doen jullie nu? Wij weten niet echt wat we moeten doen nu..
Rimmert
Amerika-newbie

Bericht door Rimmert »

Ook al geeft Terpies aan dat we ons geen zorgen moeten maken gaan wij toch kijken voor een andere vakantie.
We vliegen naar Orlando anders vrijdag met Tui en dan 2 weken later vanaf Miami weer terug. Als Irma doorzet dan zijn de everglades en de keys sowieso niet te bezoeken lijkt mij.
Maar ja, wat wijsheid is weet ik ook niet.
Gast

Bericht door Gast »

Sarahblancke schreef:mensen die vrijdag op vlucht OR317 zitten wat doen jullie nu? Wij weten niet echt wat we moeten doen nu..
Lees je wel wat er getypt wordt? Je vliegt vrijdag.....wat lees je nou niet goed? Als jij niet mee leest met wat iedereen hier post, heeft het ook weinig zin voor mij om te reageren...

Je vliegt via Orlando toch? In het slechtste geval laat je je bagage inchecken naar Orlando en stap je daar uit, boek je je auto om naar een pick-up in Orlando. Maar op dit moment is er nog absoluut geen reden voor tui om vluchten te annuleren....

Kortom: zoals het er nu naar uit ziet (en wat de verwachting is) ga je weinig problemen hebben om a.s. vrijdag naar Miami te vliegen.

Als je zelf niet meer durft, moet je een andere beslissing nemen, maar die kan niemand voor je maken of je daarin adviseren.
Mariska1989
Amerika-newbie

Bericht door Mariska1989 »

Hoi iedereen,

Bekende verhalen die ik hier lees. Ik vertrek as vrijdag via Orlando naar Miami en daar verblijf ik in een hotel. Naast een huurauto en 2 losse hotelovernachtingen, heb ik een ticket gekocht voor Universal Studios en een baseball wedstrijd. De auto, hotels en tickets kan ik annuleren, maar TUI doet erg moeilijk over de reis zelf. De keus is ombouwen of gaan. Beide keuzes voldoen niet aan mijn eisen. Ik wil mijn geld terug, zodat ik zelf kan boeken voor de maand oktober of november.

Vandaag ben ik al de hele dag druk bezig met bellen en mailen. TUI, SGR, calamiteitenfonds, social media zijn al benaderd en ik ga later contact opnemen met de rechtsbijstand en ANWB (verzekeringen). Werkelijk elke instanties raadt het af om richting het rampgebied te trekken en hier luister ik dan ook naar. Ik ben niet van plan om as vrijdag in het vliegtuig te stappen, om vervolgens onzeker in Miami te verblijven en te wachten tot de orkaan toeslaat.

Hebben andere mensen nog tips voor hoe of wat, of al meer info rondom Irma en TUI (Nederland). Ik hoor het graag!
Gast

Bericht door Gast »

@mariska1989: welkom op het forum. Misschien kun je eens beginnen met lezen, voordat je hier paniek gaat zaaien. Kom even met linkjes naar de officiële adviezen van de instanties, dan heeft iedereen er wat aan....

Welke instanties raden het aan om naar welk rampgebied te gaan? Er is nog geen rampgebied in Florida, er is een rampgebied in Houston e.o. vanwege Harvey.

Elk jaar is er van mei tot november Hurricane season, dat is in deze regio een bekend fenomeen. Als er vliegvelden gaan sluiten is er een probleem, en kun je niet meer reizen. Op dit moment is dit niet het geval. Niemand verplicht jou om ‘in Miami te blijven zitten tot de orkaan toeslaat’, maar jij boekt een ticket. Als tui jouw vlucht veilig en volgens afspraak uitvoert, hoe wil je hun dan verantwoordelijk houden voor het vervolg van jouw reis?

Tui biedt je aan om gratis om te boeken, toch?

Nogmaals, wat iedereen zelf besluit moet men zelf weten, maar op vrijdag is er in Florida (nog) geen rampgebied en snap ik niet waarom jij iets eist waar geen reden voor is om te honoreren. Dat jij zelf allerlei dingen (non-refundable) hebt gereserveerd is imho niet een probleem waar je welke instantie dan ook voor aansprakelijk kunt stellen, of vind je zelf van wel? Anders heb je een annulerings- of reisverzekering waarop je aanspraak kan maken, mag ik hopen.

Dus kom aub met je linkjes waarin een en ander staat, ipv op een forum waar je net nieuw bent paniek te zaaien zonder reden (vooralsnog).
asv60
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door asv60 »

@mariska1989, kun je niet met Tui regelen dat je in Orlando uitstapt i.p.v Miami? Dan laat je de dagen Miami zitten.
Desgewenst kun je dan nog wat noordelijker gaan als je het eng vind om In Orlando te blijven.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Gast

Bericht door Gast »

Officieel is er geen negatief reisadvies vanuit de overheid voor de US:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... an-amerika

Dit is de actuele situatie, wijzigingen worden hier officieel gecommuniceerd door de overheid.
DanaLTT
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door DanaLTT »

Terpies, ik vind het geloof ik prettig om jouw reactie te lezen.

Wij vertrekken a.s vrijdag naar Orlando, met BA. We hebben een appartament gehuurd en een auto plus disney tickets, hoewel ik het gewoon spannend vind wat er gaat gebeuren de komende week, heb ik vooralsnog geen reden tot ernstige paniek. Misschien ben ik daarin (te) naief, we nemen voor de zekerheid flesjes water mee, dreumes poedermelk en wat hapklaar eten. In ruim bagage.
We hebben een plan b in ons achterhoofd wat ik globaal wil uitwerken, dat mocht de pleuris uitbreken dat we in de auto stappen en omhoog rijden voor een mini road trip, of in het ergste geval, vliegtuig naar huis. Maar vooralsnog weet niemand wat Irma gaat doen, de komende uren zijn cruciaal.

Overigens snap ik heel goed dat wanneer je je plannen rond key west heb gemaakt dat er zorgen zijn.
2009 West Usa
2010 NYC
2010 West-Canada
2011 N/Z/ West Usa
2012 Noord-West Usa
2013 Nieuw-Zeeland & Frans Polynesie
2015 Las vegas
2017 Florida (met dreumes)
2018 Florida (met peuter)
http://www.familieaartsmakingmemories.com
Mariska1989
Amerika-newbie

@Terpies bedankt voor je warme welkom en de nodige informatie. Wanneer je meer informatie wilt over mijn bericht, kun je dit genuanceerder brengen, vriendelijkheid is geen schande. Hierbij een toelichting op mijn vorige bericht:

Helaas heb ik van de telefonische gesprekken geen linkjes, wel kan ik in mijn eigen woorden vertellen wat er is verteld. NHC, CBS Local (links die hier ook geplaatst zijn), live feed via YouTube (oa The Weather Channel) geven duidelijk weer hoe Orkaan Irma haar koers zal gaan varen. Mayor Rick Scott heeft een toespraak gehouden waarin zegt dat Florida dient te evacueren ( Deze informatie heb ik verteld aan TUI, met de volgende reactie vanuit TUI: "Volgens onze bron zal Orkaan Irma van koers veranderen en Florida niet bereiken". Ik vroeg naar de bron, maar die kon zij mij niet geven. Hierna contact opgenomen met SGR. De dame bij SGR was niet op de hoogte van de toestand in Florida (sluiten van vliegveld Key West en evacuatie, http://fortune.com/2017/09/05/hurricane ... t-closure/), ik kreeg dan ook de volgende reactie: "Neem contact op met TUI". Waarna contact opgenomen met het calamiteitenfonds, waar ik geholpen werd door een vriendelijke manier en adviseerde om nogmaals contact op te nemen met TUI en te verwijzen naar Boek 7 BW, art. 503, lid 3.

Ik hoop wel dat je m'n toegevoegde links gaat openen, anders heb ik ze voor niets toegevoegd!
Mariska1989
Amerika-newbie

asv60 schreef:@mariska1989, kun je niet met Tui regelen dat je in Orlando uitstapt i.p.v Miami? Dan laat je de dagen Miami zitten.
Desgewenst kun je dan nog wat noordelijker gaan als je het eng vind om In Orlando te blijven.
Ik heb een hotel in Miami geboekt (Riu Plaza), waar ik 12 dagen zou blijven. De reis is in zijn totaliteit bij TUI geboekt, vlucht en hotel in 1. We zijn nu bezig met omboeken en kijken wat er mogelijk is. Ik heb eerder zoiets meegemaakt op Cuba en dat wil ik liever niet nog een keer meemaken. De natuur heb je helaas niet in de hand.
Gast

Bericht door Gast »

Mariska1989 schreef:@Terpies bedankt voor je warme welkom en de nodige informatie. Wanneer je meer informatie wilt over mijn bericht, kun je dit genuanceerder brengen, vriendelijkheid is geen schande. Hierbij een toelichting op mijn vorige bericht:

Helaas heb ik van de telefonische gesprekken geen linkjes, wel kan ik in mijn eigen woorden vertellen wat er is verteld. NHC, CBS Local (links die hier ook geplaatst zijn), live feed via YouTube (oa The Weather Channel) geven duidelijk weer hoe Orkaan Irma haar koers zal gaan varen. Mayor Rick Scott heeft een toespraak gehouden waarin zegt dat Florida dient te evacueren ( Deze informatie heb ik verteld aan TUI, met de volgende reactie vanuit TUI: "Volgens onze bron zal Orkaan Irma van koers veranderen en Florida niet bereiken". Ik vroeg naar de bron, maar die kon zij mij niet geven. Hierna contact opgenomen met SGR. De dame bij SGR was niet op de hoogte van de toestand in Florida (sluiten van vliegveld Key West en evacuatie, http://fortune.com/2017/09/05/hurricane ... t-closure/), ik kreeg dan ook de volgende reactie: "Neem contact op met TUI". Waarna contact opgenomen met het calamiteitenfonds, waar ik geholpen werd door een vriendelijke manier en adviseerde om nogmaals contact op te nemen met TUI en te verwijzen naar Boek 7 BW, art. 503, lid 3.

Ik hoop wel dat je m'n toegevoegde links gaat openen, anders heb ik ze voor niets toegevoegd!
Je loopt paniek te zaaien...er is geen negatief reis advies, je vlucht is nog niet gecanceled. Je komt hier op het forum en zaait gelijk paniek, en je linkt naar you tube filmpjes als bron?

Mijn link hierboven geeft een officieel advies van de Nederlandse overheid, en er is op dit moment geen negatief reisadvies.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... an-amerika

Sorry hoor, maar heel Florida is behoorlijk veel groter dan alleen de Keys. Logisch dat de mensen daar UIT VOORZORG evacueren omdat die gedeelten van Florida alleen door golven al worden weggespoeld. Als de golven inderdaad rond de 3-10 meter hoog worden, zoals op St Maarten, dan heeft iedereen daar een probleem en zitten mensen op de Keys als ratten in de val.

Vandaar dat het evacueren (UIT VOORZORG) al is begonnen op de Keys en het vliegveld dicht is. Ook in de video van de Governor wordt NERGENS gezegd dat heel Florida MOET evacueren....

Dat jij persoonlijk vanalles van plan bent in Miami is geen probleem van Tui. Zoals hierboven al gesuggereerd zou je tui kunnen vragen om in Orlando uit te stappen, en daar te gaan reizen.

Dat dat een andere vakantie wordt, dan gepland is misschien vervelend voor jou, maar onoverkomelijk en niet van te voren in te schatten.

Nogmaals, van mei tot november is het Hurricane season, deze dingen kunnen gebeuren. Ik heb al twee keer mijn reis omgegooid omdat het slecht weer op de Keys was toen ik daar onderweg naar toe was....sorry maar helaas.

Tui geeft je de gelegenheid om om te boeken, terwijl er absoluut nog geen reden toe is. Als er geen reden is, hoeven ze niet een refund e geven.

Je geeft aan dat je alles verder nog kunt annuleren, geweldig toch? Vooral doen. Pick your loss, maar stop met paniek zaaien, want dat is totaal onnodig.
Laatst gewijzigd door Gast op 06 sep 2017, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

DanaLTT schreef:Terpies, ik vind het geloof ik prettig om jouw reactie te lezen.

Wij vertrekken a.s vrijdag naar Orlando, met BA. We hebben een appartament gehuurd en een auto plus disney tickets, hoewel ik het gewoon spannend vind wat er gaat gebeuren de komende week, heb ik vooralsnog geen reden tot ernstige paniek. Misschien ben ik daarin (te) naief, we nemen voor de zekerheid flesjes water mee, dreumes poedermelk en wat hapklaar eten. In ruim bagage.
We hebben een plan b in ons achterhoofd wat ik globaal wil uitwerken, dat mocht de pleuris uitbreken dat we in de auto stappen en omhoog rijden voor een mini road trip, of in het ergste geval, vliegtuig naar huis. Maar vooralsnog weet niemand wat Irma gaat doen, de komende uren zijn cruciaal.

Overigens snap ik heel goed dat wanneer je je plannen rond key west heb gemaakt dat er zorgen zijn.
Fijn dat je je wat gerust gesteld voelt. Helaas is Florida vaker target van orkanen, alleen is deze wel erg sterk en gevaarlijk.

Op dit moment valt er nog niks te zeggen over wat er gebeurt. Hou gewoon de officiële sites en weather.com in de gaten. Houd ook de site van je vliegmaatschappij in de gaten, en zorg inderdaad voor je plan B.

Geloof me, in paniek raken is nog absoluut niet nodig, en ook al zou het zo ver komen, nog onverstandig ook. Koppie erbij houden en zorgen voor de veiligheid van je gezin.

Bovendien: Wij maken ons zelf ook zorgen, hoor, want onze kinderen (en kleinkinderen) wonen in Florida, dus geloof me....als er echt nu al iets aan de hand zou zijn, zou ik dit niet zo allemaal hier posten dat mensen zich nog geen zorgen hoeven te maken. Zij zijn ook nog rustig, maar uiteraard voorbereid en klaar om eventueel te evacueren.

Succes en fijne vakantie.
Sarahblancke
Amerika-ontdekker

Terpies schreef:
Sarahblancke schreef:mensen die vrijdag op vlucht OR317 zitten wat doen jullie nu? Wij weten niet echt wat we moeten doen nu..
Lees je wel wat er getypt wordt? Je vliegt vrijdag.....wat lees je nou niet goed? Als jij niet mee leest met wat iedereen hier post, heeft het ook weinig zin voor mij om te reageren...

Je vliegt via Orlando toch? In het slechtste geval laat je je bagage inchecken naar Orlando en stap je daar uit, boek je je auto om naar een pick-up in Orlando. Maar op dit moment is er nog absoluut geen reden voor tui om vluchten te annuleren....

Kortom: zoals het er nu naar uit ziet (en wat de verwachting is) ga je weinig problemen hebben om a.s. vrijdag naar Miami te vliegen.

Als je zelf niet meer durft, moet je een andere beslissing nemen, maar die kan niemand voor je maken of je daarin adviseren.

Heel erg vriendelijk bent u toch ook niet he! ;) ik zit al van in het begin op dit forum dat kan u toch wel lezen, of lees je niet wat er getypet word? ;) Ik vraag wat de anderen doen die op dezelfde vlucht als mij zitten. Niet wat jij er van vind.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Allright, deze discussie mag gestopt worden. Graag gewoon ontopic blijven en niet meer op elkaar reageren. Alle volgende berichten die niet inhoudelijk zijn worden verwijderd.
Groetjes,
Daniel
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Jup, geen reden tot paniek. Wel een goede reden om even kritisch naar je plannen te kijken. Bezoekjes aan de keys schrappen, verblijf in kustgebieden heroverwegen (Miami Beach in een storm, ook al zit je aan de randen, is echt geen aanrader op vakantie). Wellicht je reis wat verleggen richting het noorden.

Je kunt kijken of je een ticket met een bestemming in Zuid Florida kunt wijzigen naar bijvoorbeeld MCO (Orlando). Delta waived momenteel change fees voor itineraries van of naar FLL, RSW, EYW, MIA, SRQ en PBI maar rekent nog wel fare difference. Maar als je belt (naar de US, niet naar het Nederlandse nummer dat bij KLM uitkomt) dan heb je grote kans dat je geheel kostenloos kunt wijzigen. Zodra er echt luchthavens dicht gaan heb je nog meer flexibiliteit.

Maar aan de andere kant, als je voor het weekend die kant op gaat kun je rustig naar MIA vliegen en gewoon zorgen dat je je route aanpast. Houd er wel rekening mee dat het druk kan zijn op de weg als er echt stront aan de knikker gaat zijn. In een evacuee file staan is ook geen leuke vakantie. Dus zorg dat je op tijd het gebied uit bent of elders start.

Alleen als je een pakketreis hebt geboekt, bijvoorbeeld retour Miami met 7 dagen een strandhotel, dan heb je een reden om naar je touroperator te bellen en iets anders te vragen bij een storm. Maar als je zelf een roadtrip hebt gepland dan is er geen reden voor een airline om je tegemoet te komen als ze je gewoon veilig op de geboekte bestemming kunnen brengen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer