Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Orkanen In augustus ?

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Plaats reactie
Lynn&Filip
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Orkanen In augustus ?

Bericht door Lynn&Filip »

Hey,

Ik heb ergens gelezen welke waarschuwingen je moest opvolgen op de radio en wat ze precies betekenen.
Nu ik vindt dit niet meer terug, en vroeg me af of er iemand ons hieer meer info kon over geven ??
troetelbeer79
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Orkanen In augustus ?

Bericht door troetelbeer79 »

Als je in de auto de radio aan hebt staan en er worden waarschuwingen gegeven wordt er altijd gezegd: this is not a test.... Voorafgaand een bepaald geluidje en daarna de bijzonderheden (waar, wanneer (ongeveer), enz).
Wij hebben het vorig jaar toevallig gehad. Eerst hoorden we de test op de radio (this is a test), een paar dagen later was het een tornado-waarschuwing. Eerst dachten we dat het weer een test was (geen idee hoe vaak ze zoiets uitzenden), maar toen werd er gezegd waar de tornado zou komen. Gelukkig in de regio waar we net vandaan kwamen (we reden er dus van weg). Achteraf bleek het in een regio te zijn waar normaalgesproken niet (zoveel) tornado's voorkomen (midden Arizona), toen dus wel en had 'gelukkig' vooral materiele schade aangericht.
Dit jaar gaan we naar Florida en omgeving in sept/okt, hopelijk horen we alleen de test en geen echte waarschuwing...
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Een orkaan is heel iets anders dan een tornado. Hieronder wat info over orkanen wat ik ergens van het internet heb geplukt:
Orkanen in Florida

Elk jaar krijgt Florida te kampen met één of meerdere orkanen, oftewel hurricanes. Er is dan ook
een officieel orkaanseizoen ("Hurricane Season") wat loopt van 1 juni tot 30 november.
Een orkaan kan soms behoorlijk huishouden. In 2004 bijvoorbeeld vielen er 40 doden en werd er
een spoor van vernieling achtergelaten door de orkanen. En in 2005 hebben de orkanen
Wilma en Katarina zowel in Florida als elders in de Verenigde Staten hard toegeslagen.

Een orkaan is een groot, ronddraaiend systeem van wolken, wind en onweer. Een orkaan haalt
zijn energie voornamelijk uit condensatie die voordoet boven warm zeewater. Boven land neemt
de kracht van een orkaan daarom snel af.

Orkanen beginnen vaak als een tropische depressie. Zo'n tropische depressie kent maximale
windsnelheden tot 62 km/uur en kan uitgroeien in een tropische storm met maximale windsnelheden
van 62-119 km/uur. Als een tropische storm eenmaal orkaanintensiteit bereikt, dan worden
de stormen ingedeeld aan de hand van de orkaanschaal van Saffir-Simpson. Deze schaal
kent 5 categorien oplopend in intensiteit:

Categorie 1: max. windsnelheid: 119-153 km/uur.
Categorie 2: max. windsnelheid: 154-177 km/uur.
Categorie 3: max. windsnelheid: 178-209 km/uur.
Categorie 4: max. windsnelheid: 210-249 km/uur.
Categorie 5: max. windsnelheid: hoger dan 250 km/uur.

Een orkaan kan zijn verwoestende schade aanrichten op 4 manieren: hoge windsnelheden, stormvloed,
zware regenval en tornadoes (wervelwinden). Bij orkaan Katrina en Andrew was overduidelijk hoe groot
de gevolgen van een krachtige orkaan kunnen zijn.
Orkaan Florida

Gelukkig ziet men orkanen tegenwoordig al vrij vroeg aankomen, zodat er voldoende tijd is om voor
te bereiden. Op televisie en via de radio kunnen de meest actuele voorspellingen gevolgd worden.
Op internet blijft men het best op de hoogte aan de hand van het officiele National Hurricane Center.

Mocht er een storm naderen, dan kan het publiek op twee verschillende manieren worden gewaarschuwd.
Er kan een Hurricane Watch worden uitgevaardigd; dit houdt in dat een orkaan een bepaald gebied
binnen 24-36 uur kan raken. Ten tweede kan er een Hurricane Warning voor een bepaalde regio worden
uitgeroepen. Een Hurricane Warning kan gepaard gaan met een verplichte evacuatie (mandatory evacuation).
De meeste hotels zullen hier gehoor aan geven en de gasten vragen te vertrekken.
Ik heb nu verschillende orkanen meegemaakt tijdens mijn vakanties en je hebt bij een orkaan ruim de tijd om te reageren.
Houd zoals hierboven staat gewoon het nieuws in de gaten, of de website van het National Hurricane Center.
Mocht je onverhoopt toch in de problemen komen volg dan de volgende borden die overal staan:

Afbeelding

Deze brengen je naar de dichtbijzijnste Hurricane Shelter. Hier heb ik ook ooit gebruik van moeten maken tijdens
Hurricane Andrew in 1992. Maar dat was voor mij de eerste keer, wist nog niks van orkanen en was onvoorbereid.

Heb je nog specifieke vragen stel ze dan gerust.
jonker
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door jonker »

Ik hoop dat het allemaal meevalt met orkaan Irene! We zullen zien.
september-november 2004 - Ohio
september 2008 - California
december 2009 - New York City
september 2011 - Florida
jonker
Amerikafan

Bericht door jonker »

The threat level for the east coast of Florida has been decreased to low as it appears the Sunshine State will be spared from the worst of Irene

http://www.weather.com/weather/hurrican ... 2011-08-20
september 2011 - Florida
RR2USA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door RR2USA »

Ik zat jaren terug met mijn vriendin in Panama City Beach, FL. Prachtig weer tot 2 dagen later. Bleek er een orkaan bij PCB aan land te komen.
Weer werd steeds slechter en als ik vanaf het balkon keek, zag ik de weerman van The Weather Channel live zijn uitzending om de hoek doen.
Wij werden ook een beetje ongerust en zijn bij de receptie gaan informeren wat te doen. In principe niets, maar zij adviseerden ons wel de tank te vullen en al wat spullen in de auto te laten. Wij hadden onze koffers weer helemaal ingepakt en stonden klaar om te evacueren. Uiteindelijk is de orkaan 10 km westelijker aan land gekomen. Bleek te zijn teruggezakt naar cat. 1 of 2. Spannend was het wel allemaal!
Staten bezocht sinds 1997: AZ,CA,CO,CT,DC,DE,FL,ID,IL,IN,LA,MA,MD,MS,MT,NJ,NM,NV,NY,OH,PA,RI,SD,TX,UT,VA,WA,WV,WY
Aantal keren naar USA: 22 (inclusief komende reis)
jonker
Amerikafan

Bericht door jonker »

Klinkt inderdaad best heftig!
Ik hoop dat de nu komende storm/orkaan Katia niet langs de VS gaat.

Afbeelding
september 2011 - Florida
RR2USA
Amerikafan

Bericht door RR2USA »

Ik hoop het ook voor je. Jullie gaan al vrij snel. Wij pas over 24 dagen.
Maar het is wel vervelend als zo'n storm over je bestemming trekt en alles op zijn pad beschadigd.
Zo ging ik ooit naar Key West, vlak nadat (ik dacht) Floyd erover heen getrokken was. De boten waren gewoon de weg op geblazen en lagen daar dus nog steeds toen wij aankwamen... Heel vreemd gezicht. Wat een kracht zo'n orkaan!
Staten bezocht sinds 1997: AZ,CA,CO,CT,DC,DE,FL,ID,IL,IN,LA,MA,MD,MS,MT,NJ,NM,NV,NY,OH,PA,RI,SD,TX,UT,VA,WA,WV,WY
jonker
Amerikafan

Bericht door jonker »

Dat lijkt me ook een heel vreemd gezicht inderdaad. We zullen moeten afwachten :D Meer kunnen we niet doen, het is de eerste keer Florida voor ons!
Volgens de vooruitzichten buigt Katia wel af:

Afbeelding
september 2011 - Florida
RR2USA
Amerikafan

Bericht door RR2USA »

@jonker:

Eerste keer FL?
Geloof me, je gaat genieten! Als het lekker weer is, is het super om er je strand/pretpark vakantie door te brengen.
Zorg wel voor plastic poncho's, als het een keer gaat regenen, wordt het echt een zware tropische bui en je wordt soaked! Ik ben ooit in FL met de vakanties begonnen en daar "verliefd" geworden op de States. Daarna pas de rest gaan ontdekken. Geniet ervan en misschien komen we elkaar nog ergens tegen.
Je kunt me herkennen aan een zonnebril, shorts, shirt en zonnebrand! :lol: oh ja en aan een Diet Cherry Coke (in NL niet verkrijgbaar)
jonker
Amerikafan

Bericht door jonker »

Ja, de eerste keer Florida! We hebben er heel erg veel zin in en zijn heel benieuwd hoe het is! Dat is een goede tip van de poncho's! Zullen we meenemen. :D Wij zijn zelf in het Zuidwesten begonnen (ik was al wel een keer in Ohio geweest) en daarmee is onze liefde voor de USA begonnen! Jullie ook alvast heel erg veel plezier gewenst en misschien herken ik je wel :D.
september 2011 - Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer