Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Voordelen inschrijving huwelijk in BRP (voorheen GBA) na emigratie?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Voordelen inschrijving huwelijk in BRP (voorheen GBA) na emigratie?
Ik heb een vraag waarop ik op internet of dit forum nog geen antwoord heb gevonden. Wat zijn de voordelen van het registreren van een huwelijk bij het BRP (voorheen GBA) dat is gesloten in Amerika met een Amerikaanse staatsburger wanneer je al uit Nederland bent geëmigreerd? Bij paspoort verlening werd mij op de ambassade al hier verteld dat het voor mij “beter” is om het huwelijk in Nederland te laten inschrijven. Maar op de vraag “waarom” kreeg ik van het personeel op van de consulaire afdeling geen antwoord.
Ik vraag me daarom af, zijn er voordelen? Het argument van “sneller” een uittreksel van het huwelijk te verkrijgen gaat niet op want in Amerika gaat dat veel efficiënter dan in Nederland. Er is mij ook nog nooit om een bewijs van huwelijk gevraagd. En voor de Amerikaanse wet ben ik al getrouwd. Mijn man en ik zijn overigens niet van plan om in Nederland of Europa te gaan wonen. En doen we dat wel ooit, dan schrijven we ons dan wel in (het originele kopie heb ik nog gewoon liggen). Ik weet ook dat het inschrijven voor geëmigreerde Nederlanders dan alleen bij de gemeente Den Haag kan. Weet iemand of ik iets over het hoofd zie?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Floortje
Ik vraag me daarom af, zijn er voordelen? Het argument van “sneller” een uittreksel van het huwelijk te verkrijgen gaat niet op want in Amerika gaat dat veel efficiënter dan in Nederland. Er is mij ook nog nooit om een bewijs van huwelijk gevraagd. En voor de Amerikaanse wet ben ik al getrouwd. Mijn man en ik zijn overigens niet van plan om in Nederland of Europa te gaan wonen. En doen we dat wel ooit, dan schrijven we ons dan wel in (het originele kopie heb ik nog gewoon liggen). Ik weet ook dat het inschrijven voor geëmigreerde Nederlanders dan alleen bij de gemeente Den Haag kan. Weet iemand of ik iets over het hoofd zie?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Floortje
Re: Voordelen inschrijving huwelijk in BRP (voorheen GBA) na emigratie?
Inschrijven is alleen verplicht als jullie ooit weer in Nederland komen wonen of werken. Maar ik kan me voorstellen dat je het sowieso doet, vooral om nare gebeurtenissen als scheiden en overlijden niet nog ingewikkelder te maken.
Geen idee of deze zaken op jou van toepassing zijn, maar ze schoten me zo te binnen:
Heb je ooit in Nederland gewoond? Dan heb je na je 67e recht op AOW. Als je daarbij sjoemelt met al dan niet voor de Nederlandse wet getrouwd zijn, loop je het risico op controle (ja, zelfs in de VS).
Als jij als eerste overlijdt, krijgt je echtgenoot uit jouw naam een maand extra AOW uitgekeerd (de overlijdensuitkering), waarmee bijvoorbeeld een deel van de kosten van de begrafenis gedekt kan worden.
Heb je ooit in Nederland gewoond? Dan kan het zijn dat je partner na jouw overlijden recht heeft op een (nabestaanden)pensioen.
Is hij een stuk ouder dan jij maar hebben (krijgen) jullie jonge kinderen? Dan hebben hij (en zij) mogelijk recht op een weduwnaar/halfwezenuitkering.
Mochten jullie ooit Amerika moeten/willen verlaten, dan kun je een gewaarmerkt afschrift van jullie huwelijksakte bij je woongemeente ophalen, in plaats van daarvoor naar het consulaat of zelfs de VS terug te moeten.
Overlijdt er een Nederlands familielid waarvan je erft? Dan moet je aangifte van erfenisbelasting doen in Nederland. Geen idee of het daarbij noodzakelijk/handig is om aan te geven dat je getrouwd bent.
Etc. etc.
Kijk, het is vast allemaal prima achteraf te regelen, maar het zal hem een stuk meer moeite kosten dan wanneer het allemaal vooraf vastgelegd is.
Geen idee of deze zaken op jou van toepassing zijn, maar ze schoten me zo te binnen:
Heb je ooit in Nederland gewoond? Dan heb je na je 67e recht op AOW. Als je daarbij sjoemelt met al dan niet voor de Nederlandse wet getrouwd zijn, loop je het risico op controle (ja, zelfs in de VS).
Als jij als eerste overlijdt, krijgt je echtgenoot uit jouw naam een maand extra AOW uitgekeerd (de overlijdensuitkering), waarmee bijvoorbeeld een deel van de kosten van de begrafenis gedekt kan worden.
Heb je ooit in Nederland gewoond? Dan kan het zijn dat je partner na jouw overlijden recht heeft op een (nabestaanden)pensioen.
Is hij een stuk ouder dan jij maar hebben (krijgen) jullie jonge kinderen? Dan hebben hij (en zij) mogelijk recht op een weduwnaar/halfwezenuitkering.
Mochten jullie ooit Amerika moeten/willen verlaten, dan kun je een gewaarmerkt afschrift van jullie huwelijksakte bij je woongemeente ophalen, in plaats van daarvoor naar het consulaat of zelfs de VS terug te moeten.
Overlijdt er een Nederlands familielid waarvan je erft? Dan moet je aangifte van erfenisbelasting doen in Nederland. Geen idee of het daarbij noodzakelijk/handig is om aan te geven dat je getrouwd bent.
Etc. etc.
Kijk, het is vast allemaal prima achteraf te regelen, maar het zal hem een stuk meer moeite kosten dan wanneer het allemaal vooraf vastgelegd is.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Moet je gewoon maar een stukje papier opsturen naar Den Haag om je buitenlandse huwelijk in te laten schrijven? Of is het een meer ingewikkelde procedure die ook geld kost (buiten de postzegel en de enveloppe)?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Op het internet een formulier invullen. Vervolgens dit formulier opsturen met geapostilliseerde geboorteakten/huwelijksakte. Vervolgens wordt het ingeschreven en krijg je de documenten retour. Plus een rekening voor een paar tientjes leges.
Kleine moeite. Ik heb ook mijn zoons op deze manier ingeschreven.
Kleine moeite. Ik heb ook mijn zoons op deze manier ingeschreven.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Handig om te weten. Heeft iemand toevallig een linkje om dat proces in gang te zetten?
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... e-akte.htm
Wij hebben het voor onze jongste 2 kinderen met de geboorte-akte gedaan, het duurt even doordat je uiteindelijk de bevestiging krijgt, maar het is verder niet erg omslachtig. Zie dat het nu zelfs digitaal kan.
Wij hebben het voor onze jongste 2 kinderen met de geboorte-akte gedaan, het duurt even doordat je uiteindelijk de bevestiging krijgt, maar het is verder niet erg omslachtig. Zie dat het nu zelfs digitaal kan.
Terug in Texas!
-
- Amerika-expert
25 jaar getrouwd - hmm, misschien dat ik het toch maar es ga doen. Het lijkt erop dat alle papieren ouder dan 6 maanden mogen zijn en die heb ik nog liggen.
Zijn er nog nadelen?
Zijn er nog nadelen?
-
- Amerika-ontdekker
Hartelijk dank voor alle reacties en het meedenken!
@bello, ik heb inderdaad in Nederland gewoond.
- Over het AOW heb ik niet nagedacht, een goed punt! Al denk ik dat tegen de tijd dat ik 67 ben het AOW niet meer bestaat. De Nederlandse politiek doet geen enkele poging om dit systeem te financieren voor de toekomst, maar dat is een andere discussie.
- We hebben geen kinderen, mochten die toch komen dan schrijf ik die natuurlijk wel in via de ambassade.
- Wat betreft overlijdensuitkering voor mijn man, die spreekt en leest geen Nederlands, die zal zich daar niet in gaan verdiepen als het zo ver zou komen.
- Je opmerking over erfbelasting is ook een goede. Ik zal voor mijn inkomsten uit erfenis t.z.t. natuurlijk wel belasting betalen.
- Wat mij mij bij navraag over inschrijving in BRP tegenhield is dat ik voor mijn man een IND verklaring moest invullen (zelfs als mijn man geen interesse heeft om in NL te gaan wonen), dit volgens een nieuwe wetgeving. Ik heb ooit beroepsmatig met de IND te maken gehad, dit is echt alleen voor immigranten.
We wonen overigens niet in Amerika maar in Azië
Ik ben in Hawaii getrouwd, en als ik ooit nog een gewaarmerkt kopie nodig heb dan kan dat over de post via "vital records ordering". Tot nu toe volstaat een scan van het origineel of normaal kopie nog steeds.
@bello, ik heb inderdaad in Nederland gewoond.
- Over het AOW heb ik niet nagedacht, een goed punt! Al denk ik dat tegen de tijd dat ik 67 ben het AOW niet meer bestaat. De Nederlandse politiek doet geen enkele poging om dit systeem te financieren voor de toekomst, maar dat is een andere discussie.
- We hebben geen kinderen, mochten die toch komen dan schrijf ik die natuurlijk wel in via de ambassade.
- Wat betreft overlijdensuitkering voor mijn man, die spreekt en leest geen Nederlands, die zal zich daar niet in gaan verdiepen als het zo ver zou komen.
- Je opmerking over erfbelasting is ook een goede. Ik zal voor mijn inkomsten uit erfenis t.z.t. natuurlijk wel belasting betalen.
- Wat mij mij bij navraag over inschrijving in BRP tegenhield is dat ik voor mijn man een IND verklaring moest invullen (zelfs als mijn man geen interesse heeft om in NL te gaan wonen), dit volgens een nieuwe wetgeving. Ik heb ooit beroepsmatig met de IND te maken gehad, dit is echt alleen voor immigranten.
We wonen overigens niet in Amerika maar in Azië

Ik ben in Hawaii getrouwd, en als ik ooit nog een gewaarmerkt kopie nodig heb dan kan dat over de post via "vital records ordering". Tot nu toe volstaat een scan van het origineel of normaal kopie nog steeds.
Fijn dat je nog even van je laat horen! En wat klinkt dat allemaal cosmopolitisch: trouwen op Hawaii en dan nu in Azië wonen 

2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Even voor de duidelijkheid, je schrijft kinderen niet in via de ambassade. Wel kun je de geboorte-akte (met appostille of andere stempels en zegels, afhankelijk van het land van uitgifte) inschrijven in de gemeente Den Haag. Stelt weinig voor, kleine moeite, en daardoor kan je kind later altijd een afschrift van de geboorte-akte in Den Haag opvragen. Vooral belangrijk dus als het kind geboren is in een land waar dat een probleem kan zijn (zoals sommige Aziatische landen).Floortje schreef: - We hebben geen kinderen, mochten die toch komen dan schrijf ik die natuurlijk wel in via de ambassade.
Terug in Texas!
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb mijn Amerikaanse man in Azië ontmoetbello schreef:Fijn dat je nog even van je laat horen! En wat klinkt dat allemaal cosmopolitisch: trouwen op Hawaii en dan nu in Azië wonen

@hemmie, bedankt voor de tip! Wij zijn (nog) helemaal niet met kinderen bezig zoals je wel uit mijn reactie kon lezen. Een geboorte van een kind inschrijven in Den Haag lijkt me inderdaad heel handig. Ik weet dat je hier alleen de allereerste originele geboorte-akte kan krijgen en daarna niets meer.
Wij hebben een dochter die in India is geboren, ik heb niet de illusie dat we daar ooit nog een kopie van de geboorte-akte kunnen krijgen 

Terug in Texas!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 1848 Weergaves
-
Laatste bericht door ADE01
-