Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terug naar NL, hoe kind mee te nemen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Marieke1975
Amerika-ontdekker

Terug naar NL, hoe kind mee te nemen

Bericht door Marieke1975 »

Wij gaan dit jaar terug naar NL verhuizen. Mijn man is Amerikaan en ik Nederlandse. We hebben een zoon. Hij is vorig jaar hier in de US geboren. Het consulaat hier in Boston handelt geen paspoortaanvragen meer af. Het is nogal een toer voor ons om naar het consulaat in NY te gaan.

Nu is mijn vraag, weet iemand of ik onze zoon gewoon op zijn Amerikaanse paspoort mee kan nemen naar NL? En wat er de procedure dan daar verder is? Hij is door geboorterecht Nederlander maar ik heb dus geen NL paspoort voor hem. Wel een birth certificate van de gemeente hier.

Ik heb landelijke zaken in Den Haag aangeschreven maar kreeg een enorm waardeloos flutantwoord terug waaruit bleek dat ze geen idee had. Het telefoonnummer van het consulaat in NY is ondoorkombaar. Ik krijg al een week een antwoordapp dat het druk is en dat je moet terugbellen op een ander tijdstip. Op het antwoordapp wordt een emailadres gegeven waar ik naartoe heb geschreven maar kreeg een automatic reply dat het emailadres niet meer in gebruik is :roll:
Er wordt ook een website genoemd en als je daarheen surft krijg je een redirected link waar je geen flikker aan hebt. Ik word er echt een beetje moedeloos van :?

Kan iemand hier mij helpen? of heeft nog een tip voor me qua aanpak?
wonend-in-amerika-sinds-2003
hemmie
Amerika-expert

Re: Terug naar NL, hoe kind mee te nemen

Bericht door hemmie »

Theoretisch zou ik zeggen dat je met zijn Amerikaanse paspoort de VS kunt inreizen, en dan in NL het Nederlandse paspoort. Maar dan is zijn verblijfsstatus nog steeds gelinkt aan zijn Amerikaanse paspoort, dus een maand of 3, en geen idee hoe je dat dan moet aanpassen.

Ik zou even mailen met de ambassade in washington. Ik heb hen laatst gevraagd of het een probleem zou zijn als mijn zoon met een Amerikaans paspoort volgens jaar naar NL reist om daar zijn verlopen Nederlandse paspoort te vernieuwen. Maar wij gaan alleen op vakantie, dus na een paar weken weer weg, en dat is dus geen probleem. Maar zij kwamen in elk geval al snel met een duidelijk antwoord, dus probeer het daar eens.

Kijk op de website van de gemeente waar je het paspoort wil gaan aanvragen welke documenten je nodig hebt, je zult sowieso een geboorteakte met apostille moeten hebben, dus dat moet je vooraf regelen.

Aanvulling: als ik kijk op de site van de ambassade lijkt het allemaal wat veranderd, ik zie geen mailadres meer, maar een contactformulier: http://www.the-netherlands.org/shared/p ... contact-us
Terug in Texas!
Marieke1975
Amerika-ontdekker

Dank je Hemmie! Ik heb zojuist het verhaal via het contactformulier gestuurd via de link die jij hierboven gaf. Ik hoop dat ik een bruikbaar antwoord van ze krijg.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Ga een paar dagen naar NYC voor het paspoort en een mini vakantie zou ik zeggen.

Succes!
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mijn kinderen zijn altijd op hun Amerikaanse paspoort gereisd, ik op mijn Nederlandse met greencard (voordat ik Amerikaan werd). Mijn man was er altijd wel bij op die vakanties met de kids, geen problemen gehad.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

@ANY, vakantie zou het probleem ook niet zijn, maar TS wil in NL blijven wonen, en aangezien je op een Amerikaans paspoort maar een paar maanden mag blijven moet dat wel opgelost worden.
Terug in Texas!
Marieke1975
Amerika-ontdekker

Dank iedereen voor de hulp. Ik volg even op want wie weet heeft iemand hier iets aan in de toekomst...
Na heel wat heen en weer gebel en gemail met verschillende instanties waaronder de ambassade hier in de US, landelijke zaken in Den Haag en de gemeente Amsterdam kan ik met zekerheid melden dat het voor remigratie NIET nodig is om een Nederlands paspoort te hebben voor je kind zolang de volgende papieren bij het inschrijven van de gemeente (binnen 3 dagen na aankomst in Nl) kunnen worden overlegd:
1) gelegaliseerd geboorte certificate van de geboorte in de USA
2) huwelijksakte vd ouders
3) Nederlands paspoort van 1 of beide Nederlandse ouders
4) Amerikaans paspoort van het kind als identiteitsbewijs.
Ik ben blij dat wij niet naar het consulaat in NY hoeven te gaan want hoe leuk NY ook is, het is geen vakantie bestemming voor ons, we hebben het vaak genoeg gezien en ik heb er verder niets te zoeken :D
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Fijn dat je het nog even komt melden. Let wel op voor jullie vertrek dat er bij het geboortecertificaat de geboortestad op staat, en niet alleen de county. Daar hadden wij nog problemen mee toen we de laatste keer de paspoorten van onze kinderen moesten verlengen. Ik moest toen opnieuw naar onze Vital Records Health Department om een speciaal uittreksel te halen. Het zal per staat (of zelfs per county) verschillen, en misschien zelfs per Nederlandse beambte die de aanvraag behandelt, maar better safe than sorry.

Succes met jullie remigratie!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Succes!
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Mocht je niet tegelijk reizen dan heb je waarschijnlijk een brief nodig van je echtgenoot met toestemming voor de kinderen om het land te verlaten.
Marieke1975
Amerika-ontdekker

Dank big Al voor deze info. Dat wist ik niet. We zijn wel van plan samen te reizen maar mocht dat onvoorzien niet zo zijn dan is het goed dat ik dit nu weet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer